eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
27.7هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
654 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آيا امام زمان(عج) به شهادت ميرسند يا به مرگ طبيعي از دنيا ميروند؟ آيا اين روايت درسته که ائمه همه يا شهيد مي شوند يا با زهر کشته مي شوند؟ قرآن مي فرمايد: "هر نفسي مرگ را مي چشد". [1]طبق اين آيه که بيان کننده سنت الاهي در باره هم? مخلوقات است، امام زمان (ع) نيز پس از برقراري عدالت جهاني و ايجاد حکومت جهاني از اين دنيا مي روند. اما آيا به مرگ طبيعي يا به شهادت؟ از دسته‌اي روايات استفاده مي‌شود که آن حضرت به مرگ طبيعي از دنيا مي‌رود. روايات زير از آن جمله‌اند: 1. ام سلمه از پيامبر خدا (ص) چنين نقل مي‌کند: مهدي از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.... او در ميان مردم به سنت پيامبرشان عمل مي‌کند، پس هفت سال درنگ مي‌کند و آن گاه از دنيا مي‌رود و مسلمانان بر او نماز مي‌گزارند.[2] 2. در روايتي که در تفسير آيه شريفه: "ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَيهِم"[3]؛ پس از [چندي] دوباره شما را بر آنان چيره مي‌کنيم، از امام صادق (ع) نقل شده چنين آمده است: [منظور] خروج [امام] حسين(ع) با هفتاد تن از يارانش [در زمان رجعت است] در حالي که کلاه‌خودهاي زريني که دو رو دارد بر سر دارند و اعلام کنندگاني به مردم برسانند: اين حسين است که خارج شده است، تا آن جا که مؤمنان هيچ شک و ترديد درباره او نکنند و بدانند که او دجّال و شيطان نيست، و او است حجّت قائم [به حق] در ميان شما و چون معرفت به اين که آن حضرت همان حسين (ع) است در دل‌هاي شيعيان استقرار يافت، حضرت حجّت را مرگ فرا مي‌رسد و کسي که آن جناب را غسل مي‌دهد و کفن و حنوط مي‌کند و به خاک مي‌سپارد همان حسين [بن علي](ع) خواهد بود. جز وصي و امام هيچ کس متصدّي [کار کفن و دفن] وصي نشود.[4] 3. در روايت ديگري نيز امام صادق (ع) در پاسخ به اين پرسش که اولين کسي که به دنيا رجعت خواهد کرد چه کسي است مي‌فرمايد: [امام] حسين (ع) در پي قائم (ع) خروج مي‌کند... حسين (ع) به همراه آن گروه از يارانش که با او به شهادت رسيدند، به پيش مي‌آيد در حالي که هفتاد پيامبر او را همراهي مي‌کنند، آن گونه که به همراهي موسي بن عمران فرستاده شدند. قائم (ع) انگشتر خود را به او واگذار مي‌کند. پس حسين (ع) نخستين کسي است که عهده‌دار غسل و کفن و حنوط آن حضرت مي‌شود و ايشان را در قبر خود قرار مي‌دهد.[5] از دسته ا‌ي ديگري از روايات استفاده مي‌شود که آن حضرت به شهادت خواهند رسيد: 1. از امام حسن مجتبي (ع) روايت شده است: "به خدا سوگند، پيامبر خدا با ما پيمان بسته است که اين امر [امامت] را دوازده‌ تن امام از فرزندان علي و فاطمه به دست خواهند گرفت و هيچ کدام از ما نيست، مگر اين که مسموم يا کشته مي‌شود".[6] 2. امام صادق (ع) نيز در اين باره مي‌فرمايد: "به خدا قسم هيچ‌يک از ما نيست، مگر اين که کشته شده و به شهادت مي‌رسد.[7] 3. از امام رضا (ع) نيز مشابه همين تعبير، روايت شده است.[8] با توجه به اين دو دسته روايات اظهار نظر صريح و قطعي در مورد چگونگي وفات امام‌مهدي (ع) مشکل به نظر مي‌رسد. اما با توجه به اين که رابطه بين مرگ و شهادت عموم و خصوص مطلق است، يعني مرگ اعم از مردن طبيعي و شهادت است و شهادت نيز نوعي از مرگ است نه خارج ار آن، از اين رو مي توان روايات دست? اول را حمل بر شهادت نمود و تعارض ظاهري را رفع نمود چون روايات دست? اول در مقام بيان اصل مرگ هستند نه کيفيت آن. [1]. آل عمران، 185. [2]. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 51، ص 104، ح 39. [3]. اسراء، 6. [4]. کليني، الکافي، ج 8، ص 250، همچنين ر. ک: بحارالانوار، ج 53، ص 94، ح 103. [5]. بحارالانوار، ج 53، ص 103، ح 130. [6]. بحارالانوار، ج 27، ص 217، ح 19. [7]. همان، ص 209، ح 7. [8]. همان، ص 214، ح 16. @porseman313
اصطلاحات و نکات ناب حوزوی اصطلاحات و نکات : قرآنی/ اصولی /فقهی/ منطقی /فلسفی/ و..... مفید برای مصاحبه های علمی (قضاوت) و امتحانات شفاهی. .https://eitaa.com/tollabdinijame https://eitaa.com/tollabdinijame میتونید کانال ما رو تبلیغ کنید
✍ تکلیف افراد عقب مانده ذهنی در قیامت چیست ؟ آیا در قیامت از او نیز تکلیف می خواهند ؟ اگر این فرد واقعا خوب و بدش را نمی فهمد خدا از او تکلیفی نمی خواهد و در قیامت با لطف خود با او برخورد می کند. اما اگر برخی از چیز ها را می فهمیده(خوب و بد و زشت و زیبا) ولی نه کامل، خدا با همین احکام عقلی و فطری که می فهمیده از او بازخواست می کند در خصوص این افراد و این که سرنوشت این ها در قیامت چگونه است و چگونه و به چه قاعده ای برای آن ها جایگاه و مقام آخرتی تعیین می گردد، از دیرباز بحث های گوناگونی در بین اندیشمندان وجود داشته و در کتاب های اعتقادی به آن ها پرداخته شده است . از نظر عقل و نقل، این گونه افراد چون از ادراک متناسب و قابل قبول که شرط هر تکلیف و مسئولیتی است، بی بهره اند، در دنیا هم تکلیفی بر عهده آنان نیست. در نتیجه، گناهی برای آنان ثبت نمیشود و عقوبت و مجازات هم نمیشوند و بر همین اساس سوال و جواب قبر و مانند آن در خصوص ایشان بی معناست . اما در مورد جایگاه اخرویشان نظرات گوناگونی ارائه شده از جمله آنکه اگر از خانوادهای مسلمان باشند، به دنبال پدر و مادر خویش - شاید به عنوان پاداش و مایه خوشحالی ایشان - به بهشت خواهند رفت. اما اگر وابسته به کفار و ظالمان باشند، به واسطه قصور ادراکی خود، در