eitaa logo
دکتر سعید جلیلی
161هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
2.6هزار ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ارتباط با ادمین: @Poshtibani_jalili1403 وبسایت اطلاع رسانی: Drjalily.com
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر سعید جلیلی
🔻استقبال عمومی از بازار سرمایه آزمونی برای فعالان حوزه تولید جهت جلب اعتماد مردم است سعید جلیلی در
🔻فرصت‌ها و تهدیدات رشد بازار سرمایه با ارائه کارشناسان حوزه بورس کارشناسان دولت سایه در نشست بررسی بازار سرمایه: 🔸رشد بازار سرمایه، شناخت بازار و امکانات آن برای مردم و مسئولان و همچنین امکان بهره‌مندی بنگاه‌های اقتصادی، دولت و مردم را از جمله فرصت های کنونی ما در این حوزه است. 🔸در حال حاضر اگرچه تعداد سرمایه‌گذار داخلی با رشد بالایی مواجه شده است اما میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بورس کشور به حداقل میزان خود رسیده است. 🔸یکی از لوازم پایداری رشد مثبت بازار سرمایه، افزایش سهام قابل عرضه دولتی است؛ چرا که افزایش نقدینگی در کنار عدم افزایش عرضه‌های اولیه را عامل اصلی ایجاد تورم و حباب در بازار سرمایه خواهد بود. 🔸عدم آشنایی و انفعال رسانه‌های جمعی و حاکمیتی در مواجهه با افزایش تقاضای ورود به بازار سرمایه و همچنین اثرگذاری بالای فضای مجازی در هدایت سفته‌بازان را از جمله تهدیدات فعلی است. 🔸عدم وجود برنامه و منابع برای ارتقا سطح سواد مالی در کشور یکی از کاستیهای ماست. در کنار این معضل، مشکلات قانون در بازار سرمایه و قانون توسعه(ضمانت‌هایی اجرایی) نیز بسیار مشهود است. 🔸از یک سو کمبود قانون و از سوی دیگر اتکا به دستورالعمل هایی که ضمانت های اجرایی آن بشدت پایین است، متاسفانه باعث افزایش جرائم مالی شده است که البته به دلیل نقص قانون، برخورد جدی‎‌ای نمیتوان با مجرمین کرد. ✅ @saeedjalily
دکتر سعید جلیلی
🔻فرصت‌ها و تهدیدات رشد بازار سرمایه با ارائه کارشناسان حوزه بورس کارشناسان دولت سایه در نشست بررسی
🔻راهکار های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بازار سرمایه کوتاه مدت: ➖عرضه منظم و با برنامه‌ی سهام دولت و نهادهای حاکمیتی در بازار ➖افزایش عمق بازار از طریق آزادسازی سهام شناور از سوی دولت و نهادهای حاکمیتی به عنوان سهامدار عمده در بازار سرمایه ➖تنظیم فضای مجازی و سروسامان دادن به آن ➖اجرای سیاستها از سوی دولت به صورت اعمالی و نه اعلامی ➖ترویج سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری ➖ایجاد پنجره واحد میان سازمان بورس، سازمان مالیاتی و اداره‌ی ثبت شرکتها ➖ایجاد سهولت در پذیرش سرمایه و تغییر رویه های پذیرش ➖تسهیل انتشار اوراق بدهی با مبالغ خرد بلند مدت: ➕توجه به صندوق‌های بازنشستگی اختیاری و راه‌اندازی این صندوق ها ➕توجه به استقلال و قدرت نهاد های نظارتی ➕تغییر قانون تجارت و رویه های افزایش سرمایه ➕تغییر و اصلاح قانون بازار( با تکیه بر تدبیر ضمانتهای اجرایی) ➕ورود دارایی های واقعی به خصوص مسکن در بازار سرمایه ➕توجه به فناوری های نوین نظیر بلاکچین ✅ @saeedjalily
‌🚨به فرجام رسیدن مطالبات ‌‌ ⬅️ آن­چه برای مردم اهمیت دارد، به فرجام رسیدن مطالبات به­‌حق و مشروع آن­ها است.‌‌ ‌‌ ⬅️قانون­گذاری، نظارت، تحقیق و تفحص، سوال، تذکر و ... زمانی ارزش شایسته­‌ی خود را پیدا می­نمایند که منجر به نتیجه­‌ای ملموس و بروز یک اتفاق و پدیده­‌ی مثبت شود؛ طوری که مردم شیرینی آن را عملا بچشند.‌ ‌‌ ⬅️اگر قانونی تصویب شود که به اجرا نرسد و یا اجرای آن ثمره­‌ی لازم را نداشته باشد، به مثابه­‌ی عدم اقدام خواهد بود. رسالت بزرگ مجلس، تعریف هدف عینی و کمی برای هر اقدام و تلاش برای رسیدن به مختصات آن است.‌‌ ‌‌ ✉️بخشی از نامه دکتر جلیلی به دکتر محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس یازدهم | ۱۲ خرداد ۹۹‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✅ @saeedjalily
