🌹🌹14 رمضان سالروز شهادت مختار رَحِمَهُ الله
🌹مختار در سال اوّلِ هجرت در طائف به دنیا آمد و در سال 67 هـ در کوفه به دست مصعب بن زبیر به شهادت رسید. کنیه ی او ابو اسحاق بود.
🌹ابو عُبَیده، پدرش از صحابه ی بزرگ بود که در جنگ شهید شد. بعد از پدر، دو برادرش حکم و جبیر شهید شدند.
🌹مختار در هجده ماه حکومتش، هجده هزار نفر از قاتلین سیدالشهدا علیه السلام را به جهنّم فرستاد. این به غیر از کسانی است که به دست اصحاب و یاران او و ابراهیم بن مالک اشتر در بیرون کوفه و در کنار نهر خازر کشته شدند.
🌹سعد عموی مختار از طرف امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام والی مداین بود، و هرگاه جایی می رفت مختار را به جای خود می گذاشت.
🌹امیرالمؤمنین علیه السلام به او خبر از فتح و ظفر دادند، و میثم تمّار در زندان کوفه او را بشارت داد.
🌹در روز عید قربان حکم پسر مختار خدمت امام باقر علیه السلام آمد. بعد از اینکه خود را معرفی کرد، امام باقر علیه السلام او را نزد خود خواند و او عرض کرد :آقای من، مردم درباره ی پدر من بسیار سخن می گویند. به خدا قسم سخن درست کلام شماست.
🌹امام علیه السلام فرمودند : مردم چه می گویند؟
🌹پسر مختار گفت : می گویند پدرم دروغگو بوده است. اکنون هر چه شما بفرمایید آن را قبول دارم.
🌹امام علیه السلام فرمود :سبحان الله، پدرم خبر داد که مهریه ی مادر من از پولی بود که مختار آن را برای پدرم فرستاد.
🌹مختار خانه های خراب ما را آباد کرد، و دشمنان ما را به قتل رسانید، و هر خونی که از ما ریخته شد طلب نمود. آنگاه سه مرتبه فرمود : «رحم الله أباک»، حقّی از ما نزد أحدی نماند مگر اینکه آن را گرفت.
🌹در کودکی امیر المؤمنین علیه السلام او را روی زانوی خویش می نشاند و به او لطف و مرحمت می فرمود، و دست بر سر او می کشید و به او می فرمود :
یا کیّس یا کیّس ! ای زرنگ، ای زرنگ !
🌹امام باقر علیه السلام می فرماید :به خدا قسم پدرم مرا خبر داد که مختار نزد فاطمه بنت امیر المؤمنین علیه السلام می آمد، و آن مخدّره برای او فرش پهن نموده پشتی برایش می گذاشت. سپس فرمود :هر حقّی که ما نزد کسی داشتیم او مطالبه نمود. قاتلین ما را کشت و برای ما خونخواهی نمود. (2)
🌹در روایت دیگر می فرماید :هنگامی که مختار سر نحس عُبیدالله را برای امام زین العابدین علیه السلام فرستاد، آن حضرت سر سفره بود و خوشحال شد و برای مختار دعا فرمود. (3)
🌹بنا بر قول دیگری قیام مختار در شب 14 ربیع الاوّل سال 66 هـ (4)؛ و بنا بر قولی 16 ربیع الثانی بوده است. (5)
📚 منابع :
1. ذوب النضار : ص 101. و ... .
2. بحار الانوار : ج 45، ص 343، 351. و ... .
3. اختیار معرفة الرجال : ج 1، ص 341. و ... .
4. مقتل الحسین علیه السلام (ابی مخنف) : ص 326. و ... .
5. امالی شیخ طوسی : ص 240. و ... .
آخرین ساعات #آخرالزمان دقیقا اون جاییه که همزمان با اون که صهیونهای خونخوار، مشغول سلاخی و تجاوز به نوامیس مسلمین هستند؛ عدهای در شیعهخانه امام زمان و در سرزمین وحی، آرمانشون آزادی فحشا و بیبندباری شده
و بَدا به حال تک تکشون...