قیامت عذاب نخواهند شد؛ در برخی منابع آمده است: علم آن را به خدا واگذارید؛ یعنی درباره آن سؤال نکنید؛ خدا بهتر میداند با آن ها چه کند. (کافی، نشر دار الکتب لاسلامیه، تهران، 1380 ق، ج 3، ص 248) در برخی روایات در باره اطفال شیعیان آمده است که در عالم برزخ فاطمه زهرا (س) آنان را تربیت میکند. ( همان، ج 5، ص 289 و ج 6، ص 229) ذکر شده که حکم دیوانگان، مانند اطفال است. (کافی، ج 3، ص 248.) البته در پاره ای از روایات نیز ذکر شده که این افراد به شکل خاصی در قیامت مورد آزمون قرار می گیرند تا وضع تسلیم یا متمرد بودن آن ها در برابر تکالیف الهی معین باشد. بعید نیست متناسب با وضع آخرت و میزان ادراکات آن ها در آن جهان آزمونی از ایشان گرفته شود. در حدیثی زراره از امام باقر (ع)نقل می‌کند: «وقتی قیامت می‌شود، خداوند با پنج دسته بحث می‌کند: طفل کسی که در دوران فترت بمیرد؛ کسی که در زمان پیامبر ابله باشد (سبک عقل)؛ دیوانهای که عقل نداشته باشد و بالأخره کر و لال. همه آن ها بر خدا اعتراض و یا عرض می‌کنند: تقصیری نداشتیم. اگر حجت ‌داشتیم، اطاعت می‌کردیم. خداوند فرشته ای را می‌فرستد و آتشی آماده می‌کند. سپس به آن پنج گروه می‌گوید: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شوید. هر کدام از آن ها پذیرفتند و داخل آتش شدند. خداوند آتش را بر آن‌ها سرد و خنک می‌کند و از سوختن نجات شان می‌دهد؛ ولی عده ای که نپذیرفتند، به سوی آتش جهنّم سوق داده می‌شوند». (رعد (13)، آیه 17.) @porseman313
✍ آيا اتفاقاتي که در طول شبانه روز براي ما مي افتد اتفاقي است يا هر لحظه زندگي ما طراحي خدا و براي امتحان ماست ؟ لحظه لحظه زندگي ما بر اساس قضا و قدر الهي شکل مي گيرد و هيچ چيزي به طور اتفاقي در عالم رخ نمي دهد . در قران فرمود : وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ? وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ? وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (انعام/59) و کليدهاي خزائن غيب نزد اوست، کسي جز او بر آن آگاه نيست و نيز آنچه در خشکي و درياست همه را مي‌داند و هيچ برگي از درخت نمي‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هيچ دانه‌اي در زير تاريکي‌هاي زمين و نه هيچ تر و خشکي، جز آنکه در کتابي مبين مسطور است. اين که از يک طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است که خداوند مقرّر کرده است که انسان با اختيار و ارادة خود، يکي از راه ها را انتخاب کند. راهي که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختيار خود، آن راهي که خداوند از ازل مي داند، انتخاب کند. پس تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب مي‌کند. انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. پس قضا و قدر با اختيار انساني منافاتي ندارد، زيرا انسان در تمامي کارهايي که از او سر مي زند، مختار و آزاد است. در عين حال اين تقدير الهي است که او را به هر سو مي کشد، چرا که مختار بودن انسان جزء تقديرات و قضا و قدر الهي است. @porseman313
✍ آیا امام زمان در بین مردم است و ازدواج کرده اند و فرزند دارند؟ چون امام زمان(عج) از دیده ها پنهان است و در پشت پرده غیبت قرار دارد، نمیتوان از راه حس و مشاهده و به صورت عادی به پاسخ سؤال نایل شد؛ نیز چون سؤال از مباحث عقلی و انتزاعی نیست، از راه برهان عقلی نیز نمیتوان پاسخ را دریافت نمود. و تنها راه اطلاع در این زمینه، روایات پیشوایان معصوم(ع) است. در حالی که در روایات صحیح و معتبر، پاسخ روشنی به پرسش وجود ندارد؛ بلكه در برخی روایات با ایهام و اشاره در این زمینه سخن به میان آمده است، از جمله: ۱- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم كه در مورد امام مهدی(عج) فرمود: "صاحب الزمان را دو غیبت است. یكی از آن دو به اندازهای طولانی شود كه برخی گویند: حضرت از دنیا رفته و برخی گویند كشته شده است اما كسی جز آنانی كه امور حضرت را پیگیری می كنند، از مكان و فرزندان وی آگاه نیستند".[۱] ۲- از امام صادق(ع) آمده است: "گویا می بینم حضرت مهدی(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است".[۲] ۳- از امام هشتم(ع) در دعایی نقل شده است: "اللّهم اعطه فی نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع معصیته ما تقرّ به عنیه و تسرّ به نفسه؛[۳] خدایا، مایه چشم روشنی و خوشحالی امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!". ۴- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: "اللهم صل علی ولاة عهده و الائمة من ولده؛[۴] خدایا، بر والیان و فرزندان وی كه امامند، درود فرست!". این روایات به فرض پذیرش و درستی سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، غالبا از نظر دلالت به روشنی گویا نیست كه امام مهدی(عج) در دوره غیبت همسر و فرزند دارد. و در مورد حضور امام زمان در میان مردم هم طبق نقل برخی روایات امام زمان(عج) در بین مردم حضور می یابند ولی مردم ایشان را نمی شناسند، بعنوان مثال: از امام صادق «علیه السلام » نقل شده است كه، مردم امام خودشان را نایاب می كنند و از ایشان غایب می شود و در ایام غیبتش به موسم حج ظاهر می شود و مردم را می بیند ولی مردم اورا نمی بیند .[۵] همچنین جناب محمدبن عثمان عمری ( رحمه الله علیه) كه آخرین نایب امام مهدی «عج» بود ، می گوید : « به خدا سوگند یاد می كنم كه صاحب این امر هر سال به موسم حج حاضر میشود و خلایق را می بیند و می شناسد و ایشان (مردم )هم او را می بیند ولی نمی شناسند.