eitaa logo
انتشارات صهبا - موسسه جهادی
1.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
271 ویدیو
42 فایل
📚 انتشارات صهبا - مؤسسۀ جهادی 🌍 www.jahadi.ir 🖼 www.instagram.com/sahba_nashr 📞 025-33551212 ✅ ارتباط با ما 🆔 @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معنای مبارزه فرهنگی در سیره مبارزاتی امام باقر 📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🗒 نمازجمعه تهران ۱۳۶۶/۵/۹ @Sahba_nashr
💢 در کتاب کافی از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: هیچ چیزی فسادآورتر از گناه برای قلب 💔 نیست. 👈 همانا قلب در معرض گناه واقع می‌شود و از آن جدا نمی‌شود تا اینکه گناه بر آن غلبه کند، آنگاه بالا و پایینش جابه‌جا خواهد شد.۱۳۸۸/۱۰/۲۸ 📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث نهم @sahba_nashr
💢 هیچ‌چیزی قلب انسان را مثل خطا و گناه فاسد نمی‌کند. خصوصیت گناه این است. چیزی که در مورد گناهان، ما غالباً از آن غفلت داریم، همین تأثیری است که گناه بر روی دل انسان می‌گذارد. ⛔ دل انسان را تاریک می‌کند، ⛔ غفلت را بر دل حاکم می‌کند، ⛔ به‌تدریج دل انسان و باطن انسان و روح انسان از فضای معنوی دور می‌شود؛ ⚠️ مشکل گناه این است! ۱۳۸۸/۱۰/۲۸ 📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث نهم @sahba_nashr
💢 شخصیت درخشان امام حسین علیه‌‏السلام، دو وِجهه دارد: 🔸 یک وجهه، همان وجهۀ جهاد و شهادت و توفانی است که در ‏تاریخ به راه انداخته، که همچنان هم این توفان برپا خواهد بود، با همۀ برکاتی که این دارد؛ که شما با آن آشنا هستید. 🔸 یک بُعد دیگر، بُعد ‏معنوی و عرفانی است که به‌خصوص در دعای عرفه، به‌شکل عجیبی نمایان است. 🤲 کمتر دعایی را ما داریم که این سوزوگدازِ دعای ‏عرفه در او باشد و این نظم عجیبِ این دعا، در توسل به ذیل عنایت حضرت حق متعال، بر فانی‌دیدنِ خود درمقابلِ ذات مقدّس ربوبی؛ ‏خیلی دعای عجیبی است. 🔸 دعایی در صحیفۀ سجادیه هست، دعای روز عرفه است؛ آن‌هم برای فرزند این بزرگوار است. من مکرر، این ‏دو دعا را باهم مقایسه می‌‏کردم؛ اول دعای امام حسین را می‌‏خواندم، بعد دعای صحیفۀ سجادیه را. مکرر به نظر من این‌طور رسیده است ‏که دعای حضرت سجاد، مثل شرح دعای عرفه است. آن متن است؛ این شرح است. آن اصل است؛ این فرع است. دعای عجیبی است، دعای عرفه.‏ ۱۳۷۶/۹/۱۳ 📚 گفتار جلوه‌های معنوی و عرفانی عاشورا @sahba_nashr
💢 «اسلام در موضوع حجاب، قضایا را بسیار حکیمانه بررسی کرده است. هرچه انسان دقت می‌کند، موضوع، عمق بیشتری می‌یابد. البته شرع مقدس اسلام، در حکم حجاب، حدی معین کرده است و آن حد را باید شناخت. تخطّی از آن حد یا افراط و تفریط در آن، لازم نیست. 🔸 حجاب زنان ایرانی، حجاب خوبی است. البته این، تنها شکل حجاب نیست. مسلمانان دیگری هم در دنیا هستند که انواع حجاب‌های دیگر دارند، اگرچه چادر ندارند. 🔸هرچند به نظر ما، چادر حجاب بهتری است. چادر چیز خوبی است و بهترین حجاب است. هرکس چادر را ابتکار کرده پوشش خوبی را ابتکار کرده است. 🔸 اصل، موضوع حجاب است و معنای حجاب را باید فهمید. 🔸حجاب، حجابِ زن از مرد نیست، حجاب ما بینِ قلمرو زندگی خصوصی مرد و زن است. البته زن به گونه‌ای باید آن را رعایت کند و مرد به گونه‌ای دیگر. ۱۳۷۴/۸/۲۲» 📚 کتاب خانواده @sahba_nashr
❇️ ولایت یعنی پیوند، یعنی همین شکل زنجیره‌ای پیدا‌کردن انسان‌ها با یکدیگر؛ این معنای ولایت است. 💫 ولایت ائمۀ اطهار هم که شنیدید و گفته می‌شود، یعنی همان پیوند میان ما و میان اماممان؛ 🔺از لحاظ فکری، 🔺از لحاظ روحی 🔺و از لحاظ عملی. 👈 اگر این سه حالت پیوند میان ما و ائمه و پیغمبر و خدا پیدا بشود، این همان ولایت است. ۱۳۶۱/۲/۷ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr
❇️ ولایت خدا و ولایت ائمه دوتا نیست. 🌀 ولایة‌الله هم که گفته شده و شنیدید؛ ولایت الهی یا گاهی گفته می‌شود ولایت ائمۀ اطهار، اینها همه‌اش یکی است؛ یعنی ولایت خدا و ولایت ائمه دوتا نیست. ولایت ائمه با ولایت پیغمبر دو چیز نیست، همه‌اش یک چیز است. 🤝 و این ولایت یعنی همان پیوند؛ یعنی ارتباط و اتصال دو چیز به‌طوری‌که به‌آسانی آن دو چیز را نتوان از هم جدا کرد. ۱۳۶۱/۲/۷ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr
🔰 در شهرِ سامرا عدۀ قابل توجهی از بزرگانِ شیعه در زمان امام هادی علیه‌السلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به‌وسیلۀ آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام ‌ـ ‌با نامه‌نگاری و...‌ ـ‌ برساند. 🌀 این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همۀ اقطار دنیا را، همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. 🔺 امام هادی همۀ این کارها را در زیر برقِ شمشیرِ تیز و خون‌ریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. ۱۳۸۳/۵/۳۰ 📚 حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ دوم/ فصل چهاردهم؛ امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم‌السلام @sahba_nashr
💢 ولایت، یعنی حاکمیت و سرپرستی در جامعۀ اسلامی، طبیعتاً چیزی جدا از ولایت و سرپرستی و حکومت در جوامع دیگر است. در اسلام، سرپرستی جامعه متعلق به خدای متعال است. ❌ هیچ انسانی این حق را ندارد که ادارۀ امور انسان‌های دیگر را به عهده بگیرد. ✅ این حق، مخصوص خدای متعال است که خالق و مُنشِئ و عالِم به مصالح، و مالک امور انسان‌ها، بلکه مالک امور همۀ ذرات عالم وجود است. خود این احساس در جامعۀ اسلامی، چیز کم‌نظیری است. ⚠️ هیچ قدرتی، هیچ شمشیر بُرّایی، هیچ ثروتی، حتی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمی‌دهد که مالک و تصمیم‌گیرنده دربارۀ سرنوشت انسان‌های دیگر باشد. اینها ارزش هستند. حق تولیتِ امور و زمامداری مردم را به کسی اعطا نمی‌کند. این حق، متعلق به خداست. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr
🔰 خدای متعال، این ولایت و حاکمیت را از مجاری خاصی اعمال می‌کند. یعنی آن‌وقتی هم که حاکم اسلامی و ولیّ امور مسلمین، چه بر اساس تعیین شخص ـ آن‌چنان‌که طبق عقیدۀ ما، در مورد امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‌السلام تحقق پیدا کرد ـ و چه بر اساس معیارها و ضوابط انتخاب شد، وقتی این اختیار به او داده می‌شود که امور مردم را اداره بکند، باز این ولایت، ولایت خداست؛ این حق، حق خداست و این قدرت و سلطان الهی است که بر مردم اعمال می‌شود. 🌀 آن انسان ـ هرکه و هرچه باشد ـ منهای ولایت الهی و قدرت پروردگار، هیچ‌گونه حقی نسبت به انسان‌ها و مردمِ دیگر ندارد. خود این، یک نکتۀ بسیار مهم و تعیین‌کننده در سرنوشت جامعۀ اسلامی است. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr
💫☀️ و اما آن‌کسی‌که این ولایت را ازطرف خداوند عهده‌دار می‌شود، باید نمونۀ ضعیف و پرتو و سایه‌ای از آن ولایت الهی را تحقق ببخشد و نشان بدهد، یا بگوییم در او باشد. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr
🔰 خصوصیات ولایت الهی: ✅ قدرت ✅ و حکمت ✅ و عدالت ✅ و رحمت و امثال اینهاست. 👈 آن شخص یا آن دستگاهی‌که ادارۀ امور مردم را به عهده می‌گیرد، باید مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حکمت الهی باشد.. ❌ جهالت‌ها، ❌ شهوات نفسانی، ❌ هواوهوس، ❌ و سلایق شخصیِ متکی به نفع و سود شخصی یا گروهی، این حق را ندارند که زندگی و مسیر امور مردم را دستخوش خود قرار بدهند. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 📚 کتاب ولایت و حکومت، فصل دوم: ولایت و امامت @sahba_nashr