هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
4.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم رنگی شده مربوط به مراسم ظهر عاشورا سال ۱۳۱۰ خورشیدی
تهران، حوالی سبزه میدان، بازار تهران
@BisimchiMedia
هدایت شده از آیات الهی
⚫️تسلیت فرا رسیدن ماه محرم الحرام⚫️
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ (۱۹)
اجل و مرگ:
پیغام دوم
👈 طولانی بودن پیغام را بر اهمیت آن ببخشید 👉
🌹🌹هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ۖ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ.
او کسى است که شما را از گل آفرید. سپس مدتى مقرر داشت (تا انسان رشد کند و تکامل یابد). و اجل (و مرگ) حتمى نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است). سپس شما (در یگانگى و قدرت او) تردید مى کنید!! ۲ انعام.
تفسیر: اجل یعنی پایان مدت معین از هر چیزی. به فرا رسیدن مرگ هم، اجل مى گویند، چون آخرین لحظهء عمر انسان است.
کلمهء اجل مسمّى و اجلاً، که هر دو در آیه آمده، به دو معناست.
اجل مسمّى، مرگ طبیعى و اجلا، مرگ زودرس است.
🌸 توضیح بیشتر:
همه چیز از نظر ساختمان طبیعى و ذاتى، استعداد و قابلیت بقاء، براى مدتى طولانى دارند، ولى در اثناء این مدت، ممکن است موانعى ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعى، باز دارد.
👈 مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن نفت آن، ممکن است مثلاً بیست ساعت، استعداد روشنائى داشته باشد.
اما وزش یک باد شدید، ریزش باران و یا عدم مراقبت از آن، سبب مى شود که عمر آن کوتاه گردد.
یعنی اگر چراغ با هیچ مانعى برخورد نکند، و تا آخرین قطرهء نفت آن بسوزد، سپس خاموش شود، به اجل حتمى خود رسیده است (اجل مسمی)، و اگر موانعى قبل از آن باعث خاموشى چراغ گردد، مدت عمر آنرا اجل غیرحتمى مى گوئیم.
👈 در مورد انسان نیز چنین است، اگر تمام شرائط براى بقاى او جمع گردد، و موانع بر طرف شود، ساختمان و استعداد او ایجاب مى کند که مدتى طولانى عمر کند، اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، یا مبتلا شدن به اعتیادات مختلف، و یا دست زدن به خودکشى، یا ارتکاب گناهان، و یا عدم مراقبت از سوی بزرگترها یا خودش، خیلى زودتر از آن مدت بمیرد، مرگ را در صورت اول، اجل حتمى و در صورت دوم، اجل غیرحتمى مى نامند.
مثلا صلهء رحم، عمر را زیاد و یا قطع رحم، عمر را کم مى کند.
اصول کافی، ج۲، ص۱۵۰.
✔ لازم به ذکر است منظور، صلهء ارحامی است که باعث طولانی شدن عمر شود، نه رفت و آمدهایی که باعث آزار و کم شدن عمر است.
👈 و در آیهء ۳۴ اعراف مى خوانیم: فَاِذا جاءَ أَجَلُهُم لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ: هنگامیکه اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى به عقب مى افتد و نه جلو.
در اینجا منظور از اجل، همان مرگ حتمى است، یعنی چه بطور طبیعی، عمر بسر آید و یا بواسطهء اسباب و عللی، عمر کوتاه شود و به اجل حتمی تبدیل شود، در هر دو صورت زمانیکه موعد اجل برسد، لحظه ای پیش و پس نخواهد شد مگر استثناهایی. مثلا آنجا که از نظر پزشکی، مرگ، حتمی است اما دعا و استغاثه آنرا به تاخیر می اندازد.
👈 ✔ در هر صورت، باید توجه داشت هر دو اجل، از ناحیهء خدا تعیین مى شود، یکى بطور مطلق، و دیگرى بعنوان مشروط و یا معلق. در مورد انسان و اقوام و ملتهایی که ظلم و ستم و نفاق و تفرقه و سهل انگارى و تنبلى را پیشه کنند، در مدت کمتری از زمان طبیعی از بین خواهند رفت.
🌸 توجه داشته باشیم:
اجل غیرحتمى و مشروط، قابل تقدیم و تأخیر است و اجل حتمى قابل تغییر نیست.
مثلا اگر دروغی گفتیم، فورا توبه کنیم و برای جبران به والدین احسان کنیم. چون دروغ، عمر را کوتاه و احسان به والدین، عمر را طولانی می کند.
👈 خب، با این توضیحات، بلوغ فکری که در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم برایمان یادآوری میشود:
اگر به تعلیم و تربیت ثانوی بپردازیم و خود را اصلاح کنیم و از نو بسازیم قطعا با این اصلاحات میتوانیم مرگ زودرس را از خود دور کرده و زمان بیشتری برای رشد بسمت تعالی داشته باشیم.
👈 لازم به ذکر است همیشه استثناء وجود دارد. توکل بر خدا.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
هدایت شده از کانال قرانی چهارده معصوم
نکاتی از قرآن 17
اگر خدا می خواست هیچ جنگی نبود ولی جنگ بین کفر و ایمان با نظر خدا وجود دارد.
انفاق کنید قبل از آمدن روزی که معامله و دوستان و شفاعت کارایی ندارد.
