#تاریخ_تحول_و_تکامل_فقاهت
#آیت_الله_سید_علی_خامنه_ای
عدم تحوّل، یعنی عدم پرداختنِ فقه به خود مسألهی فقاهت.
🔵#فقاهت_یک_شیوه_و_روش برای استنباط آن چیزی است که ما اسمش را فقه میگذاریم. همان چیزی است که تا این درس را نخوانید، یاد نمیگیرید که چگونه باید از کتاب و سنّت استنباط کرد.
#فقاهت_یعنی_شیوهی_استنباط.
🔴خودِ این هم به پیشرفت احتیاج دارد. اینکه چیز کاملی نیست؛ بلکه متکامل است. 🔷نمیشود ادعا کرد که ما امروز دیگر به اوج قلّهی فقاهت رسیدهایم و این شیوه، دیگر بهتر از این نخواهد شد. نه؛ از کجا معلوم است؟
1__«#شیخ_طوسی» - ملّای به آن عظمت - فقاهت داشت. فتاوای ایشان را در یک مسألهی فقهی ببینید! امروز، کدام مجتهد حاضر است آن گونه بحث کند؟ آن فتاوا، ساده و سطحی است. مجتهدِ امروز، هرگز راضی نمیشود آن طور کار کند و استنباط نماید.
فقاهت، در دورههای متعدّدی تکامل پیدا کرده است. انسان، همینطور که به تاریخ فقاهت نگاه میکند، مقاطعی را مییابد. البته نظرات، مختلف است.
2__ من تصوّرم این است که زمانِ «شیخ»، یک مقطع است و زمان «علاّمه»، مقطع دیگری است. «#علّامه» میگوییم، «#محقّق» نمیگوییم؛ در حالی که قاعدتاً اینها یکی هستند؛ برای اینکه بحث استدلالی در بساط «علاّمه» زیادتر است و انسان بیشتر میتواند بفهمد که با مسأله چگونه برخورد میکرده است؛ ولی در مورد «محقّق» به این روشنی نمیشود فهمید.
3__بعد، یک دورهی تقریباً 250 ساله میگذرد. زمان «#محقّق_کرکی» باز یک مقطع دیگر است و به طور واضح انسان میفهمد که کیفیت استنباط «محقّق کرکی» با کیفیت استنباط «علاّمه» فرق دارد. همان #فقاهت است؛ ولی کامل شده است.
4__بعد به مقطع بعدی میرسد که مقطع تلامذهی «#وحید_بهبهانی» است که آن، شکوفایی فقاهت اصولی است. #صاحبِ«ریاض» و #صاحبِ«قوانین» و «#شیخ_جعفر» و «#سید_بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند.
5__ بعد به زمان «#شیخ_انصاری» و #صاحبِ«جواهر» میرسد که البته این مقطع و تحول در شیوهی فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدی است.
6__ بعد از «شیخ انصاری» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعی اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولی در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «#آیةاللَّه_بروجردی» است که یک مقطع و باب جدیدی است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد.
🔴چه دلیلی دارد که فضلا و بزرگان و محقّقان ما نتوانند بر این شیوه بیفزایند و آن را کامل کنند؟
ای بسا خیلی از مسائل، مسائل دیگر را غرق خواهد کرد و خیلی از نتایج عوض خواهد شد و خیلی از روشها دگرگون میشود. روشها که عوض شد، جوابهای مسائل نیز عوض خواهد شد و فقه، طور دیگری میشود.
#این_از_جمله_کارهایی_است_که_باید_بشود.
#کلام_ولی
#علوم_انسانی_اسلامی
#اجتهاد
@almorsalat
#کنکور_بی_کنکور ‼️
یکی از 10 رشته برتر و پرطرفدار در دنیا در سال 2018 , مدیریت کسب و کار هست.
➕این رشته در ایران از مقطع کاردانی (مدیریت کار و کسب) تا دکترا (DBA_در دانشگاه تهران, شریف و ...) دانشجو می پذیرد.
🌀 و در همه مقاطع ; بدون کنکور.
