فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معنای مبارزه فرهنگی در سیره مبارزاتی امام باقر
📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🗒 نمازجمعه تهران
۱۳۶۶/۵/۹
@Sahba_nashr
💢 در کتاب کافی از امام باقر علیهالسلام روایت شده است:
هیچ چیزی فسادآورتر از گناه برای قلب 💔 نیست.
👈 همانا قلب در معرض گناه واقع میشود و از آن جدا نمیشود تا اینکه گناه بر آن غلبه کند، آنگاه بالا و پایینش جابهجا خواهد شد.۱۳۸۸/۱۰/۲۸
📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث نهم
@sahba_nashr
💢 هیچچیزی قلب انسان را مثل خطا و گناه فاسد نمیکند. خصوصیت گناه این است. چیزی که در مورد گناهان، ما غالباً از آن غفلت داریم، همین تأثیری است که گناه بر روی دل انسان میگذارد.
⛔ دل انسان را تاریک میکند،
⛔ غفلت را بر دل حاکم میکند،
⛔ بهتدریج دل انسان و باطن انسان و روح انسان از فضای معنوی دور میشود؛
⚠️ مشکل گناه این است! ۱۳۸۸/۱۰/۲۸
📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث نهم
@sahba_nashr
💢 شخصیت درخشان امام حسین علیهالسلام، دو وِجهه دارد:
🔸 یک وجهه، همان وجهۀ جهاد و شهادت و توفانی است که در تاریخ به راه انداخته، که همچنان هم این توفان برپا خواهد بود، با همۀ برکاتی که این دارد؛ که شما با آن آشنا هستید.
🔸 یک بُعد دیگر، بُعد معنوی و عرفانی است که بهخصوص در دعای عرفه، بهشکل عجیبی نمایان است.
🤲 کمتر دعایی را ما داریم که این سوزوگدازِ دعای عرفه در او باشد و این نظم عجیبِ این دعا، در توسل به ذیل عنایت حضرت حق متعال، بر فانیدیدنِ خود درمقابلِ ذات مقدّس ربوبی؛ خیلی دعای عجیبی است.
🔸 دعایی در صحیفۀ سجادیه هست، دعای روز عرفه است؛ آنهم برای فرزند این بزرگوار است.
من مکرر، این دو دعا را باهم مقایسه میکردم؛ اول دعای امام حسین را میخواندم، بعد دعای صحیفۀ سجادیه را. مکرر به نظر من اینطور رسیده است که دعای حضرت سجاد، مثل شرح دعای عرفه است. آن متن است؛ این شرح است. آن اصل است؛ این فرع است. دعای عجیبی است، دعای عرفه. ۱۳۷۶/۹/۱۳
📚 گفتار جلوههای معنوی و عرفانی عاشورا
@sahba_nashr
💢 «اسلام در موضوع حجاب، قضایا را بسیار حکیمانه بررسی کرده است. هرچه انسان دقت میکند، موضوع، عمق بیشتری مییابد.
البته شرع مقدس اسلام، در حکم حجاب، حدی معین کرده است و آن حد را باید شناخت. تخطّی از آن حد یا افراط و تفریط در آن، لازم نیست.
🔸 حجاب زنان ایرانی، حجاب خوبی است. البته این، تنها شکل حجاب نیست. مسلمانان دیگری هم در دنیا هستند که انواع حجابهای دیگر دارند، اگرچه چادر ندارند.
🔸هرچند به نظر ما، چادر حجاب بهتری است. چادر چیز خوبی است و بهترین حجاب است. هرکس چادر را ابتکار کرده پوشش خوبی را ابتکار کرده است.
🔸 اصل، موضوع حجاب است و معنای حجاب را باید فهمید.
🔸حجاب، حجابِ زن از مرد نیست، حجاب ما بینِ قلمرو زندگی خصوصی مرد و زن است. البته زن به گونهای باید آن را رعایت کند و مرد به گونهای دیگر. ۱۳۷۴/۸/۲۲»
📚 کتاب خانواده
@sahba_nashr
❇️ ولایت یعنی پیوند، یعنی همین شکل زنجیرهای پیداکردن انسانها با یکدیگر؛ این معنای ولایت است.
💫 ولایت ائمۀ اطهار هم که شنیدید و گفته میشود، یعنی همان پیوند میان ما و میان اماممان؛
🔺از لحاظ فکری،
🔺از لحاظ روحی
🔺و از لحاظ عملی.
