🔰تمدن یعنی ظهور و بروز یک اندیشه در عرصهی واقع / در هر نظام حکمرانی، حکمرانان محدودند؛ اما حکمرانی محدودیت ندارد و نخبگان و آحاد جامعه باید احساس مسئولیت کنند و با رصد عالمانه و اقدام بهموقع در حدّ وسع خود در حکمرانی ایفای نقش کنند
🔺بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز دوشنبه 5 دی ماه 1401 در نشست بنیاد نخبگان استان اصفهان شرکت کرد. در این نشست رئیس و برخی اساتید مسئول کارگروههای این بنیاد سخنان خود را ارائه کردند که اهم مطالب مطرح شده از سوی اساتید به شرح ذیل است:
🔸یکی از مختصات توسعهی حکمرانی در کشور این است که حاکمیت بتواند به نحوی ریلگذاری کند که توسعه در کشور محقق شود. این توسعه دارای شئون مختلفی است. شئون صنعت، محیط زیست، اجتماع، فرهنگ و امثال آن. که توسعه در هر یک از این شئون مختصات و ویژگیهای خاص خودش را دارد و بعضاً اینها با هم در تعارض است. فرض بفرمایید وقتی که ما با بحث توسعه در صنعت مواجهیم، مقیاس ما این است که صنایع از نظر کمیت و کیفیت و کارایی و میزان اشتغالزایی توسعه پیدا کند. دیگر آنجا خیلی برای ما مطرح نیست که در بحث توسعه صنعت بناست چه بلایی بر سر محیط زیست یا اجتماعات اطراف آن ناحیه توسعهای بیاید. مفاهیمی توسعه پیدا کرده برای جبران این خلأ و پوشش این تضادها که با عنوان مفاهیم توسعه پایدار ازش یاد میشود.
🔸ما در کارگروه فرهنگی و اجتماع سعیمان بر این بود که ابتدا با یک نگاه بینرشتهای، همکاران در رشتههای مختلف جذب شوند. نیازهایی که در سطح استان هست، احصاء شود. یک نقشی و یک اطلسی از مسائل و همینطور بازیگران فعال در حوزه استان اصفهان و فرهنگ جمعآوری شود؛ ترتیب نیازها بنابر اولویت مشخص شود؛ در موردش حالا یک خروجی در قالب سیاستنامه یا حتی خروجیهای دیگر مثل حوزهی فناوری هم داشته باشیم. به نظرم باید به سمت مسائل نیازمحور رفت نه اینکه به صورت سلیقهای مسائل را پیگیری کرد. فناوریهایی مثل هوش مصنوعی که دارد اتفاق میافتد، کمکم جامعه را شدت به سمت رسانههای دوسویه میبرد، به این سمت که از جانب رسانهها بر اساس پایشی که از رفتار، اعتقادات و هنجارهای جامعه اتفاق میافتد، داده به افراد ارائه میشود و افراد با این رسانهها تعامل برقرار میکنند.
🔸یکی از سئوالات اساسی که در حوزه حکمرانی با آن مواجه هستیم، چگونگی ورود نخبگان به عرصه حکمرانی است. اساساً به چه شکل میشود اثرگذاری این نخبگان را زیاد کرد؟ به چه شکل میشود خود این نخبگان در عرصه اجرایی کشور وارد شوند، بدون اینکه دچار آسیب روزمرگیهای متداول شوند؟ خب روشی که در دنیا هست روش احزاب است. یعنی افراد در قالب احزاب میآیند، رشد میکنند، آموزش میبینند، از مقطع دانشجویی میروند بالاتر در حوزههای تخصصی و نهایتاً میتوانند در عرصههای حاکمیتی و پارلمانها و دولتها مشغول بهکار شوند. آیا اساساً این روش، روش درستی است؟ آیا ما هم باید دنبال همین روش باشیم یا اینکه نه روشهای دیگری را میشود در قالب انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اجرا کرد؟
🔸سه تا موضوع شناسایی نخبگان، حمایت از نخبگان و نخبهگماری مورد توجه ما است. دو تا آییننامه جدید هست که امسال در بنیاد علمی نخبگان ابلاغ شدند. یکی آییننامهی هیئتهای اندیشهورز نخبگانی هست و یکی هم طرحی است تحت عنوان طرح شهید دکتر بهشتی. این هیئتهای اندیشهورز نخبگانی همین کاری هست که ما اینجا انجام دادیم و الان ۹ تا کارگروه را از خود نخبگان تشکیل دادیم. آییننامهی طرح شهید دکتر بهشتی هم یک سطح بالاتر از این هست که حالا افراد خبره، اساتید دانشگاه، مدیرانی که حالا به نحوی در دورههای گذشته ظرفیتسازی کردند، اینها تیمهایی را برای حل مسائل تشکیل میدهند که در استانها بحث این بوده که اینها روی حل مسائل استانی متمرکز شوند.
