✍
حكم روزه شخصي كه عمدأ در ماه رمضان سر را زيرآب ببرد اما موهايش بيرون باشد چيست؟(1)
خوئي، بهجت، تبريزي، وحيد، نوري: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، روزه اش باطل ميشود.
شبيري: اين كار حرام است اما روزه صحيح است.
سيستاني: روزه صحيح است ولي كراهت شديد دارد.
مظاهري: روزه صحيح است احتياط مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد.
امام، مكارم، نوري، فاضل، خامنه اي، گلپايگاني، صافي، سبحاني: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل ميشود.
پاورقي:
1- توضيح المسائل16، م 1611؛ العروه الوثقي، ج 2، الصوم، المفطرات، السابع.
@porseman313
" ﷽
[ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوب ُ]
🔴توجه توجه🔴
✋🏻 با سلام
🔻ختم جزء خوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک و پرفیض رمضان.
ختم به این شیوه هست که علاقمندان ثبت نام کرده موظف است از روز اول از جزء اول شروع و روزی یک جزء را به ترتیب بخوانند تا به جزء 30برسند و آخر رمضان قرآن را ختم کند.
🌸فواید این ثبت نام این است که تمامی شرکت کنندگان در ختم روزانه قرآن سهیم و در آخر ماه رمضان بالا بر 30 بار قرآن را ختم کرده اید و این است با یک تیر چند نشان و کلی ثواب😊🌹
✅حالا کافیه اسمتون رو بدون حاشیه اعلام کنید به آیدی زیر:
@mahdavi313
شروع از 8 تا 16 اردیبهشت ثبت نام به عمل می آید
اگه میخوای ثواب بیشتری ببری این متن رو پخش کنید قطعا شیطون نمیذاره پس با بسم الله پسش بزن شیطون رانده شده😊😊😊
جهت شرکت در ختم قرآن #ویـــژه رمضان اسم خود را به آیدی زیر اعلام کنید👇👇
@mahdavi313
در 150 بار ختم قران سهیم شوید.
با یک تیر چند نشان🍁
✍
اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: نباید روزه بگیرد.
🔻 اگر بیمار با اعتقاد به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم چیست؟
همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند.
🔻کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که اگر روزه بگیرد، به زخم معده یا سنگ مثانه دچار مى شود؛ آیا روزه بر او واجب است؟
همه مراجع: اگر احتمال عقلایى مى دهد، روزه بر او واجب نیست.
@porseman313
✍
روایت میگوید : در ماه رمضان دست و پای شیطان، در غُل و زنجیر است، اگر دست و پای شیطان در ماه رمضان بسته است چرا باز گناه میکنیم؟
این عبارت به معنی آن نیست که واقعا دست و پای شیطان در غل و زنجیر است و او نمی تواند حرکتی کند،
بلکه خداوند دستورات ویژه ای برای بندگان خود در این ماه صادر کرده که اگر به درستی انجام شوند، نوعی خودکنترلی در او به وجود می آورد؛ که این امر مقضی گناه کردن را، بی اثر کرده یا کُند می کند در نتیجه تمایل انسان به گناه کمتر می شود.
از سوی دیگر؛ اضافه بر کارهایی که انسان در این ماه نباید انجام دهد - مثل خوردن و آشامیدن دستورات دیگری نیز مانند قرائت قرآن، اذکار و ادعیه وارد شده
و اضافه بر آن، دستورات خاص دیگر مانند ؛ غیبت نکردن و دروغ نگفتن که اینها از نظر ایمانی و محتوایی روزه را باطل می کنند، تاکید شده،
که همه اینها در کنار هم؛
موجبات تقرب به خدا
و دوری از شیطان را فراهم میکند.
اگر کسی به روزه توجه نکرد و فقط آن را در نخوردن و نیاشامیدن خلاصه کرد، این دست و پا بستن شیطان نیست چرا که این مواظبت و سر سپردن به دستورات الهی نیست و حتی فرد ممکن است در این اثناء به حقوق دیگران نیز تعدی و تجاوز کند، اما خود را، هم به دلیل نخوردن و نیاشامیدن، روزه دار به حساب آورد!!!!