[۶] پی نوشت: [۱]. شیخ طوسی، كتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۲]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷. [۳]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۴]. همان، ص ۵۱۰. [۵]. اکمال الدین،ج۲ص۴۴۰. [۶]. همان. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا ۳۱۳ یار امام زمان علیه السلام قبل از ظهور با آن حضرت دیدار دارند؟ در رابطه با دیدار یاران امام زمان(عج) با آن حضرت قبل از ظهور،نمی توان اظهار نظر قطعی کرد، چرا که در رابطه با اصل امکان دیدار با آن حضرت قبل از ظهور دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه هرگونه دیدار و ملاقات با امام عصر(عج) را ناممکن می دانند و دیدگاه دیگر این ارتباط را برای افراد خاصی ممکن می داند. بنابراین هر چند نتوان در این رابطه اظهار نظر قطعی کرد، ولی ممكن است با بهره مندی از امدادهای الهی این كار صورت گیرد. از برخی روایات نیز استفاده می شود كه هرگاه شرایط ظهور امام فراهم شد و ۳۱۳ نفر وجود داشتند،‌ حضرت ظهور می كند. حال معلوم نیست ۳۱۳ همگی زنده اند و یا برخی از آن ها از دنیا رفته و در هنگام ظهور رجعت می كنند و یا برخی از ۳۱۳ نفر بعداً متولد می شوند. از این رو نمی توان گفت: یاران امام در زمان غیبت با حضرت در ارتباط هستند یا خیر؟ در مورد اینکه آیا آنها از اینکه جزو یاران امام زمان(عج) هستند،مطلع هستند یا خیر باید گفت: در روایات معصومان(ع) به نكته ‏ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی(عج) از پیش آگاهی دارند كه جزء سیصد و سیزده تن یار حضرت می باشند. این گونه اطّلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است. ممكن است یاران حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نموده‏ اند، خداوند بزرگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید. اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع) جزء سیصد و سیزده یار امام مهدی(عج) به شمار می آیند، بعید نیست كه از موقعیّت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی(ع) از پیامبران است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. اگر بپذیریم برخی از انسان‏های صالح گذشته مانند اصحاب كهف، وصیّ حضرت موسی(ع) یوشع بن نون و مالك اشتر و مقداد جزء یاران حضرت به شمار می آیند و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند. اما دربارهچگونگی پیوستن آنها به مولایشان می توان گفت: از روایات اینگونه استفاده می شود که آنها در زمان موعود از شهرهای مختلف به سوی حضرت مهدی(عج) رهسپار می شوند. در روایات آمده است كه در آغاز چهل و پنج تن از نه قبیله و شهر مختلف نزد حضرت گرد می آیند. سپس به این عده افزوده می شوند و از شهرهای مختلف و دور دست یاران حضرت با سرعت ویژه ای به سوی حضرت رهسپار می گردند و دور حضرت حلقه می زنند. مرحوم سید محسن امینی در كتاب گرانسنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می برد كه این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می خیزند. از جمله آن‏ها قم، كوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و كرمان است. این‏ها همدیگر را نمی شناسند و بدون این كه با هم و عده‏ ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می شوند (یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً.)[۱] پی نوشت: [۱]. سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۸۴. @porseman313
✍ آیا فرشتگان اختیار دارند، اگر دارند فرقشان با انسان چیست؟ ملائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ (۶ تحریم) فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى‌دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى‌گوید عمل مى‌كنند. دقت در آیه بالا دو نکته را روشن می کند: ۱- فرشتگان دارای اراده و اختیار هستند. چون اگر این گونه نبودند، معنا نداشت به آن ها امر شود. و امر به موجودی تعلق می گیرد که اختیار داشته باشد. همچنان که اگر اختیار نداشتند، سخن از معصیت درباره آن ها نیز بی معنا می شد. ۲- اراده آن ها بر خلاف نوع انسان، هرگز به گناه تعلق نمی گیرد. و همیشه مطابق دستور خدا عمل می کنند. شاید راز اینکه فرشتگان گناه نمی کنند، در این باشد که آن ها دعوتی به سوی گناه ندارند که آن را پاسخ بگویند: رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ الْعَقْلَ فِی الْمَلَائِكَةِ بِدُونِ الشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ الشَّهْوَةَ فِی الْبَهَائِمِ بِدُونِ الْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِیعاً فِی بَنِی آدَمَ ( مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار ص ۲۵۱ ) امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند متعال عقل بدون شهوت را در فرشتگان قرار داد، و شهوت بدون عقل را در حیوانات، و عقل و شهوت را در انسان. برای جواب مساله از نظر فلسفی نیز باید دقت کنیم که هر چقدر وجود به تجرد نزدیک تر باشد، از عقل و اراده بالاتری برخوردار است. و طبق فلسفه، فرشتگان مجرد محض هستند. در حالی که انسان اگر چه مجرد است اما در مقام فعل، وابسته به ماده شده و در نتیجه، اراده و اختیار فرشته با اولویت اثبات می شود. @porseman313