شفاعت فقط با اذن خدا.
دین داری کراهت ندارد در حالی که راه رشد و سقوط مشخص شده.
ایمان به خدا و تکفیر طاغوت، چنگ زدن به طناب محکم است. خدا مومنین را وارد نور کرده و کافران را وارد تاریکی.
زنده کردن پرنده هایی که گوشت آنها مخلوط شده بود، معجزه درخواستی ابراهیم بود برای اطمینان خاطر.
🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌸🤚سلام، طلوع فجر چهارشنبه بیست و هشتمین روز از تیرماه و اولین روز از ماه محرم ایام اندوه آل الله ، ان شاءالله همراه باشد با زیارت "امام کاظم و امام باقر و امام صادق(علیهم السلام)" و ذکر شریف "یاحی یاقیوم".
«حلول ماه محرم را به شیفتگان مکتب راستی و شجاعت و هدایت تسلیت عرض می نمایم».
🌺🎤 دوستان عزیز از ابتدای ماه مبارک رمضان موضوع ((#در_محضر_قرآن)) [با اقتباس از تفسیر ارزشمند نور] بودیم و به لطف خداوند هر روز در خصوص مفاهیمی از اقیانوس بیکران قرآن عظیم با نگاهی به یک آیه سخن گفتیم و ان شاءالله با تمسک به قرآن بتوانیم به ریسمان *#ولایت* چنگ زنیم و گره های زندگی مادّی و معنوی مان گشوده شود.
🌿🖋 به حول و قوه الهی با توجه به حلول ماه ماتم آل محمد(علیهم صلوات الله) به محضر نورانی امام حسین(علیهم السلام) مُشَٓرف و پیرامون خطبه آن راهنمای بشریت در صحرای منا مطالبی را تقدیم حضورتان خواهیم کرد و همچنین از دیگر خطبه های آن امام همام خوشه هائی را می چینیم و ان شاءالله چراغ راهمان خواهیم کرد.
🏴🌿🏴بار الها: بر محمد(صلی الله علیه و آله) و آل محمد(علیهم صلوات الله) درود فرست و در این ماه ما را عزادار واقعی امام حسین(علیهم السلام) قرار ده.
"التماس دعا
🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
🏴🏴🏴
امام حسین (ع) : قال (الله ): “ألمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر”. فبدأ الله بالأمر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه منه لعلمه بأنها إذا أدیت و أقیمت إستقامت الفرائض کلها هینها و صعبها، و ذلک أن الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر دعاء إلی الاسلام مع رد المظالم و مخالفه الظالم …
خداوند متعال فرموده است : “مردان و زنان مؤمن دوست یکدیگرند، امر به نیکی و نهی از بدی می کنند”. خداوند نخست امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه از سوی خودش ذکر کرده است ، زیرا او آگاه است که اگر این وظیفه اجرا شود، وظایف دیگر همه ، چه سخت و چه آسان انجام می گیرد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام می کند و حقوق ستم دیدگان را بازمی ستاند و با ستمگران به مخالفت برمی خیزد…
تحف العقول ، ص ۲۳۷
🏴🏴🏴
🏴🏴🏴
امام حسین (ع) : و أنتم أعظم الناس مصیبه لما غلبتم علیه من منازل العلماء لو کنتم تشعرون (تسعون ) ذلک بأن مجاری الأمور و الأحکام علی أیدی العلماء بالله الأمناء علی حلاله وحرامه فأنتم المسلوبون تلک المنزله و ما سلبتم ذلک إلا بتفرقکم عن الحق و اختلافکم فی السنه بعد البینه الواضحه، و لو صبرتم علی الأذی و تحملتم المؤونه فی ذات الله ، کانت أمور الله علیکم ترد و عنکم تصدر و إلیکم ترجع ، ولکنکم مکنتم الظلمه من منزلتکم ، و اسلمتم أمور الله فی أیدیهم یعملون بالشبهات ، و یسیرون فی الشهوات ، سلطهم علی ذلک فرارکم من الموت ، و إعجابکم بالحیاه التی هی مفارقتکم …
مصیبت و گرفتاری شما از همه مردم بیشتر است ، زیرا مقام و مسند دانشمندان – اگر بفهمید ( یا بنابر فرض این که لیاقت آن را داشته باشید ) – از دست شما گرفته شده است و این مصیبتها بدان جهت است که رتق و فتق امور و اجرای احکام باید به دست دانشمندان خداشناسی باشد که بر حلال و حرام خدا امینند. اما این مقام و منزلت از شما گرفته شده ، بدان جهت که شما از حق کناره گیری کردید و با وجود دلیلهای آشکار و واضح در سنت پیغمبر اختلاف کردید. اگر شما در برابر آزار و اذیت صبر و مقاومت می کردید و رنج و سختی را در راه خدا به جان می خریدید، امور الهی در دست شما قرار می گرفت و منشأ و مرجع آنها شما بودید. ولی شما ستمکاران را بر مقام خود مسلط کردید و امور الهی را به دست آنها سپردید، در حالی که آنان به شبهات عمل می کنند و شهوترانی را پیشه خود قرار داده اند. و آنچه موجب قدرت ستمکاران در این امور شده ، فرار شما از مرگ و دلخوشی به این زندگی ناپایدار است …
تحف العقول ، ص ۲۳۸
🏴🏴🏴