هدایت شده از قصه های یک انتخاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مرد چرا آرام نمی گیرد؟ مگر انتخابات تمام نشده؟ از خودم پرسیدم.
14 مرداد، جلسه با اساتید بود.
دکتر کمی با تاخیر آمد و همین بهانه ی شوخی یکی از استادها شد که دکتر برای جبران باید بستنی بخرد! خنده فضا را پر کرد. دکتر با آن وقار و متانت همیشگی اش با لبخند پاسخ داد که بستنی هم می خریم. باز هم خنده. با دیدن این جمع و این خنده ها یک سوال توی سرم می چرخید: از مردی این چنین مهربان، منعطف و محترم چطور می شود در نظر برخی ها طالبان ساخت؟
جواب در بیشتر نظرات استادان بود:
(جدای از بی تقوایی آن برچسب زننده ها)، رسانه!
تقریبا استادی نبود که در صحبت هایش به ضعف در رسانه، ضعف در بیان نظرات و اهداف اشاره نکند. مهمی که رهبر این کشور سال ها پیش گفته بود و حالا، این انتخابات ضرورتش را به چشم همگان آورده بود. ما مردم حق داریم بدانیم چه کسی برایمان چه کار می کند؟ باید بدانیم و داشتن رسانه ای که این را نشان دهد، حق ماست.
انتخابات تمام شده،اما #سعیدجلیلی خیلی زود، کارهایش را از سر گرفته.
این از سرگیری یک فرق دارد این بار. قرار نیست آفتابِ این دولت در سایه بماند.
@electionstories
⭕️ #گزارش_تصویری| مدرسه جمهوریت
نشست صمیمانه دکتر سعید جلیلی با دانش آموزان تحت عنوان "مدرسه جمهوریت" عصر روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
✅ @saeedjalily
⭕️ دکتر سعید جلیلی در دیدار با اساتید دانشگاههای کشور: حرکتهایی که در انتخابات شد، میتواند پیوسته ادامهدار باشد
🔹حسرت من این بود که در سال ۹۲ بارها تکرار کردم که چرا ظرفیتهای کشور ما آزاد نمیشود و به بهترین شکل از آنها استفاده نمیشود. هر کس یک وسعی دارد و میتواند محیط خود را متأثر کند. این شعار نیست و عمل به حساب میآید.
🔸اساتید ظرفیتهای ارزشمندی هستند، در انتخابات حضور شما و تأثیرگذاری که داشتید این را نشان داد و همه شیرینی این حضور را درک کردند. رهبری هم فرمودند برای من جالب بود که اساتید این نقش آفرینی را داشتند.
🔹خداوند از هیچکس بیشتر از وسعش انتظار ندارد و اینکه ما حداقل تأثیرگذاری مان را انجام دهیم همان چیزی است که به عنوان تکلیف ما را دور هم جمع کرده است. ما اعتقاد داریم که اگر امروز فعالیتی انجام میدهیم این همان چیزی باشد که خداوند فردا ما را نسبت به آن بازخواست خواهد کرد. ما در این جلسات باید این را بحث کنیم که آیا ما به اندازه وسعمان کارمان را انجام دادیم یا نه.
🔸در نگاه دینی باور مشترک ما گفتمان انقلاب اسلامی است. ما میخواهیم عدالت را برقرار کنیم و در همین ادبیات دینی مردم باید برای عدالت قیام کنند حتی اگر حضرت علی حاکم باشد اگر مردم قیام نکنند امام را شهید میکنند. دین میگوید باید این موضوع را با هم انجام دهید. اینطور نیست که اگر دولت دست ما بود وظیفهای داریم و اگر نبود وظیفهای نداریم بلکه هدف متعالی کار بسیار ارزشمندی است که همه میتوانیم در حالتی در حد وسعمان انجام دهیم.
🔹تکلیف مشترک است به هر کسی نقش متفاوتی دارد و مهم است که بتوانیم نقش آفرینی درستی داشته باشیم و این باید یکی از کارویژههای دولت باشد که اگر بخواهد اهدافش شکل بگیرد باید این بستر را برای نقش آفرینی آحاد جامعه فراهم کند و آنها را مشارکت دهد.
🔸کدام از ما در حد فردی و حتی جمعی و در سطح جامعه و دانشگاه حتی کشور باید ببینیم در همه اینها چه نقشی میتوانیم ایفا کنیم و چنین جلساتی این اهمیت را دارد که به گفتگو بپردازیم که آیا این نقشی که انجام میدهیم همان نقش آفرینی مطلوب است.
