📢پاسخ: در این اختلاف تعبیر در هیچ تفسییری هیچ توجیهی را نه دیدم و نه یافتم.
👈قاعده کلی است به نام : «قاعده زیادت المبانی تدل علی زیادت المعانی» اجرای این قاعده موارد خاص خود رادارد که از حوصله این نوشته خارج است اما در یک نگاه کلی غالبا در مقایسه با موارد مشابه در بردارنده معنایی اضافی است که با در نظر گرفتن سیاق وطرز بافت آیات میتوان اسراری از تعابیر مختلف و در عین حال مشابه پی برد. زیادی حروف دو معنای ثانوی را می تواند داشته باشد یکی تعمیم و دیگری تکثیر اما در اینکه کدام معنا ترجیح دارد باید به قرینه سیاق رجوع کرد
به نظر می رسد در سوره نساءمتوفیانی که ملائکه جان آنان را قبض می کنند مستضعفینی هستند که به خود ظلم کرده اند ولذا مورد خاص است اما در سوره نحل آیه 28 ناظر به کلیه کسانی است که به خود ظلم کرده اند ولذا درسوره نحل با «تاء» آمد تا بیانگر تعمیم و فراگیری باشد اما در سوره نساء در مقایسه با سوره نحل چون خاص تر است ولذا بدون «تاء» آمد تا بیانگر تقلیل افراد باشد .
👌اما شاید سوال شود در سوره نحل درباره قبض جان متقین هم با تعبیر «تَتَوَفَّاهُمُ» آمده است که شاید این زیادی حرف «تاء» دلالت «تکثیر» و بر کثرت حضور ملائکه جهت مشایعت و استقبال کثیری از ملائکه برای متقین باشند که تعداد فراوانی از ملائکه در پیشوازشورانگیزی از متقین به آنان می گویند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ».
(الله اعلم)
آیت الله جاودان :
پویش اطاعت از امر رهبری در خواندن دعای 《هفتم صحیفه سجادیه را جدی بگیریم》
نکته ای بنظر آمد که شاید مغفول مانده باشد و آن اینکه :
ما برای پیروزی در این جبهه 《جنگ بیولوژیکی از حیث اقدام عملی و فیزیکی همه کاری حاضریم بکنیم.》
از حیث جنگ روانی در فضای مجازی هم در حد وسع و توان فعالیم.
در جنبه دعا و توسل هم توسلات خوبی در حال انجام است: به توصیه بعضی اولیاء الهی،حدیث کساء و زیارت عاشورا و
که البته تقریبا تمام آنها هیچ ارتباطی با 《کرونا ندارد و توصیه عام صادر شده است.》
ولی یک توصیه مهمی که یکی از 《اولیاء الهی
اولا مشخصا در خصوص «کرونا کردهاند.》
ثانیا این ولی خدا *اصلا بی حساب حرف نمیزنند* و این مطلب برای همه ثابت شده است.
و ثالثا ایشان یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با بقیه اولیاء الهی دارند و آن اینکه ما نسبت به میزان توجه و اهتمام به حرفهایشان 《بازخواست هم خواهیم شد!》
《مقام معظم رهبری توصیه فرمودند: برای ریشهکنی ویروس منحوس #کرونا *#دعای_هفتم_صحیفه* را قرائت کنیم》
بنظر میاید اگر قصه کرونا خدای ناکرده طولانی شود، بی ارتباط با بیتوجهی و کمتوجهی به این دستورالعمل نباشد!
لطفا هرکسی به هر شکلی که میتواند،موجی در این زمینه ایجاد کند که این دعاء مبارک *هر روز خوانده شود*
یعنی:
اولا خودمان هر روز بخوانیم مثلا به تعقیبات یکی از نمازهای روزانهمان تبدیل کنیم.
و ثانیا به هر شکلی که میتوانیم در فضای مجازی و حقیقی و خانواده و دوستان و اطرافیان توصیه کنیم که همه #هر روز_ این دعا را بخوانند
در حدیث آمده است: 《ما من داء الا و له دواء》
یادمان هست خاطره شهیدحاج قاسم سلیمانی را درموردتوصیه آقابرقرائت دعای جوشن صغیردرجنگ ۳۳روزه لبنان
از رادیو و تلویزیون حزب الله و منارههای مساجد و حتی کلیساهای ضاحیه جنوب، این دعا هر روز پخش میشد و در نهایت، حزب الله بر اسرائیل پیروز شد!
دعایی که حتی 《مسیحیان هم می خواندند》
چند نکته دیگر:
اول اینکه در تمام نمازها میتوان آن را در قنوت نماز هم خواند.حدود یک تا یک و نیم دقیقه بیشتر وقت نمیگیرد.
