🌙مرحوم حجت الاسلام محقق کاشانی داماد آیت الله العظمی گلپایگانی
نقل می کند:
آیت الله گلپایگانی از علامه پرسیدند به چه مشغول هستید؟
پاسخ دادند مادرم را خواب دیدم فرمود پسرم در دنیا کاری کن که در این عالم ( برزخ ) خریدار داشته باشد
پرسیدم چه چیزی در آن عالم خریدار دارد؟
فرمود( قرآن )
به همین جهت مشغول تفسیر قرآن هستم
✅توجه: از بهترین آثاری که به اسرار قرآن اشاره کرده دعای 42 صحیفه سجادیه است که انصافا اگر این دعا به ما نمی رسید تا ظهور امام عصر(عج) این فقر و محرو میت خسارت ما بود
مرحوم سيد على خان شيرازي در کتاب قیّم «رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين» که هنوز شرحی با این شیوایی و گستردگی برای صحیفه نگاشته نشده است به عنوان کاشف الاسرار دعای 42 صحیفه چنان عمیق و عنیق این دعا راشرح داده اند که انسان را به اعجاب وا می دارد دوستان عزیز حداقل با مطالعه آن خود را بهره مند ازاسرار و آثار قرآن قرار دهند.
متن کتاب عربی فصیح و روان و بسیارآسان فهم و از پیچیدگی ها مبراست
✅نمونه دوم از تفسیر بیانی: تَتَوَفَّاهُمُ - تَوَفَّاهُمُ
🌙سوره نساء،97: «اِنَّ الَّذينَ👈 تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً كسانى كه فرشتگان جانشان را در حالى مىگيرند كه به خود ستم كردهاند؛ [به آنان] مىگويند: در چه حالى بوديد؟ مىگويند: ما در اين سرزمين مستضعف بوديم.»
🌙سوره نحل،28:«الَّذينَ 👈تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ همانان كه فرشتگان، جانشان را درحالىكه بر خويشتن ستمكار بودهاند مىگيرند، و آنان اظهار اطاعت مىكنند [و مىگويند:] ما هيچ كار بدى نمىكرديم. چنين نيست، بلكه خدا به آنچه مىكرديد داناست».
🌙نحل،32:الَّذينَ 👈تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ همانان كه فرشتگان، جانشان را درحالىكه خوب و شايستهاند مىگيرند و [به آنان] مىگويند: سلام بر شما. به پاداش آنچه انجام مىداديد به بهشت درآييد.
👌در سوره نساء «تَوَفَّاهُمُ» و در سوره نحل «تَتَوَفَّاهُمُ» هر دو فعل مضارع از باب تفعّل و هر دو هم برناظر بر قبض جان کسانی است که بر جان خود ظلم کرده اند اما چه رازی است که در سوره نساء «تاء» حذف اش جایز شده اما در سوره نحل ذکر شده است. اگر چنین حذف و ذکری از سوی انسانی صورت می گرفت چه بسا حمل بر تسامح عرف می دانستیم اما در کلام خدای حکیم تسامح در تعبیر نه تنها هیچ توجیحی ندارد بلکه باید جویای حکمت آن باشیم.
📢پاسخ: در این اختلاف تعبیر در هیچ تفسییری هیچ توجیهی را نه دیدم و نه یافتم.
👈قاعده کلی است به نام : «قاعده زیادت المبانی تدل علی زیادت المعانی» اجرای این قاعده موارد خاص خود رادارد که از حوصله این نوشته خارج است اما در یک نگاه کلی غالبا در مقایسه با موارد مشابه در بردارنده معنایی اضافی است که با در نظر گرفتن سیاق وطرز بافت آیات میتوان اسراری از تعابیر مختلف و در عین حال مشابه پی برد. زیادی حروف دو معنای ثانوی را می تواند داشته باشد یکی تعمیم و دیگری تکثیر اما در اینکه کدام معنا ترجیح دارد باید به قرینه سیاق رجوع کرد
به نظر می رسد در سوره نساءمتوفیانی که ملائکه جان آنان را قبض می کنند مستضعفینی هستند که به خود ظلم کرده اند ولذا مورد خاص است اما در سوره نحل آیه 28 ناظر به کلیه کسانی است که به خود ظلم کرده اند ولذا درسوره نحل با «تاء» آمد تا بیانگر تعمیم و فراگیری باشد اما در سوره نساء در مقایسه با سوره نحل چون خاص تر است ولذا بدون «تاء» آمد تا بیانگر تقلیل افراد باشد .
👌اما شاید سوال شود در سوره نحل درباره قبض جان متقین هم با تعبیر «تَتَوَفَّاهُمُ» آمده است که شاید این زیادی حرف «تاء» دلالت «تکثیر» و بر کثرت حضور ملائکه جهت مشایعت و استقبال کثیری از ملائکه برای متقین باشند که تعداد فراوانی از ملائکه در پیشوازشورانگیزی از متقین به آنان می گویند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ».