✍ آیا در عالم برزخ نیز رشد و تکامل یا انحطاط و خسران وجود دارد ؟ عالم برزخ، عالمی است بین دنیا و قیامت کبری که از جهاتی به دنیا شباهت دارد و برخی ویژگی های آن مشابه قیامت است. در برزخ همانند دنیا شب و روز وجود دارد. جایگاهی موقتی است و گذرگاهی است که هیچ انسانی در آن بقا و خلود ندارد. پرونده اعمال خیر و شر انسان مسدود نمی گردد، بلکه نامه عمل همچنان گشوده است تا آثار و پیامد اعمال خوب وبدی که در دنیا انجام داده، در آن نامه درج گردد. اگر بازماندگان هدایایی از دعا و خیرات و طلب مغفرت برای وی بفرستند و حتی ذکر خیری از وی به میان آورند، در کاهش کیفر یا افزایش ثواب و جلب رحمت و مغفرت الهی مؤثر است.(۱) بنابراین در عالم برزخ همانند دنیا، رشد و تکامل یا انحطاط و خسران وجود دارد و تداوم می یابد، اما تفاوت هایی با دنیا دارد که از این جهت مشابه قیامت کبری است. مهم ترین آن این است که انسان در دنیا مختار است راه هدایت و رشد و کمال را برگزیند و از راه تفهّم و تدبّر در آیات آفرینش (طبیعت ) و تشریع (قرآن ) بنده شاکر خدا گردد و به لوازم و اوامر و نواهی آن عمل نماید و سیره و سنت انبیا و اولیا مخصوصاً چهارده معصوم را تابلوی راه زندگی خویش برگزیند و در گروه صالحان و مقرّبان پیشگاه ربوبی درآید، یا بنده کافر گردد و با بی توجهی و بی اعتنایی به نعمت های الهی ولوازم آن مخصوصاً نعمت (قرآن و عترت ) راه کفران را در پیش گیرد و حقایق را نادیده گیرد و راه سعادت و کمال راپشت سر اندازد و کوره راه های شقاوت و بدبختی را پیش گیرد.(۲) اما بدانیم دنیا مزرعه است. نتیجه بحث: بدون تردید عامل برزخ جهان رکود و توقف نیست، بلکه روح و عقل انسان ها در برزخ به سوی تکامل علمی وفرهنگی و دینی در بُعد نظری حرکت می کند. بدین سان که دور هم جمع می شوند و مطالب علمی و معارف اسلامی به وسیله ارواح عالِمان و نوابغ، برای کسانی که این گونه معلومات را کسب کرده اند، مطرح می گردد. مطابق بعضی روایات، آموزش وحفظ قرآن در برزخ انجام می گیرد، زیرا ارتقا به درجات بهشت در قیامت در گرو خواندن آیات قرآن است. ملائکه می گویند:قرآن بخوان و بالا برو.(۳) کسانی که در دنیا از معلومات بی خبرند، در برزخ نیز چنین هستند. در برزخ فرصتی مساعد و طولانی برای تعلیم و تعلم وجود دارد.(۴) اما این طور هم نیست کسانی که کار بد انجام داده باشند در آن جا امکان جبران آن را داشته باشند زیرا انسان تا در دنیا است باید کارهای خوب را انجام دهد ولی از برزخ به بعد چنین فرصتی را ندارد و در آن جا باید حساب پس دهد و جای عمل یا جبران کارهای ناشایستی که انجام داده نیست. پس وضعیت انسان ها تغییر نمی کند. پی نوشت ها: ۱. شهید مطهری، حیات اخروی و مجموعه آثار ج ۲ ص ۵۱۹. ۲. کهف(۱۸) آیه ۲۹و الانسان (۷۶)آیه ۳. ۳. از نبی مکرّم ـ چهل حدیث، امام خمینی، ص ۲۵۹. ۴.محمد باقر شریعتی سبزواری، معاد در نگاه عقل و دین، ص ۳۲۴. @porseman313
✍ آيا رعايت حجاب کامل ثواب هم دارد ؟ از جمله آياتي كه به موضوع حجاب پرداخته، آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب است با طرح اين آيه ببينيم آيا پاداش رعايت حجاب از اين آيه استفاده مي‌شود يا نه؟! و اينكه روايات اهل البيت(ع) در اين باره چه مي‌گويد؟ آيه‌ي مذكور مي‌فرمايد: يَا أَيُّهَا الْنَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَلبِيبِهِنَّ و ذلِكَ أَدْنَي أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ؛ اي پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مومنين بگو كه پوشش‌هايشان را به خودشان نزديك كنند اين بهتر و نزديك‌تر است به اينكه شناخته بشوند و مورد اذيت قرار نگيرند. اين آيه كه از مهم‌ترين آيات حجاب است يك حكمت و فايده براي رعايت حجاب بر مي‌شمارد و آن اينكه زنان با حجاب در جامعه به عفت و پاكدامني شناخته مي‌شوند از اين رو مورد اذيت و آزار افراد لااُبالي قرار نمي‌گيرند، و برعكس اگر خانمي حجابش را رعايت نكند افراد مريض در موردش قضاوت منفي مي‌كنند و ممكن است مورد طمع ديگران واقع شود و از راه بي‌تقوايي چشم به اين خانم بدوزند و پيامدهاي منفي‌اي به دنبال داشته باشد كه در نهايت خود اين خانم مورد آزار و اذيت واقع مي‌شود. اين حداقل فايده و پاداش شخصي است كه با حجاب و عفت در جامعه حضور مي‌يابد و هر چه اين مراتب حجاب و عفت بيشتر باشد امنيت اجتماعي براي او بيشتر خواهد بود كه قرآن به عنوان يكي از مؤلّفه‌هاي امنيت اجتماعي براي زنان معرفي كرده است. اگر مقصود از پاداش، پاداش دنيوي باشد در اين راستا بايد گفت:حجاب از طرفي موجب مصونيت و امنيت شخص عفيف و با حجاب است و از طرف ديگر باعث تحكيم خانواده و جلوگيري از تزلزل نظام خانواده مي‌شود كه خود بركات بي‌شماري براي زن و شوهر و فرزندان و جامعه و ... دارد و اين پاداش كمي نيست. و اگر مقصود پاداش اخروي باشد در اين‌باره در روايتي از پيامبر(ص) حكايت شده كه دو گروه اهل آتش‌اند يكي از آنها كساني هستند كه حجاب خود را رعايت نمي‌كنند كاسيات عاريات(1) از اين روايت معلوم مي‌شود كه رعايت حجاب شرط ورود به بهشت است. حتي در همان روايت آمده: بوي بهشت به مشام آنها نخواهد رسيد.(2) بنابراين اگر كسي بخواهد به ثواب و بهشت الهي برسد لازم است حجاب و عفت و پاكدامني خود را رعايت كند. و از طرفي شخص با حجاب، يكي از دستورات الهي را رعايت كرده و اين جزيي از تقواي عام است كه دستور داده شده؛ زيرا تقوا، حداقل مراتبش اين است كه انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهي را انجام دهد، پاداش چنين شخص با تقوايي بهشت خواهد بود بنابراين از كليات مفاهيم قرآني و روح قرآن برداشت مي‌شود: افرادي كه حجاب دارند و عفت عمومي را رعايت مي‌كنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتيجه آن پاداش‌هايي را كه براي افراد با تقوا گفته شده (اگر شرايط ديگر هم رعايت شود) براي آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتي، بخشش گناهان، رستگاري و...