🎤 چکیده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بصاری.
🌺 ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام.
⭕نکته اول: موضوع سخنرانی: به مناسبت روز جوان، چند عبارت از آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد روز جوان تقدیم میکنیم:
🔴سخن 1⃣:
آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
[شیئانً لایعرَفُ فضلَهُما إلّا مَن فقد هما الشباب و العافیه.]
🔽معنی: دو چیز است که قدر فضیلت شان را نمی شناسد، مگر کسی که آن را از دست داده باشد؛
یکی جوانی و دومی تندرستی و عافیت است.
⭕نکته دوم:
📌اگر بخواهیم به طور ویژه قدر جوانی خودمان را بدانیم، باید سراغ نامه ۳۱ نهج البلاغه برویم.
🔹(طبق نقلی مخاطب نامه، آقا محمد حنفیه علیه السلام است.
طبق نقل صحیح، مخاطب نامه، آقا امام مجتبی علیه السلام است.
اما مخاطب این نامه، همهی جوان ها هستند.)
⭕نکته سوم: سخن 2⃣:
📝 آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه چند ویژگی را در مورد جوان اشاره میکنند؛
💠ویژگی اول: ویژگی "جسمی" است.
⭕نکته چهارم: توضیح اول، ویژگی اول، ویژگی جسمی:
📝 بخشی از آیه ۷۷ سوره مبارکه قصص: { وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا...؛}
✒ توضیح: رفقا شما یک نصیبی از این دنیا دارید!
⬅ یعنی شما در این دنیا نعماتی دارید. مثل : چشم، گوش، دیگر اعضاء جوارح و البته "جوانی"...،
⏮ خوب این نعمات در دنیا کِی به حد اکثر قابلیت می رسد؟ در زمان جوانی!
🔸به طور مثال برای توضیح:
چراغ هایی که در اطراف ما هستند اگر به منبع انرژی وصل باشند می توانند روشنایی و اثر داشته باشند.
⏮ خوب این منبع انرژی کِی خودش را به حد اکثر قابلیت می رساند؟
✅ ولذا در آیه می فرماید:
(نصیبتان را در این دنیا فراموش نکنید.)
⭕نکته پنجم: تفسیر آیه۷۷ سوره مبارکه قصص: نصیبتان را در این دنیا فراموش نکنید!!
📝آقا امیرالمومنین علیه السلام میفرماید :[ لا تَنسَ صِحَّتَكَ و قُوَّتَكَ و فَراغَكَ و شَبابَكَ و نَشاطَكَ.... .] 🔽 معنی: نصیبی که باید از این دنیا ببرید:
۱. سلامتی و توانایی جسمی است.
۲. وقت های آزادی که دارید.
۳. نشاط است.
۴. بی نیازی خودتان است.
📌این بی نیازی فقط بی نیازی مالی نیست!
✒توضیح: {وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ}
⬅ یعنی: سن بالا میرود و روزی میرسد که برای استحمام کردن هم به کس دیگری احتیاج دارید.
✅ اتفاقا این بدترین فقر است که انسان برای برطرف کردن نیاز های اولیه خودش به کس دیگری احتیاج دارد.
📍در یک عبارت: قدر جوانی خود را بدانید!!
⭕نکته ششم: توضیح دوم، ویژگی اول، ویژگی جسمی:
📝 آیه ۵۴ سوره مبارکه روم:
{اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً...}،
🔽معنی: خداوند شما را وقتی آفرید، اول خلقتتان چه بودید؟
⬅️ یعنی؛ این بچه که به دنیا می آید، برای همهی کارهای خودش به دیگران احتیاج دارد؛ (راه رفتن، غذا خوردن، در قوه تمیز و تشخیص خود و....)
✅ خوب این یک ضعف است اما بعد از این ضعف یک قدرتی و یک جانی به شما داد. که این قدرت کم کم شکل میگیرد و در جوانی به اوج خودش میرسد.
📝{ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً...}،
🔽معنی: سپس بعد از این قدرت چی قرار داد؟ یک ضعف و پیری قرار داد. {يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ}.
⭕نکته هفتم: تفسیر آیه ۵۴ سوره مبارکه روم:
📝ما در یک توانمندی قرار داریم که بین دو تا ضعف قرار دارد.
📌سوال: فرق ضعف اول با ضعف دوم چیست؟
⬅ضعف اول، ضعف قبل القوه است. اما ضعف دوم، ضعف بعد القوه است.
⬅ضعف اول در عالم طبیعت، امید به قوه است اما ضعف دوم در عالم طبیعت و ماده، امید به قوه نیست.
📌سوال: اوضاع کدام بدتر است؟ ضعف خردسالی یا ضعف پیری؟
⬅️ضعف پیری.
📍ولذا فرمودند:
بین این دو ضعف باید سهم خود را از این عالم بردارید!!
⭕نکته هشتم: سخن 2⃣:
📝 آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه چند ویژگی را در مورد جوان اشاره میکنند؛
💠ویژگی دوم: ویژگی، " أَنْتَ مُقْبِلُ الْعُمُرِ وَ مُقْتَبَلُ الدَّهْرِ ذُو نِيَّةٍ سَلِيمَةٍ وَ نَفْسٍ صَافِيَةٍ..."، است.
🔽معنی: خدا به تو یک نیت "سلم" و یک نیت "زلالی" داده است! خدا به تو یک "جان پاک" داده است!
⭕نکته نهم: توضیح اول، ویژگی دوم، ویژگی "نیت سلیمه و جان پاک" :
📌طرح سوال: دلیل این زلالی و پاکی نیت، در جوانان چیست؟
⬅️ جواب :
✳️مقدمه اول
✏ما برای اینکه در جان خودمان ملکات کسب کنیم، یعنی دارای عادت بشویم، نیاز به زمان داریم. چرا که با تکرار عمل، این عمل به عادت تبدیل میشود.