دوم اینکه چند روز پس از توصیه مقام معظم رهبری، جمعی از مراجع هم این توصیه ایشان را تأکید کردند.
این موضوع در بین مراجع بسیار کم اتفاق میافتد که جمعی از مراجع فتوای 《مستحب یکی دیگر از مراجع عظام را تأکید و توصیه کنند.》
سوم اینکه این جمله از علامه حسن زاده را هرگز فراموش نکنیم که فرمودند:گوشتان به دهان ایشان (حضرت آقا دام ظله) باشد زیرا ایشان گوششان به دهان مبارک «بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
#کپی_آزاد
#نشر_حداکثری_برای_رضای_خدا
✅کتاب خوانی : از کتاب های کاربردی : 📚 کتاب «لمسات بیانیه » نوشته فاضل الصالح سامرایی - کتابی است بسیار عالی و لذت بخش در زمینه کاربرد علوم ادبی و بلاغی در قرآن دوستان خواندن این کتاب را توصیه می کنم . خصوصا برای قرآن پژوهانی که امسال با موضوع بحث روش برداشت به شیوه نکته یابی رسیده ایم.
انا لله و انا الیه راجعون
کم کم جمع دوستان خدا جور می شود و باهم جمع می شوند.
امان از غربت...
هدایت شده از جذبه عشق
🗂لیست کتب درسی حوزه های علمیه
📚کتب نحوی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/1998
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2077
📚کتب صرفی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2019
📚کتب بلاغی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2034
📚تجزیه و ترکیب کل قرآن
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2061
📚کتب اصولی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2097
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2211
📚کتب فقهی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2125
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2259
📚کتب تفسیر
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2165
📚 کتب منطقی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2178
📚 کتب کلامی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2290
📚 کتب فلسفی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2329
📚 کتب حدیثی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2373
📚 کتب علوم قرآنی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2427
📚 کتب تاریخی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2469
📚 کتب اخلاقی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2519
📚 کتب رجالی
🌐 https://eitaa.com/olum_howzeh_pdf/2567
✅درحدیث قدسی است:
🔷ما رضای خود رادر جفای مخلوق پنهان کرده ایم هرکس رضای ما را طالب است باید جفای خلق را متحمل شود.
🍃تذکرة المتقین ص۳۴
✅عظمت معارف قرآني
در زمان ميرزاي شيرازي يک شخصيت علمي و کم نظير در شهر اراك به نام آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي ظهور پيدا کرد. قبل از اينکه اسم اراک مطرح شود، به نام سلطان آباد معروف بود. جمعيت زيادي هم نداشت، اما سرمايههاي عظيم علمي بسيار داشت.
مرحوم آيت الله العظمي حکيم در جلد اول کتاب «حقايق الاصول» در اين بحث که آيا يک لفظ بر يک معنا، دلالت حقيقي دارد و بر معاني ديگر دلالت مجازي، يا اینکه يک لفظ داشتيم با سي معنا، دلالتش بر همۀ معاني دلالت حقيقي است، به آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي متوسل ميشود. يک مرجع تقليد و عالم عرب براي اثبات فتوا و نظر اصولي خود به يک عالم ايراني تکيه ميکند و ميگويد: بر اساس اين واقعه، يک لفظ بر تمام معاني خود دلالت حقيقي دارد نه مجازي.
بعد ميگويد: استادم آيت الله سيد اسماعيل صدر نقل کرد که من و دوستانم مجتهد بوديم ـ يعني در علوم روز متخصص شده بوديم ـ با هم تصميم گرفتيم خدمت آخوند ملافتحعلي سلطان آبادي براي تفسير قرآن برويم. گفت: خدمت ايشان رفتيم. ايشان اولين آيهاي را که طرح کرد از سورۀ مبارک حجرات بود:
(حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ)
يک ساعت در تفسير اين آيه بحث فرمود. ما که شش نفر مجتهد بوديم، شگفتزده شديم که چطور با اين فراواني علم، خود ما اين طور اين آيه را نفهميديم. گفتيم: فردا شب ايشان کدام آيه را ميخواهد طرح بکند. دوباره همين آيه را خواند. مطالب عميقتر از ديشب را بیان فرمود. سي شب هر شب اين آيه را بهتر از شب قبل بیان میكرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد جدی بر نظام آموزشی در مدرسه /دانشگاه/ حوزه.
✅نقد جدی نظام آموزشی⬆️؛ این نقد به نظام آموزشی حوزه نیز وارد است نظام آموزشی حوزه بیش از اینکه مجتهد پرور باشد مقلد پرور است .با این نظام درسی ۱۰۰سال هم درس بخوانی باز
«با اجازه مجتهد حی باقی بر میت خواهی ماند» چرا که در نظام های آموزشی نخبه پروری نیست پخمه پروری است.
