eitaa logo
۱۹ مهر 🇮🇷
456 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
499 ویدیو
236 فایل
۱۹مهر ،صفحه ارتباطی قرارگاه فرهنگی اجتماعی صاحب‌الأمر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مشاهده در ایتا
دانلود
🥇 جایگاه ماه مبارک رمضان در-تشکیلاتی 1️⃣ نکته اول: زمان ها منازل سلوک الی الله هستند ✅ یکی از مراقبت‌های سلوکی مهمّ انسان، چه در سلوک فردی و چه در و ، توجه و مراقبت نسبت به ایام و مناسبت‌های خاصّ الهی در طول هر سال است که انسان باید با مراقبه، نسبت به این ایام استفادۀ حداکثری از آن‌ها ببرد. ✅آیت‌الله میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(رض) در ابتدای کتاب شریف المراقبات می‌فرمایند: زمان‌ها، منازل سلوک الی الله هستند. همان‌گونه که انسان در حرکت از شهری به شهر دیگر، منازلی بر سر راه دارد، و برای رسیدن به مقصد، منزل به منزل حرکت می‌کند و در منازل وقوف می‌کند، تجدید قوا می‌کند تا بتواند تا منزل دیگر حرکت کند، در سیر و سلوک الی الله نیز، از منازلی عبور می‌کند تا به مقصد برسد. حرکت به سوی خداوند، در منازل سلوکی زمان ها محقق می شود به این معنا که هر روزی از روزهای زندگانی انسان، از زمانی که چشم به این جهان گشوده است تا آن زمان که چشم از این دنیا فرو می‌بندد، چونان منازلی در مسافرت انسان به سوی آخرت و سیر و سلوک او به سوی خداوند هستند. ⭐️از امام حسين(ع) روايتي بسيار زيبا وارد شده است که مي‌فرمايد: يا ابْنَ آدمَ إنَّمَا أنْتَ ايّام. کُلَّمَا مَضَي يَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ (ارشاد القلوب، ج۱، ص۴۰) اي فرزند آدم! تو خودت روزگاران هستي. هر روزي که مي‌گذرد، بخشی از وجود تو رفته است؛ بعضي از تو رفته است که تکرارشدني نيست. بر این اساس، عمر هر فرد انسانی برای رسیدن به کمالی که برای او قرار داده شده است و نزد خداوند سبحان معلوم است، کافی است. به شرطی که انسان حق زمان ها را استیفا کند و زمان را با عمل صالح در وجود خویش تثبیت کند. اگر زمان هایی خالی ماند یا انسان استفاده غیر صحیح کرد، به همان نسبت از کمال نهایی او ساقط می شود. 🧷انسان، عمل انسان، و ظرف زمان، هر سه موجود حیّ هستند و لذا ترکیب آنها حقیقی بوده و نتیجه و ثمره این ترکیب یک حقیقتی است که متولد می شود لذا باید دقّت داشته باشیم که چه عملی را با چه کیفیتی، در کدام منزل از منازل زمان برای خود تثبیت می کنیم. 🧷 همین معنا در مورد حیات جمعی نیز وجود دارد به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی(رض) در تفسیر المیزان(ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران) و بر اساس دلیل عقلی و نقلی و به خصوص آیات قرآن، نیز حقیقت دارد و برای جامعه و هویت جمعی نیز، موت، حیات و أجل یعنی طول عمر معنا دارد؛ وَ لِکُلِّ اُمَّةٍ أَجَل (اعراف: ۳۴). 👈 بر این اساس نیز دارای است و برای آن می توان از طول عمر و چرخه حیات صحبت کرد و این تعبیر استعاره یا مجاز نیست! و زمان ها برای حرکت جمعی و کاروانی نیز و توحیدی إلی الله هستند (تقریری از نکته اول جلسه اول، برگرفته از سایر مباحث استاد عابدینی) @karavani ———————— @Sahebolamrkh
🔰 پیام دبیر قرارگاه فرهنگی و اجتماعی صاحب‌الامر(عج) به مناسبت روز قدس —————————— @Sahebolamrkh
برای حمایت از قدس چه کنیم؟ 💡ایده‌؛ اقدامات مردمی برای حمایت از قدس... ⬇️⬇️⬇️ —————————— @Sahebolamrkh
⭐️ غلبه بر هوای نفس ✅ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: گاهی انسان به خود تلقین میکند که نمیتواند بر هوای نفسش فائق بیاید. روزه ماه رمضان به انسان ثابت میکند که میتواند آن وقتی که اراده کند، پیروز شود. میتوان با اراده و توکل از عادات ناپسندی که در ما هست و مایه عقب افتادگی مادی و معنوی است، نجات یافت. 🏷 ———————- @Sahebolamrkh
🔮ادامه مباحث سلوک تشکیلاتی: 🔗 یکی از مسائل مهم در این است که فرد با تعین سابق خود وارد تشکیلات می شود و عموما تشکیلات نیز می خواهد به او جدید بدهد. لذا بین این دو حیثیت و تعیّن، شکل می گیرد. اما در جریان مجالس محرّم، حیثیت قبلی با ورود انسان به فضای هیأت پشت درب باقی می ماند و حیثیت جدید شکل می گیرد که این مسأله به خاطر قوّت حیثیت مجالس امام حسین (ع) است. ✅هر مقدار حیثیت قوی تر باشد، فروریختن حیثیت های قبلی و شکل گیری حیثیت های مرتبط جدید راحت تر صورت می گیرد. در رابطه با مجالس امام حسین (ع) شخص احساس می کند که در نسبت با امام، حیثیت واقعی و رابطه حقیقی پیدا می کند که با حیثیت های اعتباری دیگر کاملا متفاوت است. ✅ از مسائل اساسی شکل دادن به ، فروریختن همین منیّت هاست. چرا که منیت و شرح صدر نداشتن، موجب به چالش افتادن می شود و چرخ دنده ها برای همدیگر اصطکاک ایجاد می کنند. در تشکیلات الهی، هر مقدار الهیّت قوت پیدا کند، منیّت ها کم رنگ تر شده و اصطکاک ها از بین می رود و بیشتر می شود. ✅ فرموده اند «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» تا ما سبک زندگی را از یک منشأ واحد دریافت کنیم. اگر ما همان طور که به ما فرموده اند، احیاء امر کنیم و همان طور که عزا در جریان این مجالس شکل می گیرد، خوشی و شادمانی نیز از همین جریان سرازیر شود، ویژه ای شکل خواهد گرفت که کاملا توحیدی است. برخلاف حالتی که شادی را از جایی می گیریم که با مجالس عزاداری مغایرت دارد و سبک زندگی متناسب نیست. ✅ جریان مجالس اهل بیت علیهم السلام در دایره که مربوط به ذات انسان است، اثرگذاری دارند. اما سبک زندگی در نظام عرضیات است که زائل شدنی هستند. البته این نظام عرضیات می تواند به مرور و با تشدید تبدیل به ذات شود. 🤲ان شاء الله خدای سبحان به ما اذن ورود به این ماه عظیم را عنایت کند. همان طور که ورود به اماکن اذن ورود می خواهد، ورود به زمان ها نیز اذن می خواهد تا انسان بتواند با تمام وجود، ورود پیدا کند و سرعت سیر پیدا کند. @karavani ——————— @Sahebolamrkh