(3) آیت الله صافی گلپایگانی درباره حجاب و سختی ها و مشکلات آن خطاب به بانوان می فرمایند: توصیه ما به زنان و دختران این است که با حفظ حجاب و عفت، شخصیت خود را حفظ کنند و بدانند که جایگاه آنان ارزشمند است. رعایت این احکام برای بانوان در حکم جهاد است و ثواب مجاهد را دارند و این ارزش بسیاری دارد. يادآوري: البته اين نكته‌ را بايد توجه داشته باشيم كه پاداش‌هاي الهي لطف خداست نه استحقاق بنده! يعني وظيفه‌ي عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است ولي مولاي ما اينقدر كريم و مهربان است كه ما با وسايلي كه او در اختيار ما قرار داده، با دست با فكر و با زباني كه او در اختيار ما قرار داده تلاش مي‌كنيم، عبادت و اطاعت مي‌كنيم، و او به ما اجر و پاداش مي‌دهد و اين نهايت لطف الهي را نسبت به بندگانش نشان مي‌دهد. پاورقي: 1 . روایت در ميزان الحكمة، ج 2، ص 259. 2 . همان. 3 . نك: شعراء / 90، طلاق / 4 و 5، نور / 52. @porseman313
جهت شرکت در ختم قرآن رمضان اسم خود را به آیدی زیر اعلام کنید👇👇 @mahdavi313
✍ کسی که روزه قضای ماه رمضان گرفته ولی به خاطر اشتباه نرم افزار گوشی، یک ربع زودتر از اذان مغرب افطار کرده است، چه وظیفه ای دارد؟ آیت الله خامنه ای: روزه باطل است و باید مجددا آن را بگیرید ولی چون افطار عمدی نبوده است کفاره ندارد. آیت الله مکارم: اگر بعد از غروب آفتاب روزه را افطار کرده اید، روزه صحیح است. آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب قضا کنید. آیت الله شبیری زنجانی: باطل است. آیت الله وحید: روزه باطل است. آیت الله فاضل: اگر به خاطر اشتباه زودتر از اذان مغرب روزه را افطار کرده اید باطل است باید یک روز دیگر بجای آن روز، روزه قضا ماه رمضان را بگیرید. منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RnCN5OaXQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610240079. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 695146. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49355. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613282. @porseman313
✍ اگر مسافر پيش از ظهر به وطن یا محل اقامت برسد، تکلیفش چیست؟ آیات امام، خویی، تبریزی، خامنه ای، بهجت، نوری، صافی، وحید، سبحانی، زنجانی: چنانچه كاری كه روزه را باطل مي كند انجام نداده، بايدآن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست بعد قضا نماید. آیت الله سيستاني: اگر مسافر در ماه رمضان قبل از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد كه می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده، بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و در این صورت، قضاء ندارد و امّا اگر كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام داده، روزه آن روز بر او واجب است و باید آن را قضا كند. آیات مکارم و مظاهری: هر گاه مسافر پیش از ظهر به حدّ ترخّص وطن یا جایی که قصد دارد ده روز در آنجا توقّف کند برسد، چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد باید روزه بگیرد و اگر انجام داده باید بعداً قضا كند و مستحب است باقيمانده آن روز را امساك نمايد، ولي اگر بعد از ظهر وارد شود نمی تواند روزه بگيرد. منابع: توضیح المسائل 16مرجع، مسأله1722، عروه الوثقی ج2، کتاب الصوم، شرايط وجوب الصوم، مسأله1، منهاج الصالحين ج1، مسأله1038، سیستانی، رساله جامع ج1، مسأله2106، خامنه ای، رساله آموزشی ج1، ص264 @porseman313
✍ اگر شخصی در سحر ماه رمضان چیزی بخورد و بعد مشخص شود که بعد از داخل شدن وقت خورده است، تکلیف روزه اش چیست؟ 1. بدون تحقیق از وقت چیزی بخورد: آیات خامنه ای، صافی و مکارم: روزه اش باطل ولی کفاره ندارد. آیت الله زنجانی: (باید آن روز را امساک کند بعدا هم قضا کند) اگر آن روز را امساک نکرد، علاوه بر قضا کفاره نیز دارد. آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است ولی کفاره ندارد. بقیه مراجع: اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح هم نداشته، روزه اش باطل است و باید آن روز را امساک کند و بعدا قضا نماید، ولی اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح داشته علاوه بر قضا باید کفاره نیز بدهد. [1] 2. با تحقیق و یقین به این که صبح نشده چیزی بخورد: الف) با نگاه کردن به افق تحقیق کند و یقین کند که صبح نشده است بعد بفهمد که صبح بوده: آیات امام، خامنه ای، سیستانی، نوری، مکارم، بهجت و فاضل: روزه صحیح است. ب) با ابزار مانند نگاه کردن به ساعت و... تحقیق کند و یقین کند صبح نشده اما بعد بفهمد که صبح بوده: آیات خامنه ای، مکارم و فاضل: روزه صحیح می باشد. آیات سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری،‌ بهجت، تبریزی و خویی: روزه باطل است و باید آن روز را امساک کند بعد قضای روزه را بگیرد و کفاره ندارد. [2] منبع: [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، م 1688؛‌ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 361. [2]. امام: تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یترتب علی الافطار، م 12؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی وجوب القضا دون الکفاره؛ منهاج الصالحین، م 1023؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2048؛ زنجانی: جزوه استفتائات روزه، س 8؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 2336؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1132؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688 @porseman313
