آسیب شناسی فعالیتهای گروهی
1⃣ عدم وجود مجالس وعظ و اخلاق:
یکی از علل به وجود آمدن حالت غفلت این است که شرایط موعظه و تذکر برای فرد فراهم نباشد بخصوص کسانی که مقام ارشاد و موعظه دیگرانند بیشتر در معرض خطرند.
سرگروهی را در نظر بگیرید که در هفته حداقل سه نوبت برای اعضای گروهش از فضایل و کمالات انسانی سخن می گوید، برای او این خطر وجود دارد که خیال کند خودش دارای این صفات خوب هست؛ در واقع تکرار این گفته ها باعث می شود سرگروه خود را بی نیاز از شنیدن این مباحث بداند.
عارف برجسته ملااحمد نراقی (ره) در کتاب شریف معراج السعاده می نویسد: «بعضی از اینها (واعظان) از احوال نفس و صفات آن، و از خوف و رجا و توکل و رضا و صبر و شکر و غیره سخن می گویند و چنان می پندارند که با گفتن اینها و خواندن خلق به اینها، خود نیز به آنها متصف می گردند و حال آنکه در آن صفات از پائین ترین مراتب اخلاقی ترقی ننموده اند»
البته همه انسانها نیاز به تذکر و موعظه دارند نه فقط سرگروه و کسانی که مقام ارشاد دیگرانند.
اما هر چه مسئولیت انسان بیشتر شود، بیشتر در معرض خطر غفلت قرار دارد.
2⃣ توجه افراطی به اعضای گروه:
سرگروه وقتی بیش از اندازه با اعضای گروه خود ارتباط داشته باشد، فکر و ذهنش درگیر مسائل فعالیت های گروه و اعضای آن خواهد شد، بنابراین وقتی می خواهد درس بخواند، بیشتر به فکر درس آنهاست تا درس خودش؛ وقتی می خواهد دعا کند بیشتر برای هدایت آنها دعا می کند تا برای عاقبت به خیری خودش؛ وقتی می خواهد برنامه ریزی کند، یاد مشکل خانوادگی یکی از اعضا می افتد و مسأله خود را فراموش می کند.
این شرایط باعث می شود سرگروه کمتر در مسائل خودش متمرکز باشد و دچار غفلت می گردد.
3⃣ افزایش حجم فعالیت ها:
گاهی اوقات سرگروه به بهانه اینکه برنامه های گروه، روی زمین می ماند، از توجه به امور تحصیلی و معنوی و اجتماعی خویش باز می ماند.
بهترین و بیشترین وقت خود را صرف برنامه های گروه می کند. حتی برخی از سرگروه ها پای خود را از حدود کار گروهی فراتر گذاشته اند و به سایر بخش ها و واحدهای مسجد و پایگاه و مجموعه نیز کمک می کنند. البته لازم به ذکر است اصل این که کسی بخواهد به سایر بخش ها و واحدها کمک کند، بسیار خوب و پسندیده است؛ اما این در صورتی است که وی از سایر برنامه های تربیتی گروهی و فردی خود باز نماند. به تعبیر دیگری محدوده ی فعالیت و وقت گذاری خود را با در نظر گرفتن همه ی شرایط مدیریت و برنامه ریزی کرده و خود را شریک هر کاری نکند.
#آسیب_شناسی
#مبانی_کار_تربیتی
@safiran1357
#هشتگ
✍️دوقطبیِ «اصلاحطلب-اصولگرا» غیرواقعی است و اصالت ندارد!
🔸آیا این جناحبندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! دوقطبیِ «اصلاحطلبی و اصولگرایی» یک سوءتفاهم است، این دوئیّت، اصالت ندارد! دشمنان ما هم در داغکردن دعوای اصلاحطلبی و اصولگرایی نقش داشتهاند!
🔸دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «توهّم و تعقّل» است. دو قطبیِ اصیل، غربگرایی و مقامت است؛ غربگرایی که ناشی از توهم است و مقاومت و استقلالطلبی که ناشی از تعقل است.