🔹هر کسی در حد خودش وظیفه دارد سایه به سایه تحولات کشور را دنبال بکند و اگر خوب است کمک کند و اگر ناقص است کمک بکند تکمیل کند و اگر ایراد دارد کمک بکند که تصحیح شود. اینکه بارها عرض کردم هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد و در همین انتخابات و حتی در دولت آقای رئیسی هم گفتم که نیاز داریم اعضای جامعه نسبت به این موضوع احساس نقش آفرینی داشته باشند. نتیجه این کمک به دولت مستقر خواهد بود.
🔸بسیاری از کارهایی که انجام میدهیم به این معنی نیست که ما نباید هم افزایی کنیم. آن چیزی که خطا است این است که ما معطل برخی از مسائل باشیم. اینکه نبودن ساز و کار شما را معطل کند که منتظر بمانید تشکیلاتی درست شود. باید وظیفهمان را انجام دهیم از شما اساتید حاضر خواهش میکنم، که سالها در موضوعاتی مطالعه تعمق و تدریس داشتید این است که موضوعات تخصصی خودتان دقیق نگاه میکنید؛ اگر چنین موضوعی در عرصه اجتماعی امتداد پیدا کرد که هر کسی نقش خودش را ایفا کند و بعد آثار آن نمایان شود نشاط در جامعه نمایان میشود.
🔹 اگر جامعه اساتید این مباحث در مورد نقش آفرینی را امتداد ببخشند. ببینیم که این مباحث و این جمعها در اهداف مشترک در جامعه چقدر تأثیر خواهد گذاشت. اینها را مطرح کردیم که فرصتها رو بشناسیم و کشور میتواند جهش داشته باشد و هر کس میتواند نقش خود را ایفا کند و این حاصل کار جدی بود که ۱۴ میلیون نفر به این اقبال پیدا کردند.
🔸فقط انتخابات مطرح نیست ما در عرصههای مختلف نیاز داریم در جهت کمک به روند کشور کمک به نظام و دولت و کسانی که مسئولیتی بر دوش آنها است پیش برویم. از هفته آینده دولت وزرای خود و برنامههایش را ارائه میدهد و چه کسی بهتر از اینکه اساتید و جامعه دانشگاهی نقاط قوت را پررنگ کند و به مردم معرفی کند. این همان موضوعی است که حتماً باید در آن تاکید شود و اگر خدایی نکرده نقطه ضعفی دارد باید بیان شود و البته تصمیم با دولت است عرض کردم نقشها متفاوت است. کسی که منتخب مردم است و رهبری تنفیذ کرده است محترم است و اگر نقطه ضعفی باشد باید کمک کنیم تا برطرف شود و اگر نقطه قوتی هست باید کمک کنیم.
🔸حرکتهایی که در ایام انتخابات انجام شد میتواند پیوسته ادامه داشته باشد و میبینیم که چه جامعهای با نشاطی خواهیم داشت و همین اساسی در جامعه علمی احساس میکنند ما چه نقش مؤثری میتوانیم داشته باشیم.
✅ @saeedjalily
🔹در دوران دفاع مقدس وقتی موفقیت حاصل شد که هر کسی نقش خود را ایفا کرد و این آثار بسیار بزرگی داشت و حتی در وقایعی مانند کرونا که یک بلیه عامی شکل گرفته بود هر کسی کمک کرد. عرض من این است که این میتواند در بسیاری از عرصهها با قوت شکل بگیرد و شما اساتید میتوانید در این زمینه ایفای نقش کنید. وزارت علوم مطلوب چیست و برنامه آن چه است و چگونه میتواند در نقش لازم دولت آن نقش آفرینی مطلوب را داشته باشد و در کنار آن همه کسانی که میتوانند به دولت کمک کنند نقش آفرینی لازم را داشته باشند و اولویتهای این موضوع چیست که چگونه انجام میشود.
🔸اگر چنین فضایی شکل بگیرد نتایج مورد نظر به دست میآید. باید برنامه دولت مورد توجه قرار بگیرد همینطور برنامههای ما هم باید مورد توجه باشد و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و مهم است که این حرکت عامی شکل بگیرد. باید فرق برنامهها و ضعف برنامهها برای حل مسائل برای مردم روشن شود. اگر کسی بگوید که من چهار فرزند بیکار دارم باید بتوان فارغ از این مسائل به او پاسخ گفت.