✍ اگر روزه دار در بین روز از نیت روزه برگردد، اما پشیمان شده و دوباره نیت روزه کند، تکلیفش چیست ؟ در روزه واجب معین مانند ماه رمضان: آیات سیستانی و بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است و باید روزه را تمام و بعدا قضای آن را به جا آورد. بقیه مراجع: روزه اش باطل است و باید تا مغرب از مبطلات خودداری و بعدا قضا کند. روزه واجب غیر معین (مثل کفاره): آیات خامنه ای، سیستانی، وحید، صافی، نوری، مکارم، بهجت، تبریزی و خویی: اگر نیت روزه را قطع کند، چنانچه قبل از ظهر دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است در غیر این صورت باطل می شود. آیت الله زنجانی: در روزه قضای رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در روزه های واجب غیر معین دیگر نمی تواند به آن روزه اکتفا نماید. در روزه مستحب: آیات بهجت و مکارم: اگر تا غروب دوباره نیت روزه نماید، روزه اش صحیح است. آیت الله سیستانی: اگر تا غروب دوباره نیت نماید، روزه اش صحیح است و در فاصله بین غروب و مغرب به احتیاط واجب صحیح نیست. بقیه مراجع: اگر تا اذان مغرب دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است. منابع: امام: تحریر الوسیله، روزه، نیت، م 8؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 758٫؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، النیه، م 22؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، النیه، م 980؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، النیه، م 1273؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، نیت و زمان روزه، س 4؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1083؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1274؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1570 و 1571. @porseman313
کانال احکــــام شرعـــی در تلگــــرام دانستنی های روزه و ماه مبارک رمضان فقط در کانال زیر👇👇👇👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEAWeckC65E6mrEPGg لینک رو الان بر میدارم زود عضو بشید🏃‍♂🏃‍♂
✍ با توجه به فصل امتحانات که سرنوشت ساز است ، در مورد روزه حکمش چیست ؟ مقام معظم رهبری: صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده‌اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید. در کل دو راه وجود دارد: ۱. یکی اینکه قبل از ظهر به مسافرت بروید، یعنی حداقل ۲۵ کیلومتر مسافت را از شهر خود به قصد یک سفر شخصی دور شوید و طی کنید، آنجا افطار کنید و برگردید. ۲. راه دیگر اینکه روزه بگیرید و به درس و مطالعه بپردازید، اگر واقعاً در بین روز ضعف بر شما غالب شد که دیگر واقعاً قابل تحمل نبود یا سخت بود و مشقت داشت، افطار کنید (به مقدار ضرورت) و بعداً قضایش را به جا آورید. اما به صرف اینکه کسی درس دارد یا آزمون کارشناسی ارشد دارد، بخواهد روزه‌اش را نگیرید، این کار گناه است و روزه‌ها هم قضا دارد و هم کفاره. آیت الله مکارم: درس خواندن مجوز افطار روزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت مطالعه خود را تغییر دهد و به فاصله زمانی افطار تا سحر و یا زمان هائی که توان بیشتری برای درس خواندن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوز افطار این است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطارکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.  آیت الله سیستانی: ادامه تحصیل و یا امتحان مهم عذر موجهى براى روزه خوارى نیست ولى اگر فرض بر این باشد که ترک تحصیل براى او موجب حرج و سختى است به حدى که معمولا تحمل نمى شود وامکان تحصیل با روزه نمى باشد مى تواند پس از قصد روزه در صورتى که مضطر به خوردن یا آشامیدن باشد به مقدار ضرورت میل کند ولى سیر نخورد و ننوشد و بعد از آن قضا نماید وکفاره بر او نیست. البته مى تواند قبل از ظهر به مقدار مسافت ۲۲ کیلو متر از شهر خارج شود و انجا روزه را بخورد چون مسافر است و بازگردد و روزه ان روز ساقط است و فقط قضا دارد. نکته: منظور از کفاره که در احکام بالا بیان شده (در صورت شکستن روزه بخاطر امتحان): کفاره هر روز شکستن روزه علاوه بر قضای روزه، گرفتن 60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر هست. منبع: سایت رسمی آیات خامنه ای، سیستانی و مکارم شیرازی @porseman313
✍ اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید ، چه تکلیفى داریم ؟ همه مراجع : باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید ؛ ولى کفّاره ندارد . 🔸کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده ، تکلیف او چیست ؟ همه مراجع : اگر متوجه اصل جنابت نبوده ، روزه هاى او صحیح است ؛ ولى باید نمازها را قضا کند . 🔸اگر کسى در شب جنب شود ؛ ولى غسل را فراموش کند ، تا اینکه در روز متوجه شود ؛ آیا در این صورت نیز روزه اش باطل است ؟ همه مراجع : آرى ، در این فرض نیز روزه باطل مى شود . تبصره : هر چند روزه شخص باطل است ؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک( پرهیز از خوردن و آشامیدن) کند . @porseman313
