💢 شخصیت موسیبنجعفر در داخل زندان هم همان شخصیتِ مشعلِ روشنگری ✨ بود، که تمام اطراف خودش را روشن میکرد.
💫 حرکت فکر اسلامی و جهادِ متکی به قرآن یکچنین حرکتی است، هیچوقت متوقف نمیماند، حتی در سختترین شرایط ..و این همان کاری بود که موسیبنجعفر کرد. ۱۳۶۴/۱/۲۳
#تبیین #جهاد_تبیین
@sahba_nashr
🏴 بعد از آنکه موسیبنجعفر شهید شدند، ..هارونالرشید میدانست که بالاخره [امام] یک جانشینی دارد و آن جانشین برایش همان خطر موسیبنجعفر را بهوجود خواهد آورد. لذا نامه نوشت به مدینه، بگرد در اولاد موسیبنجعفر ببین که چه کسی جانشین است و این جانشین چهکار میکند. تحقیقات کردند و گفتند که در اولاد موسیبنجعفر، آنکه از همه به پدرش نزدیکتر بود و شایستهتر بود و مورد توجه بود، علیبنموسی است؛ او باید جانشینش باشد.
💢 گزارشی که از حاکم مدینه، بعد از مثلاً یک ماه، دو ماه به دست هارون رسید، این بود که ما دربارۀ علیبنموسی تحقیق کردیم، دیدیم که این جوان به کارهای کوچک زندگی مشغول است. یک خروس و یک بز خریده، و اینها را برده در خانه و با همینها مشغول به گذرانِ زندگی است. خلاصه، دارد خروسداری و بزداری و دامداری میکند، آنهم در یک حد کوچک. حالا شاید هم [تعبیرشان] این بود که با همینها بازی میکند. خیال هارون تخت شد، راحت شد. گفت الحمدلله، [این] پسر افتاده به فکر زندگی، آنهم چه زندگی کوچکِ حقیری، خروس و بز و اینها.
🎯 تقیّه که شنیدید «التَّقيَّةُ ديني وَ دينُ آبائِي» یعنی این. یعنی کاری بکند که سر دشمن کلاه برود. دشمن خیال کند که این مشغول مبارزۀ با او نیست. این تقیّه است. علیبنموسی الرضا که مطّلع شده بود یکچنین گزارشی از هارون آمده و میخواهند زندگی او را درست بسنجند، فوری ـ به معنای اصطلاحی ـ رفته بود داخل تونل، بهاینمعنا که تقیّه کرده بود. ظاهر کار را طوری درست کرده بود که گزارش چنینی برای هارون برود.. ۱۳۶۰/۹/۲۶
@sahba_nashr
✂️ بریدههای منتخب شما
با موضوع نقش امام کاظم علیهالسلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله
📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله
#انسان۲۵۰ساله #موسیبنجعفر
@sahba_nashr
✂️ بریدههای منتخب شما
با موضوع نقش امام کاظم علیهالسلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله
📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله
#انسان۲۵۰ساله #موسیبنجعفر
@sahba_nashr
✂️ بریدههای منتخب شما
با موضوع نقش امام کاظم علیهالسلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله
📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله
#انسان۲۵۰ساله #موسیبنجعفر
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 در پیغمبری، یک تحول و دگرگونی هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونی؛ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبی بهوجود میآید. اول او عوض میشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود، بعد از آنکه در روح او، در باطن او قیامتی بر پا شد، بعد از آنکه رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او بهوجود آمد، بعد از آنکه همۀ مایههای بسیار سرشارِ ودیعهنهادۀ ازطرف خدا، در نبی بیدار شد، مثل سرچشمهای که در هر لحظهای میلیاردها جریان آب از او استخراج میشود و میریزد ـ که تا قبل از این لحظه، همۀ این آبها در باطن او مخفی یا پنهان بود ـ بعد از آنکه خلاصه خودِ نبی مسلمان شد، وقتیکه خود او تحت تأثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیّاضِ جوشان، که روح نبی و باطن نبی است، میریزد به اجتماع، منتقل میشود به متن جامعۀ بشری.
بعد از آنکه در او تحول بهوجود آمد، در جامعه تحول بهوجود میآید. بعد از آنکه در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیمتری در متن جامعه برپا میشود. بعد از آنکه در دل او انقلاب بهوجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب بهوجود میآید و بعثت بهمعنای واقعی تحقق پیدا میکند. ۱۳۵۳/۷/۱۱
📚 کتاب طرح کلی اندیشۀاسلامی در قرآن/ جلسۀ پانزدهم/ بعثت در نبوت
@sahba_nashr
انتشارات صهبا - موسسه جهادی
✍️ *معرفی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»:*
🔰 این کتاب، حاصل برگزاری بیستوهشت جلسۀ متوالی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳، توسط حضرت آیتالله خامنهای است. موضوع کتاب بررسی اصول مبنایی مطرح در اندیشۀ اسلامی، با رویکردی اجتماعی، منسجم و هماهنگ، با محور قراردادن قرآن کریم است. حضرت آیتالله خامنهای با محور قراردادن دستهای از آیات در هر جلسه، بعُدی از ابعاد اصول توحید، نبوت و ولایت را برای مخاطب توضیح داده است.
💫 نکتۀ جالب اینکه، ایشان با طرح بحث ایمان در جلسات نخست، مخاطب را از بحث بر مفاهیم انتزاعی دور کرده و با آثار عملیِ پذیرش این اصول در زندگی فردی و اجتماعی آشنا میکنند.
