کانال تلگرامی اکبر ابدالی
⚠️ جایگزینی اروپا با کدخدا
خواندن مجدد این یادداشت که در تاریخ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ منتشر شده بود خالی از لطف نیست:
به نظر میرسد ایران که از آمریکا ناامید شده است در حال به دام افتادن در پازل «جایگزینی اروپا با کدخدا» است. لذا در آینده نزدیک، باید منتظر هم صدا شدن اروپا با آمریکا برای طرح مسئله بازدید از مراکز نظامی یا سایر خواسته های استعماری آنها باشیم ... .
✍ #اکبر_ابدالی
🆔 @mashgh626
متن کامل یادداشت👇
http://yon.ir/lVD1I
.
📝 توهم بزرگِ ارزانی #قبل_انقلاب!
💢 نسل امروز با شنیدن نرخ کالاهای زمان #پهلوی حسرت ارزانی آن زمان را میخورند. این در حالی است که مقایسه نسبی قیمتهای آن زمان و اکنون گواه نادرستی ادعای ارزانی قبل از انقلاب است.
◀️ سال ۴۹ ، حقوق یک کارمند در ماه ۲۰۰ تومان و حقوق یک معلم ۵۰۰ تومان بود. ⬇️⬇️⬇️
◀️ سال ۵۰ ، #دلار آزاد آمریکا ۱۰۵ ریال فروخته میشد. یک #کارمند با حقوق ماهیانه ۲۰۰ تومان میتوانست با حقوقش تقریباً ۲۰ دلار بخرد در حالیکه امروزه حقوق ۱.۵ میلیون تومان در ماه یک کارمند معادل ۴۰۰ دلار است.
◀️ در سال ۵۰ ، دستمزد روزانهی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی ۲۵ تا ۳۰ ریال بود یعنی یک #کارگر اگر سه روز و نیم کار میکرد میتوانست یک #دلار بخرد در حالی که امروزه کارگری با مزد ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان در روز با مزد روزانهاش قادر است ۱۰ دلار خریداری کند.
◀️ در سال ۵۴ ، یک حلب ۴.۵ کیلویی #روغن نباتی ۲۹ تومان قیمت داشت که معادل #مزد_پنج_روز کارگری با حقوق روزانه ۶۰ ریال بود اما امروزه همان روغن ۲۳۰۰۰ تومان فروخته میشود و یک کارگر با #مزد_کمتر_از_یک_روز خود یک حلب روغن میخرد.
◀️ سال ۵۴ ، #مرغ منجمد کیلویی ۱۰۵ ریال فروخته میشد. یعنی اگر یک #کارگر تمام مزد روزانهاش راپرداخت میکرد نهایتاً ۶۷۰ گرم مرغ خریداری میکرد در حالیکه امروزه یک کارگر با مزد روزانهاش بیش از ۳ کیلو مرغ میخرد.
◀️ در زمان پهلوی قیمت #نان_سنگک ۵ ریال بود و کارگری که در روز ۶ تومان مزد دریافت میکرد میتوانست 12 نان سنگک بخرد ولی امروزه یک کارگر با مزد ۳۵ هزارتومان قادر است ۳۵ عدد نان سنگک بخرد.
برگرفته از کانال حمید رسایی با اندکی تغییرات
@rasaee
هدایت شده از سلمان رئوفی
📋🖋یادداشت؛
✳️"درس خارج" یا کارگاه آشنایی با علوم انسانی مدرن
🖋به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اخیرا کلاسهای متعدد و مختلفی در حوزه و خارج از حوزه، به صورت شخصی و یا سازماندهی شده، در سطوح مختلف علمی توسط مدرسان جوان حوزه و برخی روحانیون دارای تحصیلات جدید برگزار میشود و از عنوان درس خارج هم برای آنها استفاده میشود. وجه مشترک همه این دروس اضافه کردن «فقه» به یک موضوع جدید و مدرن است. «فقه سیاست»، «فقه رسانه»، «فقه اجتماعی»، «فقه خانواده»، «فقه شبکههای مجازی»، «فقه سیاست خارجی» «فقه فناوری»، «فقه تمدن»، «فقه جنسیت»، «فقه نظام»، «فقه الطب» و غیره.
🔸موسسات نوپایی که بعضا ً از خارج حوزه آمده و در قم دفتر تأسیس کرده اند با فعالیتهای گسترده رسانه ای، سعی در برگزاری این دروس و معرفی آنها در شبکههای مجازی دارند. حتی برای برخی افراد نوپا و ناشناخته از عنوان «آیت الله» هم استفاده میکنند.