✳️مقدمه دوم
✏در درس۵، از دروس معرفت نفس آمده است که : ما یک حال داریم و یک ملکه داریم.
📌تفاوت این دو چیست؟
⬅️ حال، یعنی عملی که در یک لحظه انجام میشود.
🔸به طور مثال کسی که بعد از جلسه روضه سیدالشهداء علیه السلام آمده است، وقتی با گناهی روبرو میشود، مرتکب گناه نمیشود.
⬅️ ملکه، یعنی فعلی که آن به آن و مورد پشت مورد، تکرار شود.
🔸به طور مثال: شخصی که دائما غَضِ بصر داشته باشد، دائما جلوی دهان و زبان و قوه خیال و...، را بگیرد. و مراقبه داشته باشد.
✅ جواب سوال: چون جوانان اکثرا دارای "حال" هستند و دارای "ملکات" نیستند، قلبشان آمدگی بیشتری برای پذیرش حق دارد.
⭕نکته دهم: توضیح دوم، ویژگی دوم، ویژگی "نیت سلیمه و جان پاک" :
📝 در یک جریانی آقا رسول الله صلی الله علیه و آله وقتی دعوت به اسلام کردند، پیرمردها خیلی مقاومت کردند. اما خیلی از جوانان دعوت را قبول کردند.
📌دلیل مقاومت بزرگان را خود پیامبر فرموده است:
{فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ}
🔽 یعنی؛ آنقدر اینها یکسری اعمال را تکرار کرده اند که دیگر قلبشان قساوت پیدا کرده است و دیگر راحت به راه نمی آیند.
🔹به بیان دیگر: اینها عادت پیدا کرده اند؛ اما عادات نفسانی پیدا کردهاند، نه عادات الهی!!
⭕نکته یازدهم: توضیح سوم، ویژگی دوم، ویژگی "نیت سلیمه و جان پاک" :
📝 آقا رسول الله صلی الله علیه و آله در وصیت خود آورده اند:
⏮[اگر میخواهید کار کنید، روی جوانان کار کنید!]
📝 آقا امام صادق علیه السلام میفرمایند:
⏮(عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ).
🔽یعنی: جوانان را درياب، زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند!
✏توضیح: همه این سخنان به خاطر نیت سلیم و زلالی است که جوان دارد.
⭕نکته دوازدهم: عاقل کیست؟
📝 عاقل کسی است که دو کار را انجام دهد:
۱) قلم برداشته و عادات خودش را یادداشت کند؛
✳️ ابتداءً از عاداتِ اعضاء و جوارحِ خودش شروع کند.
۲) خلوتی داشته باشد و درآنجا به عادات جوارح خودش توجه کند.
🔸مثلا بگوید:
🔖عادات زبان من چیست؟
🔖عادات گوش و چشم و.....، من چیست؟
🔖چقدر این گوش، در روز، عادت به شنیدن قرآن دارد؟
🔖چقدر در فضای خانه صدای قرائت قرآن به گوشِ بچه های ما میرسد؟
🔖با زبان و چشم خود چه عادات خوبی داریم؟
و سوالات دیگر.
📍اگر میخواهیم این جلسات باعث خودسازی ما بشود، باید این کارها را انجام بدهیم.
📍شما جوان ها اگر الان عادات بد را اصلاح نکنید، ۲۰ سال دیگر سخت تر میشود و دیگر هیچ فایده ای ندارد و اگر هم بخواهید اصلاح کنید مثل جان کندن است.
⭕نکته سیزدهم: اشاره به چند نکته:
✳️ شان ذکر اهل بیت علیهم السلام را حفظ کنیم و پایین نیاوریم.
⏮ یک سخنران، روی منبر از مخاطبین خواست که صلوات بفرستند، تا او آب بخورد. استادی به او عرضه داشت که شان صلوات را پایین نیاور، که دیگران صلوات بفرستند تا تو آب بخوری!!
✳️ آقا سیدالشهداء علیه السلام آمده اند تا ما را با قرآن آشتی بدهند.
📌سوال: چرا رفقای هیئتی خودمان تو ماشین، قرآن گوش نمیدهند؟ ۵۰ تا فایل صوتی دارند ولی یکی از آنها صوت قرآن نیست. مداحی و روضه و مولودی گوش میدهند.
✅ اینها خوب است، اما کنار اینها قرائت قرآن هم گوش بدهید.
✳️ قرآن را با این نیت گوش بدهیم:
⬅️این الفاظ قرآن را گوش میدهم، چون یک نوری درونشان وجود دارد که باعث میشود، خود به خود در جان ما اثر بگذارد،
✅ ولذا آمادگی پیدا میکنیم تا محبت امیرالمؤمنین علیه السلام را در دلمان پرورش بدهیم.
⭕نکته چهاردهم: سخن 2⃣:
📝 آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه چند ویژگی را در مورد جوان اشاره میکنند؛
💠 ویژگی سوم: ویژگی "آرزومندی" است.
✏جوان ها آرزومند هستند. برای خودشان هدف چینی دارند.
⭕نکته پانزدهم: توضیح ویژگی سوم، ویژگی "آرزومندی":
📌طرح سوال: این ویژگی خوب است یا بد است؟
🔻جواب: آرزو خوب است اما باید سه قید داشته باشد:
✳️ اولا، چرا خوب است؟
⬅️ چون آقا رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند:
✏[الأملُ رَحمةٌ لاُِمّتي....]
🔽معنی: آرزو داشتن رحمتی برای امت من است.