🔸دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای تعقل و توهم است؛ از همان روز اول انقلاب، همینطور بود! مثلاً اختلاف بنیصدر با انقلابیها بهخاطر توهمِ او بود که در ابتدای جنگ، میگفت: «زمین میدهیم، زمان میگیریم!»
🔸برخی میگویند «انقلابیها واقعبین نیستند و صرفاً دنبال ارزشها هستند!» درحالیکه انقلاب، نتیجۀ واقعبینی بود و اهداف انقلاب هم واقعبینانه است. اما بحث بر سرِ «نوع واقعبینی» است. کمااینکه در موضوع برجام، اختلاف نظر سرِ این بود که «اعتماد به دشمن، واقعبینانه نیست!» و برخی گفتند «واقعبینانه است» اما بعد معلوم شد که این یک توهم بود.
🔸حقیقت دین چیزی جز منفعتطلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که امام(ره) غیرعقلانی یا به تعبیر بعضیها، صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقعبینی عمل کرده باشد! نهفقط امام(ره) بلکه در تاریخ معصومین هم چنین نمونهای پیدا نمیکنید .
⭕️ شهید ابراهیم هادی؛ #قهرمان حلقه ما😍
🔻تصميم گرفته بودم وقتي رفتم سر کلاس درس کلاسم يه فرقي با بقيه کلاس ها داشته باشه ..
خيلي فکر کردم که چکار کنم ..
شاگردام پسر بچه بودند ، وقتي سر کلاس مي رفتم فقط درباره ي زور و بازو و قهرمان هايي که توي ماهواره بودند حرف مي زدند … قهرمان هايي که توي بازي هاي رايانه اي بود…
هر وقت مي رفتم سر کلاس يه حديث از ائمه روي تخته کلاس مي نوشتم ولي به نتيجه اي که مي خواستم نمي رسيدم …
تا اينکه تصميم گرفتم يه قهرمان براشون معرفي کنم که جايگزين قهرمان هاي پوشالي اون ها بشه…
رفتم سراغ شهدا..
اما مونده بودم کدوم شهيد….
از شهدا خواستم خودشون کمک م کنند..
اسم شهدا رو توي کاغذ نوشتم و قرعه کشي کردم ..
قرعه به نام شهيد هادي در اومد…
بسم الله رو گفتم و شروع کردم به برگردوندن کتاب #سلام_بر_ابراهيم با زباني ساده تر و کودکانه تر..
تصميم گرفتم اصلا توي قصه نگم که ابراهيم يک شهيد..
هر روز يه قصه از ابراهيم مي گفتم ..
به بچه ها گفته بودم ابراهيم زنده ست و من آخر قصه شما رو مي برم پيشش..
حالا نزديک يک ماه از شروع اين کار مي گذره و باورتون نمي شه که ابراهيم شده قهرمان کلاس ما ..
🔻باورتون نمي شه بچه هايي رو که با هيچ چيز نمي تونستم ساکت کنم چه طوري وقتي نوبت قصه ابراهيم مي شه ساکت مي شن ..
وقتي يه روز فراموش مي کنم که قصه ابراهيم رو بگم ،چه غوغايي توي کلاس مي شه که خانوم چرا يادتون رفت آخه؟؟
؟؟ بهمن تولد(شهادت تولد يک قهرمان است) ابراهيم..
و من بهشون گفتم که قراره ببرمشون پيش ابراهيم ..
همش مي گفتن خانوم ما براي تولد ابراهيم چي بخريم براش؟وقتي ديديمش چه کارکنيم…
و حالا شهداي گمنام شهرما منتظر بچه هاي کلاس من هستند ،که روز ؟؟ بهمن بريم پيششون…
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 لشكر سايبري صالحين استان همدان
🆔 @Safiran1357
13.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹موشن گرافیک واقعه کشف حجاب در همدان.
🔹به مناسبت سالگرد کشف حجاب رضاخانی.