👈 والدین دلسوزی که به آینده فرزندتان می اندیشید,
فکر می کنید چه رشته هایی در آینده
کنکور خواهند داشت؟؟!!
چرا این مسئله را از کودکی مهم بدانیم؟
🆔 @sahab_link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماباید به مسجد برگردیم
#مسجد_محوری
👈 #روایت_مردم
انقلابی بی قرار شدیم یا کارمند مستقر‼️
🆔 @sahab_link
1_5758187178286907393.mp3
3.94M
💢 آموزش روش تدریس ساخت گرایی
5E
شیوههای نوین تدریس
🆔 @sahab_link
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متاسفانه صبح رویش در چند وقت اخیر با بحران مواجه شده. برای اینکه بتونیم مسیرمون رو ادامه بدیم،به همراهی و کمک تک تکتون نیازداریم.
t.me/sobherouyesh
0912 897 7030
0912 897 7010
اردوان مجیدی. مدرسه حکمت:
شماره تماس های مدرسه صبح رویش:
0912 897 7010
0912 897 7030
0912 897 7040
شماره کارت مدرسه صبح رویش:
جهت حمایت موردی👈
6274 1219 4001 7692
شماره شبا: IR500550017500205722940001
جهت حمایت ماهیانه(طرح شناسنامه)👈
5022 2970 0001 6431
شماره شبا:
IR720570028281012843928101
به نام موسسه نسیم صبح رویش
لطفا در صورت وایز وجه مبلغ واریزی را *حتما* به شماره تلفن 09129257320 پیامک نمایید.
متشکرم
#یک_آیه
#دو_برداشت
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ سبا/46
⚫️ عده ای از جلوداران حرکت های تربیتی اخیر در کشور,
مبنای فعالیت خود را آیه 46 از سوره مبارکه سبا می دانند.
و با تماثیلی از دفاع مقدس و ...
معتقدند
در جنگ تربیتی کنونی
باید بدون نیاز به تدوین راهبرد, طرح , و مسیر مشخص تربیتی
به خط دشمن زد
و سپس تفکر کرد!!
این جریان
سنت نبوی (ص) , اهل بیت (ع) و امام راحل (ره) را در جریانات سیاسی اجتماعی و فکری زمان خود را نیز;
چنان روایت می کند.
عمل انجام می شد; سپس فکر!!
عجیب است این روایت
و غریب است این فهم
و قریب واقع شده به ما و خانواده های ما ...
@sahab_link
🌱 دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در مورد آیه 46 سوره سبا
👌متاسفانه غالب اقدامات غوغايي بر احساس و شعار جماعت بي فکر دلالت دارد و علامه هم به اين غالب اشاره دارد. سخن ايشان به شرح زير است:
" مَثْنى وَ فُرادى" يعنى دو بدو، و يكى يكى، و اين تعبير كنايه از تفرق، و دورى از اجتماع، و بر پا كردن غوغا است، چون غوغا فكر و شعورى ندارد، وقتى بپا شد، غالبا حق را مىميراند، و باطل را زنده مىكند.
@sahab_link
پیام مهم این آیه
طبيعي است كه قيام به حق چه فردي باشد يا گروهي، بايد از بصيرت و آگاهي نشأت بگيرد و به بيان پیامبر به زبان قرآن :
أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني
اين راه من است من و پيروانم، و با بصیرت كامل، همه مردم را به سوى خدا دعوت مىكنيم!
و حركت و قيام اگر ناشي از غوغا و احسات بدون پشتوانه شعور باشد، ارزشي ندارد.
اين آيه در صدد نفي اجتماع در اقدام نيست. بلكه "مثني" كه در مقابل "فرادي" قرار گرفته خود به اجتماع بيش از يك نفر (از دو تا ...) دلالت دارد بلكه در صدد
👈نفي اقدام غير خدايي است و يكي از مصداق هاي اقدام غير خدايي اقدام هاي #غوغاگرانه و ناشي از #شعار و #احساسات و #بدون_پشتوانه #شعور و #فكر است.
@sahab_link