🔸 در دانشگاه باید از پژوهشمحوری به کارآفرینمحوری برویم. این پایاننامههایی که فقط بایگانی میشود، اینها تمامش ظرفیت اجرایی دارد، چرا دانشگاه ما بعد از چهل سال سابقه، هنوز یک فرایند سنتی اجرا کند که داشتههای علمی را نتواند تبدیل کند؟ ما آسیب را میشناسیم، آسیبشناسی هم میکنیم، اما بایگانی میشود.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔸خب چه کسی باید اجرا کند؟ حاکمان باید در این قضیه ورود پیدا کنند، اما حاکمان نظر شخصیشان را دارند و عمیقاً نمیروند که مسئلههای اجتماعی را در دانشگاه مطرح کنند و بگویند دانشجو تو باید مسئله را حل کنی و اصلاً خودت به میدان بیا و حل کن. مقام معظم رهبری هم اتفاقاً صحبتشان این است که جوانان وارد عرصه شوند که بتوانند مسئلههای بعضاً پیچیدهای که بهوجود آمده را حل کنند. واقعاً برای اینکه یک اصلاحی را در جامعه ایجاد کنیم بیشتر از اینکه نیاز به آییننامه و بیشتر از اینکه نیاز به قانون داشته باشیم، نیاز به اعتماد داریم که به جوانان اعتماد شود تا بتوانند در جامعه اثربخشی خودشان را داشته باشند.
🔺بخش دوم
🔹سپس دکتر جلیلی به بیان دیدگاهها و نظرات خود پیرامون تمدّنسازی، حکمرانی، دولت سایه و ضرورت ایفای نقش نخبگان در حل مسائل و پیشرفت کشور پرداخت:
ما باید بتوانیم اندیشه خود را در عرصههای مختلف عملی و واقعی به ظهور و بروز برسانیم
1⃣نکتهی اول این است که ما وقتی صحبت میکنیم از اینکه یک تمدنی شکل بگیرد، لازمهاش این است که اگر شما اندیشهای دارید، آن اندیشه بتواند تا عمل و عینیت امتداد پیدا کند. اصلاً تمدن یعنی ظهور و بروز یک اندیشه در عرصهی واقع. چرا تمدن غرب توانست در این چند قرن با همان نگاه و پارادایمی که دارد جلو برود؟ چون توانست آن اندیشهاش را یک امتداد دهد و بیاورد در عرصههای مختلف ظهور و بروز بدهد. ما در این زمینه عقب ماندگی داریم، با این که منابع غنی داریم، حرفهای خوبی داریم، اندیشههای معتبری داریم، اما اینها در یک مقاطعی مانده و جلوتر نرفته است.
در اندیشهاسلامی، مردم هم در کنار عهدهداران حکم مسئول هستند
2⃣نکتهی دوم اینکه چگونه این کار باید انجام شود؟ یکی از امتیازات و شاید تمایزات اندیشهی دینی با اندیشههای دیگر این است که اگر کارویژههایی را برای حاکمان و برای عهدهداران حکم بیان میکند، همزمان همان کارویژهها را از عموم مردم هم میخواهد. اینطور نیست که بگوییم که خیلی خوب یک عدهای این مسئولیت را دارند، اینها باید انجام بدهند و بقیه منتظر باشند تا آن کار نتایجش بروز و ظهور پیدا کند. در همین سی- چهل سال بعد از انقلاب اگر شما موفقیتهایی دارید در برخی از عرصهها، اتفاقاً آنجایی است که در کنار دستگاههای رسمی، مردم هم پای کار آمدند. حالا نمونه بارزش دفاع مقدس.