🔹 باید ببینیم سهم دانشگاهها در این دو موضوع مهم چه چیزی است و مأموریت آنها چیست. چه مأموریتی برای دانشگاهها تعریف شده است و وقتی یک فردی به عنوان رئیس یک دانشگاه انتخاب میشود چه مأموریتی برای تحقق فیلم دانشگاه در ارزآوری اشتغال خواهد داشت و این در همه عرصهها وجود دارد مباحث علوم انسانی گرفته تا دیگر مسائل دانشگاهی قابل توجه است.
🔸حتی بیان ضعفهای دولت در زمان خودش مهم است و قرار نیست که برای ثبت در تاریخ اتفاق بیفتد مانند برجام این بحثی است که من بر آن تکیه دارم و خواهش میکنم در این عرصه کار را با نشاط شروع کنیم و لازم است این موارد امتداد پیدا بکند و تنها در یک بحث تخصصی باقی نماند و مردم بدانند آثار مثبت این بحث چیست. من در این دوره از انتخابات حضور دانشآموزی مؤثر دیدم و دانشآموزان بسیار مشتاق و فعال حضور پیدا کردند و مباحثی را مطرح میکردند.
🔹از آبان ۱۴۰۱ هر هفته در یک دانشگاه حضور پیدا میکردم و جلسات کوتاهی نداشتیم بلکه برخی جلسات تا ۶ و ۷ ساعت به طول میانجامید. اعتقادی ندارم که نسلی وجود دارد که زبان ما را متوجه نمیشود بلکه آنها سوال دارند و وظیفه ما این است که جواب دهیم. در هر استانی که میرفتم سعی میکردم در بین دانشجویان و دانشآموزان حضور داشته باشم و این ظرفیت خوبی است که وقتی پای کار بیایند حماسه بزرگی ایجاد میشود.
🔸امروز یکی از فرصتهای پیش روی ما وقتی که از یک جهان فرصت و یک ایران جهش صحبت میکنیم به این معنی است موضوع را شکل دهید و بدانید چه ابعادی دارد. شما در انتخابات اهداف والایی داشتید انشاءالله کارهایی که کردیم به عنوان ذخیره آخرتمان حساب شود و این کار مجاهدانه میتواند ادامه داشته باشد و میتواند دانشگاه ما را از حرکت شکلی خارج کند و شیرینی آن برای پیشرفت کشور و همه مردم است.
🔹نقطه آسیب اکثر بسیاری از جمعها این است که یک عده فکر میکنند باید بنشینند و به جای دیگران فکر کنند در صورتی که پیشنهادهایی که وجود دارد با همفکری و هم اندیشی در جلسات اولویتمندی شوند و کار را جلو ببریم به من خواهش میکنم این جلسات ادامه داشته باشد و من در خدمت شما خواهم بود و میتوانیم موضوعات مشخص را پیگیری کنیم. در این جلسه حداقل ۱۰ موضوع مهم از مباحث اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مطرح شد و باید ببینیم نقش آفرینی ما چه است و آن را با قدرت ادامه دهیم. انشالله کار برای کشور نتایج و آثار مثبتی داشته باشد.
✅ @saeedjalily
⭕توصیههای دکتر سعید جلیلی به دانش آموزان
سعید جلیلی در نشست صمیمانه با دانش آموزان گفت: خوشحالم این جلسه تشکیل شد و نیاز داریم این جلسات بارها و بارها تکرار شود. بنای من بر این بوده است که در همه سفرهایی که ظرف یک سال گذشته میرفتم حتماً به دانشآموزان آن استان دیداری داشته باشم و گفتگو انجام دهم.
🔸سالی که انقلاب شد من سوم راهنمایی بودم و پس از آن در سال ۶۰ تحولات پرهیجان انقلاب رخ داد. همچنین در دوران پرشکوه دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز کشورمان شهید شدند. ۱۰ برابر این میزان دانش آموز در جبهههای جنگ حضور پیدا کردند.
🔸یادم هست در دوران دفاع مقدس تلویزیون یک فیلمی نشان داد که دانش آموز اسیری را نشان میداد که در حال گفتگو با خبرنگاران خارجی بود و آقای مهدی طحانیان این دانش آموز اسیر بود که با صلابت و قدرت مصاحبه کرد.
🔹میتوانید فیلم مصاحبه او را از اینترنت هم ببینید. همینطور مهرداد عزیزاللهی که بسیار پخته صحبت کرده و البته بعد شهید شد.
🔸فضای فرهنگی میتواند جوانان را برای تأثیرگذاری در عرصه سیاست و اجتماع آماده کند. هر میزان دانش آموز و جوان ما سیاسیتر باشد به نفع خودش و کشور است.