@porseman313
✍
آیـا مــریــــــض می تـوانــــد روزه بـگیــــــــرد؟
وظیــــــفه او نسبــت به قضـا و کفاره چیـست؟
کسـى کـه مى داند روزه بــراى او ضـرر
دارد باید روزه را تـرک کنـد و اگـر روزه
بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین
ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد
که روزه بــراى او ضـرر دارد، خـواه این
احتمـال از تجربه شخصى حاصل شده
باشد یا از گفته طبیب. و بیمار باید بعد
از بهبـودی، آن روز را قضا کند و کفـاره
بــر او واجــب نیـست، امـا اگـر بیـمارى
او تا ماه رمضان سال بعدطولانى شود،
قضـاى روزه هایى را که نگـرفته واجب
نیـست، فقـط بایـد براى هر روز یک مد
(تقریبـا 750 گـرم) گندم یا جو و مانند
آن به فقیــر بدهــد، ولى اگر به واسـطه
عذر دیگرى(مثلًا بخاطرمسافرت) روزه
نگرفته باشـد و عـذر او تا رمضــان بعد
باقــى بمــاند احتیــاط واجب آن اسـت
کــه روزه هایى را کـه نگـرفتـه بعـــد از
ماه رمضــان قضـا کنــد و براى هـر روز
یک مـد طعـام به فقیـــر دهـد، همچنیـن
اگر ترک روزه بخاطـر بیمارى بوده، بعـد
بیمـارى رفـع شـده و عـذر دیگرى ماننـد
مسـافرت پیـش آمـده است. بیمـاری که
روزه بــرای او ضـــرر نـدارد بایــد روزه
بگیــــرد، و روزه اش صـــحیـح اســـت.
@porseman313
✍
وظیفه شخص روزه داری که مبطلي را انجام می دهد ، در حالي كه نمي دانسته روزه بوسيله اين كار باطل مي شود چیست؟
مرحوم امام : چنانچه شخص جاهل مقصر باشد روزه اش باطل است ولي اگر جاهل قاصر باشد بنابراحتياط روزه اش باطل است.
آيات عظام خوئي ، وحيد ، بهجت : چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد روزه اش مطلقاً باطل است.
آیت الله سيستاني : در جاهل قاصر غير مردد ، در غير موارد خوردن و آشاميدن و جماع روزه شخص صحيح است.
آیت الله مكارم : در جاهل مقصر يا قاصر غافل ، روزه صحيح است مگرآن كه با شيء حرام در حاليكه از حرمت آن آگاه است افطار كند در حاليكه اعتقاد به عدم مبطليت دارد كه بنا بر احتياط واجب يك روز قضا دارد.
عروه الوثقى فصل في ما يعتبر في مفطريه المفطرات ، منهاج الصالحين آیات عظام خويي ، تبريزي ، وحيد ، سيستاني : كتاب الصوم ذيل م 1004 ، رساله جديد آیه الله مكارم م 1400 ، وسيله النجاه آیه الله بهجت م 1109 .
@porseman313
✍
آيا تزريقات (آمپول و سرم و خون)، روزه را باطل میکند؟
آمپول بيحسكننده و دارويي اشكال ندارد؛ ولي نسبت به غذايي بنا بر احتياط واجب خودداري كند (حضرت امام).
احتياط واجب آن است كه روزهدار از آمپولهاي مقوي يا مغذي و هر آمپولي كه در رگ تزريق میشود و نيز انواع سرمها خودداري كند و همچنين تزريق خون نيز بنا بر احتياط واجب، مبطل روزه است؛ ولي آمپول بيحسكننده و آمپول دارويي كه درعضله تزريق میشود، اشكال ندارد (مقام معظم رهبري).
اقسام تزريقات، روزه را باطل نمیکند (آیت الله عظام سيستاني .صافی .نوری ).
اقسام تزريقات، روزه را باطل نمیکند؛ ولی از تزریق در رگ مطلقاً پرهیز شود (آیتاللهمكارم).
توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۵۷۶؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال۷۶۷؛ سیدعلی خامنهای، استفتائات جدید، سؤال۵۸.