✍ حكم روزه شخصي كه عمدأ در ماه رمضان سر را زيرآب ببرد اما موهايش بيرون باشد چيست؟(1) خوئي، بهجت، تبريزي، وحيد، نوري: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، روزه اش باطل ميشود. شبيري: اين كار حرام است اما روزه صحيح است. سيستاني: روزه صحيح است ولي كراهت شديد دارد. مظاهري: روزه صحيح است احتياط مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد. امام، مكارم، نوري، فاضل، خامنه اي، گلپايگاني، صافي، سبحاني: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل ميشود. پاورقي: 1- توضيح المسائل16، م 1611؛ العروه الوثقي، ج 2، الصوم، المفطرات، السابع. @porseman313
" ﷽ [ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوب ُ] 🔴توجه توجه🔴 ✋🏻 با سلام 🔻ختم جزء خوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک و پرفیض رمضان. ختم به این شیوه هست که علاقمندان ثبت نام کرده موظف است از روز اول از جزء اول شروع و روزی یک جزء را به ترتیب بخوانند تا به جزء 30برسند و آخر رمضان قرآن را ختم کند. 🌸فواید این ثبت نام این است که تمامی شرکت کنندگان در ختم روزانه قرآن سهیم و در آخر ماه رمضان بالا بر 30 بار قرآن را ختم کرده اید و این است با یک تیر چند نشان و کلی ثواب😊🌹 ✅حالا کافیه اسمتون رو بدون حاشیه اعلام کنید به آیدی زیر: @mahdavi313 شروع از 8 تا 16 اردیبهشت ثبت نام به عمل می آید اگه میخوای ثواب بیشتری ببری این متن رو پخش کنید قطعا شیطون نمیذاره پس با بسم الله پسش بزن شیطون رانده شده😊😊😊
جهت شرکت در ختم قرآن رمضان اسم خود را به آیدی زیر اعلام کنید👇👇 @mahdavi313 در 150 بار ختم قران سهیم شوید. با یک تیر چند نشان🍁
✍ اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: نباید روزه بگیرد. 🔻 اگر بیمار با اعتقاد به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم چیست؟ همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند. 🔻کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که اگر روزه بگیرد، به زخم معده یا سنگ مثانه دچار مى شود؛ آیا روزه بر او واجب است؟ همه مراجع: اگر احتمال عقلایى مى دهد، روزه بر او واجب نیست. @porseman313
✍ روایت میگوید : در ماه رمضان دست و پای شیطان، در غُل و زنجیر است، اگر دست و پای شیطان در ماه رمضان بسته است چرا باز گناه می‌کنیم؟ این عبارت به معنی آن نیست که واقعا دست و پای شیطان در غل و زنجیر است و او نمی تواند حرکتی کند، بلکه خداوند دستورات ویژه ای برای بندگان خود در این ماه صادر کرده که اگر به درستی انجام شوند، نوعی خودکنترلی در او به وجود می آورد؛ که این امر مقضی گناه کردن را، بی اثر کرده یا کُند می کند در نتیجه تمایل انسان به گناه کمتر می شود. از سوی دیگر؛ اضافه بر کارهایی که انسان در این ماه نباید انجام دهد - مثل خوردن و آشامیدن دستورات دیگری نیز مانند قرائت قرآن، اذکار و ادعیه وارد شده و اضافه بر آن، دستورات خاص دیگر مانند ؛ غیبت نکردن و دروغ نگفتن که اینها از نظر ایمانی و محتوایی روزه را باطل می کنند، تاکید شده، که همه اینها در کنار هم؛ موجبات تقرب به خدا و دوری از شیطان را فراهم میکند. اگر کسی به روزه توجه نکرد و فقط آن را در نخوردن و نیاشامیدن خلاصه کرد، این دست و پا بستن شیطان نیست چرا که این مواظبت و سر سپردن به دستورات الهی نیست و حتی فرد ممکن است در این اثناء به حقوق دیگران نیز تعدی و تجاوز کند، اما خود را، هم به دلیل نخوردن و نیاشامیدن، روزه دار به حساب آورد!!!! @porseman313
✍ آیـا مــریــــــض می تـوانــــد روزه بـگیــــــــرد؟ وظیــــــفه او نسبــت به قضـا و کفاره چیـست؟ کسـى کـه مى داند روزه بــراى او ضـرر دارد باید روزه را تـرک کنـد و اگـر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه بــراى او ضـرر دارد، خـواه این احتمـال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب. و بیمار باید بعد از بهبـودی، آن روز را قضا کند و کفـاره بــر او واجــب نیـست، امـا اگـر بیـمارى او تا ماه رمضان سال بعدطولانى شود، قضـاى روزه هایى را که نگـرفته واجب نیـست، فقـط بایـد براى هر روز یک مد (تقریبـا 750 گـرم) گندم یا جو و مانند آن به فقیــر بدهــد، ولى اگر به واسـطه عذر دیگرى(مثلًا بخاطرمسافرت) روزه نگرفته باشـد و عـذر او تا رمضــان بعد باقــى بمــاند احتیــاط واجب آن اسـت کــه روزه هایى را کـه نگـرفتـه بعـــد از ماه رمضــان قضـا کنــد و براى هـر روز یک مـد طعـام به فقیـــر دهـد، همچنیـن اگر ترک روزه بخاطـر بیمارى بوده، بعـد بیمـارى رفـع شـده و عـذر دیگرى ماننـد مسـافرت پیـش آمـده است. بیمـاری که روزه بــرای او ضـــرر نـدارد بایــد روزه بگیــــرد، و روزه اش صـــحیـح اســـت. @porseman313
✍ وظیفه شخص روزه داری که مبطلي را انجام می دهد ، در حالي كه نمي دانسته روزه بوسيله اين كار باطل مي شود چیست؟ مرحوم امام : چنانچه شخص جاهل مقصر باشد روزه اش باطل است ولي اگر جاهل قاصر باشد بنابراحتياط روزه اش باطل است. آيات عظام خوئي ، وحيد ، بهجت : چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد روزه اش مطلقاً باطل است. آیت الله سيستاني : در جاهل قاصر غير مردد ، در غير موارد خوردن و آشاميدن و جماع روزه شخص صحيح است. آیت الله مكارم : در جاهل مقصر يا قاصر غافل ، روزه صحيح است مگرآن كه با شيء حرام در حاليكه از حرمت آن آگاه است افطار كند در حاليكه اعتقاد به عدم مبطليت دارد كه بنا بر احتياط واجب يك روز قضا دارد. عروه الوثقى فصل في ما يعتبر في مفطريه المفطرات ، منهاج الصالحين آیات عظام خويي ، تبريزي ، وحيد ، سيستاني : كتاب الصوم ذيل م 1004 ، رساله جديد آیه الله مكارم م 1400 ، وسيله النجاه آیه الله بهجت م 1109 . @porseman313