✏[و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا.]
🔽معنی: اگر امید نبود هیچ مادری هرگز به فررندش شیر نمی داد. هیچ باغبانی درختی را هرس نمیکرد.
✳️ ثانیا، آرزویی خوب است که، سه قید را، "باهم" داشته باشد:
🔖قید ۱) آرزو باید بزرگ باشد.
🔖قید ۲) آرزو باید دست یافتنی باشد.
🔖قید ۳) در آرزو باید ابدیت لحاظ شود.
📝 توضیح قید سوم: آرزو هایمان را وِفق بدهیم با ابدیت خودمان! هدف هایی که میچینیم، برای ابدیت خودمان بچینیم!
✅ یعنی آرزوهایمان طوری نباشد که یکجا بماند و تا ابد با ما نیاید.
⏮ البته این قیود توضیح بیشتری می طلبد که انشاءالله در فرصت دیگر به آن اشاره میکنیم.
⭕نکته شانزدهم: سخن 3⃣:
📌جوانی که این ویژگی ها را دارد (نشاط، سلامتی، قدرت، غنا، استقلال، وبال دیگران نشدن، فراق بال)،
⏮ در کنار اینها چالش هایی و مفسده هایی هم دارد که به گفتهی امیرالمومنین علیه السلام:
✳️"بد مستی" دارد.
📝 متن حدیث:
[يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المال...]
🔻مال مستی می آورد؛ چگونه؟
⬅ باید دید مالمان در چه راهی خرج میشود.
📌نزدیک انتخابات هستیم بگذارید یک سوال بپرسم:
⬅️ در نداری هایمان چقدر هوای ندار ها را داریم، که بعد دارا شدیم ، بگوییم میخواهیم هوای ندارها را داشته باشیم؟
⬅️ اگر تو نداری هوای ندارها را داشته باشیم، وقتی برایمان مال بیاید، دچار بد مستی نمیشویم.
📝 [و سُكرِ القُدرَة...]، مستی قدرت، که خیلی مبتلابه است.
📝 [ و سُكرِ العِلمِ...]، بعضی ها تا یک چیزی یاد میگیرند میخواهند همه جا جار بزنند.
📝 [و سُكرِ المَدحِ...]، کسی تا دو کلمه از او تمجید میشود، مدح میشود، مست میشود.
📝 [و سُكرِ الشَّبابِ...]، مبادا کسی در جوانی دچار بد مستی بشود!
⭕نکته هفدهم: [و سُكرِ الشَّبابِ...]
📝 توضیح: بد مستی شدن جوان یعنی چه؟
🔻یعنی، به ظواهر جوانی اکتفا کنیم. به زیبایی، به اندام خوب اکتفا کنیم؛(کتاب سلام بر ابراهیم را بخوانید!)
🔻 چرا که داریم؛
✏{وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا...}،
✅با تواضع راه میروند...،
✏{وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا}،
✅این باید اثر جوانی بشود.
🔹ولذا هرکس کلاه خودش را قاضی کند.
⭕نکته هجدهم:
⏮ نکته اول در مورد حضرت علی اکبر علیه السلام:
📝 عبارت آقا سیدالشهداء علیه السلام، زمانی که آقا علی اکبر علیه السلام داشتن وداع میکردند:
⬅️ [رهایش کنید! علی ممسوس فی ذات الله است.]
📌سوال این چه مقامی است؟
✏توضیح: آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در مناجات شعبانیه میفرمایند:
⬅️ [ إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور فتَصلَ إِلى مَعدنِ العَظمه، وتَصيرَ أَرواحَنا معلَّقه بعزِّ قُدسِک]
🔻در اینجا حضرت به ما در مقام تعلیم یاد دادند که اینگونه دعا کنیم. ولذا برای ما که این دعا را میکنیم، در مقام "امکان" میشود.
✅و برای حضرت علی اکبرعلیه السلام در مقام "وقوع" میشود؛ (هو ممسوس فی ذات الله).
⭕نکته نوزدهم:
⏮ نکته دوم در مورد حضرت علی اکبر علیه السلام:
📝 آقا سید الشهداء میفرمایند:
⬅️ [خدایا تو شاهد باش جوانی به مبارزه این مردم رفت که؛
أشبه الناس خَلقاً، خُلقاً و منطقاً برسول اللّه].
✳️ بُعد فلسفی این حدیث:
📌طرح سوال: اگر حضرت علی اکبر علیه السلام اَشبحُ الناس به رسول الله است، چرا نام ایشان را گذاشتند: "علی"؟
📌از طرفی؛ نه تنها اسم ایشان علی است، بلکه نام کُنیهی ایشان هم "ابوالحسن" گذاشتند!
🔽 یعنی هم نام و هم کنیه ایشان، هم نام و کنیهی آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد. چرا؟
✏جواب: شاید کسی جواب بدهد که میخواستند یاد امیرالمومنین علیه السلام را زنده کنند.
✳️ اما حرف بالاتر است!
🔻میخواهد بگوید:
✅"علی"، جان پیامبر است،
✅"علی"، نفس پیامبر است!
✅میخواهد به آیهی "مباهله" ارجاع بدهد!
✅میخواهد بگوید: ای مردم [أَنَا وَ عَلِىٌّ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ، وَسائِرُ النّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتّى] !
✅شما که به تفکیک قائل شدید بین علی علیه السلام و آقا رسول الله صلی الله علیه و آله، این دو، یک نفر هستند! فرقی نمیکنند!
✳️ بُعد عرفانی حدیث، انشاءالله طلب شما باشد.
🚩هیئت سائلین حضرت زینب سلام الله علیها، لوشان،
🌺 ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام، ۱۴۴۵ ه.ق
@saeline_zeynab
#گزارش_تصویری
《مراسم جشن ولادت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف》
سخنران:
حجتالاسلام والمسلمین بصاری
با نوای: کربلایی امیرمهدی بصاری
هیئت سائلین حضرت زینب سلاماللهعلیها لوشان
@saeline_zeynab
46.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری
#جشن_بزرگ
#نیمه_شعبان
#ایستگاه_صلواتی
✨ برپایی ایستگاه صلواتی در شهر لوشان بمناسبت ولادت با سعادت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هیئت سائلین حضرت زینب سلام الله علیها
@saeline_zeynab
🎤چکیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بصاری.
🌺 ولادت منجی عالم بشریت حضرت حجة بن الحسن عسگری علیهما السلام.
⭕ نکته اول.
✳️ قبل از اینکه، موضوع منبر را مطرح کنیم، نکته ای را به عنوان "مقدمه" تقدیم میکنیم.
⏮ بیان مقدمه:
مثال 1⃣.
🔻آب زلالی وجود دارد، اما؛
▪️بعضیها به این آب زلال راه پیدا نکردند و در واقع به آن نرسیدند و از آن بهرهمند نشدند. ▪️ بعضیها به این آب زلال راه پیدا کردند و به آن رسیدند، اما؛
▪️بعضیها ظرفی نداشتند که پُر کنند و لذا بهرمند نشدند.
▪️ بعضیها هم، ظرف داشتند، اما؛
▪️بعضیها ظرفشان وارونه بود یا نجس بود، کثیف بود ولذا از آن بهرهمند نشدند. ▪️ بعضیها هم ظرفشان پاک بود، اما؛
مقدارِ ظرف با همدیگر متفاوت بود، یعنی: ▪️ برای بعضیها کوچک بود و ▪️ برای بعضیها بزرگ بود.
🔸 مثلا مقدار ظرفی که آیت الله بهجت دارد، کجا؟ با مقدار ظرفی که من دارم، کجا؟ با هم فرق میکنند.
⭕ نکته دوم. ادامه مقدمه:
مثال 2⃣.
🔻نور الهی وجود دارد و از طرفی هرکس دارای جانی میباشد و به تعبیری جان را به آیینه تشبیه کردند، اما؛
این آیینه ▪️برای بعضیها کِدر است ولذا نمیتواند نور را در جان خود انعکاس بدهد. ▪️برای بعضیها صِیقَلی است، اما؛
▪️برای بعضیها مانع وجود دارد و نمیتواند نور را انعکاس بدهد.
▪️برای بعضیها مانع وجود ندارد، اما؛
▪️برای بعضی آیینهشان کوچک است و ▪️برای بعضی آیینهشان بزرگ است.
⭕️ نکته سوم. ادامه مقدمه:
❓طرح سوال: دلیل پاک شدن و صیقل پیدا کردنِ جان و ظرفِ آدمی چیست؟
⬅️ جواب: ظرف هرکس دل او است. دل هرکس در گروِ حواس ظاهری و باطنی او، شکل میگیرد( اجمالا بدانید، منظور این است که هرکس که آب زلال به او رسیده، اون آب زلال را به شکل ظرف خودش در آورده است.) و صیقل پیدا میکند. مثلا: چیزهایی که میبینیم، میشنویم، احساس میکنیم، در قوه ذهنِ خود آن را پرورش میدهیم و....، اینها، صیقل قلب ما را مشخص میکنند.
✅ ولذا به بیانی؛ هرکس بیشتر اهل مراقبه بود، ظرفش بزرگتر میشود.
⭕️ نکته چهارم. ادامه مقدمه:
⏪ با توجه به دو مثال مطرح شده، میتوان مباحثی را به عنوان "نتیجه" بیان کرد:
نتیجه 1⃣. رابطهی ما با خدا، رابطه ای است به اندازه معرفت ما، سعهی وجودی ما، به اندازهِ ظرف ما. یعنی هرکس آن آب زلال را به شکل ظرف خودش درآورده است.
نتیجه 2⃣. خدای هرکس با خدای دیگری متفاوت است.
✅ یعنی: در واقع خدا یکی است، واحد است؛ اما هرکس به اندازه فهم خود و ظرف خود آن را ادراک و فهم میکند. این ادراکات و فهمها یکجایی با یکدیگر مطابقت ندارد، تعریفهایمان با یکدیگر متفاوت میشود؛{چون جان ها با هم متفاوت است.}
نتیجه 3⃣. نور الهی وجود دارد، اما؛ هرکس به اندازه قابلیتش و ظرف وجودیش، آن را انعکاس میدهد و به ظهور میرساند.
نتیجه 4⃣.
علامه حسن زاده آملی رحمه الله علیه میفرماید: [آن خدایی که تو پرستی نه خدای حسن است.⚠️ نه اینکه خدا دوتا، سهتا، هزارتا است، نه! خدا واحد است، اما؛ هرکس تو ذهنش از او یک چیزی ساخته است❗️
⭕️ نکته پنجم. اصل موضوع:
📌 با توجه به این مقدمات و نتایج، چند سوال اساسی پیش میآید:
⁉️سوالات 1⃣.
● خدایی که در ذهن خود ساختیم، چه خدایی است؟
● چقدر با حقیقت خدا، تطابق دارد؟
● چقدر با جامعیت اسم الله، تطابق دارد؟
⁉️ سوالات 2⃣. این سوالات در مورد امام زمان ارواحنا فداه، هم مطرح میشود:
● ما چه امام زمانی برای خود ساختیم؟
● ما چه امام زمانی برای خود متصور شدیم؟
● امام زمانی که ساختیم، چقدر با حقیقت امام زمان، تطابق دارد؟
● امام زمانی که برای خود تصور کردیم، کدام امام زمان است؟
📌میخواهیم به این سوالات پاسخ بدهیم، انشاءالله.
⭕️ نکته ششم.
⬅️ مقدمتا؛ امام زمانی که ما برای خودمان ساختیم و متصور شدیم، در واقع به مرتبهای و جزئی از امام زمان، اشاره کردیم و جزئی از آن را متصور شدهایم.
🟡 گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان عقیدتیِ صرف است!!}
🔻توضیح 1⃣.
این امام زمان عقیدتی، صرف یک باور است. به ما گفته اند یک امام زمانی است، وجود دارد و ما هم اعتقاد داریم. ولذا از من و شما بپرسند: آیا به امام زمان اعتقاد دارید؟ میگوییم: بله! اعتقاد داریم. و این جواب، در همین حد است، جلوتر نمی رویم.
🔻 توضیح 2⃣.
این اعتقاد مثل اعتقاد به خدایی است که بعضی ها اعتقاد دارند. ولی اعتقادشان، صرفا اعتقاد است. ولذا ما در برابر مادی گراها و ماتریالیست ها، میگوییم: خدا یکی است.
🔹آنها میگویند خدا نیست. ما میگوییم خدا هست.
⬅️ اما همین هایی که میگویند: خدا یکی است، عین آنهایی هستند که میگویند: خدا نیست! چرا چون مشروبشان را میخورند، نمازشان را نمیخوانند، روزهشان را نمیگیرند، چون اعتقاد صرف دارند. خیلیها نسبت به امام زمان اینگونه هستند.
⭕️ نکته هفتم. مقدمتا؛ امام زمانی که ما برای خودمان ساختیم و متصور شدیم، در واقع به مرتبه ای و جزئی، از امام زمان اشاره کردیم و جزئی از آن را متصور شدهایم.
🟡 گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان باب الحوائجیِ صرف است!!}
🔻توضیح 1⃣.
یک مقدار از مرتبه قبل بالاتر است. یعنی؛ در عین حال که به این امام زمان اعتقاد داریم، میدانیم یک وقت هایی برای حوائج خودمان باید سراغ او برویم.
⏪ یعنی میگوید:
گرفتارم، بدهکارم، مریض دارم، خانه میخواهم اجاره کنم، قیمت ها ۴۰۰درصد بالا رفته است، کاندیدای مورد علاقهیمان میخواهیم رای بیاورد، ولذا میگوید کجا بریم؟!
⬅️ بریم سراغ امام زمان! بریم جمکران!
❓سوال: آیا این خوب است یا بد است؟
⬅️ جواب: خوب است. همین اندازه باز از هیچی بهتر است. چرا؟ چون حداقل راه را گم نکرده است. میداند کجا برود. ولذا در این حد خوب است.
⭕️ نکته هشتم.
گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان باب الحوائجیِ صرف است!!}
🔻توضیح 2⃣.
عارفی از علمای اهل باطن، در ایام نیمه شعبان که تازه جمکران رونق گرفته بود و مراسمات بزرگی در آن برگزار می شد، در ذهن خودش گفت که؛ امام زمان علیه السلام چقدر مرید دارد و چقدر خاطر خواه دارد؟!
در عالم رویا امام زمان علیه السلام را دید، امام زمان علیه السلام پردهها را از جلوی "گوش" او کنار زد و آن عالم میشنید که مردم چه میگویند؛ یکی بچه میخواست(ترجیحا پسر!)، اون یکی مریض داشت و...، آن عالِم متوجه شد که چه کسی حقاً دنبال امام زمان بود؟!
⭕️ نکته نهم:
گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان باب الحوائجیِ صرف است!!}
🔻توضیح 3⃣.
⁉️طرح سوال: چه کسی حقا دنبال امام زمان است؟
جواب 1⃣:
چگونه سلمان، سلمان شد؟
📚[در کتاب امالی شیخ طوسی] امام صادق علیه السلام، سلمان را توصیف میکند و میفرماید:
✏️{ إِیثَارُهُ هَوَی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَی هَوَی نَفْسِهِ....}
🔹معنی: خواسته های امیرالمومنین علیه السلام را بر خواستههای خویش ترجیح میداد.
❓ترجیح میدانید چیست؟
⬅️ جواب: گاهی وقت ها ما یک امر را اولویتش را تغییر میدهیم. مثلا؛
🔸غذایی برای دو نفر هست و من اول به دیگری تعارف میکنم. به این ایثار نمیگویند.
✅ به این ادب و احترام میگویند.
اما؛
🔸غذایی برای یک نفر است و ما دو نفر هستیم. اینجا من تمام غذا را به دیگری میدهم و خودم چیزی نمیخورم.
✅ به این ایثار میگویند.
💠 سلمان هم اهل ایثار بود؛ در برابر خواسته های امیرالمومنین علیه السلام هیچ خواستهای نداشت. لذا امیرالمومنین علیه السلام را برای خواستههای خودش نمیخواست، امیرالمومنین علیه السلام را برای خودش میخواست.
☆ای خوشا سلمان که خوش دل با تو داشت
☆پای خود را جای پایت میگذاشت
✅ [رد پای جدیدی از خودش ایجاد نمیکرد]
☆شیعه بود و گفتی آن آگاه را
☆قُولِ اَنتَ شیعتی والله را
⭕️ نکته دهم.
گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان باب الحوائجیِ صرف است!!}
🔻توضیح 4⃣.
⁉️طرح سوال: چه کسی حقا دنبال امام زمان است؟
جواب 2⃣:
📝 حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها میفرماید: {مثل الامام کالکعبه}
⬅️ معنی: کسی حقا دنبال امام زمان است که اینگونه بگوید: من باید دور امام بگردم.
✅ من باید خودم را مطابق امام وِفق بدهم.
✅ من باید دنبالِرو امام باشم.
✅ خواسته های من باید هماهنگ با خواستههای امام باشد.
✅ نباید امام خودش را تنزل بدهد و به هوای نفس من جلو بیاید!!
⭕️ نکته یازدهم:
گاهی وقتها امام زمانی که برای خودمان ساختیم؛ {امام زمان باب الحوائجیِ صرف است!!}
🔻توضیح 5⃣.
⁉️طرح سوال: چه کسی حقا دنبال امام زمان است؟
جواب3⃣:
📚 [در کتاب نهجالبلاغه خطبه ۱۳۶]
امیرالمؤمنین علیه السلام در ابتدای خلافت ظاهری خودشان، میفرمایند: ✏️{ أَنْتُمْ تُرِيدُونَنِي لِأَنْفُسِكُمْ}
⬅️ معنی: شما من را برای نفس خودتان میخواهید. من را برای خودم نمیخواهید.
✳️ این است که هیچ بهرهای نمیبرید. چرا؟
علیرضا سلطانشاه:
⬅️ جواب: باذکر دومثال؛
🔸مثال ۱. اگر بروی کنار اقیانوس و بخواهی اقیانوس را در جان خودت ظهور بدهی، اندازهی ظرف خودت، آن اقیانوس را کوچک کردهای.
❌ با یک ظرف کوچک رفتی کنار اقیانوس؟! اگر میرفتی کنار یک چشمه هم ظرف تو پُر میشد!!
✅ تو بجای اینکه بروی کنار اقیانوس و آنجا بگویی: "من"، بگویی: "ظرف من"، خودت را رها میکردی و دیگر خودت جزیی از اقیانوس بودی!!
🔸مثال ۲. در یک مهمانی دوتا برادر میخواهند از یک ظرف شکلات بَر دارند.
❌ اولی خودش دست میاندازد و شکلات بر میدارد، چون دستش کوچک است، دوتا سهتا بر میدارد. ✅ اما دومی عاقلتر بود. و به میزبان گفت که خودت با دستان خودت به من شکلات بده.
دست میزبان هم بزرگ است و چندتا شکلات به او میدهد؟
🔷 در واقع، اولی آمد "همه چیز" را با خودش تطابق داد
🔷اما دومی "خودش" را با او تطابق داد!
❓لذا چه کسی برنده شد؟
✅کسی حقا به دنبال امام زمان است که بگذارد او برایش بَر دارد. و بگذارد به دستان او بهرهمند شود!!
⏪ پس در مجموع همه توضیحات؛ آن هایی که امام زمانشان، "بابالحوائجی صرف" است، اگر خواستههای آنها با خواستههای امام زمان تطابق نداشته باشد و صرفا خواسته هایشان ملاک باشد، همین قدر ضرر کردند و باختند.
⭕️ نکته دوازدهم:
🔰بیان چند نکته در خصوص انتخابات:
✳️ بعضی ها میگویند چرا باید رأی بدهیم؟
⬅️ جواب:
⁉️طرح سوال؛ این جوانان که رفتند و شهید شدند، نمی دانستند دارند جانشان را می دهند که یک عده مسئول قرار است دزدی کنند، پست فروشی کنند، سوء استفاده کنند و....؟ نمی دانستند؟
✅ والله می دانستند.
⁉️طرح سوال؛ پس با علم به این جریانات، دیدگاه شهدا چی بود که رفتند؟ برای چی رفتند؟
✅ برای این رفتند، چون معیارشان مسئولین فاسد نبود.
✅ معیارشان اصل نظام بود.
✅معیارشان اصل انقلاب بود.
✳️ وظیفهی ما چیست؟ ما باید چه دیدگاهی داشته باشیم؟
⬅️ جواب:
⁉️طرح سوال؛ آیا تمام مسئولین مملکت بد هستند؟
✅ نه! پس باید هر کسی برود به صورت مصداقی تحقیق کند که چه کسی دلسوز این مردم است و به او رای بدهد.
⁉️طرح سوال؛ به چه کسی رأی بدهیم؟
✅ شخص برای ما ملاک نیست. تحقیق میکنیم و بین کاندیدها، به یک کسی را رای میدهیم، چرا که ملاک ما اصل انتخابات است نه شخص کاندیدا!
💠 با توجه به این دو نکته میتوانیم با مردم صحبت کنیم و تبیین کنیم؛ جواب میدهد و تا الان ۷۰ .۸۰ نفر را تبیین کردیم که رای بدهند.
⭕️ نکته سیزدهم:
امام زمانی که ما برای خودمان ساختیم و متصور شدیم، در واقع به مرتبهای و جزئی، از امام زمان اشاره کردیم و جزئی از آن را متصور شدهایم.
🟡 گاهی وقتها امام زمان علیهالسلام را بالاتر از اینها دوست دارند. نسبت به امام زمان شوق و ذوق دارند. این مرتبهی سوم است.
🔻توضیح: غروب جمعهها واقعا دلشان میگیرد، غربت انسانها را که میبینند، میگویند امام زمان کجایی؟ رابطهی قلبی دارند و یک خلوتی با امام زمان دارند. وقتی دلشان میگیرد، با امام زمان حرف میزنند.
❓سوال: این حد و مرتبه کافی است یا کافی نیست؟
⬅️ جواب: کافی نیست!!
⭕️ نکته چهاردهم:
⁉️طرح سوال؛ امام زمان ما باید چطور امام زمانی باشد؟ معیار چیست؟ که وقتی ما آن را تصور کردیم، امام زمان به ما بگوید: آفرین! تو خوب من را درک کردی و فهمیدی!
⬅️ جواب: معیار همان عباراتی است که در دعای ندبه میخوانیم. اما؛
قبل از بیان عبارات،
❗️باید یک نکته را متذکر شویم.
✳️ دعای ندبه دو تا رویکرد به ما میدهد:
1⃣ دعای ندبه به ما میگوید: امام زمان یک فرد سیاسی است. ولذا در زیارت جامعه کبیره میخوانیم:{انتم ساسة العباد}. یعنی: شما سیاست گذاران جوامع هستید.
2⃣ دعای ندبه به ما میگوید: نگاهت به امام زمان، یک نگاه فردی نباشد. باید نگاهت، یک نگاه جهانی باشد!
🔻توضیح:
🔸امام زمان نمیخواهد روی هر فردی به تنهایی کار کند!
🔸امام زمان آمده است در همهی امور دین را جاری کند!
✅ ولذا به مردم نمیگوید دین حریم شخصی شماست، برای امور شخصی شماست. به مردم نمیگوید: "فقط" نماز بخوان و نمیآید تا "فقط" بگوید: نماز شب اینگونه است! و .... .
⭕️ نکته پانزدهم: [باید نگاه ما، تصور ما به امام زمان علیه السلام، اینگونه باشد!!]
⁉️طرح سوال؛ امام زمان ما باید چطور امام زمانی باشد؟ معیار چیست؟ که وقتی ما آن را تصور کردیم، امام زمان به ما بگوید: آفرین! تو خوب من را درک کردی و فهمیدی!
⬅️ جواب: معیار همان عباراتی است که در دعای ندبه میخوانیم:
✳️ عبارت اول. {أَ تَرَانَا نَحُفُّ بِكَ...}
⬅️ معنی: آیا میشود "ما" دور تو حلقه بزنیم؟!...
✳️ عبارت دوم. {وَ أَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَ قَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ أَذَقْتَ أَعْدَاءَكَ هَوَاناً وَ عِقَاباً وَ أَبَرْتَ الْعُتَاهَ وَ جَحَدَهَ الْحَقِّ...}
⬅️ معنی: و تو عدل را در سراسر عالم پُر بکنی، همگانی بکنی، به همه طعم شیرین برابری و برادری را بچشانی؟
✳️ عبارت سوم. {أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدِینَ؟...}
⬅️ معنی: آن روزی که شما بیایید، پایههای شرک و نفاق را از بین میبرید.
✳️ عبارت چهارم. {أَیْنَ هادِمُ أَبْنِیَهِ الشِّرْکِ وَالنِّفاقِ؟...}
⬅️ معنی: ای کسی که شوکة و عظمتِ خود ساخته و ظاهری متجاوزین را از بین میبری و پوچی آن ها را به همه نشان میدهی.
⭕️ نکته شانزدهم: از این عبارات نتایجی بدست میآید:
🟣 نتیجه اول: این عبارات، یک اعتقاد است!
⏪ به بیانی اگر اعتقاد قلبی هم باشد و اعضاء و جوارح را همراه نکند، فایده ندارد. ⏪ همه وجود من و شما باید طالب امام زمانی "اینگونه" باشد.
⏪ واین امام زمان قرار است همهی عالم را خدایی بکند و موحد به معنای واقعی بکند.
🟣 نتیجه دوم:
⏪ نگاه باید نگاه کلی باشد!!
ولذا انتظار فرج میشود، بالاترین عبادت!
⏪ چرا؟ چون فرج امام زمان یک چیزی است که گشایشی برای همهی عالم است.
⭕️ نکته هفدهم:
🟣 نتیجه سوم:
⏪دید ما باید دید انتظاری باشد!!
❓دید انتظاری یعنی چه؟
⬅️ کسی را میبینید که دارد گناه میکند، مثلا چشم چرانی میکند و...؛
🔷 چند رفتار را میشود نسبت به او داشت:
🔹نسبت به او بی تفاوت باشیم. وحرفی که امروزه میزنند: مگر تو را تو قبر او میگذارند؟ چه کار داری؟
🔹نسبت به او یک نگاه غیظی داشته باشیم. مانند امروزه که بیشتر جوانان مذهبی و هیئتی و... دارند.
⬅️ به این صورت که؛ به یکباره، یک احساس قربِ به خدا به آنها دست میدهد و شروع میکنند چپ چپ نگاه کردن و غُر زدن.
⚠️البته این نگاه نسبت به شخص است نه به عمل. ولذا نسبت به عمل باید همگی نگاه بدی داشته باشند.
🔹نسبت به او دلسوز باشیم. نگاه ما، نگاهِ با شَفِقّت باشد. این نگاه، نگاه انتطاری است.
✳️ مثلا میگوید: خدا به او یک استعدادی داده است که میتواند این چشمها را در راه درستی خرج کند!
✳️ بعد تَه دلش میگوید: خدا امام زمان را برساند، که این استعدادها ازبین نروند، چرا که قرار است این استعدادها موحد بشوند. چرا که دارند از توحید و انسانیت فاصله میگیرند.
✳️ لذا بیکار نمیماند! هرکاری میتواند در مسیر اصلاح آن انجام میدهد. هرکاری در مسیر کمک کردن به دیگران برای رشد کردن انجام میدهد.
✳️ این یعنی "حقیقت انتظار"!
این یعنی "انتظار فرج"!
این یعنی "افضل الاعمال"!
⭕️ نکته هجدهم.
🟣نتیجه ۴.
⏪ خیلی از دعاهای ما، علاوه بر معنای خودشان، به این معنا هم هستند:
[بازگشت به دعای فرج هستند!]
⬅️ توضیح: مثلا؛ در تفسیر دعاهای ماه مبارک باید گفت: علاوه بر معنای خودشان، معنای دیگری هم دارند.
🔸 به طور مثال:
1⃣: 🤲 { اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ} یعنی{اللهم عجل لولیک الفرج}
⬅️ توضیح: شفا پیدا کردن فقط شفای مادی و جسمی نیست بلکه معنای دیگری هم دارد. در واقع [اللهم اشف کل مریض] یعنی:
چه زمانی همهی بیماری های جسمی و روحی شفا پیدا میکنند؟
2⃣: 🤲 { اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ} یعنی{اللهم عجل لولیک الفرج}
⏪ توضیح: چه زمانی همه از بند اسارت نجات پیدا میکنند؟
🔸نکته تو پرانتز: منظور از اسارت، (فقط) اسارتِ از زندان نیست بلکه معنای دیگری هم دارد!
💠 معنای دیگر[اسارت] این است:
اسارت از نفس است. که ما همه اسیر نفسیم!
چرا که ما را {تحبس الدعا} کرده است!
3⃣: 🤲 { اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ} یعنی{اللهم عجل لولیک الفرج}
⏪ توضیح: دین "فقط" دین مادی نیست، بدهکاری های امروزه نیست که مثلا به فلانی بدهکار هستیم. نه!
💠 معنای دیگر [دِین] این است:
دِین، یعنی این دست دِین دارد، این چشم و گوش و فکر و اندیشه و...، دِین دارند.
⏪ توضیح بیشتر: یعنی این چشم و دست و...، اعضاء و جوارح ما مدیون هستند که برای خدا کار کنند!
❓چه زمانی این اعضاء و جوارح اداء دِین میکنند؟
💠 وقتی که اون استعداد درونی با وجود آقا صاحب الزمان علیه السلام، شکوفا بشود. آن وقت دِینشان را اداء میکنند.
✅ ولذا [اللهم اقض عن الدین]، علاوه بر معنای خودش یعنی دعا برای فرج!
4⃣: 🤲 { اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ} یعنی{اللهم عجل لولیک الفرج}
⏪ توضیح: [رهایی از سوء حال] "فقط" رهایی از سوء حال مادی نیست بلکه؛ به طور کلی، یه یتیمی که پدر ندارد، دنیای خوشیها هم جلوی او بیایند، باز تو خلوت خودش دلتنگ پدرش میشود. آرام و قرار نمیگیرد.
❓چه زمانی او آرام میگیرد؟ وقتی که محبوبش را ببیند. پدرش را ببیند.
{ابا صالح است}
✅ پدر همهی صلاح، امام زمان است. با دیدن او بهترین حال برای او حاصل میشود.
♻️ ولذا در یک جمع بندی کلی،
❌نگاه ما نه، نگاه عقیدتی صرف باشد و
❌ نه نگاه باب الحوائجی صرف باشد و
❌ نه نگاه حُبّی و شوقی صرف باشد.
✅ بلکه نگاه ما باید یک نگاه سیاسی و جهانی به امام زمان باشد
✅ و این را برای همه بخواهیم،
✅ این نگاه را نهادینه کنیم،
💠 تا حقیقت انتظار در وجود ما به ظهور و بروز برسد.
🚩 هیئت سائلین حضرت زینب سلام الله علیها. لوشان
🌺 ولادت منجی عالم بشریت آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.۱۴۴۵ ه.ق
@saeline_zeynab
🇮🇷 همه میآییم به پاس خون شهیدان
↩️ #صفحه_مجازی
Instagram.com/saeline_zeynab
💠هیئت سائلین حضرت زینب
سلام الله علیها
@saeline_zeynab
🗳🗳 ما به این دست یک جان بدهکاریم
رأی که چیزی نیست
🔖 وعده ما _ فردا ۱۱ اسفند _ حضور پرشور در پای صندوق های اخذ رأی
@saeline_zeynab
📢 مرور بخشهایی از بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از رأی اولیها و خانوادههای شهدا:
🔹️ انتخابات قوی و پرشور یکی از ارکان اداره درست کشور است
🔹️ اگر به دنیا نشان دهیم که ملّت در صحنههای مهم و تعیین کننده کشور حضور دارند کشور را نجات دادیم و پیش بردیم
🔹️ اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر میکنند، هیچ کس سود نمیبرد
🔹️ شرکت در انتخابات، کاری آسان اما با نتایج بزرگ است
🔹️ ناظران سیاسی دنیا از همه بیشتر از حضور مردم میترسند چون قدرت آن را دیدهاند
🔹️ به همه یادآور میشوم! ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویههای جناحی و گروهی
🔹️ نتیجه انتخابات قوی، برداشته شدن مشکلات کشور است
@saeline_zeynab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چگونه اصلح را انتخاب کنیم؟
🔹️رهبر انقلاب، روز گذشته: حالا مثلاً بنده که بخواهم رأی بدهم، خب مثلاً فهرست تهران را میآورند، فهرستهای مختلفی هست، همه را که آدم نمیشناسد؛ بعضیها را انسان میشناسد، بعضیها را از این و آن میپرسد، بعضیها را به افرادی که معرّفی کردند اطمینان میکند، مثلاً فرض کنید که یک مجموعهای را به عنوان نامزدهای مورد انتخاب انسان مینویسد اسمشان را، در صندوق میاندازد. هر مقداری که ممکن است در این زمینه بایستی دقّت کرد.
👏 #انتخاب_قوی، #مجلس_قوی، #ایران_قوی
✍ بستهی #خط_دیدار
@saeline_zeynab