راز 20 سال پیشتازی فنلاند در آموزش و پرورش (قسمت دوم)
✍دکتر علی حسيني خواه
* هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی و عضو هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
آيا شادی مخل یادگیری است؟
خانم نل نادينگز فيلسوف تربيتي پرآوازه جهان، در کتاب جديد خود تحت عنوان "شادي و تعليم و تربيت" مقدمه را با اين پرسش آغاز مي کند: چرا تعداد بسيار زيادي از انسان هاي تيزهوش و خلاق که جماعت سرشناس شان، بر جهان و پیشرفت های آن تاثیر گذار بودند، از مدرسه متنفر و فراری بودند؟ در پاسخ مي گويد: چرا با وجود نظاره کردن اين مصيبت اثبات شده (تنفر کودکان نخبه از مدرسه)، باز اصرار مي کنيم که اين بدبختي را با اين عذر و بهانه قديمي توجيه کنيم که "اي شاگرد من، تو روزي به خاطر اين سخت گيري ها، از من قدرداني خواهي کرد". هنگامی که این جمله نادینگز را می خواندم، یک لحظه تصور کردم که خانم نادینگز راجع به فرهنگ حاکم بر مدارس ما (ایران) صحبت می کند.
نادينگنر در ادامه و در پاسخ به والدين و معلمان سخت گيرمي گويد که موفقيت هاي آتي کودکان در زندگي شخصي و شغلي، مديون سختی دیدن و بدبختي کشيدن بچه ها در خانه و مدرسه نيست. در اکثر فرهنگ ها (به غلط) این را ارزش می دانند که کودکان را عادت مي دهند شادي و خوشحالي را به وقت ديگر موکول کنند و آن را به تأخير بيندازند؛ نادينگز بيان مي کند که بر اساس تجربه بيش از پنجاه سال تدريس و مادري، متوجه شدم که همه کودکان (حتي بزرگسالان) زماني که شادند، بهترين عملکرد را در يادگيري دارند. البته اقرار مي کند که شيوه هاي برخورد و تدريس سخت گيرانه و ناملايم نيز مي تواند منجر به پيشرفت تحصيلي شود؛ اما اين گونه پيشرفت، مبتني بر تمرين و تکرار بي رحمانه و در نتيجه حفظ کردن و يادگيري طوطي وار است و می تواند ماندگار نباشد. برخي نیز معتقدند که ايجاد محيط شاد براي کودکان و آزاد گذاشتن آنها، منجر به ايجاد چالش و کشمکش و ستيز در مدرسه مي شود؛ به قول نادينگز، چالش و کشمکش نيز بخشي از زندگي و يادگيري است و لازمه پرسشگري و راه رسيدن به دانش و شايستگي است.
یک روایت تربیتی از جان لنون: خواننده و ترانه ساز انگليسي و بنيان گذار موفق ترين گروه موسيقي پاپ در جهان (گروه بيتلز). به نقل از لنون: هنگامي که يک کودک 5 ساله بودم، مادرم هميشه به من مي گفت که شادي، راز گشايش زندگي است. زماني که به مدرسه رفتم، آنها در برگه از من پرسيدند وقتي که بزرگ شدي مي خواهي چه کاره شوي؟ من نوشتم: مي خواهم شاد باشم. آنها مسخره ام کردند و به من گفتند که شما سئوال را نفهميدي. من در جواب شان گفتم: شما هم زندگي نمی کنید.
🆔 @sahab_link
10.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش بر مبنای انتخاب دانش آموزان
راه خودت را برو ...🌱
➕نگاهی به روش نوین مدارس سامرهیل بریتانیا
بر مبنای فلسفه تربیتی الکساندر سادرلند نیل
🆔 @sahab_link
#بازیکاری (Gamification)
استفاده از اندیشه بازی سازی (Game design thinking) و استفاده از مکانیزم ها ، تکنیک ها و المانهای بازی ، بویژه بازی های کامپیوتری ، در بستر های دیگر ( بجز بستر بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربرن ،حل مسایل ، بهبود فرآیند ها و یادگیری در آن بستر ها می باشد.
🆔 @sahab_link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا, به قلب شکسته مادران شهدا در فراغ گل هایشان,
فرزندان ما را در راه نصرت دینت , محکم و استوار کن ...
🆔 @sahab_link
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😔در بازدید وزیر از مدرسهای در جنوب تهران
- بطحایی: میاید بازی کنیم؟
+ بچهها: بله
- بطحایی: اما میبازید
+ یکی از دانشآموزان: «ما که همه چیز رو باختیم اینم روش»!
🆔 @sahab_link
هدایت شده از شبکه طراحی راهبردی سحاب
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😔در بازدید وزیر از مدرسهای در جنوب تهران
- بطحایی: میاید بازی کنیم؟
+ بچهها: بله
- بطحایی: اما میبازید
+ یکی از دانشآموزان: «ما که همه چیز رو باختیم اینم روش»!