دستیابی به پیشرفت، مستلزم یک کار همگانی در یک جبههی واحد است
3⃣نکته ی سوم این است که ما اگر یک امر مشترک را داریم که میگوییم باید این کشور، این نظام، این انقلاب پیشرفت را به دست بیاورد که در عرصههای مختلف ظهور و بروز واقعی داشته باشد؛ این یک کار همگانی است. طبیعتاً در هر نظام حکمرانی، حکمرانان محدودند؛ اما آن حکمرانی محدودیت ندارد. اگر کسانی در عرصههای مختلف عهدهدار کار هستند، باید کسانی همزمان سایهبهسایه اینها را دنبال کنند، سایهبهسایه رفتار اینها را رصد کنند، پایش کنند و اگر کار خوبیست، کمک کنند، تایید کنند، تقویت کنند، بگویند ما هم کمک میکنیم. البته یک کمک هم این است که اگر کار خطایی است، این خطا را متذکر شوند، نگذارند یک کاری تمام شود بعد مثلاً آخرش بگویند خب این هم که خراب کرد، این هم که موفق نبود. چون این هزینههای سنگینی دارد.
باید با مشارکت و احساس وظیفه همگانی، از رخ دادن خطا در سطح حکمرانی جلوگیری کرد
🔸اگر در سطح حکمرانی خطایی رخ دهد، هزینهاش را هشتاد میلیون جمعیت میدهند و بلکه بیشتر، بعضی وقتها نسلهای آینده این هزینه را خواهند داد. آن کار نخبگانی اینجا این است که در زمان خودش و به موقع، با یک رصد عالمانه باید حرفها و بحثهای مفیدی که منجر به یک نتیجهای در میدان واقعی شود، دنبال کنند. اندیشه اگر نیاید ظهور و بروز پیدا نکند این تمدن نمیشود و مردم منتفع نمیشوند. البته این بروز و ظهور منظورم صرفا بروز و ظهور سختافزاری نیست، نرمافزار هم خودش یکی از این بروز و ظهورهاست. البته این یک کار همگانی است؛ یک جبههی بزرگ است.
🔸نباید تاثیرگذاری را مساوی و مترادف با این بدانیم که ما حتماً باید در یک جایی، یک حکمی و مسئولیتی داشته باشیم تا این کار را بتوانیم به نتیجه برسانیم. خیلی از اوقات اگر شما در یک موضع ناظر و یک موضع تماشاگر بنشینید بعضاً میتوانید تأثیرات خیلی بیشتری داشته باشید، چون بهتر میتوانید رصد کنید. حالا باید یک سازوکاری پیدا کرد برای این تعامل بازیگر و تماشاگر. باید صدایتان به میدان برسد، باید تاثیرگذاریش مشخص باشد. یک لازمهاش این است که به برخی از بزنگاهها توجه کنیم.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔺بخش سوم
حرکت کشور نیازمند جهش و شتاب گرفتن است
🔸کشور در ده سال گذشته به لحاظ حداقل عرصهی اقتصادی، روند موفقی نداشته است. در برخی از شاخصهای اقتصاد کلان مثلاً رشد منفی بوده است. خوب باید این را ما در ده سال آینده جبران کنیم. باید یک جهشی داشته باشیم. یا اینکه الان دولت دارد برنامه پنج سالهی هفتم را مینویسد، چند روز دیگه هم به مجلس میرود، مجلس هم تصویب میکند. این ریل کشور را در پنج سال تعیین میکند. شما الان چه نقشی دارید؟ چه تأثیری دارید؟ ما نباید منفعل باشیم که مثلا بگوییم ما که خبر نداشتیم، یا این که از ما سئوالی نخواستند. اینجاست که اتفاقاً به نظر من باید یک حضور فعال داشت. حتی این کارهایی که شما عزیزان انجام میدهید باید جنبهی پسینی نداشته باشد که یک کاری انجام شود بعد شما بروید نقد کنید؛ باید جنبهی پیشینی داشته باشد و حرفتان را بیایید عرضه کنید. خواهش من از دوستان همین است که منفعل نباشید. در این قضیه فعال برخورد کنید. ممکن است به قول معروف به شما زیاد خوشآمد نگویند، فرش قرمز پهن نکنند، اما این یکی از آن جاهاییست که باید رفت و تأثیر گذاشت.