‼️فیه تأمل جدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله سید احمد خوانساری
آیت اللهی که حجت الاسلام واقعی بود
✅دیدار باعالمان عامل
استاد رضا استادی میگوید:
مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری به علما و فقهای معاصر خود احترام میکرد و گاهی افراد را برای تقلید به برخی از آنها ارجاع میداد
آن مرحوم علاوه بر اینکه از غیبت و نکوهش دیگران اجتناب مینمود، در درس هنگامی که نام راویانی که نقص جسمی یا نقص دیگری داشتند مطرح میشد، ایشان نام آنها را بدون آن عیب و نقص ذکر میکرد.
به نماز جماعت اهمیت فوق العاده میداد؛ حتی صبحها که آمدن از منزل تا مسجد مشکل بود، مدتها برای اقامه جماعت پیاده به مسجد میآمد.
در رعایت تقوا و عدالت به حدی بود که برخی میگفتند آقای خوانساری در حد معصوم است. البته این قبیل مبالغهها شاید حُسنی نداشته باشد.
بر زبان خود کاملاً مسلط بود. بیهوده سخن نمیکرد، مگر در موارد لازم و سودمند و پس از استماع سخن دیگران اگر لازم نمیدید چیزی نمیگفت. در حضور او اگر عالم دیگری بود و سوالی مطرح میشد، سکوت میکرد تا آن عالم پاسخ دهد و گاهی سکوت او در برابر سخن برخی از دولتیها که از وی چیزی میخواستند به معنی مخالفت با آن خواستهها بود.
ایشان نام آنها را بدون آن عیب و نقص ذکر میکرد.
🔷به نماز جماعت اهمیت فوق العاده میداد؛ حتی صبحها که آمدن از منزل تا مسجد مشکل بود، مدتها برای اقامه جماعت پیاده به مسجد میآمد.
🔷در رعایت تقوا و عدالت به حدی بود که برخی میگفتند آقای خوانساری در حد معصوم است. البته این قبیل مبالغهها شاید حُسنی نداشته باشد.
🔷بر زبان خود کاملاً مسلط بود. بیهوده سخن نمیکرد، مگر در موارد لازم و سودمند و پس از استماع سخن دیگران اگر لازم نمیدید چیزی نمیگفت. در حضور او اگر عالم دیگری بود و سوالی مطرح میشد، سکوت میکرد تا آن عالم پاسخ دهد
🔷سفارش کرده بود به او «آیتالله العظمی» نگویند
در تواضع انصافاً نمونهای کم نظیر بود. در حضور مردم دو زانو بدون اینکه به دیوار یا پشتی تکیه بدهد، مینشست. به واردین احترام و جلوی پای آنان به خصوص در مجلس روضه که در خانه بود، برمیخاست. گاهی پاسخ به سؤال را از کتابی که پاسخ آن سؤال را داشت، میخواند و یا به سؤال کننده آدرس آن کتاب را میداد. به جای اینکه بگوید نظر ما این است گاهی مثلاً میفرمود: علامه حلی رحمت الله علیه چنین گفته است. مخصوصاً سفارش کرده بود که به او آیتالله نگویند. در کتاب جامع المدارک، عبارت «یمکن ان یقال» زیاد دیده میشود که در مواردی نظر خود اوست؛ اما نگفته «نحن نقول» و امثال آن.
🔷آیتالله خوانساری هیچگاه از کلمه من استفاده نمیفرمود و کسی از ایشان نشنیده و حتّی هنگام پاسخ به شخصی که نظر فقهی ایشان را استفسار مینمود، در پاسخ نمیفرمودند نظر من چنین است، بلکه معمولاً نظر فقهی یکی از بزرگانی را که با او هم نظر بود بیان میفرمودند مثلاً شیخ انصاری یا مثلاً صاحب جواهر چنین میفرمایند.
آن مرجع بزرگوار در اوج عظمت اجتماعی که داشت، یکّه و تنها و با پای پیاده مسیر منزل تا مسجد حاج سیّد عزیزالله را بدون داشتن همراهی یا پیش رو و پس رویی به آرامی و با متانت طیّ میفرمود و تا به خاطر دارم هیچگاه اتومبیل شخصی نداشت و در منزل نیز خدمتکاری به کار نگرفته بود و در هنگام داشتن میهمان غالباً مرحوم آقای حاج آقا مسعود، داماد ایشان که مسئول امور مالی ایشان بود، چای میآورد. معظم له در اوج مرجعیت خود نه دفتری داشت و نه پرسنلی.
