eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
525 دنبال‌کننده
378 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 🎙 چه مى فرمائيد در باب محيى الدين و با يزيد و عطار و ملاى روم و امثال آنها⁉️ آیا اینها شیعه بودند و تقیه می کردند⁉️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 📛اين جماعت در ظاهر حال، از اولياء و اند.♨️ ⚠️و چون ايشان را داعيه مقابله با ائمه ما باعث شده كه بلكه توانند اطفاى نور الهى كنند، اين اساس [یعنی تصوف] را در مقابل چيدند و اين جماعت همان رؤساى ايشانند و هيچ يك اينها معلوم نيست كه مذهب شيعه داشته باشند. ♧♧♧♧ ⬅️ و اين كه بعضى از مريدان ايشان، اينها مى كنند، و مى گويند كه اينها در زمانِ تقيه بوده اند و به اعتبار تقيه اظهارِ تسنّن مى كرده اند، بسيار دور است به جهت آن كه ؛ ☑️ امثال اين فضلا، هرگاه از رؤساى شيعه بوده اند و از كمالِ تقيه، اهل سنت آنها را بزرگ شمرده اند، پس بايست اين معنى بر علماى شيعه مخفى نماند و در ميان شيعه مشهورتر باشند، و حال آنكه هيچ يك از علماى رجال ما ذكرِ احدى [از] آنها را نكرده مگر بعضى را به بدى مثل حلاج و غير آن. ⬅️ و اين كه بعضى علماى ما فريب اين طريقه را خورده باشند و خواسته باشند كه آنها را از مورد طعن و درآورند،[کار غلطی است و] نبايد آنها را شيعه كنند و بعضى كلمات غير واضحة الدلاله را به جهت تشيّع ايشان نقل كنند، با وجودى كه؛ 💥 کتابهای اينها از اول تا به آخر فرياد از تسنن مى زند.💯 خلاصه اين كه اول بايد تشيع را ثابت كرد و بعد از آن، اظهارِ تسنّن را حمل بر كرد و بعد از آن توجيهات كلماتى كه ظاهرِ آنها كفر است، كرد، و هيچ يك اينها را دليلى و بيّنه و وجه صحيحى ظاهر نيست.💯 ⬅️ اگر [میگویند] صوفى هاى ما به سبب آن بعض كلمات[شان]، تشيع را فهميده اند، پس به آنها مى توان گفت؛ [اولا:] كه همه كلمات و كتاب‌ها [یشان]اَولى است به دلالت، و [ثانیاً:] همچنان كه در [عبارات کاشف از تسنن] آنها داده اند_با وجود كمال بُعد_ در اينها [عبارات مُوهِم تشیع] هم احتمال معنى ديگر هست و دلالت آنها بر تشيع ظاهر نيست و اين مقام گنجايش ذكر كلمات طرفين و بيان دلالت و عدم دلالت آنها را ندارد. 🔘مثل آن كه از بعضى اينها نقل كرده اند اين شعر را كه گفته است كه: ♨️آن زمان كه عشق مى پيمود درد ♨️بو حنيفه، شافعى بوئى نبرد 😳و اين را شاهدِ تشيعِ شاعر گرفته اند و آن هيچ دلالت ندارد، به سبب آن كه ابو حنيفه و شافعى از جمله فقها و بودند و طعن اصحاب ذوق بر علماى ظاهر مخصوص مذهبى دون مذهبى نيست، طعن از آن راه است نه از راه تسنن. 🔘و همچنين در حكايت عربى در اواخر فتوحات در باب سيصد و شصت و ششم- كه مى گويد كلامى كه دلالت دارد بر خلافت و امامت جناب صاحب الامر صلوات اللّه عليه- هم دلالتى واضح بر تشيع او ندارد و آن كلام اين است: «ان للّه خليفةً يخرُج مِن عترة رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و ولد فاطمة، يواطى اسمُه اسمَ رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله، جده الحسين بن على بن