🆔 @sahab_link
#مسجد_محوری
مسجد تراز انقلاب, با محوریت امام جماعت فرهیخته و انقلابی , متولیان جهادی و تشکیلات ولایی;
شش کارکرد کلان را در جامعه ایمانی_انقلابی مرتبط (خانواده های هدف و محله محور) دنبال خواهد کرد:
1. ((گفتمان سازی)) و معرفت بخشی اسلام ناب انقلابی
2. ((معنویت افزایی)), خودسازی و تعالی فکری
3. حرکت آفرینی, ((جریان سازی)) و عملگرایی اجتماعی_سیاسی_اقتصادی
4. ((شبکه سازی)) مردمی در حل مشکلات فردی و جمعی
5. فعال در ((تقويت جبهه حق))، مقوم جريان انقلاب و نقش پذير در حرکتهاى اجتماعى عدالت طلبانه
6. نمونه سازی و الهام بخشی تمدنی در ((سبک زندگی)) ایرانی _اسلامی
[مبتنی بر اندیشه های امامین انقلاب]
eitaa.com/sahab_link
#تاریخ_تحول_و_تکامل_فقاهت
#آیت_الله_سید_علی_خامنه_ای
عدم تحوّل، یعنی عدم پرداختنِ فقه به خود مسألهی فقاهت.
🔵#فقاهت_یک_شیوه_و_روش برای استنباط آن چیزی است که ما اسمش را فقه میگذاریم. همان چیزی است که تا این درس را نخوانید، یاد نمیگیرید که چگونه باید از کتاب و سنّت استنباط کرد.
#فقاهت_یعنی_شیوهی_استنباط.
🔴خودِ این هم به پیشرفت احتیاج دارد. اینکه چیز کاملی نیست؛ بلکه متکامل است. 🔷نمیشود ادعا کرد که ما امروز دیگر به اوج قلّهی فقاهت رسیدهایم و این شیوه، دیگر بهتر از این نخواهد شد. نه؛ از کجا معلوم است؟
1__«#شیخ_طوسی» - ملّای به آن عظمت - فقاهت داشت. فتاوای ایشان را در یک مسألهی فقهی ببینید! امروز، کدام مجتهد حاضر است آن گونه بحث کند؟ آن فتاوا، ساده و سطحی است. مجتهدِ امروز، هرگز راضی نمیشود آن طور کار کند و استنباط نماید.
فقاهت، در دورههای متعدّدی تکامل پیدا کرده است. انسان، همینطور که به تاریخ فقاهت نگاه میکند، مقاطعی را مییابد. البته نظرات، مختلف است.
2__ من تصوّرم این است که زمانِ «شیخ»، یک مقطع است و زمان «علاّمه»، مقطع دیگری است. «#علّامه» میگوییم، «#محقّق» نمیگوییم؛ در حالی که قاعدتاً اینها یکی هستند؛ برای اینکه بحث استدلالی در بساط «علاّمه» زیادتر است و انسان بیشتر میتواند بفهمد که با مسأله چگونه برخورد میکرده است؛ ولی در مورد «محقّق» به این روشنی نمیشود فهمید.
3__بعد، یک دورهی تقریباً 250 ساله میگذرد. زمان «#محقّق_کرکی» باز یک مقطع دیگر است و به طور واضح انسان میفهمد که کیفیت استنباط «محقّق کرکی» با کیفیت استنباط «علاّمه» فرق دارد. همان #فقاهت است؛ ولی کامل شده است.
4__بعد به مقطع بعدی میرسد که مقطع تلامذهی «#وحید_بهبهانی» است که آن، شکوفایی فقاهت اصولی است. #صاحبِ«ریاض» و #صاحبِ«قوانین» و «#شیخ_جعفر» و «#سید_بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند.
5__ بعد به زمان «#شیخ_انصاری» و #صاحبِ«جواهر» میرسد که البته این مقطع و تحول در شیوهی فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدی است.
6__ بعد از «شیخ انصاری» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعی اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولی در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «#آیةاللَّه_بروجردی» است که یک مقطع و باب جدیدی است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد.
🔴چه دلیلی دارد که فضلا و بزرگان و محقّقان ما نتوانند بر این شیوه بیفزایند و آن را کامل کنند؟
ای بسا خیلی از مسائل، مسائل دیگر را غرق خواهد کرد و خیلی از نتایج عوض خواهد شد و خیلی از روشها دگرگون میشود. روشها که عوض شد، جوابهای مسائل نیز عوض خواهد شد و فقه، طور دیگری میشود.
#این_از_جمله_کارهایی_است_که_باید_بشود.
#کلام_ولی
#علوم_انسانی_اسلامی
#اجتهاد
@almorsalat