@tvhamedan
🆔 @matnahamedan
✅ یک مربی خوب از نگاه قرآن دارای چه ویژگیهای است؟
پاسخ:
در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگیهای پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است.
با توجه به اینکه این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات میتواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.
مهمترین ویژگی یک مربی خوب، #دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور میکند. در ادامه با استفاده از آیات قرآن، به برخی از این صفات اشاره میشود:
🔻۱. همدل بودن:
اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمیشود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت.
در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است:
از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.
توبه، 128
🔻۲. علاقهمندی زیاد به رشد یافتن:
مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین میگوید:
او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.
🔻۳. مهربانی:
مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از اینرو در پایان آیه سابق چنین آمده است:
او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شدهاند، بسیار مهربان است.
🔻۴. تلاش شبانه روزی:
یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا میآورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین میگوید:
خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.
نوح، 5
🔻۵. غمخوار بودن:
در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غمخوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن قدر غمگین میشد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است:
نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.
شعراء، 3
#ویژگیهای_مربی
#مربی
🌺@safiran1357
⭕️ #شهدا_الگوی_تربیت👇
💠خاطرهای که گریهی امام را درآورد💠
#ویژه_سرگروههای_صالحین😍
در یکی از شهرها که زمان ریاست جمهوری رفته بودم. بعد سخنرانی، میرفتم طرف ماشین که سوار بشوم، شنفتم که یک خانمی از پشت سر در وسط جمعیّت مرتّب صدا میزند و اسم بنده را میآورد. فهمیدم کار مهمّی دارد؛ ایستادم.
گفتم بگذارید این خانم بیاید ببینم چهکار دارد که در این جمعیّت اینجور داد میکشد. آمد جلو، گفت که آقا پسر من اسیر شده بود، شاید گفت تنها پسرم؛ چند روز پیش اطّلاع پیدا کردم که در اسارتگاه #شهید شده؛ به #امام بگویید فدای سرتان؛ و اگر باز هم پسر داشته باشم، باز هم میفرستم. این پیغامی بود که یک مادر [ #شهید گفت].
ببینید این روحیّه را! من آمدم به امام این را عرض کردم، امام گریهاش گرفت؛ از شنیدن این سخن و این احساس، اشک به چشم امام آمد.
این روحیّهها برای چه کسی بود، برای چه بود؟
جز #برای_خدا یک چنین چیزهایی را انسان نمیتواند مشاهده کند که مادر دو #شهید بچّههایش را خودش ببرد داخل قبر بگذارد و گریه نکند! یا بخواهد از دوروبریهایش که گریه نکنند، بگوید من بچّههایم را در راه خدا دادهام، خوشحال هم باشد؛ اینها آن آرمان است.
رهبر انقلاب؛ ۹۵/۷/۵
#مادران_شهدا
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين استان همدان
🆔 @Safiran1357
📸 بعد از مرگ تختی، ثبت احوال به خود اجازه نداد شناسنامه جهان پهلوان تختی را باطل کند
🔸۱۷ دی سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی، شکوه اخلاق و مروت و پهلوانی و بزرگواری گرامی باد🌹
@safiran1357
⭕️ #اهل_مسجد
💠همراهی با امامِ زمان💠
🔻 اگر از ما خواسته شده که تا میتوانید نمازهای خود را در مسجد در این #سنگر_مقاومت به جا بیاوریم؛ یا اینکه از ما خواستهشده نماز را تا میتوانید به جماعت به جای بیاوریم؛ یکیاش میتواند این باشد که نسبت به اجتماع مسلمین بیتوجه نباشیم.
یکی دیگر از اموری که واقعاً باید همیشه گوشه ذهنمان باشد، تمرین نحوه حضور در جامعه است.
این خود تمرینی است برای همراهی با #امام_زمان خود. از #امام_مسلمانی که همه او را به عدالت قبول کردهاند.
اینکه در نماز نباید از او جلو بیفتیم یا اینکه به بهانه حال #خوش_معنوی، از بقیه عقب بمانیم، از مهمترین درسها و احکام این اجتماعهاست.