🔷مرحوم حاج آقا جعفر نقل میکرد: «من دیدم از اتاق ایشان صدای حرف زدن میآید. با خودم گفتم من که در را به روی کسی باز نکردم. آقا با چه کسی حرف میزند؟ آرام اجازه گرفتم و در اتاق را باز کردم و وارد شدم. دیدم کسی نیست. گفت: آقا با چه کسی صحبت میکردید؟ فرمود: ملک الموت آمده بود. گفتم میخواهی مرا ببری؟ گفت: نه. من به عیادت آمدم. فردا نوبت شما است و من فردا میآیم.» خانواده ایشان نقل میکنند طبق تسبیحی که دستش بود، دوازده هزار بار ذکر لاالهالاالله را گفت و به رحمت خدا رفت.
از مرحوم آیة الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است كه:
در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اكثر خانه ها یك نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ مگر خانه هایی كه در هر روز این آیات مباركات را بعد از نماز صبح میخواندند كه به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد!
🌙بسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ
🔵قلْ لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا كتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَكلِ الْمُؤْمِنُونَ
(آیه 51 سوره توبه)
🔵وإِنْ یمْسَسْك اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ یرِدْك بِخَیرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ یصِیبُ بِهِ مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
(آیه 107 سوره یونس)
🔵ومَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كلٌّ فِی كتَابٍ مُبِینٍ.
(آیه 6 سوره هود)
🔵وكأَینْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یرْزُقُهَا وَإِیاكمْ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
(آیه 60 سوره عنكبوت)
🔵ما یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِك لَهَا ۖ وَمَا یمْسِك فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكیمُ.
(آیه 2 سوره فاطر)
🔵قلْ أَفَرَأَیتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِی اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ ۚ قُلْ حَسْبِی اللَّهُ ۖ عَلَیهِ یتَوَكلُ الْمُتَوَكلُونَ.
(آیه 38 سوره زمر)
🔵حسْبِی اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیهِ تَوَكلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
(آیه 129 سوره توبه)
منبع: بحار الانوار جلد 83. صفحه: 337
👌لازم به ذكر است در میان بستگان و فرزندان مرحوم آیت الله خوانساری، این آیات مباركه به هفت آیه معروف است.
و این مرجع بزرگ عالم تشیع، به جهت اهمیت و مجرب بودن این دعای شریف، از مرحوم شیخ احمد زنجانی خطاط درخواست نموده بودند كه این آیات را بنویسند، و آن را بین فرزندان و اقارب توزیع كرده بودند.
✅سلام علیکم
معرفی یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
🔷روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید ، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه می آورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" است .
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم است ذکر شود این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکامل تر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.
✅در این دنیا انسان ها دو دسته اند: یا حجت دورانند یا عبرت روزگار، صورت سومی ندارد اگر حجت نشیم عبرت روزگار میشیم. گرچه استاد اخلاق و عرفان باشی شاگرد علامه طباطبایی و هم سفره با آیت الله بهجت و از ملازمان آیت الله بهاء الدینی📝
مبادنی برداشت از قرآن ج4.mp3
10.92M
#مبانی برداشت از قرآن: مصحف شریف ، نام های سوره ها - جلسه چهارم
🔵نشست های هفتگی برداشت از قرآن
✅موضوع: تحلیل بلاغی و بیانی سوره مبارکه حمد
🕙 سه شنبه ۹آذر ساعت ۱۰/۳۰
🍃مکان: ستاد تفسیرقرآن کریم خیابان صفائیه کوچه ممتاز پلاک ۱۰۱
هدایت شده از نرم افزارهای تبلیغی
فیش جامع فاطمیه.apk
15.28M
🔖فیش جامع فاطمیه 🔖
🔺نسخه_۴ 🔺
🔸فیش منبر فاطمیه
🔸منبرهای مکتوب سخنرانان مشهور
🔸فیش مرثیه
🔸روضه های مکتوب و صوتی بزرگان
🔸محتوای ناب فاطمیه
🔸کتابخانه فاطمی
♦️تغییرات در نسخه چهارم :
🔸ثبت چندین فیش منبر روشمند فاطمیه
🔸اضافه شدن :
🔺سخنرانی های مکتوب استاد رفیعی (فاطمیه سال گذشته)
🔺سخنرانی های مکتوب استاد عالی (فاطمیه سال گذشته)
🔺سخنرانی های مکتوب استاد هاشمی نژاد (فاطمیه سال های گذشته)
🔸سخنرانی های صوتی منبری های مشهور
♦️اضافه شدن :
🔷منبرهای مکتوب کوتاه بزرگان
🔷روضه های مکتوب فاطمیه
🔷مستند مقاتل جدید
❇️ تغییر کلی گرافیک و محیط کاربری
و.....
♦️منبرها و روضه های فاطمیه♦️
👇دانلود مستقیم 👇
talabeyar.ir/2019/12/fatemiye
✍دانلود فــــیــــــش اندروید👇
╭┅─────────┅╮
🌺 @fish_apk
╰┅─────────┅╯