🔹 همه رشتههای تحصیلی باید بتوانند نسبتی با جامعه برقرار کنند و تاریخ خود را بدانند که در صدها سال گذشته چه مسیری را طی کردهایم که به این نقطه رسیدهایم. حتی برخی از سریالها به شما کمک میکند که از گذشته آگاه شوید و پیرو آن کتاب بخوانید؛ مانند سریال «سرزمین مادری». رهبری هم فرمودند که در نوجوانی هزار کتاب مطالعه کردند برای اینکه از تاریخ آگاه شوند.
🔸دولت در سایه یعنی سایه به سایه کارهای کشور را دنبال کنید، معنایش قرار گرفتن در سایه و یا آفتاب نیست و اتفاقاً این دقیقاً در بطن مسائل جامعه قرار گرفتن، است. به زودی وزرای دولت معرفی میشود و قرار است فردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود و برنامه خود را ارائه دهد.
🔹پیشنهادها در این مرحله قابل طرح است و حتی میتوان نقص برنامههای وزیر پیشنهادی را عنوان کرد.
میتوانید در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش داشته باشید
🔸همه باید در موضوع عدالت آموزشی نقش ایفا کنند و همه دانش آموزان از عدالت برخوردار باشند و به حداقلها دسترسی داشته باشند. میتوان این را به عنوان یک پرسش مطرح کرد که چقدر در برنامه آموز و پرورش به عدالت آموزشی پرداخته شده است که از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم. طرح جامعی در این رابطه داریم که به وزیر پیشنهادی ارائه خواهیم کرد.
🔹شما استعداد بسیار ارزشمندی دارید که همه جوانان مستعد هستند؛ نگذارید توانمندی شما منفعل شود؛ اجازه دهید به بهترین شکل بروز پیدا کند و دچار انفعال نشوید. نکته دوم این است که استعدادتان منحرف نشود. همه اینها برای این است که سعادتمند شوید و در زندگی ابدی نیز قابل مقایسه با این دنیا نیست سعادتمند باشید. اینطور جامعه نشاط و موفق خواهد شد که نوجوانان و جوانان استعدادهای خود را بروز دهند و دولت هم باید کمک کند تا این استعدادها شکوفا شود.
✅ @saeedjalily
⭕️در حاشیه نشست صمیمانه دکتر سعید جلیلی با دانش آموزان
✅ @saeedjalily
⭕️ بزرگداشت شهدای قدس با سخنرانی دکتر سعید جلیلی
🔹پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
🔹قم، خیابان شهیدان فاطمی(دورشهر) مسجد امیرالمومنین(ع)
✅ @saeedjalily
⭕مجموعه #عکسنوشت مدرسه جمهوریت از سخنان دکتر سعید جلیلی در نشست صمیمانه با دانشآموزان
✅ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بلوغ سیاسی نوجوانان
🔹 هر چقدر فرهنگ یک جامعه عمیقتر باشد نوجوانان یک جامعه برای ایفای نقش خود آماده تر میشوند
✅ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فهمیدیم با مردم فاصله داریم!
حاشیه نگاری از جلسه دکتر جلیلی با اساتید دانشگاه
چه بخواهیم چه نخواهیم این انتخابات یک خانه تکانی ذهنی بوده برای خیلی از ماها.
جلسه ی دو ساعته با اساتید هم همین را می گفت. از دل تحلیل های آن ها که صحبت کردند، خیلی چیزها بیرون آمد. یکیشان همین بود:شکاف جمهوریت!
باید اعتراف کنیم همین انتخابات باعث شد نخبگان ما به کف میدان بیایند و بسیاریشان دریابند میان آنچه در میدان هست با آنچه آن ها فکر می کردند تفاوت از زمین تا آسمان است. ما هم به خودمان آمدیم.
انگار ما مدت ها خواب بودیم و ناگهان بیدار شدیم با این باور که منتظر ماندن برای بهترشدن شرایط، برنامه ای شکست خورده است. راهی به جز این نیست و ماها ناگزیریم نقش خودمان را پیدا کنیم و اتفاقا دولت سایه نقشش همین است. انگار به صرافت افتاده ایم که واقعا نقش خود ما چیست تا به آن عمل کنیم.هر چند نتیجه ی انتخابات چیز دیگری بود اما فرصتی شد که متوجه شویم با صحبت، با یافتن راه ارتباطی، این حلقه ی گمشده پیدا خواهد شد.
آیا این جهش نیست؟
راستی... مگر شعار انتخاباتی سعید جلیلی همین نبود؟ هر ایرانی... آیا یعنی بخشی از شعارش محقق شده است؟
✅ @saeedjalily