هدایت شده از کارگروه نقد تصوف دفتر تبلیغات اسلامی
⛪️اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد مقدس برگزار میکند...
🖌دوره آموزشی حضوری کوتاه مدت نقد تصوف فرقهای
💢ویژه طلّاب، دانشجویان و فعّالان فرهنگی
▫️بهرهمندی از مربّیان متخصّص؛
▪️ارتباط مداوم با مربّیان؛
▫️اولویّت ثبت نام دوره تربیت مربی؛
🌐 لینک ثبت نام
📞09332786965
کارگروه نقد تصوف دفتر تبلیغات اسلامی - مشهد مقدس
تلگرام ▫️ ایتا ▫️ اینستاگرام
ارتباط با ما
تلگرام ▫️ ایتا
#داستان_موش_و_گربه
#شیخ_بهائی
📚معرفی اجمالی:
✍"پند اهل دانش و هوش به زبان گربه و موش" مشهور به "داستان موش و گربه" کتاب یا رساله ایست مشتمل بر مناظره نمادین و سمبولیک میان گربه و موش.
🐭موش متصوف و گربه متشرع است. موش در چنگال گربه گرفتار میشود و برای رهایی خود میکوشد اما گربه پرحرف و پرچانه است و آماده برای مباحثات طولانی.
در جریان داستان گربه و موش روبروی هم قرار میگیرند و پس از مناظرات بسیار گربه موش را که دائم در پی راه فراری است، به چنگ میآورد و میخورد.
✅مولف در این اثر سعی داشته است تا به زبان طنز و کنایه از ریاکاران و ظاهرسازان و از آن گروه صوفیانی که به سخن حافظ خرقهشان مستوجب آتش است، انتقاد کند.
♨️در دورهای که شیخ زندگی می کرد،بازار تصوف بسیار گرم بود و حاکمان صفوی نیز خود را صوفی و درویش می پنداشتند.در چنین هنگامه ای که فرصت طلبان ریاکار بهترین میدان را برای جلوه فروشی مییافتند شیخ بهائی با تالیف این کتاب به مبارزه با صوفیان پرداخت.
🌟مصطفی رحماندوست قصه هایی از این کتاب را برای نوجوانان بازنویسی کرده است که برای این گروه سنی نیز پیشنهاد می شود.
#کتاب #داستان #فارسی #قرن_۱۰
🆔 @safiresheytan🕸
15788-fa-dastan-mosh-va-gorbeh-shekh-bahaee.pdf
1.9M
📗داستان موش و گربه
✍شیخ بهائی
🔹تعداد صفحات: ۲۴۸
🔸زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
🍁مدرسه پاییزه «ولایت در تصوف و تشیع»
💠پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه وآله با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی برگزار می کند:
🎙 سخنرانی افتتاحیه:
آیت الله سید جعفر سیدان
با حضور اساتید ارجمند:
استاد محمد تقی سبحانی
استاد سید محمد بنی هاشمی
استاد محمد جواد رودگر
استاد محمد هادی قندهاری
استاد امداد توران
استاد امیر جوان آراسته
مهلت ثبتنام: تا 27آبان ماه
همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره؛
نحوه برگزاری: تمام کلاسها به صورت حضوری است.(آقایان، بانوان)
📆 پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذر ۱۴۰۳، ساعت 8 الی 14
🌐لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/Diuj3jd0
اطلاع بیشتر از طریق:
@Sheydaie
🆔 @safiresheytan🕸
💡 #سوالات_متداول
🎙آیه الله #شهید_دستغیب
✍آنهايى كه به #وحدت_وجود قائلند چه مى گويند و ردّ آنها چيست⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
✴️قائلين به #وحدت_وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها(معتقدان به #وحدت_شخصیه_وجود) مى گويند(۱):
❌وجود واحد حقيقى است و موجودات مكثره #نمايشات و #تجليات اوست و به دريا و موج هاى آن مثال مى زنند .