دولت سایه یک گفتمان است که هر شخصی میتواند در حدّ وسع خود آن را فعالانه دنبال کند
🔸آن چیزی هم که اشاره فرمودید به اسم دولت سایه که من بیان کردم، بارها عرض کردهام این اصلا به معنای یک تشکیلات و دکان و دستگاه نیست. این بیشتر یک گفتمان است. این گفتمان اگر شکل بگیرد، به این معنا که هر کسی در حد وسع خودش، نسبت به مسایل کشور احساس وظیفه کند، منفعل نباشد، سایه به سایه دنبال کند، آن موقع اگر چیزی را دید که خطاست کمک کند که تصحیح شود، اگر هم چیزی خوب است کمک کند که با قوت پیش برود. خوب طبیعتاً اگر ما این کار را در حد وسعمان انجام بدهیم، هر کدام یک وسعی داریم مثلا یکی ممکن است در اقتصاد باشد، یکی در کشاورزی باشد، یکی در صنعت باشد، یکی در یک موضوع علمی باشد، یکی در فرهنگ باشد. اگر اینها با هم همافزا شوند البته خیلی خوب است، خیلی بهتر است. «اَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى»، هرکسی شروع کند این تأثیر را بگذارد.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰جلسه دوازدهم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۱۳ دی ساعت ۱۸ الی ۲۰
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن مهر
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
May 11
🔰اهم سخنان دکتر جلیلی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی - دانشگاه صنعتی اصفهان
🔹دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملّی روز دوشنبه 5 دی ماه 1401 با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان به سخنرانی و بحث و گفتگو با دانشجویان این دانشگاه پرداخت.
ضرورت توصیف صحیح و درست از مختصات کنونی
🔸همه ما در تحلیل ها و گفتگوها باید یک توصیف صحیح و درست از مختصاتی که در آن هستیم داشته باشیم. پرداختن به موضوعات و مسائل خصوصاً در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نیازمند توجه به سیر زمانی آن موضوع از گذشته تا آینده است.
🔸این نقطه مشترک همه کشور، همه ملت و جامعه ماست. اگر مختصات این نقطه را بدانیم که کشور چه قوت ها و چه ضعف هایی دارد، می توانیم برای آینده بهتر عمل کنیم. لازمه آن هم این است که در این نقطه اشتراک بتوانیم به یک فهم مشترک برسیم.
🔸دانشجو و دانشگاه باید با عمل صحیح، بهموقع و دقیق این روند و سیر را تا رسیدن به نتیجه مطلوب شدت ببخشد. در مقاطعی که کشور دچار یک مشکل، خطا یا معضل بوده است، حرکت های دانشجویی توانسته آن را در یک مسیر درست قرار دهد. مانند روز دانشجو که در شرایطی که توسط آمریکا در کشور کودتا شده بود و رژیم کودتا حاکم بود، معاون رئیس جمهور آمریکا می خواست به ایران بیاید و حتی می خواستند به او دکترای افتخاری هم بدهند. در این شرایط دانشجو توانست این را بفهمد که اینجا باید چه حرکتی را انجام دهد.
توجه به تحولات محیطی لازمه شناخت صحیح موقعیت
🔸ما به عنوان یک ملت و یک کشور فارغ از سایر دنیا نیستیم. تحولات محیطی شامل تحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی اهمیت زیادی دارد. بویژه در دنیای امروز که به مدد فناوریها و برخی موضوعات دیگر، ارتباطات بسیار عمیق تر، گسترده تر، سریع تر شده است. لذا با توجه به سیر زمانی و تحولات محیطی نباید اجازه دهیم از مختصات نقطه ای که در آن قرار داریم، برای ما تصویر کاریکاتوری ارائه شود. هر چقدر این تصویر دقیق تر، ظریف تر و با جزئیات مشخص تر باشد، نقشه راه آینده را روشن تر می کند. مثل کارهای مینیاتوری هنرمندان اصفهانی که دقیق است.
بی خاصیت شدن گزینه های روی میز دشمنان علیه ملت ایران
🔸ما در یک مقطعی هستیم که حرکت انقلاب اسلامی که تبلور خواست ملت ایران است، خوشایند قدرتهای جهان واقع نشد و در برابرش ایستادند و همه گزینه ها روی میز خود را علیه کشور و ملت ما انجام داده اند ولی موفق نبوده اند. در یکسال گذشته بارها توسط مقامات رسمی خودشان بیان کردند که راهبرد فشار حداکثری، شکست فاحش خورد.