ابى طالب يبايع بين الركن و المقام، يشبه رسول اللّه فى الخَلق بفتح الخاء و ينزل عنه فى الخُلق بضم الخاء، اسعد الناس به اهل الكوفة، يعيش خمسا او سبعا او تسعا يضع الحرمة و يدعو الى اللّه بالسيف و يرفع المذاهب عن الارض و لا يبقى الا الدين الخالص، اعداؤه مقلدة العلماء اهل الاجتهاد لما يرونه من الحكم بخلاف ما ذهب اليه ائمتهم... الى آخر ما ذكره» 👈 به جهت آن كه اهل سنت منكر صاحب الامر صلوات اللّه عليه نيستند و اخبار بسيار از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در آمدن او نقل مى كنند. بيش از اين نيست كه مى گويند هنوز نيامده است، 👈و آن كه محيى الدين گفته دشمن او فقهاى زمان اويند وجه اين كلام همان است كه مذكور شد يعنى هركه فقيه و از علماى ظاهر است با رفتار قطب موافقت ندارد، نه اين كه مراد از فقها، فقهاى اهل سنت باشد از راه سنى بودن يا دلالت كند بر تشيع او، 👈و همچنين دلالت واضح بر وجود قائم ندارد به جهت آن كه «يخرج» ▫️محتمل است كه از خروج ،مراد خروج مصطلح باشد يعنى اظهار شوكت مى كند، ▫️و محتمل است كه مراد بيرون آمدن و متولد شدن از عترت باشد بلكه اين اظهر است. ---------------- 📚جوابات مسائل رکنیه، مساله اولی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛅️ (متن عربی) (۳) 🔻وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم لِلْأَنْصَارِيِّ حِينَ أَعْتَقَ عِنْدَ مَوْتِهِ خَمْسَةً أَوْ سِتَّةً مِنَ الرَّقِيقِ وَ لَمْ يَكُنْ يَمْلِكُ غَيْرَهُمْ وَ لَهُ أَوْلَادٌ صِغَار: ٌ لَوْ أَعْلَمْتُمُونِي أَمْرَهُ، مَا تَرَكْتُكُمْ تَدْفِنُوهُ مَعَ الْمُسْلِمِينَ يَتْرُكُ صِبْيَةً صِغَاراً يَتَكَفَّفُونَ النَّاسَ ⬅️ثُمَّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم قَال: اِبْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى . ⬅️ثُمَّ هَذَا مَا نَطَقَ بِهِ الْكِتَابُ رَدّاً لِقَوْلِكُمْ وَ نَهْياً عَنْهُ مَفْرُوضاً مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ قَالَ : ♨️وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً. 🔹أَ فَلَا تَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَالَ غَيْرَ مَا أَرَاكُمْ تَدْعُونَ النَّاسَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَثَرَةِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ سَمَّى مَنْ فَعَلَ مَا تَدْعُونَ النَّاسَ إِلَيْهِ مُسْرِفاً 🔸وَ فِي غَيْرِ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ يَقُول: ♨️ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ . فَنَهَاهُمْ عَنِ الْإِسْرَافِ وَ نَهَاهُمْ عَنِ التَّقْتِيرِ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ لَا يُعْطِي جَمِيعَ مَا عِنْدَهُ ثُمَّ يَدْعُو اللَّهَ أَنْ يَرْزُقَهُ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُ ؛ ⬅️ لِلْحَدِيثِ الَّذِي جَاءَ عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله وسلم: إِنَّ أَصْنَافاً مِنْ أُمَّتِي لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ دُعَاؤُهُمْ ۱. رَجُلٌ يَدْعُو عَلَى وَالِدَيْهِ وَ ۲. رَجُلٌ يَدْعُو عَلَى غَرِيمٍ ذَهَبَ لَهُ بِمَالٍ فَلَمْ يَكْتُبْ عَلَيْهِ وَ لَمْ يُشْهِدْ عَلَيْهِ وَ ۳. رَجُلٌ يَدْعُو عَلَى امْرَأَتِهِ وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ تَخْلِيَةَ سَبِيلِهَا بِيَدِهِ وَ ۴. رَجُلٌ يَقْعُدُ فِي بَيْتِهِ وَ يَقُولُ رَبِّ ارْزُقْنِي وَ لَا يَخْرُجُ وَ لَا يَطْلُبُ الرِّزْقَ 🔆فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ: عَبْدِي أَ لَمْ أَجْعَلْ لَكَ السَّبِيلَ إِلَى الطَّلَبِ وَ الضَّرْبِ فِي الْأَرْضِ بِجَوَارِحَ صَحِيحَةٍ فَتَكُونَ قَدْ أُعْذِرْتَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكَ فِي الطَّلَبِ لِاتِّبَاعِ أَمْرِي و لِكَيْلَا تَكُونَ كَلًّا عَلَى أَهْلِكَ فَإِنْ شِئْتُ رَزَقْتُكَ وَ إِنْ شِئْتُ قَتَّرْتُ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ غَيْرُ مَعْذُورٍ عِنْدِي وَ ۵. رَجُلٌ رَزَقَهُ اللَّهُ مَالًا كَثِيراً فَأَنْفَقَهُ ثُمَّ أَقْبَلَ يَدْعُو يَا رَبِّ ارْزُقْنِي. 🔆فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل: َّ أَ لَمْ أَرْزُقْكَ رِزْقاً وَاسِعاً فَهَلَّا اقْتَصَدْتَ فِيهِ كَمَا أَمَرْتُكَ وَ لِمَ تُسْرِفُ وَ قَدْ نَهَيْتُكَ عَنِ الْإِسْرَافِ وَ ۶. رَجُلٌ يَدْعُو فِي قَطِيعَةِ رَحِمٍ. ⬅️ ثُمَّ عَلَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيَّهُ ص كَيْفَ يُنْفِقُ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ كَانَتْ عِنْدَهُ أُوقِيَّةٌ مِنَ‏ الذَّهَبِ فَكَرِهَ أَنْ يَبِيتَ عِنْدَهُ فَتَصَدَّقَ بِهَا فَأَصْبَحَ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ شَيْ‏ءٌ وَ جَاءَهُ مَنْ يَسْأَلُهُ فَلَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ مَا يُعْطِيهِ فَلَامَهُ السَّائِلُ وَ اغْتَمَّ هُوَ حَيْثُ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ مَا يُعْطِيهِ وَ كَانَ رَحِيماً رَقِيقاً فَأَدَّبَ اللَّهُ تَعَالَى نَبِيَّهُ صلی الله علیه وآله وسلم بِأَمْرِهِ فَقَالَ : ♨️وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً. 🔆يَقُولُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ يَسْأَلُونَكَ وَ لَا يَعْذِرُونَكَ فَإِذَا أَعْطَيْتَ جَمِيعَ مَا عِنْدَكَ مِنَ الْمَالِ كُنْتَ قَدْ حَسَرْتَ مِنَ الْمَالِ ☑️فَهَذِهِ أَحَادِيثُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم يُصَدِّقُهَا الْكِتَابُ وَ الْكِتَابُ يُصَدِّقُهُ أَهْلُهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ . ------------ 📚 الکافی،ج ۵، کتاب المعیشة، باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام 🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ (ترجمه) (۳) 1⃣رسول خدا وقتی که شنید که مردی از انصار مرده و کودکان صغیر از او باقی مانده و دارایی مختصر خود که پنج شش برده بود، را در راه خدا داده فرمود: 📛 اگر قبلاً به من اطلاع داده بودید نمی گذاشتم او را در قبرستان مسلمین دفن کنند.