#امام_خامنهای
در همين شهر سامرا عدهى قابل توجهى از بزرگان شيعه در زمان امام هادي عليهالسّلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره كند و به وسيلهى آنها پيام امامت را به سرتاسر دنياى اسلام - با نامهنگارى و... - برساند. اين شبكههاى شيعه در قم، خراسان، رى، مدينه، يمن و در مناطق دوردست و در همهى اقطار دنيا را همين عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادى را كه مؤمن به اين مكتب هستند، زيادتر كنند. امام هادى همهى اين كارها را در زير برق شمشير تيز و خونريز همان شش خليفه و علىرغم آنها انجام داده است.
@saharshahriary
#امام_خامنهای
يك روزِ مجاهدت اين بزرگوارها - ائمه (عليهمالسّلام) - به قدر سالها اثر مىگذاشت؛ اين بزرگواران دين را همينطور حفظ كردند، والّا دينى كه در رأسش متوكل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمايش اشخاصى باشند مثل يحيىبناكثم كه با آنكه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه يكِ علنى بودند، اصلاً نبايد بماند؛ بايد همان روزها بكل كلكِ آن كنده مىشد؛ تمام مىشد. اين مجاهدت و تلاش ائمهعليهمالسّلام نه فقط تشيع بلكه قرآن، اسلام و معارف دينى را حفظ كرد؛ اين است خاصيت بندگان خالص و مخلص و اولياى خدا. اگر اسلام انسانهاى كمربسته نداشت، نمىتوانست بعد از هزار و دويست، سيصد سال تازه زنده شود و بيدارى اسلامى بهوجود بيايد؛ بايد يواش يواش از بين مىرفت. اگر اسلام كسانى را نداشت كه بعد از پيغمبر اين معارف عظيم را در ذهن تاريخ بشرى و در تاريخ اسلامى نهادينه كنند، بايد از بين مىرفت؛ تمام مىشد و اصلاً هيچ چيزش نمىماند؛ اگر هم مىماند، از معارف چيزى باقى نمىماند؛ مثل مسيحيت و يهوديتى كه حالا از معارف اصلىشان تقريباً هيچچيز باقى نمانده است. اينكه قرآن سالم بماند، حديث نبوى بماند، اين همه احكام و معارف بماند و معارف اسلامى بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشرى خودش را نشان دهد، كار طبيعى نبود؛ كار غيرطبيعى بود كه با مجاهدت انجام گرفت. البته در راه اين كار بزرگ، كتكخوردن، زندانرفتن و كشتهشدن هم هست، كه اينها براى اين بزرگوارها چيزى نبود.
ائمهى ما در طول اين دويستوپنجاه سال امامت - از روز رحلت نبى مكرم اسلام صلّىاللَهعليهوآله تا روز وفات حضرت عسكرى، دويستوپنجاه سال است - خيلى زجر كشيدند، كشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برايشان گريه كنيم؛ مظلوميتشان دلها و عواطف را به خود متوجه كرده است
@saharshahriary
هوالشهید🇵🇸🇮🇷
#امام_خامنهای يك روزِ مجاهدت اين بزرگوارها - ائمه (عليهمالسّلام) - به قدر سالها اثر مىگذاشت؛ اي
👆👆👆تا حالا اینطوری به ارزش مجاهدت اهل بیت برای نگهداشت اصل اسلام فکر کرده بودید؟؟؟
حالا برسیم به زیارت جامعه کبیره که در حقیقت یکی از مهمترین اسناد حقانیت شیعه، و دوره ی کامل امام شناسی هست...
زیارت جامعه را برای فهمیدن بخوانید. این جملهها عرشی است. اصلاً ببینید «و الرحمة الموصولة» یعنی چه؟ از خدا بخواهید که خدایا! با طهارت باطنی به من بفهمان. برای همین هم هست که علما به شرح زیارت جامعهی کبیره اهتمام ورزیدهاند
مهم ترین امری که می توان به عنوان علت نقل زیارت جامعه کبیره در زمان امام هادی(ع) در نظر گرفت، این است که در آن دوره هرچقدر جامعه به زمان امامت حضرت ولی عصر(ع) و غیبت ایشان نزدیک تر می شد، نیاز به تثبیت جایگاه امامت و تبیین این مسئله برای شیعیان بیشتر احساس می شد.
زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ از امام علی النقی علیه السلام به ما رسیده است. زیار
«زیارت جامعه کبیره» کلمات عجیبی است. بدون اغراق به شما عرض بکنم که تمام کلماتی که ما در متون در مورد امامشناسی داریم، لااقل میتوانیم بگوییم که این زیارت مکمل آنها است. اگر این زیارت نباشد، واقعاً خیلی از مقامات ائمه را ما متوجه نمیشویم. زیارت جامعهی کبیره کلماتی دارد که بنده به آنها واقف نیستم و فقط نقل قول میکنم. خدا کند که همهی ما محرم این حرفها بشویم. اینها کلماتشان مثل قرآن است. در قرآن میگوید: «لا یَمَسُّهُ الاّ المُطَهَّرُونَ». باید طهارت باطنی باشد تا آدم این کلمات را متوجه شود. میخواهم اینطور بگویم که اگر بعضی از فرازهای جامعهی کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود. «أنتُم الصِّراطُ الأقْوَم و السّبیل الأعْظم و شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ و شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ و الرّحْمَةِ الْمَوصُولَة» اینجا رحمت موصوله را اگر کسی بفهمد، دیگر اصلاً همه چیز حل میشود.
@saharshahriary
درس اخلاق جامعه کبیره👇🌹🦋
ما در جامعه کبیره فضايل اهل بیت را خوانديم (مُنْتَهَي الْحِلْمِ) و گفتيم شما اهل بيت رسول (علیهم السلام)داراي نهايت درجهي حلم و بردباري هستيد. در جواب ما جا دارد بگويند: بسيار خوب، ما منتهيالحلم هستيم؛ آيا شما چه كارهايد و چه بهرهاي از اين فضيلت ما بردهايد؟ در حال غضب،پرخاشگري نميكنيد و حقوق زن و فرزند و ديگر بندگان خدا را زير پا نميگذاريد؟ ما به قول شما:
(قادَة الْاُمَمِ وَ اَوْلِياءَ النِّعَمِ)؛
«زمامداران امّتها و صاحبان نعمتها هستيم».
آيا شما به راستي زمام زندگي خودتان را به دست ما سپردهايد و در همه جا و در همه حال به دنبال ما ميآييد؟
مثلاً در مورد همان صفت حلم، يكي از تعليماتشان اين است كه فرموده اند:
(اَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ)؛
«خشم و غضب كليد هر شرّ و فسادي است».
اگر جلو خشم خود را نگيريد، دچار فسادهاي فراوان ميشويد. ممكن است در خانه اندك بهانهاي پيش بيايد، با زن و فرزند خود تندي كنيد و با اعمال خشونت و حِدَّت، فسادي بر پا كنيد؛همان جا بايد به ياد زيارت جامعه بيفتيد و از جملهي (مُنْتَهَي الْحِلْمِ) كه خواندهايد و درس گرفتهايد، به خود تلقين كنيد كه اينجا وظيفهي من حلم است، نه اين كه به امام بگويم اي منتهيالحلم، و بعد بروم دنبال كار خودم و هرچه خواستم بگويم و بكنم؛ بلكه بايد در محيط خانه خود را امتحان كنم و خودم را با زيارت جامعه منطبق كنم. آنجا كه گفتهام شما (قادَة الْاُمَمِ) هستيد و زمام من دست شماست، آيا راست مي گويم؟ زمام من دست امام است و هرجا كه مرا ميكشد، دنبالش مي روم؟همين جا محلّ آزمايش است و بايد سعي كنم كه مردود نشوم.
(اَلْغَضَبُ يُفْسِدُ الايمانَ كَما يُفْسِدُ الْخَلُّ العَسَلَ)؛
«غضب ايمان را فاسد ميكند؛ همانگونه كه سركه عسل را فاسد مي كند».
ما مردم با اينكه به معارف ديني خود معتقديم و اعمال عبادي را نيز انجام ميدهيم،روشني در خود نميبينيم و آن حلاوتي را كه بايد از عبادات خود بفهميم، نميفهميم. آن لطافت روحي شايستهي يك مؤمن را نداريم. براي همين است كه سركهي رذايل خُلقي، عسل ايمان ما را فاسد كرده است.
#سحر_شهریاری
@saharshahriary