📛و اين حرف در نزد عقلا غيرمعقول است.💯
🧠چگونه عاقلى مى تواند باور كند كه اين همه موجودات مكثره كه هر يك منشاء اثر خاص است، تمام #موهومات باشد و غير از يك وجود بيش نباشد‼️
❌و تشبيه به دريا و موج هاى آن و مثال هاى ديگرى كه زده اند خيلى #بى_باكى است با اينكه "ليس كمثله شى ء و سبحان اللّه عما يصفون"❗️
⚠️علاوه بر اين، امورى كه لازمه اين مذهب(وحدت وجود) است، التزام به آنها موجب #خروج_از_دين است.
🔰و لذا حضرت آيت اللّه آقاى آقا #سيد_محسن_حكيم - رضوان اللّه عليه - كه يكى از مراجع تقليد بودند، در شرح " #عروة_الوثقى" پس از نقل احوال #قائلين_به_وحدت_وجود مى نويسند:
🔹"حُسن الظنّ بهولاء القائلين بالتوحيد الخاصّ و الحملُ على الصِحّة المامور به شرعاً، يوجبان حملَ هذه الاقوال
على خلافِ ظاهرها والّا فكيف يصحُّ على هذه الاقوال، وجودُ الخالق والمخلوقِ و الا مر و المامور والراحم والمرحوم؟!... ".
[مستمسك، ج ۱، ص ۳۹۱]
🔸يعنى چون شرعاً ماموريم به حسن ظن به هر كس كه مسلمان است و نيز ماموريم كه اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت كنيم، لذا مى گوييم قائلين به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر كلامشان نيست ؛
⚠️زيرا مستَلزم #لوازم_فاسده است كه از جمله آنها #انكار_شرايع است بلكه معناى صحيحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر اين حرف با شرايع منافى است چنانچه قبلا گفته شد:
▫️ سُبحَانَ رَبِّكَ رَبِّ العِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ...
▫️ وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ
☘ پاك از آنها كه عاقلان گفتند
☘ پاكتر زانكه غافلان گفتند
---------
📚 هشتاد و دو پرسش - سوال ۱ - ص۵
۱- بعض از حكماى اسلام وحدت وجود را به معناى وحدت صاحب مراتب، توجيه كرده اند ؛ مانند نور كه يك حقيقت واحده است ليكن از حيث قوّت و ضعف، مراتب بى شمارى دارد. همچنين وجود، يك حقيقت است كه مرتبه اى از آن واجب و ازلى وحىّ بالذات، عالم و قادر بالذات است و مراتب ديگر وجود، ممكن و حادث و عالم و قادر بالغير است. البته ممكنات را هم مراتب غير متناهيه است.
🆔 @safiresheytan🕸
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎩 #راز_مرتاض
💥چند نمونه شعبدهبازی با آموزشهای یادگیری.... 😳😳
🆔 @safiresheytan🕸
🌠 #دیدبان
#کاسبان_عرفان
⚠️موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ایام اعتکاف رجبیه ۱۴۰۳ قصد دارد برخی کتب #جریان_لاله_زاری را در قالب بستۀ فرهنگی-معرفتیِ « #بینهایت_عاشقی» در میان معتکفان سراسر کشور توزیع نماید.
❌یکی از کتب این بسته، کتاب #عشق_خدا است که ایرادات متعددی به آن وارد است (در همین کانال به برخی از آنها پرداخته ایم) اما موسسه جوانان آستان قدس رضوی چون پشتیبانی مالی ازاین گروه را وظیفه ذاتی خود می داند، بودجه های سنگینی را به پای این جریان می ریزد
در حالی که حمایت خود را از آثار سایر اندیشمندان که مباحث تربیتی را با زبان ساده و روان به جوانان آموزد، دریغ می نماید.
💵بر اساس اعلام رسمی موسسه جوانان، قیمت این بسته برای این مرکز ۲۳۰ هزارتومان تمام شده ولی با قیمت حمایتی آستان قدس رضوی ۵۸ هزارتومان عرضه می شود.
یعنی برای هر بسته ۱۷۲ هزار تومان از بودجه آستان قدس رضوی صرف ترویج اندیشه های این جریان می شود.