او کودکانی باقی می‌گذارد که دستشان پیش مردم دراز باشد❗️ 2⃣ پدرم امام باقر علیه السلام برای من نقل کرد که رسول خدا فرموده است که: 🌟همیشه در انفاقات خود از عائله خود شروع کنید به ترتیب نزدیکی، هرکه نزدیکتر است مقدم تر است.💯 3⃣علاوه بر همه اینها در نصّ قرآن مجید از روش و مسلک شما نهی می کند آنجا که می‌فرماید: ♨️الَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا. یعنی متقین کسانی هستند که در مقام انفاق و بخشش نه تندروی می‌کند و نه کند روی. راه اعتدال و میانه را پیش می‌گیرند. 4⃣در آیات زیادی از قرآن نهی می‌کند از اسراف و تندروی در بذل و بخشش، همانطوری که از بخل و خِساست نهی می کند، ♨️إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ.(اعراف:۳۱) قرآن برای انفاق، حدّ وسط و میانه روی را تعیین کرده است نه اینکه انسان هرچه دارد به دیگران ببخشد و خودش تهی دست بماند و آنگاه دست به دعا بردارد که خدایا به من روزی بده! خداوند این چنین دعائی را هرگز مستجاب نمی کند، زیرا: 5⃣ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ⚠️خداوند دعای چند دسته از امتم را مستجاب نمی کند؛ ۱. كسى كه بر والدین خود نفرین می كند. ۲. کسی که بدون گرفتن شاهد و مَدرکی قرض داده، و اکنون بدهکار فراری را نفرين مي کند. ۳.مردى كه زنش را نفرین می كند، با آن که خدا طلاق را به اختیار او گذاشته است. ۴. کسی که در خانه خود نشسته و دست روی دست گذاشته و از خداوند روزی می‌خواهد! خداوند در جواب این بنده طمع کار جاهل می‌گوید: ▫️بنده من مگر نه این است که من راهِ حرکت و جنبش را برای تو باز کرده ام⁉️ ▫️مگر نه این است که من اعضا و جوارح صحیح به تو داده ام⁉️ ▫️به تو دست و پا چشم و گوش و حلق داده‌ام که ببینی و بشنوی و فکر کنی و حرکت نمائی و دست بلند کنی. ▫️بنابراین من حجت را به تو تمام کرده ام ،اكنون، اگر خواستم روزیت مي دهم و اگر خواستم بر تو سخت مي گيرم و دیگر نزد من حجتی نخواهی داشت❗️ ۵.کسی که خداوند به او مال و ثروت فراوان داده و با بذل و بخشش‌های زیاد آنها را از بین برده و دست به دعا برداشته که خدایا به من روزی بده ! خداوند در جواب به او می‌گوید: ▫️چرا بر خلاف دستور من میانه‌روی نکردی⁉️ ▫️مگر تو را از اسراف نهی نکرده بودم⁉️ ۶. كسى كه برای قطع صله رحم دعا نمايد. 6⃣ امام پس از اشاره به مورد نزول آیه؛ ♨️وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا [در کمک به نیازمندان، ناخن‌خشک وخسیس نباش. آن‌قدرها هم دست‌ودل‌بازی نکن که دیگران سرزنشت کنند و از کار و زندگی وا بمانی!] که در آن پیغمبر در یک روز تمام طلاهای وصول یافته را به این وآن داده بود، این طور به بیانات خود ادامه می دهد؛ اینهاست احادیثی که از پیغمبر رسیده، آیات قرآن هم مضمون این احادیث را تایید می کند و البته کسانی که اهل قرآن و مومن به قرآن هستند به مضمون آیات قرآن ایمان دارند... ------------ 📚 الکافی،ج ۵، کتاب المعیشة، باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام 🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ (جمع بندی) (۳) ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ✅بنابر این در اندیشه دینی: 👈 صوفیان مدّعی اند معانی اساسی تصوف را از تامل در آیات قرآن گرفته اند در حالیکه در این حدیث معلوم گشت یا همان ایشان ناشی از بدفهمی وسوء برداشت از آیات قرآن است. 