هدایت شده از آ سد مجاهد
174.9K
#سوال
راه اصلاح نظام ظالمانه حاکم بر جهان چیست؟
توسعه کشورورفع معضلات در چیست؟
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
سلام
سوال ۱- چرا اگه واقعا امریکا روبه افول هست هنوز دلار و ارز امریکا حرف اول را میزنه و اقتصاد ما وخیلی کشورها روی ان میچرخه؟
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
سوال ۴ - ایا نگاه امریکا به غرب اسیا فقط به دلیل منابع فراوان ان هست یا نه دلایل دیگه داره؟
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
سوال ۳ - چرا ما به جای قردادهای بی ثمره و بی فایده با امریکا باروسیه پیمان نمیبندیم تا همدیگه را ساپورت کنیم یا با کشورهایی که علاقه دارند باما باشند ولی این مسیولین نمیدونیم چی دیدند از امریکا که دل کن نیستندو هرچی بدی و سختی میبینند بازم زودتر سمت امریکا میروند
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
سوال ۲ - افول امریکا به چه دلیلی هست ایا ممکنه اگه رییس جمهور ان عوض بشه و بتونه اقتصاد کشورش را سامان بده دوباره به قدرت برگرده؟
🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸
#حکمت186:عاقبت ظلم و ظالم
وَ قَالَ (علیه السلام): لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🔹ترجمه:
امام(عليه السلام) فرمود: آن ستمگر كه ابتداى به ظلم مى كند فرداى قيامت دست خود را از پشيمانى (به دندان) مى گزد.
#حکمت_علوی
#مجموعه_فرهنگی_سائلان_حضرت_زهرا
#پایگاه_بسیج_شهید_مدنی
@saelane_zahra
🔹شرح حکمت186:
سرنوشت ظالم آغازگر:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود هشدار شدیدى به ظالمان و ستمگران مى دهد و مى فرماید: «آن ستمگر که ابتداى به ظلم مى کند فرداى قیامت دست خود را از پشیمانى (به دندان) مى گزد»; (لِلظَّالِمِ الْبَادِی غَداً بِکَفِّهِ عَضَّةٌ).
امام(علیه السلام) این سخن را از آیه 27 سوره فرقان برگرفته است آنجا که مى فرماید: «(وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا); و (همان) روزى که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى گزد و مى گوید: اى کاش با رسول (خدا) راهى بر گزیده بودم».
نکته شایان توجه این است که امام(علیه السلام) در اینجا ظالم را مقدم به «بادى» کرده یعنى آن کسى که ابتداى به ظلم مى کند، از این نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نیست بلکه احقاق حقى است و اگر بیش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست و تعبیر به «عَضَّة» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است، زیرا انسان هنگامى که به ناراحتى هاى شدید گرفتار مى شود; ناراحتى هایى که از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى خواهد از خود انتقام بگیرد و براى این کار به آزار خویشتن مى پردازد; گاه بر سر و صورت خود مى کوبد و گاه دست خود را که با آن کار خلافى انجام داده مى گزد و همه اینها نشانه ناراحتى شدید از کار خویشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است.
در حدیثى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم: «فى رَجُلَیْنِ یَتَسابّانِ فَقالَ: الْبادی مِنْهُما أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صاحِبِهِ عَلَیْهِ ما لَمْ یَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ; امام(علیه السلام) در مورد دو نفر که به هم دشنام مى دادند فرمود: آن کس که ابتدا کرده ظالم تر است و گناه او و گناه نفر دیگر بر اوست مادامى که مظلوم از حد تعدى نکند».(1)
جمله اخیر (ما لَمْ یَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ) ممکن است اشاره به آن قسم از سب باشد که مظلوم در انجام آن مجاز است مثل این که کسى به دیگرى بگوید: «لعنة الله علیک» و او در جوابش بگوید: «علیک لعنة الله» ولى در همان کتاب اصول کافى و بعضى کتب دیگر به جاى «ما لَمْ یَتَعَدَّ»، «ما لَمْ یَعْتَذِرَ» آمده است(2) اشاره به این که اگر شخص دشنام دهنده عذرخواهى کند و از کار خود توبه کرده و جبران نماید گناه او برداشته مى شود. این نسخه صحیح تر به نظر مى رسد، زیرا درباره نفر دوم تعبیر به «وِزْر» شده که نشان مى دهد او هم گناه کار است خواه تعدى کند یا تعدى نکند; ولى هرگاه مسئله عذرخواهى پیش آید مشکل حل مى شود.
#حکمت_علوی
#پایگاه_بسیج_شهید_مدنی
#مجموعه_فرهنگی_سائلان_حضرت_زهرا
@saelane_zahra