🤔سوال اینجاست چرا مرکزی که وابسته به نهادی چون آستان قدس رضوی است باید خودرا در اختیار یک جریان انحرافی قرار دهد؟
▫️چرا سایت خود را ویترین فروش محصولات یک گروه ساخته است؟
▫️چرا انتشارات خود را (برترین آرزو) دو دستی تقدیم یک نویسنده معلوم الحال کرده است؟
🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان #کاسبان_عرفان ⚠️موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ایام اعتکاف رجبیه ۱۴۰۳ قصد دارد برخی کتب #
🌠 #دیدبان
#راه_فصل #پالان_دوزان
✴️ "بی نهایت"، رمز عملیات ترویج تصوف در میان جوانان
📺متصدیان برنامه «بی نهایت شو» که سالهاست در ترویج تصوف میان نسل نوجوان و دهه هشتادی فعال بودهاند، اکنون در تلاشند تا برنامه اعتکاف کشور را نیز به سمت مبانی صوفیانه سوق دهند. آیتالله سیدان پیشتر نسبت به نام این برنامه موضعگیری کرده بودند(ببین)، اما مسئولان امر بدون توجه به این هشدارها، در پی توسعه این شعار و راهاندازی پویش «سه روز تا بی نهایت» برای #اعتکاف_رجبیه هستند.
⚠️هشدار داده میشود که پویش « #سه_روز_تا_بی_نهایت» نیز در همین راستا طراحی شده و مسئولان فرهنگی باید مراقب باشند تا فضای معنوی اعتکاف، جولانگاه اندیشههای صوفیانه نشود. این پویش در وهله اول تلاش دارد تا مفهوم وحدت وجود صوفیانه را با شعار «بی نهایت شو» در جامعه تکثیر کند و پس از کاهش حساسیتها، به تبیین این اندیشه بپردازد.
🔴 #شعار_حلاج («انا الحق») که زمانی کسی جرات بیان آن را نداشت، امروز با تبلیغات رسانهای گسترده در حال ترویج است. اگرچه در حال حاضر پویش «سه روز تا بی نهایت» بهطور مستقیم به تصوف نمیپردازد، اما در مراحل بعدی و پس از شناسایی شبکه نوجوانان و جوانان معنویتجو، وارد فاز جدیدی خواهد شد.
🌀این پویش با دعوت از چهرههای شاخص، در صدد اعتمادسازی، برندسازی و جذب مخاطب است. پس از متقاعد کردن نوجوانان به امکان «بی نهایت شدن» و فاصلهی سه روزه تا آن، فاز جذب به فرقه و گروه خود را آغاز کرده و تعالیم صوفیانه را تحت عنوان عرفان به آنان ارائه میدهند.
تصوف همواره با زیرکی و در لفافه سخن گفته و خود را بسیار آراسته ارائه کرده است. همین امر، ضرورت هوشیاری در برابر فعالیتهای آنها را نشان میدهد. به تعبیر امام هادی علیهالسلام، آنها همیشه مقصود خود را پشت «لا اله الا الله» و ذکر و… پنهان میکردند.
باید هشیار بود.
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
🗯 #سیاه_قلم_خراسانی
🛸#درویشی_در_عصر_فضا
🧙♂تو ای درویش بیچاره بیا تقلید از ما کن
🧙♂به تسخیر و ریاضت گر روی، پس فکر فردا کن
🌀مخور گول هوای نفس، دنبال هوس کم رو
🌀اگر در فکر دنیایی، برو پس رو به دنیا کن
💵اگر از بهر گنج مال باشی، سخت نادانی
💵زبهر سیم و زر، گنج هنر، کاری مهیا کن
🚀مگو دیگر سخن از طیّ الارض، راه بر روی آب
🚀برو در آپولو بنشین ثریا را تماشا کن
👽زجن و شیاطین بگذر، ای مجنون بیچاره
👽از این گوشه نشینی بگذر، رو اجتماعی شو
❌از این ژولیدگی ها در گذر، خود را تو زیبا کن
❌پس از سی سال ناکامی، بیا حرف مرا بشنو
🔆اگر باور نداری، مدتی خود را تو تنها کن
🔆مکن گوشه نشینی، رو؛ بخوان علم هنر امروز
🏭به علم و دانش صنعت، تو یک کارخانه بر پا کن