👈صوفیان مدّعی اند در همه اعمال به پیامبر اقتدا می کنند اما قرائتی از سنّت پیامبر ارائه می کنند که با آیات قرآن ناسازگار است. 👈تصوف ریشه در و عدم توجه همه جانبه ایشان به دارد. 👈عامل انحراف و ضلالت صوفیان عبارت است از؛ ▫️ناآگاهی و یا انکار بعضی از مطالب بیان شده توسط قرآن و ▫️ناآگاهی به آیات محکم و متشابه آیات ناسخ و منسوخ و... ▫️ غور در و عمل کردن به احکام حاصل از این آیات ▫️عدم مراجعه به حاملین علوم قرآن یعنی معصومین 👈 در و اموال از اسراف و تبذیر باید پرهیز کرد. در مال به معنای زیاد خرج کردن و به معنای بیهوده خرج کردن است.تبذیر در مواردی است که اصلا شایسته انفاق نیست اما اسراف زیاده روی در مواردی است که انفاق سزاوار باشد. 🔘کسی که در غیر راه بندگی خداوند هزینه کند چه کم باشد چه زیاد فعلی از مصادیق تبذیر به شمار می‌آید. مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّه ِ فهُو مُبَذّرٌ . (تفسیر عیاشی،ج۲ص۲۸۸) 🔘 اگر کسی همه دارایی خویش را حتی در مصرف حلال هزینه کند و بی چیز بماند مرتکب اسراف شده است و در واقع در مسیر بندگی خدا به طور صحیح عمل نکرده است امام صادق علیه السلام فرمودند: لَو أنّ رَجُـلاً أنفَقَ ما في يَدَيهِ في سَبيلٍ مِن سَبيلِ اللّه ِ ما كانَ أحسَـنَ و لا وُفِّقَ، أ ليسَ يقولُ اللّه ُ تعالى : «و لا تُلْقُوا بِأيْدِيكُم إلى التَّهْلُكَةِ و أحْسِنُوا إنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُحْسِنِينَ» (الکافی ج۴ص۵۳) 👈 از بدو پیدایش یک (سُنّی) بوده است.به همین جهت است که می بینیم امام صادق علیه السلام در مناظره با ایشان فقط به قرآن و روایات نبوی استدلال می کنند.در حالیکه اگر آنها شیعه بودند بایدسخن خود امام صادق و پدرانشان فصل الخطاب محسوب می کردند و به مناظره با امام خود بر نمی خاستند . 👈 امام صادق علیه السلام در فراز پایانی با کنایه به صوفیان فهماندند که سیره عملی آنها بر خلاف احادیث نبوی است و آنها ذره ای به ایمان ندارند زیرا سخن رابیشتر از کلام رسول الله قبول دارند و قرآن را مطابق میل و سلیقه ایشان می کنند. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 🗯 ❤️علی جان! 🦋 مرا گر خاکِ راهِ مَرکبت، نقش جَبین باشد 🦋 کلاه دولتم، افتاده بر عرشِ برین باشد ✴️ تو مولانا مخوان، بیهوده، آن صوفیِ قونی را ✴️ جلال الدین، جمال الدین، امیرُ المومنین باشد 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 📔 📋مشخصات اثر: عنوان: مولف: تعدادصفحات: ۳۱۲ ناشر: موسسه خاتم النبیین،قم،۱۴۰۰ جلد: شومیز ✍معرفی اجمالی: 🔹مساله شریعت مهمترین و اثرگذارترین راه جذب در و است. هویت اسلامی عارف وصوفی در گروی میزان شرع مداری ایشان است و هر دو دنبال اثبات شریعت مداری خویش نزد پیروان و مریدانشان هستند. 