✍ آيا تزريقات (آمپول و سرم و خون)، روزه را باطل می‌کند؟ آمپول بي‌حس‌كننده و دارويي اشكال ندارد؛ ولي نسبت به غذايي بنا بر احتياط واجب خودداري كند (حضرت امام). احتياط واجب آن است كه روزه‌دار از آمپول‌هاي مقوي يا مغذي و هر آمپولي كه در رگ تزريق می‌شود و نيز انواع سرم‌ها خودداري كند و همچنين تزريق خون نيز بنا بر احتياط واجب، مبطل روزه است؛ ولي آمپول بي‌حس‌كننده و آمپول دارويي كه درعضله تزريق می‌شود، اشكال ندارد (مقام معظم رهبري). اقسام تزريقات، روزه را باطل نمی‌کند (آیت الله عظام سيستاني .صافی .نوری ). اقسام تزريقات، روزه را باطل نمی‌کند؛ ولی از تزریق در رگ مطلقاً پرهیز شود (آیت‌الله‌مكارم). توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۵۷۶؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال۷۶۷؛ سیدعلی خامنه‌ای، استفتائات جدید، سؤال۵۸. @porseman313
✍ اگر مسافـر بعد از قصـد اقـامـــت ده روز از مانــــدن در آنـجــا منـصـــــرف شـــود، حکـــم نمــــاز و روزه هـایــش چیـــست؟ اگر مسافر درمحلی قصد اقامه کند و قبل از خواندن یک نمـاز چهار رکعتی (ظهــر یا عصــر و یا عشــاء) از اقــامه منصرف یا مـردد شـود، اقامه تحقــق نیافته و تا وقتـی که در آنجــا هسـت باید نماز را شکــسته بخواند، اما بعـد از قصـد اقامـه، اگــر حداقل یک نمـاز چهــار رکعتــی خــوانده باشــد، اقامه تحقق یافته و پس از آن، انصـراف از اقامه یا تردید در آن هیچ اثری ندارد، بنابراین تا وقتی که در آنجا هسـت و سفــر جـدیدی را شـروع نکـرده، بایـد نماز را تمام بخـواند (هر چنـد پس از تحقــق اقـامه، فقـط یـک روز بمانـد) نظر آیت الله خامنه ای @porseman313
✍ كسى كه توی شب‌های ماه رمضان، جُنُب شده و به خاطر خجالت کشیدن یا چیز دیگه ای، تا نزديک اذان صبح که وقت برای غسل کردن از دست می‌ره، غسل نکرده و بعد، تيمم بدل از غسل كرده، روزه‌ش درسته ؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، فاضل، نوری، مکارم: اگرچه به خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگر قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش درسته. توضيح المسائل مراجع، م1621؛ مكارم، توضيح المسائل، م1371؛ نورى، توضيح المسائل، م1618. آيات عظام صافى و وحيد: اگرچه به خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما بنابر احتیاط واجب، قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزه قضا بگیره. وحيد، توضيح المسائل، م 1629؛ صافى، توضيح المسائل مراجع، م1621. نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. @porseman313
✍ «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» یعنی چه ؟ حتما دیده‌اید که روی برخی سنگ قبرها نوشته است: جوان ناکام! یا مثلا زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند فلانی زودهنگام درگذشت . معادل قرآنی "مرگ زودهنگام"، می‌شود "اجل معلّق". در مقابل، اجل دیگری داریم به نام" اجل مسمّی"؛ یعنی سررسید معین و قطعی. شمع، اگر در معرض باد قرار نگیرد تا زمانی که نفت دارد (زمان معین=اجل مسمیّ) روشن خواهد ماند. وجود باد می‌شود مانعی برای ادامه روشنایی شمع.(اجل معلق). شمع، مثالی است برای زندگی انسان و نفت عبارت است از مقدار یک عمر طبیعی و اما باد، چیزی نیست جز گناه. مثلا در روایات آمده: اذا شاع الفحشاء، کثر الموت الفجئه (وقتی فحشا، فراگیر شد، مرگ ناگهانی زیاد می‌شود). علامه طباطبایی، اجل مسمی را عبارت می‌داند از مرگی که زمان آن در ام‌الکتاب ثبت شده و غیر قابل تغییر است. ولی اجل غیر مسمی در لوح محفوظ نوشته شده و زمان آن تغییرپذیر است. علامه در آخر، این روایت صادقی را شاهد مثال می‌آورد که: «کسانی که بر اثر گناهان خویش می‌میرند بیش از کسانی هستند که به مرگ طبیعی خود می‌میرند و کسانی که با نیکوکاری عمرشان طولانی می‌شود، بیش از کسانی هستند که به صورت طبیعی عمرشان زیاد می‌شود». ترجمه المیزان، ج16 @porseman313
✍ آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است ؟ اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد: آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. آیت الله مکارم: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید قضا نماید. آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1594 - نيت روزه (استفتائات روزه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری) @porseman313
✍ كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟ آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمى كند، روزه را باطل نمى كند. . امام، استفتاآت، ج 1، روزه، س 6 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 551 ؛ مكارم، استفتاآت، ج 1، س285 ؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 212. آیت الله صافى: اگر موادى وارد ريه مى شود، روزه اشكال پيدا مى كند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد.دفتر: صافى. آیات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمى كند.تبريزى، استفتاءات، س711؛ دفتر: وحيد. آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. استفتاآت، ج 2، س 2880. آیت الله سيستانى: : اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمى كند و اگر موادى از آن وارد معده مى شود، روزه را باطل مى كند. سيستانى، توضيح المسائل جديد، م 1556 و سايت استفتاآت. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 135/500017) @porseman313