غار قدمگاه که توسط ایرانیان باستان برای مراسم آیین میترا مورد استفاده قرار میگرفت، در بالادست گورستان قدمگاه در نزدیکی روستای بادامیار از توابع آذرشهر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این مکان به صورت غاری مخروطی شکل با قطر ۱۵ متری در دل صخره سنگی کوه کنده شده و قبل از آیین زرتشت به عنوان معبد مهر از آن استفاده شده است.
قدمت این غار دست کند را دوازده هزار سال تخمین زده اند. این مکان که قبلاً معبد آیین مهر بود، در دوران مختلف تاریخ، استفاده های متعدد دیگر نیز داشته است، از جمله گاهی سنگر و محلی امن برای نیروهای رزمی بود و گاه مکان عبادت دراویش. همچنین در قرون ۶ الی ۸ هجری قمری به عنوان تکیه عرفا و دراویش مورد استفاده قرار گرفته و سپس به عنوان مسجد از آن بهره برداری شده است. امروزه نیز اهالی روستا و گردشگران اغلب مراسم مذهبی ماه های محرم و رمضان خود را در این مکان برگزار میکنند
در آﻏﺎز ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﺎت ﺑﺸﺮی، کارکرد ﭘﺎیاﻓـﺰار (کفش)، ﺻـﺮﻓﺎً برای ﺣﻔﺎﻇـﺖ و ﻣـﺼﻮن داشتن ﭘﺎﻫﺎی اﻧﺴﺎن از ﺷﺮاﻳﻂ ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ اقلیمی و ﺟﻮی بوده اﺳـﺖ که ﺑـﺎ ورود اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻤﺪن و شهرنشینی، کفشها تنوع بیشتری به خود میگیرد: شامل فرم، جنس، رنگ و تزیینات کفش و ... .
رنه دالمانی مینویسد: کفاشان برای بانوان ایرانی کفشهای متحدالشکلی میساختند. این کفشها تماماً بدون پاشنه و نوک برگشته بوده، قسمتی که در زیر پاشنه قرار دارد از چوب است که آن را تراشیده، روی آن را با چرم پوشانده و با مفتولهای مسی زینت دادهاند. در شهرهای دیگر بخصوص "اصفهان" ، بانوان کفشهای چرمی بیپاشنهای به پا دارند که نوک آنها برگشته است.
نمونهای از آنها را میتوان در موزه ملی هنرهای اصفهان مشاهده کرد. تزیینات فلزی به کار رفته بر روی این اثر و رودوزیهای زینتبخش داخل کفش، احتمالا نشان از تمکّن مالی و متموّل بودن صاحب آن دارد.
کفش
قدمت: دوره قاجاریه
محل ساخت یا مبدا اثر: اصفهان
مواد و روش تزئین: چرم دوزی و سوزن دوزی
اندر حکایت سوهان
سوهان اولین بار چطور به دربار راه پیدا کرد؟ نقل مى کنند که در دوره قاجار، یعنی حدود سالهای ۱۲۸۵ شمسى وقتی قرار شده صحن حرم حضرت معصومه افتتاح شود، مظفرالدین شاه که آن زمان پادشاه ایران بود، رئیس ایل قاجار را به قم مى فرستد. کسبه و بازاریان قم هم به استقبال او میروند و هر کدام با خود تحفه و هدیه اى مى برد که یکى از آن هدایا، حلواى قمى بوده است. این حلوا را که از آرد گندم، مالت، شکر و روغن تهیه میشود صنف عطار تقدیم کرده بودند. رئیس ایل قاجار هنگام بازگشت به تهران مى گوید: «آن حلوا، چون (سوهان) دل مراصیقل داد و غذایم را هضم کرد !
از این بدهید تا براى اعلیحضرت ببرم.» به این ترتیب هم نام حلوای قمی به سوهان تغییر میکند و هم سوهان از قم تا تهران و از آنجا کم کم به دیگر نقاط ایران میرود. حالا در قم حدود ۷۰۰ کارگاه سوهان پزی فعال هستند که به طور میانگین ۲۵ تن سوهان تولید میکنند و ۲۰ تن آن به خارج از کشور صادر میشود.
با سلام و عرض ادب و احترام
جلسه سیاسی فرهنگی پیروان ولایت شنبه سخنران برادر بسیجی و مخلص جناب آقای حاجی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ( با موضوع پرسش و پاسخ مسائل سیاسی روز)
زمان شنبه 23 اردیبهشت
ساعت 20
مکان خیابان سروش مقابل مسجد الغفور خیابان صاحب الزمان مسجد صاحب الزمان (عج)
حضور برای کلیه علاقه مندان بلامانع است.
با تشکر نباتی
🔺از نظر آقای شیرازی، قمه زنی جزو شعائر الله هست و موجب بدبینی به اسلام و وهن مذهب نمیشه؛
ولی اجرای حدودِ الهی اگه موجب بدبینی شه، واجبه ترک بشه!
#تناقض