🏭نگویم من بیا بنشین، مرشد! بخوان آواز
🛰همی گویم برو در آسمان، حل معما کن
🛰بدان، علم بشر، امروز مافوق تصور شد
🌊تو خواهی زندگی در روی آب یا زیر دریا کن
🌊اگر خواهی نشینی چله، بینی آسمان ها را
🪐برو لونا (ماه نورد) بساز و سیر این اقمار دنیا کن
🪐غزل های مرا برخوان، مرو دنبال درویشی
🌻اگر عاشق شدی، خود را میان خلق رسوا کن
🌻اگر خواهی به وصلِ دوست، دست یابی، بشو تسلیم
🌸اگر بر زد مسلسل بر سرت، خود را تو شیدا کن
🌸نمی گویم چه خواهی دید از آنها که من دیدم
✨همی گویم گر اسرار نهان دیدی، تو حاشا کن
☀️دریغ از عمر با ارزش که "اکبر" صرف دنیا کرد
☀️شوم کافر اگر گویم، از این اوهام پروا کن
-----------
📚دیوان اشعار حاج اکبر حسن زاده (سیاه قلم خراسانی)، ص۳۱۷
🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان 🖌 #نقد_کتاب_عشق_خدا 7⃣ #اضداد_عرفانی #چالش_عرفانی 🚀سفر به #بینهایت_عاشقی، با پاره کردن آل
🌠 #دیدبان
🖌 #نقد_کتاب_عشق_خدا 8⃣
#اضداد_عرفانی #مدرسه_هراسی
👨🎓جوانانی که می خواهند در کنکور پزشکی یا مهندسی قبول شوند و به درجه عالی برسند، دنیا طلبند.
🗣اساتید موفق حوزه و دانشگاه که از خواب و خوراکشان برای علم و دانش می گذرند، دلبسته دنیایند.
🔻کتاب عشق خدا براساس تعریف صوفیانه از دنیا گریزی، تحصیل علوم دانشگاهی و حوزوی را در تضاد با عشق خدا و نوعی دنیاگرائی قلمداد کرده و به جوانان القا می کند رفتن به دنبال علم، رفتن به دنبال دنیا است.
چون علم و دانش جزء دنیاست .
شاید کسی بگوید من این علم را از باب مقدمه محبت خدا تحصیل می کنم لذا نویسنده در ادامه آب پاکی را روی دست جوان می ریزد و می گوید علم و دانش چه از نوع دانشگاهی و چه از نوع حوزوی اش اصولا ربطی به عالم ملکوت و عشق خدا ندارد. رفتن به دنبال این کارهای علمی، محبت دنیا است و نمی تواند مقدمه محبت خدا باشد.
✴️نویسنده کتاب با این مقدمه که انسان باید در زندگی اش محبت های دنیوی را کنار بگذارد و با هوای نفسش مبارزه کند، می گوید:
"برخی سعی دارند محبت امور دنیوی را از قلبشان بیرون کنند ولی در عوضِ آن محبت، یک #امر_دنیوی دیگر را به جای آن قرار داده و آن را محکم تر می کند.به بیان دیگر دنیا را با دنیا معاوضه می کنند .
زحمت و تلاش به خرج می دهند و با نفسشان مبارزه می کنند اما در راستای رسیدن به یک دنیای بالاتر و عالی تر...
❌گاهی گفته می شود فلان دانشمند یا استاد حوزه و دانشگاه فرد موفقی است.خیلی درس می خواند و کار علمی انجام می دهد واز خواب و خوراکش برای علم و دانش می گذرد اما واقعیت این است که
چنین فردی دلبستگی به ابعاد دیگر دنیا مثل علم و دانش را برای خودش محکم تر کرده است.
❌علم و دانش هم جزء دنیاست و مربوط به عالم ملکوت نیست.❶
📛وی دنبال علم است! یعنی برای او اهمیت دارد که در پزشکی و مهندسی یا اصول و فقه به درجه عالی برسد و او را به عنوان بهترین بشناسند.این نوع مجاهده، مسلّماً مقدمه محبت خداوند نیست."
---------------
📚عشق خدا، چرا و چگونه؟ ص۱۰۹و ۱۰۸
❶قال ابوعبدالله علیهالسّلام: «من تعلّم لله و عمل لله و علّم لله دُعی فی ملکوتِ السموات عظیماً»؛
(بحار الانوار،ج ۲، ص۲۹، ح ۱۱)
📍آشنایی بیشتر با دیدگاه صوفیه نسبت به علم ودانش
🆔 @safiresheytan🕸