(الله اعلم)
آیت الله جاودان :
پویش اطاعت از امر رهبری در خواندن دعای 《هفتم صحیفه سجادیه را جدی بگیریم》
نکته ای بنظر آمد که شاید مغفول مانده باشد و آن اینکه :
ما برای پیروزی در این جبهه 《جنگ بیولوژیکی از حیث اقدام عملی و فیزیکی همه کاری حاضریم بکنیم.》
از حیث جنگ روانی در فضای مجازی هم در حد وسع و توان فعالیم.
در جنبه دعا و توسل هم توسلات خوبی در حال انجام است: به توصیه بعضی اولیاء الهی،حدیث کساء و زیارت عاشورا و
که البته تقریبا تمام آنها هیچ ارتباطی با 《کرونا ندارد و توصیه عام صادر شده است.》
ولی یک توصیه مهمی که یکی از 《اولیاء الهی
اولا مشخصا در خصوص «کرونا کردهاند.》
ثانیا این ولی خدا *اصلا بی حساب حرف نمیزنند* و این مطلب برای همه ثابت شده است.
و ثالثا ایشان یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با بقیه اولیاء الهی دارند و آن اینکه ما نسبت به میزان توجه و اهتمام به حرفهایشان 《بازخواست هم خواهیم شد!》
《مقام معظم رهبری توصیه فرمودند: برای ریشهکنی ویروس منحوس #کرونا *#دعای_هفتم_صحیفه* را قرائت کنیم》
بنظر میاید اگر قصه کرونا خدای ناکرده طولانی شود، بی ارتباط با بیتوجهی و کمتوجهی به این دستورالعمل نباشد!
لطفا هرکسی به هر شکلی که میتواند،موجی در این زمینه ایجاد کند که این دعاء مبارک *هر روز خوانده شود*
یعنی:
اولا خودمان هر روز بخوانیم مثلا به تعقیبات یکی از نمازهای روزانهمان تبدیل کنیم.
و ثانیا به هر شکلی که میتوانیم در فضای مجازی و حقیقی و خانواده و دوستان و اطرافیان توصیه کنیم که همه #هر روز_ این دعا را بخوانند
در حدیث آمده است: 《ما من داء الا و له دواء》
یادمان هست خاطره شهیدحاج قاسم سلیمانی را درموردتوصیه آقابرقرائت دعای جوشن صغیردرجنگ ۳۳روزه لبنان
از رادیو و تلویزیون حزب الله و منارههای مساجد و حتی کلیساهای ضاحیه جنوب، این دعا هر روز پخش میشد و در نهایت، حزب الله بر اسرائیل پیروز شد!
دعایی که حتی 《مسیحیان هم می خواندند》
چند نکته دیگر:
اول اینکه در تمام نمازها میتوان آن را در قنوت نماز هم خواند.حدود یک تا یک و نیم دقیقه بیشتر وقت نمیگیرد.
دوم اینکه چند روز پس از توصیه مقام معظم رهبری، جمعی از مراجع هم این توصیه ایشان را تأکید کردند.
این موضوع در بین مراجع بسیار کم اتفاق میافتد که جمعی از مراجع فتوای 《مستحب یکی دیگر از مراجع عظام را تأکید و توصیه کنند.》
سوم اینکه این جمله از علامه حسن زاده را هرگز فراموش نکنیم که فرمودند:گوشتان به دهان ایشان (حضرت آقا دام ظله) باشد زیرا ایشان گوششان به دهان مبارک «بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
#کپی_آزاد
#نشر_حداکثری_برای_رضای_خدا
✅کتاب خوانی : از کتاب های کاربردی : 📚 کتاب «لمسات بیانیه » نوشته فاضل الصالح سامرایی - کتابی است بسیار عالی و لذت بخش در زمینه کاربرد علوم ادبی و بلاغی در قرآن دوستان خواندن این کتاب را توصیه می کنم . خصوصا برای قرآن پژوهانی که امسال با موضوع بحث روش برداشت به شیوه نکته یابی رسیده ایم.
انا لله و انا الیه راجعون
کم کم جمع دوستان خدا جور می شود و باهم جمع می شوند.
امان از غربت...
هدایت شده از جذبه عشق
🗂لیست کتب درسی حوزه های علمیه
📚کتب نحوی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/1998
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2077
📚کتب صرفی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2019
📚کتب بلاغی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2034
📚تجزیه و ترکیب کل قرآن
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2061
📚کتب اصولی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2097
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2211
📚کتب فقهی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2125
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2259
📚کتب تفسیر
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2165
📚 کتب منطقی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2178
📚 کتب کلامی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2290
📚 کتب فلسفی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2329
📚 کتب حدیثی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2373
📚 کتب علوم قرآنی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2427
📚 کتب تاریخی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2469
📚 کتب اخلاقی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2519
📚 کتب رجالی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2567
مبادی روش برداشت از قرآن .mp3
زمان:
حجم:
10.65M
#مبادی
یا نقاط آغازین در برداشت از قرآن
✅درحدیث قدسی است:
🔷ما رضای خود رادر جفای مخلوق پنهان کرده ایم هرکس رضای ما را طالب است باید جفای خلق را متحمل شود.
🍃تذکرة المتقین ص۳۴