👈 اگر این سه حالت پیوند میان ما و ائمه و پیغمبر و خدا پیدا بشود، این همان ولایت است. ۱۳۶۱/۲/۷
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr
❇️ ولایت خدا و ولایت ائمه دوتا نیست.
🌀 ولایةالله هم که گفته شده و شنیدید؛ ولایت الهی یا گاهی گفته میشود ولایت ائمۀ اطهار، اینها همهاش یکی است؛ یعنی ولایت خدا و ولایت ائمه دوتا نیست. ولایت ائمه با ولایت پیغمبر دو چیز نیست، همهاش یک چیز است.
🤝 و این ولایت یعنی همان پیوند؛ یعنی ارتباط و اتصال دو چیز بهطوریکه بهآسانی آن دو چیز را نتوان از هم جدا کرد. ۱۳۶۱/۲/۷
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr
🔰 در شهرِ سامرا عدۀ قابل توجهی از بزرگانِ شیعه در زمان امام هادی علیهالسلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و بهوسیلۀ آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام ـ با نامهنگاری و... ـ برساند.
🌀 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همۀ اقطار دنیا را، همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند.
🔺 امام هادی همۀ این کارها را در زیر برقِ شمشیرِ تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است. ۱۳۸۳/۵/۳۰
📚 حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ دوم/ فصل چهاردهم؛ امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام
@sahba_nashr
💢 ولایت، یعنی حاکمیت و سرپرستی در جامعۀ اسلامی، طبیعتاً چیزی جدا از ولایت و سرپرستی و حکومت در جوامع دیگر است. در اسلام، سرپرستی جامعه متعلق به خدای متعال است.
❌ هیچ انسانی این حق را ندارد که ادارۀ امور انسانهای دیگر را به عهده بگیرد.
✅ این حق، مخصوص خدای متعال است که خالق و مُنشِئ و عالِم به مصالح، و مالک امور انسانها، بلکه مالک امور همۀ ذرات عالم وجود است. خود این احساس در جامعۀ اسلامی، چیز کمنظیری است.
⚠️ هیچ قدرتی، هیچ شمشیر بُرّایی، هیچ ثروتی، حتی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمیدهد که مالک و تصمیمگیرنده دربارۀ سرنوشت انسانهای دیگر باشد. اینها ارزش هستند. حق تولیتِ امور و زمامداری مردم را به کسی اعطا نمیکند.
این حق، متعلق به خداست. ۱۳۶۹/۴/۲۰
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr
🔰 خدای متعال، این ولایت و حاکمیت را از مجاری خاصی اعمال میکند.
یعنی آنوقتی هم که حاکم اسلامی و ولیّ امور مسلمین، چه بر اساس تعیین شخص ـ آنچنانکه طبق عقیدۀ ما، در مورد امیرالمؤمنین و ائمه علیهمالسلام تحقق پیدا کرد ـ و چه بر اساس معیارها و ضوابط انتخاب شد، وقتی این اختیار به او داده میشود که امور مردم را اداره بکند، باز این ولایت، ولایت خداست؛ این حق، حق خداست و این قدرت و سلطان الهی است که بر مردم اعمال میشود.
🌀 آن انسان ـ هرکه و هرچه باشد ـ منهای ولایت الهی و قدرت پروردگار، هیچگونه حقی نسبت به انسانها و مردمِ دیگر ندارد. خود این، یک نکتۀ بسیار مهم و تعیینکننده در سرنوشت جامعۀ اسلامی است. ۱۳۶۹/۴/۲۰
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr
💫☀️ و اما آنکسیکه این ولایت را ازطرف خداوند عهدهدار میشود، باید نمونۀ ضعیف و پرتو و سایهای از آن ولایت الهی را تحقق ببخشد و نشان بدهد، یا بگوییم در او باشد. ۱۳۶۹/۴/۲۰
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr
🔰 خصوصیات ولایت الهی:
✅ قدرت
✅ و حکمت
✅ و عدالت
✅ و رحمت
و امثال اینهاست.
👈 آن شخص یا آن دستگاهیکه ادارۀ امور مردم را به عهده میگیرد، باید مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حکمت الهی باشد..
❌ جهالتها،
❌ شهوات نفسانی،
❌ هواوهوس،
❌ و سلایق شخصیِ متکی به نفع و سود شخصی یا گروهی،
این حق را ندارند که زندگی و مسیر امور مردم را دستخوش خود قرار بدهند. ۱۳۶۹/۴/۲۰
📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت
@sahba_nashr