📣📣📣📣📣📣📣📣
✴️ما هم اولینیم هم بهترین✴️
⭕️دقت کردی تاثیر معدل تو کنکورشده ۵۰درصد؟؟؟!!!⭕️❗️
✅این یعنی فقط کلاس کنکورای پرهزینه کارساز نیست❌
✅باید برای ساختن آیندت،روی معدلتم کار کنی
تو این کانال رایگان ،میتونی مباحث ریاضی فنی و کارودانش رو ریشه ای یاد بگیری.
پس به این کانال ملحق شو👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/481886871Cd9f060d59c
.
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرم بر ما که زنده ایم هنوز
🎼
🔸علة صلح الإمام الحسن بن علي عليه السلام مع معاوية بن أبي سفیان(لعنه الله):
🔸علت صلح امام حسن(عليه السلام) با معاویه (لعنه الله):
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ دَاوُدَ اَلدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ اَللَّيْثِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي بُكَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْعَلاَءِ اَلْخَفَّافُ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ: قُلْتُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ دَاهَنْتَ مُعَاوِيَةَ وَ صَالَحْتَهُ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ اَلْحَقَّ لَكَ دُونَهُ وَ أَنَّ مُعَاوِيَةَ ضَالٌّ بَاغٍ فَقَالَ يَا أَبَا سَعِيدٍ أَلَسْتُ حُجَّةَ اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ إِمَاماً عَلَيْهِمْ بَعْدَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَلَسْتُ اَلَّذِي قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِي وَ لِأَخِي اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا قُلْتُ بَلَى - قَالَ فَأَنَا إِذَنْ إِمَامٌ لَوْ قُمْتُ وَ أَنَا إِمَامٌ إِذْ لَوْ قَعَدْتُ يَا أَبَا سَعِيدٍ عِلَّةُ مُصَالَحَتِي لِمُعَاوِيَةَ عِلَّةُ مُصَالَحَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَنِي ضَمْرَةَ وَ بَنِي أَشْجَعَ وَ لِأَهْلِ مَكَّةَ حِينَ اِنْصَرَفَ مِنَ اَلْحُدَيْبِيَةِ أُولَئِكَ كُفَّارٌ بِالتَّنْزِيلِ وَ مُعَاوِيَةُ وَ أَصْحَابُهُ كُفَّارٌ بِالتَّأْوِيلِ يَا أَبَا سَعِيدٍ إِذَا كُنْتُ إِمَاماً مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ لَمْ يَجِبْ أَنْ يُسَفَّهَ رَأْيِي فِيمَا أَتَيْتُهُ مِنْ مُهَادَنَةٍ أَوْ مُحَارَبَةٍ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ فِيمَا أَتَيْتُهُ مُلْتَبِساً أَ لاَ تَرَى اَلْخَضِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمَّا خَرَقَ اَلسَّفِينَةَ وَ قَتَلَ اَلْغُلاَمَ وَ أَقَامَ اَلْجِدَارَ سَخِطَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِعْلَهُ لاِشْتِبَاهِ وَجْهِ اَلْحِكْمَةِ عَلَيْهِ حَتَّى أَخْبَرَهُ فَرَضِيَ هَكَذَا أَنَا سَخِطْتُمْ عَلَيَّ بِجَهْلِكُمْ بِوَجْهِ اَلْحِكْمَةِ فِيهِ وَ لَوْ لاَ مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ أَحَدٌ إِلاَّ قُتِلَ .