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🚨بازار سرمایه؛ فرصتها و تهدیدها (قسمت اول) 🔸استقبال مردم از بازار سرمایه فرصتی است برای جهش تولید، هدایت نقدینگی و مردمی کردن اقتصاد 🔸 این استقبال از بورس باید به سمت تامین مالی شرکت‌های تولیدی هدایت شود و نباید گذاشت سفته‌بازی و دلالی‌های غلطی که در بازارهایی نظیر مسکن، طلا و ارز اتفاق افتاد به این بازار نیز راه پیدا کند. 🔸دولت می تواند با استفاده از این فرصت سرمایه لازم برای پروژه های راهبردی و ملی در حوزه هایی مثل مسکن، پتروشیمی و... را تامین کند. ✅ @saeedjalily
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨نگرانی‌های بازار سرمایه چیست؟ (قسمت دوم از جلسه بورس) ❗️ضعف مدیریت در شرکت‌های دولتی عرضه شده ❗️احتمال ایجاد حباب بدلیل افزایش سفته بازی در کنار عدم افزایش عرضه‌های اولیه ❗️ضعف قانون تجارت ❗️خطر استفاده از سرمایه های جذب شده در هزینه‌های جاری به جای افزایش تولید ✅ @saeedjalily
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨نگرانی‌های بازار سرمایه چیست؟ (قسمت سوم و آخر از جلسه بورس) . ⚠️عدم آشنایی مردم با بازار سرمایه: صداوسیما به عنوان یک راهنمای دلسوز، آموزش‌های ساده و عمومی بدهد . ⚠️کارشناسان بورس: فعالیت خود را ابتدا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز کنید . ⚠️باید به مردم توضیح داد که امکان ضرر کردن نیز در این بازار وجود دارد. ✅ @saeedjalily
🔰کارگروه اشتغال دولت سایه ارائه داد: مدرک گرایی یا مهارت گرایی؟ جلیلی: 🔹میگویند یک ساعت کار در هفته یعنی اشتغال؛ این حرف شوخی است! 🔹حل مسئله اشتغال نیازمند طراحی یک فرایند بلندمدت و همه‌جانبه است ⬅️نشست بررسی راهکارهای رفع موانع اشتغال در کشور با حضور کارشناسان کارگروه‌های اقتصادی دولت سایه در دفتر دکتر جلیلی برگزار شد. در این جلسه راهکارهای مختلف دربازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حول محور اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها مورد ارزیابی و ارائه قرار گرفت. 🖇مشروح خبر:yun.ir/9clne1 📸 گزارش تصویری:yun.ir/135839@saeedjalily
🔻حل مسئله اشتغال نباید نمایشی و تبلیغاتی باشد( نشست اشتغال) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹مسئله اشتغال از جنبه‌های گوناگون قانونی، عقلی و شرعی یک مسئولیت مهم برای تمام ارکان نظام اسلامی و حتی عموم جامعه است. 🔹اینکه رهبری فرمودند این مسائل موجب شرمندگی است، بحث تعارف نبوده است بلکه طبق قانونی اساسی ایجاد امکان اشتغال برای همه، وظیفه دولت است. 🔹حل موضوع اشتغال نباید نمایشی و تبلیغاتی باشد. اینکه گفته ‌شود کسی که یک ساعت در هفته به کاری مشغول باشد نیز جز آمار شاغلین است؛ این حرف بیشتر شوخی است تا واقعیت! اگرچه ممکن است درجایی اشتغال اینگونه تعریف شده باشد اما واقعیت اینست که این را نمی‌توان اشتغال نامید. 🔹باید یک تعریف دقیق و استاندارد از اشتغال داشته باشیم که اگر واقعا به کسی شاغل اطلاق شد، این اطمینان حاصل شود که فرد مشغول کار است و یک درآمد معقول نیز دارد. 🔹اگر فراهم کردن امکان اشتغال طبق اصل 28 قانون اساسی وظیفه دولت است، باید برای آن برنامه داشت. یعنی اگر کشور ما 80 میلیون جمعیت دارد و از این میزان مثلا 25 میلیون نفر -با تعریف استاندارد از اشتغال- باید کار داشته باشند، باید این وظیفه برای دولت، مجلس و سایرین تعریف شود که اگر قرار است این میزان اشتغال وجود داشته باشد، سهم و برنامه هر دستگاه برای تحقق این هدف چیست؟ ✅ @saeedjalily
