هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
تکلیف زنی که همسرش از راه حرام کسب درآمد دارد چیست؟ آیا باید طلاق بگیرد؟
طلاق لازم نیست، تا زمانی که یقین به حرمت اموال مورد استفاده ندارد، می تواند مصرف کند و اگر نسبت به مالی یقین به حرمت دارد، استفاده از آن جایز نیست.
کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
ملاک باطل شدن روزه در خوردن رسیدن چیزی به حلق است ؟ یعنی اگر مطمئن باشی که چیزی مزه میکنی یا کار دیگه ای انجام بدی و از حلق چیزی پایین نره، روزه درسته ؟
ملاک فرو رفتن است. اگر چیزی فرو نرود روزه صحیح است.
البته در مواردی نیز بدون اینکه شخص مبطل را انجام دهد اما قصد انجام آن را داشته باشد روزه باطل میشود.
(به توضیح المسائل مرجع خود مراجعه نمایید.)
@porseman313
سجده واجب قرآن چیست
و حکم کوتاهی کردن در انجام آن چیست؟
کانال پرسمـــــان 313
@porseman313
✍
وارد شدن شخص جنب به مسجد چه حکمی دارد؟
وارد شدن شخص جنب در مسجد در صورتي که توقف در مسجد نداشته باشد و از يک در داخل و از در ديگري خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود و بدون توقف خارج شود، اشکال ندارد.
اما اگر درمسجد توقف کند، توقف شخص جنب در مسجد حرام است. کفاره خاصي ندارد. لکن بايد توبه کند و از خداوند متعال تقاضاي بخشش نمايد.
منبع:استفتائاتآیتاللهمکارمشیرازی
@porseman313
✍
اگر کسی به خاطر عذر قوى، پنجاه درصد احتمال بده كه روزه گرفتنش واجب نيست و به همين دليل روزه نگيره، ولى بعداً معلوم بشه كه روزه واجب بوده، از جهت قضا و كفاره چه حكمى داره؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
اگر شکستن عمدى روزه ماه رمضان، فقط به این دلیل بوده که احتمال می داده که روزه گرفتن براش واجب نیست، در این صورت، هم باید قضا بگیره و هم كفاره بده.
اما اگر شکستن روزه به علت ترس از ضرر بوده و ترسش هم عاقلانه بوده، كفاره واجب نيست، ولى قضا واجبه.
توضيح المسائل مراجع، م 1744؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 735؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 222.
نکته : کفاره جریمه ای است که به خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه، یا سیر کردن شصت تا فقیر یا هر دوی اینهاست.
@porseman313
✍
وظيفه کسی که به خاطر مریضی باید در طول روز دارو مصرف كنه، چيه؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
اگر واقعاً نمی تونه قرص ها رو سحر و افطار تنظیم کنه و حتماً در طول روز باید قرص بخوره، دیگه لازم نیست روزه بگیره.
امام، استفتاآت، بخش روزه، س 64؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 756 و استفتاآت جديد، س 360 و374؛ تبريزى، استفتاآت، س 653؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 214؛ مكارم، استفتاآت، ج 3، س 302.
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
آرام باشـــــ ❤️
خودش قول داده بعد از هر سختی،
آسانی و گشایشـــــ است .
📖 #انشراح_آیه5
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟
درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد:
احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است.
احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است.
دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله:
۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند."[۱]
۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.[۲]
۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...[۳]
و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.[۴]
۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...[۵]
در مورد فرمایش امام علی(علیه السلام) بعد از ضربت خوردن، مشهور و معروف این است که فرمودند: «فزت برب الکعبه»[۶]
پی نوشتها:
[۱] الطوسی، امالی، الجزء الثالث، الحدیث (۱۸)
[۲] کنز العمال: ج ۱۵/ ۱۷۰، ط ۲، حدیث: (۴۹۷)
[۳] ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، حدیث (۱۳۹۷)
[۴] لأحمد بن حنبل، کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳
[۵] بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲،(چاپزکار،ج۳،ص:۲۵۴).
[۶]. بلاذری،انساب الاشراف، ص ۴۹۹ . فروغ ولایت،آیتالله جعفر سبحانی،انتشارات صیحه،ص۶۹۷؛ به نقل از کشف الغمة،ج۱،ص۵۸۴. ابن ابی الدنیا، مقتل الامام امیرالمومنین، ص ۳۹. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص ۵۶۱. شریف رضی، خصائص الائمه، ص ۶۳
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
آندوسکپی برای روزهدار...
نظر ۱۱ تن از مراجع
کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
آيا شـخـــص غیر سید میتواند زکـــات فطـــره خـود را بـه کسی که سیـد است، بدهد؟
همه مراجع : کسی که سیّد نیست
نمیتوانــد به سیّـد فطــره بدهـد
حتی اگر سیّدی نانخـور او باشـد
نمیتـوانـد فطــره او را بـه سیّــد
دیگـر بدهــد. [مکـارم:] کسـی کـه
سیّــد اســـت نمیتـوانــد زکـــات
فـطـــره از غیـــر سیـــد بـگیـــرد.
نظر ۱۳ مرجع، جامعالرسائل، م ۲۰۰۹
@porseman313