🔰،از ابى سعيد عقيصا نقل كرده كه وى گفت:محضر مبارك حسن بن على بن ابى طالب عرض كردم:اى فرزند رسول خدا براى چه با معاويه مداهنه و صلح نموديد و حال آن كه مىدانستيد حقّ مال شما است نه مال او و نيز مىدانستيد كه معاويه گمراه و ستمگر است؟ حضرت فرمودند:آيا بعد از پدرم عليه السّلام من حجّت خدا بر مردم و امام ايشان نيستم؟ عرضه داشتم:چرا؟ فرمود:آيا مگر من نه آن كسى هستم كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله در باره من و برادرم فرمودند:حسن و حسين دو امام بوده چه قيام كرده و چه بنشينند؟عرض كردم:آرى همين طور است. فرمود:پس من امام بوده چه قيام كنم و چه بنشينم،اى ابا سعيد به همان علّتى كه پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله با بنى ضمره و بنى اشجع و با اهل مكّه هنگام برگشت از حديبيّه صلح فرمودند من نيز با معاويه صلح نمودهام،آنها كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله با ايشان صلح فرمود بنصّ كتاب كافر بودند و معاويه و اصحابش به مقتضاى تأويل قرآن كافر مىباشند،اى ابا سعيد وقتى من امام از جانب خدا بودم نبايد رأى مرا تخطئه كنى و عملى را كه انجام دادهام چه مهادنه و صلح بوده و چه محاربه و جنگ باشد مىبايد بپذيرى اگر چه حكمت كردار من بر تو مخفى و مشتبه باشد،مگر نمىبينى جناب خضر عليه السّلام وقتى كشتى را شكافت و جوان را كشت و ديوار را تعمير كرد و بپا داشت موسى به غضب آمد و از كردارش سخت برآشفت،جهت غضبناك شدن موسى اين بود كه حكمت عمل خضر بر او مخفى بود تا آن كه خضر عليه السّلام آن را بازگو كرد و موسى راضى گشت،عمل و كردار من نيز همين طور مىباشد يعنى از عمل و فعل من خرسند نبوده بلكه غضبناك هستند زيرا حكمت آن بر شما پنهان مىباشد و آن اين است كه اگر من غير از اين مىنمودم يك نفر از شيعيان ما روى زمين باقى نمىماند مگر آن كه او را مىكشتند.
📚علل الشرایع ج ۱، ص ۲۱۱.
#امام_حسن
11.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 تصاویر تکان دهنده از کشتار تفریحی انسانها توسط اسرائیل
‼️ الجزیره به تصاویری دست پیدا کرده که پهپاد اسرائیل ۴ نفر را که بدون هیچگونه سلاح یا آزار در حال رفتن به خانه خود هستند را به طور تفریحی میکشد!
3.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 حیرت میزبانان برنامه محفل از تلاوت فوقالعاده قرآن توسط حاج محمود کریمی💚
🔍 از خبرنگاران روسی یاد بگیرید!
♦️ در انتشار اخبار تروریستی کروکوس مسکو خبرنگار روسی به شکل حرفهای عمل کردند که نکات آن را با حادثه تروریستی کرمان مقایسه میکنیم:
1⃣ در انتشار عوامل یا علت حادثه نه اوکراین را عامل حادثه دانستند و نه از داعش پذیرفتند که عامل حادثه است، بلکه محتاطانه عمل کردند. ولی در حادثه تروریستی کرمان یکی از ترکیدن کپسول خبر میداد، دیگری از انفجار موکب! در تعداد انفجارها هم اتفاق نظر نداشتند. خبرگزاریهای ایرانی در تلاش برای خبر اول بودن، دچار اشتباهات فاحش زیادی میشدند.
2⃣ تعداد کشته و زخمیها در حادثه تروریستی مسکو فقط از یک مرجع خبری بیرون آمد ولی برعکس آن، تعداد کشته و زخمی در حادثه کرمان چند بار اصلاح خورد. حتی در روایت اول حادثه کرمان کشتهها انکار میشد تا تصاویر کشتهها بیرون آمد!
3⃣ در حادثه تروریستی مسکو تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدهاند، ولی تصاویر کشتهها فقط از نمایی دور و بسیار محدود در فضای مجازی بیرون آمد، اما در حادثه کرمان خبرگزاریهای رسمی کشور تکه پاره شدن هموطنان با جزئیات آن را به تصویر کشیدند!
4⃣ با نگاهی به خبرگزاریهای رسمی و غیررسمی روسیه میتوان فهمید که گزارش نویسی خبرنگاران همراه با آرامش و به دور از احساسات و هیجانی کردن این حادثه است، آنها از انتشار خبر و تصویر خامی که بدون توضیح باشد اجتناب کردند ولی در حادثه کرمان، فضا کاملا احساسی و هیجانی که خروجی آن، این شد که مردم در مزار کرمان ساعتها در آن محل به آرامش نمیرسیدند.