برخی از دانشگاههای ناظر به علوم اسلامی همچون دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... هم رشتههای فقههای مضاف تأسیس کرده و یا اخیرا درصدد توجه بیشتر به آن هستند.
هر چند ورود مباحث جدید به حوزه یک ضرورت انکار ناپذیر و مهم است و میبایست با برنامه ریزی صحیح از این مباحث استقبال کرد و دانشهای اسلامی همچون فقه و فلسفه و کلام و ... نسبت خود را با آنها روشن کنند. اما گسترش قارچ گونه این گونه دروس با عنوان درس خارج یک پدیده کاملا جدید و غیر حساب شده است و به تأملات محاسبه شده و مطالعات عمیق اخلاقی، روانشناختی، جامعه شناختی، و سیاستگذارانه نیاز دارد.
🔸پرداختن به همه این ابعاد از توان راقم این سطور خارج است، اما فقط به یک نکته اشاره میکنم:
🔹دروس خارج در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر خود معنا و استعمال خاص داشت و نوعا اساتید طراز اول و دوم فقه و اصول پس از تحصیل و چند دوره تدریس طبیعی دروس مقدمات و سطوح و متون تخصصی (تا ۲۰ سال) بدان میپرداختند و با توجه به آن متون تخصصی، اقوال فقها و فحول علمی و مراجعه عمیق به منابع شریعت (کتاب، سنت، عقل و اجماع) به استنباط دقیق و اجتهادی احکام شرعی میپرداختند. از این رو برگزاری درس خارج از سوی چنین استادی یک فضل و ارزش علمی محسوب میشد و چنین کسی پس از چندسال تدریس درس خارج در عرف حوزویان با عنوان آیت الله از او ذکر میشد.
🔹اما امروزه درس خارجهای جدید به یک کلاس آزاد و خارج از متن تخصصی و بدون ضابطه، توسط برخی طلاب جوان و آشنا به علوم انسانی جدید، در حد توضیح (نوعا غیر کارشناسانه) کلیات و سرفصلهای علوم انسانی مدرن تقلیل یافته است و در ادامه هم مدرس مربوطه چند آیه و حدیث و چند قول فقهی را در اطراف آن مباحث ذکر و نهایتا بررسی سطحی میکند.
🔹با این اتفاق جدید، درس خارج از معنای سنتی و عرفی خود خارج شده و در یک معنای جدید استعمال شده است که میتوان آن را معادل «کارگاههای آشنایی با علوم انسانی جدید با رویکرد اسلامی» دانست؛ که البته در خلأ آموزش رسمی علوم انسانی در حوزه، برای آشنایی طلاب با علوم انسانی و موضوع شناسی امری ضروری و مبارک است و باید با سیاستگذاری و یک برنامه ریزی دقیق بر عمق و دایره آنها افزوده شود.
#سید_مهدی_موسوی
@salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢اینهایی که می گویند درعلم اصول زواید داریم این ها اصول را نفهمیدند و این امری غلط است؛ یک بحث در مباحث اصولی نداریم که در فقه اثر نداشته باشد لذا طلاب اصول خود را قوی کنند.
استاد محمد جواد فاضل لنکرانی
📅12 بهمن 97
🌐خبرگزاری مهر
🆔 @feghahat
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔲زوائد علم اصول از منظر آیت الله بروجردی:
🔺اصول بیش از اندازه متورم شده است.
🔺بسط و تفصیل مطالبی که ثمره ای ندارد لازم نیست!
🆔 @feghahat
کانال "مشق مقاومتی" در سروش:
sapp.ir/mashgh626
نظرات و یادداشتهای اکبر ابدالی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی
⚫️⚫️⚫️
خبر ناگوار و تاسف برانگیز در گذشت ناگهانی یکی از بستگان نزدیک برادر ارجمند، علی سلیمی به دلیل گاز گرفتگی به اطلاع رسید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
ضمن عرض تسلیت به ایشان، برای آن مرحومه از درگاه خداوند متعال، مغفرت و برای بازماندگان صبر، مسئلت می نماییم.🌹🌹🌹🌹
💐رحم الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات💐
هدایت شده از کتابخانه صوتی
کتاب صوتی " آخرین سفر شاه" اثر ویلیام شوکراس
ترجمه : عبدالرضا هوشنگ مهدوی
بصورت #خلاصه در 7 قسمت تهیه شده در رادیو تهران با صدای #بهروز_رضوی
#آخرین_سفر_شاه
#ویلیام_شوکراس
#انقلاب_اسلامی
@audio_ketab