@porseman313
✍
اگر مسافـر بعد از قصـد اقـامـــت ده روز از مانــــدن در آنـجــا منـصـــــرف شـــود، حکـــم نمــــاز و روزه هـایــش چیـــست؟
اگر مسافر درمحلی قصد اقامه کند و
قبل از خواندن یک نمـاز چهار رکعتی
(ظهــر یا عصــر و یا عشــاء) از اقــامه
منصرف یا مـردد شـود، اقامه تحقــق
نیافته و تا وقتـی که در آنجــا هسـت
باید نماز را شکــسته بخواند، اما بعـد
از قصـد اقامـه، اگــر حداقل یک نمـاز
چهــار رکعتــی خــوانده باشــد، اقامه
تحقق یافته و پس از آن، انصـراف از
اقامه یا تردید در آن هیچ اثری ندارد،
بنابراین تا وقتی که در آنجا هسـت و
سفــر جـدیدی را شـروع نکـرده، بایـد
نماز را تمام بخـواند (هر چنـد پس از
تحقــق اقـامه، فقـط یـک روز بمانـد)
نظر آیت الله خامنه ای
@porseman313
✍
كسى كه توی شبهای ماه رمضان، جُنُب شده و به خاطر خجالت کشیدن یا چیز دیگه ای، تا نزديک اذان صبح که وقت برای غسل کردن از دست میره، غسل نکرده و بعد، تيمم بدل از غسل كرده، روزهش درسته ؟
آیات عظام امام خمینی، خامنهای، بهجت، تبریزی، سیستانی، فاضل، نوری، مکارم:
اگرچه به خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگر قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزهش درسته.
توضيح المسائل مراجع، م1621؛ مكارم، توضيح المسائل، م1371؛ نورى، توضيح المسائل، م1618.
آيات عظام صافى و وحيد:
اگرچه به خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما بنابر احتیاط واجب، قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزهش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزه قضا بگیره.
وحيد، توضيح المسائل، م 1629؛ صافى، توضيح المسائل مراجع، م1621.
نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
@porseman313
✍
«اجل مسمّی» و «اجل معلّق» یعنی چه ؟
حتما دیدهاید که روی برخی سنگ قبرها نوشته است: جوان ناکام!
یا مثلا زیاد شنیدهایم که میگویند فلانی زودهنگام درگذشت .
معادل قرآنی "مرگ زودهنگام"، میشود "اجل معلّق". در مقابل، اجل دیگری داریم به نام" اجل مسمّی"؛ یعنی سررسید معین و قطعی.
شمع، اگر در معرض باد قرار نگیرد تا زمانی که نفت دارد (زمان معین=اجل مسمیّ) روشن خواهد ماند. وجود باد میشود مانعی برای ادامه روشنایی شمع.(اجل معلق). شمع، مثالی است برای زندگی انسان و نفت عبارت است از مقدار یک عمر طبیعی و اما باد، چیزی نیست جز گناه. مثلا در روایات آمده: اذا شاع الفحشاء، کثر الموت الفجئه (وقتی فحشا، فراگیر شد، مرگ ناگهانی زیاد میشود).
علامه طباطبایی، اجل مسمی را عبارت میداند از مرگی که زمان آن در امالکتاب ثبت شده و غیر قابل تغییر است. ولی اجل غیر مسمی در لوح محفوظ نوشته شده و زمان آن تغییرپذیر است.
علامه در آخر، این روایت صادقی را شاهد مثال میآورد که: «کسانی که بر اثر گناهان خویش میمیرند بیش از کسانی هستند که به مرگ طبیعی خود میمیرند و کسانی که با نیکوکاری عمرشان طولانی میشود، بیش از کسانی هستند که به صورت طبیعی عمرشان زیاد میشود».
ترجمه المیزان، ج16
@porseman313
✍
آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است ؟
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:
آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید.
آیت الله مکارم: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید قضا نماید.
آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 1594 - نيت روزه (استفتائات روزه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری)
@porseman313
✍
كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟
آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمى كند، روزه را باطل نمى كند. . امام، استفتاآت، ج 1، روزه، س 6 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 551 ؛ مكارم، استفتاآت، ج 1، س285 ؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 212.
آیت الله صافى: اگر موادى وارد ريه مى شود، روزه اشكال پيدا مى كند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد.دفتر: صافى.
آیات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمى كند.تبريزى، استفتاءات، س711؛ دفتر: وحيد.
آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. استفتاآت، ج 2، س 2880.
آیت الله سيستانى: : اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمى كند و اگر موادى از آن وارد معده مى شود، روزه را باطل مى كند.
سيستانى، توضيح المسائل جديد، م 1556 و سايت استفتاآت.
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 135/500017)
@porseman313
┅═✧❁﷽❁✧═┅
قضای روزه دختران تازه مکلف...
نظر همه مراجع
@porseman313
✍
كسى كه مدتى نماز خونده و روزه گرفته و بعد فهمیده همه این مدت جنب بوده، تكليفش چيه؟
آیات عظام امام خمینی، خامنهای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید:
چون متوجه اصل جنابت نبوده، روزههاش درسته؛ ولى نمازها رو باید قضا کنه.
امام، استفتائات، ج1، روزه، س31؛ خامنهاى، اجوبه الاستفتائات، س195؛ نورى، استفتائات، ج 2، س69؛ تبريزى، صراط النجاة، ج1، س107؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س558؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج1، م1089؛ سيستانى، تبريزى، منهاج الصالحين، م 985؛ صافى، هداية العباد، ج ، م1282؛ دفتر: وحيد و مكارم.
@porseman313
✍
مسافری که باید نمازش را شکسـته بخــواند، اگــر تمــام خــواند حـکم نمــازش چیـــست؟ آیــا بایــد دوباره به صورت شکسـته بخواند؟
کسی که می داند مسافر است و نماز
را باید شکسته بخواند اگر عمداً تمام
بخــوانـد بـاطل اسـت، همچـنین اگـر
فراموش کند که نمـاز مسافر شکسته
است و تمام بخواند باید اعاده کند و
نیز اگر حکم نماز مسافر را میدانست
امّـا تـوجّه نداشـت که در حـال سفـر
است ونمازش را تمام بخواند،امّا اگر
اصــلاً ایـن حــکم را نمی دانسـت که
وظیـفه مسافر نمـاز شکسـته است و
هنـــوز ایـن مســأله را نشنیـــده بـود
اگــر بـه جـای نمــاز شکسـته نمـاز را
تمـام بخواند نمـازش صحیـح اسـت.
نظر آیت الله "مکارم"، رساله، م۱۱۸۳
@porseman313
✍
آیا روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؟
1. اگر بخواهد برای جلوگیری از بوی دهان در حال روزه، مسواک بزند، باید رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود و یا کم باشد که رطوبت خارج از دهان به آن گفته نشود، اما اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مىشود.[1]
2. اما اگر براى خنک شدن، یا بىجهت مضمضه کند؛ (آب در دهان بگرداند) و بىاختیار فرو رود، قضای روزه بر او واجب است، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بىاختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.[2]
برخی از فقها می گویند: اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بىاختیار به حلق مىرسد، روزهاش باطل است.[3] و مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.[4]
بنابراین، با رعایت شرایط بالا، روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؛ ولی بهتر است سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزد.
پس نوشت:
[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 892، م 1573.
[2] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 939،م 1688.
[3] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 895، ذیل م 1582.
مکارم: شستشوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود، روزه را باطل نمىکند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بىاختیار به حلق مىرسد روزهاش باطل است و قضا و کفّاره دارد.
[4] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 942، م 1690.
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
تکلیف زنی که همسرش از راه حرام کسب درآمد دارد چیست؟ آیا باید طلاق بگیرد؟
طلاق لازم نیست، تا زمانی که یقین به حرمت اموال مورد استفاده ندارد، می تواند مصرف کند و اگر نسبت به مالی یقین به حرمت دارد، استفاده از آن جایز نیست.
کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
ملاک باطل شدن روزه در خوردن رسیدن چیزی به حلق است ؟ یعنی اگر مطمئن باشی که چیزی مزه میکنی یا کار دیگه ای انجام بدی و از حلق چیزی پایین نره، روزه درسته ؟
ملاک فرو رفتن است. اگر چیزی فرو نرود روزه صحیح است.
البته در مواردی نیز بدون اینکه شخص مبطل را انجام دهد اما قصد انجام آن را داشته باشد روزه باطل میشود.
(به توضیح المسائل مرجع خود مراجعه نمایید.)