🔸ازسوئی دیگر، موثرترین راه برای نقد تصوف نزد مردم، مساله شریعت گریزی صوفیان است؛ زیرا شریعت گریزی و اباحه گری را همگان می فهمند وتقبیح می کنند اما مباحث انتقادی عرفان نظری، از حوصله و درک عموم مردم خارج است.به همین جهت فقها با استناد به اقوال و تکیه بر اعمال خلاف شرع صوفیان ، بر شریعت گریزی آنها تاکید می‌کردند. ✴️ مدافعان تصوف نیز برای حفظ وجاهت خود نزد مسلمین؛ 🔘با برجسته کردن عبارات بزرگان صوفیه همچون ، و در لزوم پیروی از شریعت، بر پایبندی همیشگی خود به احکام شرع مقدس اسلام اصرار ورزیده و 🔘با تقسیمات گوناگون[فرقه ای وغیر فرقه ای، مکتب سُکر وصَحو، مکتب خراسان وبغداد، جَهَله ومحققین صوفیه] گروهی را پایبند به شریعت و دیگری را شریعت گریز معرفی می‌کنند وچنین وانمود سازند که اشکال از چند صوفی نماست نه اصل واساس تصوف.پس تصوف را نباید به کلی نفی کرد. ✅کتاب تصوف ومساله شریعت با پرداختن به مبانی فکری صوفیان اثبات می نماید که شریعت گریزی صوفیه اختصاص به یک فرقه و چند مورد جزئی ندارد بلکه تصوف در ذات خودش مبتنی بر پایه هایی فکری وعقیدتی مختلفی است که از آن شریعت گریزی پدید می آید وخانه از پای بست ویران است. نتیجه آنکه ما چیزی به نام و نداریم . از صوفی به عنوان صوفی جز شریعت گریزی انتظار نمی رود . 🌟این کتاب که از نظر شیوه و اتقان متن، در نوع خود کم نظیر است، از آنجا که به سراغ مصادیق جزئی نرفته ، بلکه منظومه فکری صوفیان را استخراج نموده، به معرفت جویان بسیار کمک می کند تا در این نزاع دیرینه صوفیان با فقها، جانب حقیقت را دریابند. ✅اهمّ مطالبی که در این کتاب می خوانیم عبارت است از؛ 👈تاریخ ادوار شریعت گریزی صوفیان 👈شریعت گریزی بر پایه معرفت شناسی 👈شریعت گریزی از رهگذر باطن گرایی 👈شریعت گریزی بر پایه روش فهم متون (هرمنوتیک و تاویل گرایی) 👈 شریعت گریزی بر پایه خداشناسی ▫️حلول و اتحاد ▫️وحدت شخصیه وجود ▫️فناء فی الله (فناذاتی وافعالی) ▫️رحمانیت خدا 👈شریعت گریزی بر پایه اندیشه ولایت ▫️ولایت تشریعی اولیاء صوفیه ▫️بیعت با قطب و رفع عقوبت ▫️تبعیت تام از قطب یا استاد (در مکتب عرفا) 👈شریعت گریزی بر پایه "استمرار نبوت" 👈شریعت برپایه انکار عذاب و خلود 👈شریعت گریزی بر پایه نظریه "نَفس" (انسان شناسی) 👈شریعت گزی از رهگذر نظریه "عصمت" 👈 شریعت گریزی برپایه نظریه "شریعت، طریقت، حقیقت" 👈شریعت گریزی بر پایه "جهان‌بینی عاشقانه" 👈شریعت گریزی در مکتب سُکر 👈توجیهات صوفیه پیرامون شریعت گریزی صوفیان 👈تطبیق عمل صوفیان بر مبانی نظری شزیعت گریزی (خانقاه،ریاضت،سماع، شطح، شاهدبازی وجمال پرستی) 🚚جهت سفارش کتاب به آیدی زیر پیام دهید؛ 📬 @A_mobarez 🆔 @safiresheytan🕸
4_5845994189766003662.pdf
392.6K
📑 فهرست کتاب "تصوف و مساله شریعت" 🖌نوشته: سید علیرضا موسوی 🚚جهت سفارش کتاب به آیدی زیر پیام دهید؛ 📬@A_mobarez 🆔 @safiresheytan🕸