📖 کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مشتمل بر چهار فصل: ایمان، توحید، نبوت، و ولایت است.
💢 ایشان ایمانِ واقعی را ایمانی میدانند که آگاهانه و مسئولیتپذیر باشد. با این مقدمه، توحید را معرفی کرده و میگویند نمود آن در زندگیِ فرد موحد این است که زیر بار سلطۀ خدایان دروغین ـ اعم از ابلیس و طواغیت و هواهای نفسانی و … ـ نرود. آنگاه برخی از ویژگیهای یک جامعۀ موحد را بیان میکنند.
با همان تعریف از ایمان، پس از تعریف اصل نبوت و معرفی دشمنان آن، به تعهداتی که متوجه مسلمانانِ معتقد به اصل نبوت است، اشاره میکنند.
در آخر هم با توجه به تاریخ انبیا و آیات قرآن، روشن میکنند که فرجامِ کار انبیا و پیروان انبیا چیزی جز پیروزی نیست.
و اما در مبحث ولایت، ابتدا به شرح مفهوم ولایت و ابعاد آن ـ پیوند درونیِ جامعۀ اسلامی، نحوۀ ارتباط با جوامع غیر مسلمان و پیوند بین امام و امت ـ اشاره دارند و در ادامه بعضی از زوایای آن را تبیین میکنند.
💢 تمام تلاش معظمله در این جلسات این بوده است که اصول اساسی اعتقادی دین را مبتنی بر آیات قرآن بهگونهای تعهدآفرین #تبیین کند. لذا سمت و سوی کتاب آوردن این اصول در عمل مسلمانان است.
👈 این کتاب در کنار کتاب انسان ۲۵۰ ساله مهمترین آثار برای آشنایی با منظومۀ فکری معظّمله است. و مباحث مطرح در آن، به نوعی مقدمۀ مطالعۀ کتاب «ولایت و حکومت» است.
📑 مشخصات ظاهری: رقعی، ۵۳۶ صفحه
🗞️ ترجمهشده به زبانهای عربی، انگلیسی و اردو
💳 برای تهیۀ کتاب میتوانید به کتابفروشیهای سراسر کشور و نشانیِ www.sahba.ir مراجعه فرمایید. نسخۀ پیدیاف کتاب، بهصورت رایگان منتشر شده است.
@sahba_nashr
📆 به مناسبت، دهم اسفند، سالگرد حاجمحمود کرامت، در دهم اسفند ۱۳۷۰
🎙️ مرحوم کرامت از آن پهلوانهای قدیمی و صاحبِزنگ بود. پهلوانهای سنتی و باستانی قدیمی وقتی وارد گود زورخانه میشدند، بهعنوان امتیاز و احترام برایشان زنگ میزدند. در مشهد چلوکبابی داشت. مرد بسیار خوشنام و خیّری بود. بعضیها پشت شیشۀ چلوکبابی میایستادند و با حسرت نگاه میکردند. کرامت وقتی احساس میکرد اینها پول ندارند بیایند داخل؛ از همان پشت میز، زنگ بالای سرش را میزد. کارگری داشت به اسم حسینعلی به حسینعلی اشاره میکرد که برو اینها را بردار بیاور داخل. آنها را میآورد داخل و پذیرایی میکرد. بهمعنای واقعی پهلوان بود. تمام زندگی خود را وقف کرده بود و سهم زیادی در پشتیبانی از فعالیتهای روحانیان مبارز مشهد داشت.
💢 نداشتن فرزند در وقف بخش غالب داراییاش بیتأثیر نبود، اما در این جهتگیری، شخص مرحوم غنیان، تأثیر زیادی داشتند. کرامت منزل خود را در اختیار غنیان گذاشت و عبدالرضا غنيان، بهتدریج منزل حاج سید محمود کرامت را به پایگاهی برای فعالیتهای مذهبی و اجتماعی جریان منشعب از انجمن پیروان قرآن تبدیل کرد. منزل کرامت، با افزایش فعالیتها در آن به «بنای کرامت» معروف شد. و پس از مدتی آقای کرامت آن را وقف مسجد کرد.
آقای خامنهای گاهی اوقات با مرحوم کرامت شوخی میکردند، و میگفتند: «حاجآقای غنیان شما را از کجا پیدا کرد؟»
🕌 به دعوت آقای غنیان، آقای خامنهای امام جماعت مسجد میشوند. و کرامت چنان به آقای خامنهای علاقهمند میشود که تمام کارهای وقف منزلش به مسجد را با اعتماد کامل به ایشان میسپارد:
«من به آقا عرض کردم که آقا من شما را قبول دارم. این مسجد مال شما، هرجوری که شما صلاح میدانید، امامت اینجا، سخنرانی اینجا، جلسۀ قرآن، هر کاری میخواهید بکنید. هرکسی را هم که شما قبول دارید، ما قبول داریم. من کسی را جز شما نخواهم آورد.»
مرحوم کرامت در تمام این سالها، هزینۀ فعالیتها را هم تأمین میکند. این مسجد، همان مسجدی است که در خیلی از فعالیتهای مبارزاتی و انقلابی منتهی به انقلاب در مشهد، اسمش را شنیدهایم.
📚 کتاب مسجد رهبر، انتشارات راهیار
🎬 بخشی از مجموعه مستند «حاجی کرامت»
@sahba_nashr