@porseman313
سجده واجب قرآن چیست
و حکم کوتاهی کردن در انجام آن چیست؟
کانال پرسمـــــان 313
@porseman313
✍
وارد شدن شخص جنب به مسجد چه حکمی دارد؟
وارد شدن شخص جنب در مسجد در صورتي که توقف در مسجد نداشته باشد و از يک در داخل و از در ديگري خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود و بدون توقف خارج شود، اشکال ندارد.
اما اگر درمسجد توقف کند، توقف شخص جنب در مسجد حرام است. کفاره خاصي ندارد. لکن بايد توبه کند و از خداوند متعال تقاضاي بخشش نمايد.
منبع:استفتائاتآیتاللهمکارمشیرازی
@porseman313
✍
اگر کسی به خاطر عذر قوى، پنجاه درصد احتمال بده كه روزه گرفتنش واجب نيست و به همين دليل روزه نگيره، ولى بعداً معلوم بشه كه روزه واجب بوده، از جهت قضا و كفاره چه حكمى داره؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
اگر شکستن عمدى روزه ماه رمضان، فقط به این دلیل بوده که احتمال می داده که روزه گرفتن براش واجب نیست، در این صورت، هم باید قضا بگیره و هم كفاره بده.
اما اگر شکستن روزه به علت ترس از ضرر بوده و ترسش هم عاقلانه بوده، كفاره واجب نيست، ولى قضا واجبه.
توضيح المسائل مراجع، م 1744؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 735؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 222.
نکته : کفاره جریمه ای است که به خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه، یا سیر کردن شصت تا فقیر یا هر دوی اینهاست.
@porseman313
✍
وظيفه کسی که به خاطر مریضی باید در طول روز دارو مصرف كنه، چيه؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
اگر واقعاً نمی تونه قرص ها رو سحر و افطار تنظیم کنه و حتماً در طول روز باید قرص بخوره، دیگه لازم نیست روزه بگیره.
امام، استفتاآت، بخش روزه، س 64؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 756 و استفتاآت جديد، س 360 و374؛ تبريزى، استفتاآت، س 653؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 214؛ مكارم، استفتاآت، ج 3، س 302.
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
آرام باشـــــ ❤️
خودش قول داده بعد از هر سختی،
آسانی و گشایشـــــ است .
📖 #انشراح_آیه5
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟
درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد:
احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است.
احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است.
دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله:
۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند."[۱]
۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.[۲]
۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...[۳]
و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.[۴]
۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...[۵]
در مورد فرمایش امام علی(علیه السلام) بعد از ضربت خوردن، مشهور و معروف این است که فرمودند: «فزت برب الکعبه»[۶]
پی نوشتها:
[۱] الطوسی، امالی، الجزء الثالث، الحدیث (۱۸)
[۲] کنز العمال: ج ۱۵/ ۱۷۰، ط ۲، حدیث: (۴۹۷)
[۳] ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، حدیث (۱۳۹۷)
[۴] لأحمد بن حنبل، کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳
[۵] بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲،(چاپزکار،ج۳،ص:۲۵۴).
[۶]. بلاذری،انساب الاشراف، ص ۴۹۹ . فروغ ولایت،آیتالله جعفر سبحانی،انتشارات صیحه،ص۶۹۷؛ به نقل از کشف الغمة،ج۱،ص۵۸۴. ابن ابی الدنیا، مقتل الامام امیرالمومنین، ص ۳۹. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص ۵۶۱. شریف رضی، خصائص الائمه، ص ۶۳
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
آندوسکپی برای روزهدار...
نظر ۱۱ تن از مراجع
کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
آيا شـخـــص غیر سید میتواند زکـــات فطـــره خـود را بـه کسی که سیـد است، بدهد؟
همه مراجع : کسی که سیّد نیست
نمیتوانــد به سیّـد فطــره بدهـد
حتی اگر سیّدی نانخـور او باشـد
نمیتـوانـد فطــره او را بـه سیّــد
دیگـر بدهــد. [مکـارم:] کسـی کـه
سیّــد اســـت نمیتـوانــد زکـــات
فـطـــره از غیـــر سیـــد بـگیـــرد.
نظر ۱۳ مرجع، جامعالرسائل، م ۲۰۰۹
@porseman313