چرا دشمنان در این 44 سال پس از انقلاب اسلامی نتوانستند موفق شوند؟ چه چیزی این موفقیت را برای کشور ایجاد کرده است؟ واکنش دشمنان به این موفقیتها چه چیزی خواهد بود؟ این سؤالها باید در دانشگاه مورد توجه و تأمل باشد. دشمن می فهمد اگر یک ملتی انسجام داشته باشد، آرمان داشته باشد و به آن هدف و آرمان خود، ایمان داشته باشد میتواند این موفقیتها و پیروزی ها را داشته باشد. اکنون شما در نقطه ای هستید که میتوانید پیشرفت بیشتر داشته باشید و سرعت بگیرید؛ زیرا آن مانع های اصلی به قول خود آن ها بی اثر شده و شکست فاحش خورده است.
نقشه دشمن برای انحراف یا انصراف ملت ایران از مسیر پیشرفت
🔸در این شرایط دشمن نهایت تلاش خود را می کند تا به جای اینکه شما این حرکت را با قوت ادامه دهید از مسیر منصرف یا منحرف شوید. هر وقت شما پشت خیمه دشمن می رسید و زور او جواب نمیدهد، تزویر را روی کار می آورد. نگرانی دشمن این است که شما با همین قوت بتوانید ضعف هایتان را برطرف کنید.
داشته ها مبنای برنامه ریزی برای آینده
🔸وقتی که می خواهید برای آینده برنامه ریزی کنید بر اساس داشته هایتان کار می کنید نه نداشته هایتان. باید داشتهها را دقیق حساب کنید و بر اساس آن بتوانید برنامه ریزی کنید. یعنی اگر شما توانستید سختیهای زیادی را با چنین قدرتی پیش ببرید، حتماً در عرصه اجتماع، اقتصاد و عرصه های دیگر هم می توانید این موفقیتها را رقم بزنید. بنابراین باید ببینیم چه چیزهایی می تواند به این نقاط قوت لطمه بزند و چگونه باید آن ها را برطرف کرد. در این جلسات باید برای دانشگاه و حرکت های دانشجویی نقش تعریف کنیم که چگونه می توان این حرکت و مسیری که طی شده را با قدرت و قوت به شکل موفق به سمت آن پیشرفت های اساسی ادامه دهیم.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
صوت سخنرانی جلسه7.mp3
26.61M
🔰صوت کامل| مشروح سخنان دکتر سعید جلیلی در جلسه هفتم سلسله سخنرانیهای «حکمت سیاسی اسلام در قرآن»
با موضوع: استبدال (بخش اول)
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، روز دوشنبه به استان یزد سفر کرد و در اولین برنامه سفر با حضور در مزار شهدا گمنام واقع در میدان امیر چخماق به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.
🔸دکتر جلیلی سپس به مسجد حظیره رفت و پس از قرائت فاتحه بر مزار شهید محراب آیتالله صدوقی، با حضور در اجتماع مردمی بزرگداشت آیتالله مصباح یزدی(ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی به ایراد سخنرانی پرداخت.
🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین برنامه سفر خود، در جمع اساتید دانشگاههای استان در دانشگاه یزد حضور یافت. در این برنامه ابتدا اساتید دانشگاه نظرات خود پیرامون مسائل روز کشور را بیان کردند، سپس دکتر جلیلی با پاسخ به برخی سوالات مطرح شده، به ایراد سخنرانی پرداخت.
🔸دکتر سعید جلیلی، در آخرین برنامه این سفر، در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در دانشگاه یزد برگزار شد، شرکت کرد. در ابتدا نمایندگان تشکلهای دانشجویی بیانیههای خود را قرائت کردند. پس از سخنان دکتر جلیلی برخی از دانشجویان سوالاتی را مطرح کردند که نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به این سوالات پاسخ داد.
🔹 جهت مشاهده و دانلود گزارش تصویری سفر دکتر سعید جلیلی به استان یزد، میتوانید به پایگاه اطلاعرسانی حیات طیبه به آدرس زیر مراجعه نمایید
https://drjalily.com/photos/717
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily