eitaa logo
صفرنامه
1.8هزار دنبال‌کننده
266 عکس
112 ویدیو
547 فایل
(اوست نشسته بر نظر، من به کجا نظر کنم) «کانال ارتباطی و پشتیبان علمی دروس تفسیری و معارفی». ارتباط با مدیر کانال @Hosseinsafari1350 لینک پشتیبان فایل های بارگذاری شده در پیام رسان سروش sapp.ir/safarnamehh
مشاهده در ایتا
دانلود
شهدا ذخائر نظام هستند هرکدام عهده دار رسالتی هستند که به موقعه مبعوث می شوند. به یاد شهید حاج یونس زنگی آبادی که در زمان حیاتش ولی خدا بود و به تنهایی یک لشکر بود.
حالا که محروم از حضور در محضر بزرگان و اساتید اخلاق شده ایم استاد اخلاقی را سراغ دارم کتاب او عین وجود اوست و مکتوبات او چنان است که گویی برای من نگاشته و در روح انسان تصرف می کند گویی در محضرش هستی. کتابهای اخلاقی علم اخلاقند اما این کتاب نسخه اخلاق و درمان است⬇️
هدایت شده از صفرنامه
Tazkere_Motaghin.pdf
5.36M
کتاب تذکره المتقین . آیت الله شیخ محمد بهاری همدانی
هدایت شده از صفرنامه
مضجع نورانی شیخ محمد بهاری همدانی
هديه به روح آن بزرگ مرد الفاتحة مع الصلوات
✅تفسیر بیانی 🌹 «تفسیر بیانی قرآن» از شیوه هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است این شیوه تفسیری بسیاری از راز و رمزهای آیات را آشکار می سازد به گونه ای که تا حدودی می توان به اعجاز بیانی قرآن پی برد. دوستان عزیز با مراجعه به کتاب« مراحل برداشت از آیات » مرحله ششم شیوه های نکته یابی قادر خواهند بود به این راز و رمزها آگاهی یابند بناست از این به بعد به بررسی آیات مشابه که تعابیر جزیی در آیات دارند بپردازیم 📢نمونه اول: ✅إنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا 👈تتَنَزَّلُ‏ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ... (فصلت، 30) ✅تنَزَّلُ‏ 👉الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (قدر، 4) هر دو فعل «تَتَنَزَّلُ» و «تَنَزَّلُ» مضارع و هیچ تفاوتی از حیث معنا با هم ندارند فقط در سوره قدر تاء مضارع حذف شده اما چرا در سوره فصلت تاء در «تَتَنَزَّلُ» حذف نشده چه رازی در این حذف و ذکر نهفته است؟
✅پاسخ: برای این سوال در هیچ تفسیری پاسخی نیافتم به نظر می رسد پاسخ این باشد که با توجه به قرینه سیاق در سوره فصلت سخن درباره نزول ملائكه بر مومنینی است که بر ایمانشان استقامت ورزیدند و ملائکه برای مژده‏رسانى در هنگام مرگ و يا به هنگام ورود به قبر و يا به هنگام زنده شدن در رستاخيز به سراغ آنان می آیند این نزول در هر لحظه وساعت رخ می دهد و غیر مقتطع است چرا که در هر لحظه مومنی در روی زمین جانش قبض می شود و ملائکه باید در هر لحظه نزول مستمرداشته باشند بنابراین نزول ملائکه با هیأت«تَتَنَزَّلُ» آمد با وجودی اینکه جایز بود«تاء» حذف شود اما «تاء» تکرارشد تا بیانگر اکثریت استمرارملائکه باشد ولی در سوره قدر شب قدر یک شب از شب های سال است نه تمام روزها وساعات سال بنابراین جایز است بدون «تاء »آید این راز از این مقایسه این دو آیه بدست می آید. ( الله اعلم )
🌙مرحوم حجت الاسلام محقق کاشانی داماد آیت الله العظمی گلپایگانی نقل می کند: آیت الله گلپایگانی از علامه پرسیدند به چه مشغول هستید؟ پاسخ دادند مادرم را خواب دیدم‌ فرمود پسرم در دنیا کاری کن که در این عالم ( برزخ ) خریدار داشته باشد پرسیدم‌ چه چیزی در آن عالم خریدار دارد؟ فرمود( قرآن ) به همین جهت مشغول تفسیر قرآن هستم
✅توجه: از بهترین آثاری که به اسرار قرآن اشاره کرده دعای 42 صحیفه سجادیه است که انصافا اگر این دعا به ما نمی رسید تا ظهور امام عصر(عج) این فقر و محرو میت خسارت ما بود مرحوم سيد على خان شيرازي در کتاب قیّم «رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين‏» که هنوز شرحی با این شیوایی و گستردگی برای صحیفه نگاشته نشده است به عنوان کاشف الاسرار دعای 42 صحیفه چنان عمیق و عنیق این دعا راشرح داده اند که انسان را به اعجاب وا می دارد دوستان عزیز حداقل با مطالعه آن خود را بهره مند ازاسرار و آثار قرآن قرار دهند. متن کتاب عربی فصیح و روان و بسیارآسان فهم و از پیچیدگی ها مبراست
✅نمونه دوم از تفسیر بیانی: تَتَوَفَّاهُمُ - تَوَفَّاهُمُ‏ 🌙سوره نساء،97: «اِنَّ الَّذينَ👈 تَوَفَّاهُمُ‏ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً كسانى كه فرشتگان جانشان را در حالى مى‏گيرند كه به خود ستم كرده‏اند؛ [به آنان‏] مى‏گويند: در چه حالى بوديد؟ مى‏گويند: ما در اين سرزمين مستضعف بوديم‏.» 🌙سوره نحل،28:«الَّذينَ 👈تَتَوَفَّاهُمُ‏ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى‏ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ همانان كه فرشتگان، جانشان را درحالى‏كه بر خويشتن ستمكار بوده‏اند مى‏گيرند، و آنان اظهار اطاعت مى‏كنند [و مى‏گويند:] ما هيچ كار بدى نمى‏كرديم. چنين نيست، بلكه خدا به آنچه مى‏كرديد داناست». 🌙نحل،32:الَّذينَ 👈تَتَوَفَّاهُمُ‏ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ همانان كه فرشتگان، جانشان را درحالى‏كه خوب و شايسته‏اند مى‏گيرند و [به آنان‏] مى‏گويند: سلام بر شما. به پاداش آنچه انجام مى‏داديد به بهشت درآييد. 👌در سوره نساء «تَوَفَّاهُمُ»‏ و در سوره نحل «تَتَوَفَّاهُمُ» هر دو فعل مضارع از باب تفعّل‏ و هر دو هم برناظر بر قبض جان کسانی است که بر جان خود ظلم کرده اند اما چه رازی است که در سوره نساء «تاء» حذف اش جایز شده اما در سوره نحل ذکر شده است. اگر چنین حذف و ذکری از سوی انسانی صورت می گرفت چه بسا حمل بر تسامح عرف می دانستیم اما در کلام خدای حکیم تسامح در تعبیر نه تنها هیچ توجیحی ندارد بلکه باید جویای حکمت آن باشیم.
📢پاسخ: در این اختلاف تعبیر در هیچ تفسییری هیچ توجیهی را نه دیدم و نه یافتم. 👈قاعده کلی است به نام : «قاعده زیادت المبانی تدل علی زیادت المعانی» اجرای این قاعده موارد خاص خود رادارد که از حوصله این نوشته خارج است اما در یک نگاه کلی غالبا در مقایسه با موارد مشابه در بردارنده معنایی اضافی است که با در نظر گرفتن سیاق وطرز بافت آیات میتوان اسراری از تعابیر مختلف و در عین حال مشابه پی برد. زیادی حروف دو معنای ثانوی را می تواند داشته باشد یکی تعمیم و دیگری تکثیر اما در اینکه کدام معنا ترجیح دارد باید به قرینه سیاق رجوع کرد به نظر می رسد در سوره نساءمتوفیانی که ملائکه جان آنان را قبض می کنند مستضعفینی هستند که به خود ظلم کرده اند ولذا مورد خاص است اما در سوره نحل آیه 28 ناظر به کلیه کسانی است که به خود ظلم کرده اند ولذا درسوره نحل با «تاء» آمد تا بیانگر تعمیم و فراگیری باشد اما در سوره نساء در مقایسه با سوره نحل چون خاص تر است ولذا بدون «تاء» آمد تا بیانگر تقلیل افراد باشد . 👌اما شاید سوال شود در سوره نحل درباره قبض جان متقین هم با تعبیر «تَتَوَفَّاهُمُ» آمده است که شاید این زیادی حرف «تاء» دلالت «تکثیر» و بر کثرت حضور ملائکه جهت مشایعت و استقبال کثیری از ملائکه برای متقین باشند که تعداد فراوانی از ملائکه در پیشوازشورانگیزی از متقین به آنان می گویند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ». (الله اعلم)
آیت الله جاودان : پویش اطاعت از امر رهبری در خواندن دعای 《هفتم صحیفه سجادیه را جدی بگیریم》 نکته ای بنظر آمد که شاید مغفول مانده باشد و آن این‌که : ما برای پیروزی در این جبهه 《جنگ بیولوژیکی از حیث اقدام عملی و فیزیکی همه کاری حاضریم بکنیم.》 از حیث جنگ روانی در فضای مجازی هم در حد وسع و توان فعالیم. در جنبه دعا و توسل هم توسلات خوبی در حال انجام است: به توصیه بعضی اولیاء الهی،حدیث کساء و زیارت عاشورا و که البته تقریبا تمام آنها هیچ ارتباطی با 《کرونا ندارد و توصیه عام صادر شده است.》 ولی یک توصیه مهمی که یکی از 《اولیاء الهی اولا مشخصا در خصوص «کرونا کرده‌اند.》 ثانیا این ولی خدا *اصلا بی حساب حرف نمیزنند* و این مطلب برای همه ثابت شده است. و ثالثا ایشان یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با بقیه اولیاء الهی دارند و آن این‌که ما نسبت به میزان توجه و اهتمام به حرفهای‌شان 《بازخواست هم خواهیم شد!》 《مقام معظم رهبری توصیه فرمودند: برای ریشه‌کنی ویروس منحوس ** را قرائت کنیم》 بنظر میاید اگر قصه کرونا خدای ناکرده طولانی شود، بی ارتباط با بی‌توجهی و کم‌توجهی به این دستورالعمل نباشد! لطفا هرکسی به هر شکلی که می‌تواند،موجی در این زمینه ایجاد کند که این دعاء مبارک *هر روز خوانده شود* یعنی: اولا خودمان هر روز بخوانیم مثلا به تعقیبات یکی از نمازهای روزانه‌مان تبدیل کنیم. و ثانیا به هر شکلی که می‌توانیم در فضای مجازی و حقیقی و خانواده و دوستان و اطرافیان توصیه کنیم که همه روز_ این دعا را بخوانند در حدیث آمده است: 《ما من داء الا و له دواء》 یادمان هست خاطره شهیدحاج قاسم سلیمانی را درموردتوصیه آقابرقرائت دعای جوشن صغیردرجنگ ۳۳روزه لبنان‌ از رادیو و تلویزیون حزب الله و مناره‌های مساجد و حتی کلیساهای ضاحیه جنوب، این دعا هر روز پخش می‌شد و در نهایت، حزب الله بر اسرائیل پیروز شد! دعایی که حتی 《مسیحیان هم می خواندند》 چند نکته دیگر: اول این‌که در تمام نمازها می‌توان آن را در قنوت نماز هم خواند.حدود یک تا یک و نیم دقیقه بیشتر وقت نمی‌گیرد. دوم این‌که چند روز پس از توصیه مقام معظم رهبری، جمعی از مراجع هم این توصیه ایشان را تأکید کردند. این موضوع در بین مراجع بسیار کم اتفاق می‌افتد که جمعی از مراجع فتوای 《مستحب یکی دیگر از مراجع عظام را تأکید و توصیه کنند.》 سوم این‌که این جمله از علامه حسن زاده را هرگز فراموش نکنیم که فرمودند:گوش‌تان به دهان ایشان (حضرت آقا دام ظله) باشد زیرا ایشان گوش‌شان به دهان مبارک «بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅کتاب خوانی : از کتاب های کاربردی : 📚 کتاب «لمسات بیانیه » نوشته فاضل الصالح سامرایی - کتابی است بسیار عالی و لذت بخش در زمینه کاربرد علوم ادبی و بلاغی در قرآن دوستان خواندن این کتاب را توصیه می کنم . خصوصا برای قرآن پژوهانی که امسال با موضوع بحث روش برداشت به شیوه نکته یابی رسیده ایم.
انا لله و انا الیه راجعون کم کم جمع دوستان خدا جور می شود و باهم جمع می شوند. امان از غربت...
هدایت شده از جذبه عشق
🗂لیست کتب درسی حوزه های علمیه 📚کتب نحوی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/1998 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2077 📚کتب صرفی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2019 📚کتب بلاغی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2034 📚تجزیه و ترکیب کل قرآن 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2061 📚کتب اصولی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2097 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2211 📚کتب فقهی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2125 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2259 📚کتب تفسیر 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2165 📚 کتب منطقی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2178 📚 کتب کلامی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2290 📚 کتب فلسفی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2329 📚 کتب حدیثی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2373 📚 کتب علوم قرآنی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2427 📚 کتب تاریخی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2469 📚 کتب اخلاقی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2519 📚 کتب رجالی 🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2567
مبادی روش برداشت از قرآن .mp3
10.65M
یا نقاط آغازین در برداشت از قرآن
✅درحدیث قدسی است: 🔷ما رضای خود رادر جفای مخلوق پنهان کرده ایم هرکس رضای ما را طالب است باید جفای خلق را متحمل شود. 🍃تذکرة المتقین ص۳۴
✅عظمت معارف قرآني در زمان ميرزاي شيرازي يک شخصيت علمي و کم نظير در شهر اراك به نام آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي ظهور پيدا کرد. قبل از اين‌که اسم اراک مطرح شود، به نام سلطان آباد معروف بود. جمعيت زيادي هم نداشت، اما سرمايه‌هاي عظيم علمي بسيار داشت. مرحوم آيت الله العظمي حکيم در جلد اول کتاب «حقايق الاصول» در اين بحث که آيا يک لفظ بر يک معنا، دلالت حقيقي دارد و بر معاني ديگر دلالت مجازي، يا این‌که يک لفظ داشتيم با سي معنا، دلالتش بر همۀ معاني دلالت حقيقي است، به آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي متوسل مي‌شود. يک مرجع تقليد و عالم عرب براي اثبات فتوا و نظر اصولي خود به يک عالم ايراني تکيه مي‌کند و مي‌گويد: بر اساس اين واقعه، يک لفظ بر تمام معاني خود دلالت حقيقي دارد نه مجازي. بعد مي‌گويد: استادم آيت الله سيد اسماعيل صدر نقل کرد که من و دوستانم مجتهد بوديم ـ يعني در علوم روز متخصص شده بوديم ـ با هم تصميم گرفتيم خدمت آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي براي تفسير قرآن برويم. گفت: خدمت ايشان رفتيم. ايشان اولين آيه‌اي را که طرح کرد از سورۀ مبارک حجرات بود: (حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ) يک ساعت در تفسير اين آيه بحث فرمود. ما که شش نفر مجتهد بوديم، شگفت‌زده شديم که چطور با اين فراواني علم، خود ما اين طور اين آيه را نفهميديم. گفتيم: فردا شب ايشان کدام آيه را مي‌خواهد طرح بکند. دوباره همين آيه را خواند. مطالب عميق‌تر از ديشب را بیان فرمود. سي شب هر شب اين آيه را بهتر از شب قبل بیان می‌كرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد جدی بر نظام آموزشی در مدرسه /دانشگاه/ حوزه.
✅نقد جدی نظام آموزشی⬆️؛ این نقد به نظام آموزشی حوزه نیز وارد است نظام آموزشی حوزه بیش از اینکه مجتهد پرور باشد مقلد پرور است .با این نظام درسی ۱۰۰سال هم درس بخوانی باز «با اجازه مجتهد حی باقی بر میت خواهی ماند» چرا که در نظام های آموزشی نخبه پروری نیست پخمه پروری است. ‼️فیه تأمل جدا