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين استان همدان
🆔 @Safiran1357
کنترل مربی بر گروه تربیتی
#پرسش:
در حلقه دانش آموزان اول دبیرستانی؛ متربیان درحلقه آرام و قرار ندارند، فرصت بیان مطالب به سرگروه را نمی دهند و با خنده، شوخی و صحبت ، تمرکز سرگروه را به هم میزنند، چگونه می توان با آنها ارتباط برقرار کرده و امر و نهی نمود؟
پاسخ:
برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباط با نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات کافی دربارة دورة نوجوانی داشته باشید و از نیازها و آرزوهای این دوره آگاه باشید. نوجوانی غالباً به عنوان دورة میان کودکی و بزرگسالی تعریف میشود و به آن دوره انتقال میگویند. یعنی عبور از مرحلهای از رشد به مرحله دیگر، و همانگونه که تغییرات بدنی آرام پیش میرود، نگرشها و رفتارها نیز تغییر مییابد. بعضی از نگرشها که در کودکی اهمیت داشت در این دوره کمتر اهمیت دارد و نوجوان سعی دارد خود را مانند بزرگتر جلوه دهد. اما دراین میان هنوز شور و نشاط کودکی و جنب و جوش بچگی وجود دارد ، و نوجوان آماده بروز عکس العملهای هیجانی و عاطفی است. در این دوره حساسیتها و زودرنجیها بیشتر دیده میشود. خیال پردازی از دیگر ویژگیهای این دوره است و نوجوان احساس میکند واقعیتهای دنیای خارج در عالم خیال قابل دسترسی است. او در دوران بلوغ به مسائلی که آن سوی طبیعت وجود دارد، توجه میکند ومیخواهد پشت پرده را ببیند. از دنیای مادیات بگذرد و جهان آخرت، ایده آلهای اخلاقی ومسائل غیرطبیعی را بشناسد. با این خصوصیاتی که عرض شد، مقداری از پاسخ را میتوانید دریافت کنید. اما به طور خلاصه نکاتی را در مورد سؤال با توجه به مقدمه ، عرض میکنیم:
۱. جنب و جوش و نشاط ، از ویژگیهای نوجوانی است که باید با ملاحظه به آن، نوجوان را در مسیر تربیت و پرورش کرامات اخلاقی قرار داد ، و اگر دیدید فردی در این دوران گوشهگیر و ساکت است، بدانید که حتماً مشکلی دارد و باید به دنبال عوامل و حل مشکل آن برآمد.
۲. برای انتقال مفاهیم اخلاقی و بیان نصایح، از سخنان جذاب و روان و قابل فهم استفاده کنید. شور و نشاط شما برای سخن گفتن و بیان داستانها و حکایتها باید به قدری باشد که نوجوان را به شنیدن آن تحریک کند.
۳. برگزاری برنامههای جذاب و پرتحرک ، مانند: ورزش و اردوهای رزمی و . . . نیروها و هیجانات نهفته در وجود آنها را تخلیه میکند.
۴. صبر و حوصله در مقابل سؤالات و صحبتهای بی جای آنها ، شاه کلید ارتباط شما با نوجوانان است. البته در کنار آن باید دقت کنید که رشته کلام از دست شما خارج نشود. اگر کسی سخنی در بین صحبتهای شماگفت ، بحث را با توجه به کلام او ادامه دهید. مثلاً بگویید: «آقای محمدی ، این نکته مهمی است که اشاره کردید، اما همه ما باید توجه داشته باشیم که . . . . » و بحث خود را دنبال کنید.
۵. با زیاد صحبت کردن و بیان موضوعات خشک مخاطب را خسته نکنید . مقدمه را کوتاه کنید و بحث را مطرح کرده و سپس نتیجه بگیرید.
ونکته آخر: مطالعه و آمادگی قبلی و تقویت ارتباط صمیمی سرگروه با متربیان، میتواند در حل مشکل کارساز باشد.
@safiran1357