🔻ماموریت ایجاد اشتغال تنها مربوط به وزارت رفاه نیست( نشست اشتغال-۲) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹باید فرایندی طراحی شود که زمان شروع و فرجام آن مشخص باشد. ممکن است این فرایند در یک بازه زمانی ده یا پانزده ساله محقق شود اما مهم این است که کشور این اطمینان را داشته باشد که در پایان این فرایند، با سازوکارها و سیاست‌هایی که دنبال میشود، شما برای ایجاد اشتغال به شرایط مطلوب رسیده‌اید. 🔹ماموریت ایجاد اشتغال تنها مربوط به وزارت رفاه نیست.ما باید بتوانیم به یک چهارچوب و یک سند برسیم که هدف آن تحقق اشتغال برای تمام چند ده میلیون افراد واجد شرایط در کشور باشد. 🔹در این سند سهم هر بخش باید معلوم باشد؛ سهم مسکن، سهم کشاورزی، سهم فضای مجازی،سهم قوای مختلف،سهم نیروهای مسلح، سهم قانون‌گذاری،سهم قوه قضائیه و ... باید مشخص گردد.همه اینها میتواند در قالب برنامه هفتم توسعه قرار گیرد. 🔹سازوکارهای تخصیص بودجه برای وزارتخانه ها به گونه‌ای باشد که آنها را در ایجاد اشتغال برای کشور سهیم کند. برای مثال سازوکار تشویقی برای دانشگاه‌ها براساس فارغ التحصیل‌های شاغل آن شکل پیدا کند. آنگاه دانشگاه این ماموریت را پیدا می‌کند که آموزش را به گونه‌ای ارائه کند که دانشجوی آن با فارغ شدن از تحصیل، شاغل هم بشود 🔹در حوزه وزارت خارجه سهم یک سفارتخانه برای افزایش صادرات کشور که موجب اشتغال و ارزآوری می‌شود، باید تعریف گردد و بودجه آن براساس کارآیی در انجام این ماموریت تعریف شود و همچنین علاوه بر بودجه، ادامه مسئولیت منوط به انجام درست این وظیفه باشد. ✅ @saeedjalily
‌🔻راهکارهای کارگروه اشتغال حول محور فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها‌‌( نشست اشتغال-۳) ‌‌ ⬅️رویکرد کوتاه مدت: به روزرسانی اطلاعات دقیق از افراد جویای کار‌‌ 🔹 از جمله رویکردهای کوتاه مدت موفق در کشور، اجرای مگاپروژه‌هایی نظیر مسکن مهر بود. در این رویکرد حل مسئله کنونی اشتغال معطوف به دو قشر فارغ التحصیل و کارجویان خلاصه بوده که در وهله اول به وجود اطلاعات دقیق و به روز از آنها نیازمند است.‌‌ ‌‌ 🔹برای این منظور نیاز به اصلاح فرایند مرکز آمار در تعریف و سرشماری اطلاعات، دسترسی به اطلاعات سامانه‌های وزارت کار و همچنین رصد غیر مستقیم فضا جهت تشخیص دقیق افراد جویای شغل وجود دارد.‌‌ ‌‌ 🔹پیشنهاد ما انتشار تعداد منظمی آگهی شغلی در کشور است که با ملاحظه تنوع مراجعات و رصد منظم افراد جویای کار می‌توان به آمارهای رسمی کشور جهت برنامه ریزی و گزینش افراد کمک نمود.‌‌ ‌‌ ⬅️رویکرد میان مدت: اعتباردهی به فارغ التحصیلان‌‌ 🔸 معرفی مهارت‌های روبه رشد:در کنار این کار، دانشجویان نیز در برخی ترم‌های تحصیلی خود، کل ترم را به فعالیت شغلی واقعی مرتبط با رشته پرداخته و محیط شغلی را تجربه می‌کنند.‌‌ ‌‌ 🔸راه‌اندازی مشاوره‌های شغلی-مهارتی در دانشگاه‌ها: یکی از موارد مورد نیاز جهت تحقق اهداف در این زمینه است تا دانشجویان بتوانند نسبت به رشته تحصیلی خود و بازار کار، دید دقیق‌تری کسب کرده و در صورت نیاز مهارت‌های ابتدایی جهت انجام فعالیت های شغلی را کسب نمایند.‌‌ ‌‌ 🔸 رتبه بندی دانشگاه‌های کشور بر مبنای فارغ التحصیلان:هدف از این کار، رتبه بندی دانشگاه‌های کشور بر اساس میزان آماده‌سازی فارغ التحصیلان جهت ورود به بازار کار است.‌‌ ‌‌ 🔸 برگزاری آزمون خروج از دانشگاه: اعتباردهی به فارغ التحصیلان دانشگاه ها بر اساس آزمون‌های خروج از دانشگاه و ارائه گواهی های شبیه PE یا FE می‌تواند به اشتغال این قشر کمک نماید.‌‌ ‌‌ ⬅️رویکرد بلندمدت: کارگرایی به جای مدرک گرایی‌‌ ▫️ ترویج کارگرایی به جای مدرک گرایی یکی از موارد اساسی در حوزه آموزش و پروش و اقتصاد کشور است.‌‌ ‌‌ ▫️ترویج مهارت‌های فنی-حرفه‌ای در مدارس یکی از راهکارهای مغفول در کشور است که تجربه کشورهای پیشرفته اقتصادی را می‌توان دراین‌باره مورد ملاحظه قرار داد.‌‌ ▫️از جمله راهکارهای ترویج این مهارت ها می‌توان به برگزاری مسابقات مهارتی و المپیادهای شغلی میان دانش آموزان اشاره کرد.‌‌‌ ‌‌✅ @saeedjalily
🔩💰سازوکارهای تخصیص بودجه با محوریت اشتغال آفرینی دکتر جلیلی: 💡سازوکارهای تخصیص بودجه برای وزارتخانه ها به گونه‌ای باشد که آنها را در ایجاد اشتغال برای کشور سهیم کند. 💡برای مثال سازوکار تشویقی برای دانشگاه‌ها براساس فارغ التحصیل‌های شاغل آن شکل پیدا کند. آنگاه دانشگاه این ماموریت را پیدا می‌کند که آموزش را به گونه‌ای ارائه کند که دانشجوی آن با فارغ شدن از تحصیل، شاغل هم بشود. 💡در حوزه وزارت خارجه سهم یک سفارتخانه برای افزایش صادرات کشور که موجب اشتغال و ارزآوری می‌شود، باید تعریف گردد و بودجه آن براساس کارآیی در انجام این ماموریت تعریف شود و همچنین علاوه بر بودجه، ادامه مسئولیت منوط به انجام درست این وظیفه باشد. ✅ @saeedjalily
◼️محوریت غیر ولایت ▪️در طــول تاریــخ افــراد مؤمنــی را می بینیــد کــه حتــی منتســب بــه خانــدان پیامبــر بودنــد و جهــت حرکتشــان هم خوب بوده است.مثلا عدالت خواهانــه و مبــارزه با ظلم بوده است. امــا یــک اشــکال داشــته اســت و آن هم این که محوریتش ولایت نبوده است.مثلا می گفتند بنی امیــه بــرود، حــالا هرکــه می خواهــد بشــود؛ فعــلا مهــم ایــن اســت کــه علیــه بنی امیــه حرکتــی بکنیــم. امــا محــور ایــن حرکــت، ولایــت نبــوده اســت. ▪️مثالــش در تاریــخ هســت. عبدالله بن حســن بن حســن نــوۀ امــام حســن(ع) بــوده اســت. فــرد خوبــی هــم بــوده اســت. دو تــا پســر داشــته کــه پســرانش هــم خــوب بوده انــد. محمد بن عبــدالله و ابراهیم بن عبــدالله. این هــا واقعــا از ظلــم بنی امیــه بــه ســتوه آمــده بودنــد. حرکتشــان عدالت خواهانــه و علیــه ظلــم بــود. ائتــلاف تشــکیل می دهنــد. شعارشــان هــم «الرضــا مــن آل محمــد» بــوده اســت. اشــکال فقــط ایــن بــوده کــه محــورش (ع) نبــود. بــا ایشــان هماهنــگ نمی کننــد و حرکــت را شــکل می دهنــد. محمد بن عبــدالله معــروف بــه نفــس زکیــه محــور می شــود. ▪️در همــان زمانــی کــه امــام صــادق(ع) دارنــد تشــکیلات درســت می کننــد، این هــا بــه جــای جمــع شــدن حــول ولایــت، ایــن کار را انجــام می دهنــد.نتیجه این میشود که اگر بنی امیه ۸۰ ســال ســرکار بود،بنی عباس ۵۰۰ ســال ســرکار اســت. اگــر در آن زمان ۴ امــام شهید شدند،در ایــن زمــان ۶ امام را شــهید کردند. جالب اینجاســت که وقتی ســفاح و بعد منصــور ســر کار می آینــد، عبدا لله بن حســن را ســه ســال زنــدان می کننــد و بــا بدتریــن شــکنجه ها می کُشــند و بعــد فرزندانــش را هــم همین طــور. واعتصمــوا بحبــل الله یعنــی ایــن. این کــه می گوییــم ولایــت فقیــه ادامــه ایــن ولایــت اســت، بــرای ایــن اســت کــه ایــن مشــکلات پیــش نیایــد. ◀فرا رسیدن شهادت مظلومانه امام صادق(علیه السلام) تسلیت و تعزیت باد ✅ @saeedjalily