🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#جامعه_کبیره
#قسمت_۷
«ساسة العباد»، یعنی سیاستگذاران بندگان خدا
👈«ساسة العباد»، یعنی دین ازسباست جدانیست👉
🍃اهلبیت علیهمالسلام تنها کسانی هستند که شایستگی زمامداری و سیاست را دارند و خدا پادشاه مردم و سیاستگذار مردم است. ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، در مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهلبیت علیهمالسلام است. اسلام نمیتواند با حاکمیت و حکومت کار نداشته باشد. چون انسانها برای هدف والایی خلق شده اند که آن هم تشبه به حق تعالی و تخلق به اخلاق الهی است. این تشبه، چه در جامعه فردی و چه در جامعه جهانی، جز با حکومت الهی امکانپذیر نیست. 👌اگر کسی تحت حاکمیت خدا قرار نگرفت، باید در زیر لوای طاغوت زندگی کند. این همان معنای خارج شدن از نور به سمت ظلمت است.
✔کلمه «ساسة» جمع سائس، از مصدر سیاست است. سیاست در لغت، به معنای تدبیر کردن و مدیریت کردن بوده که در بخش حکمت عملی است. حکمت را در قدیم به دو قسمت نظری و عملی تقسیم میکردند. حکمت عملی شامل تدبیر منزل، سیاست مدن و اخلاق است.
🌺«ساسة العباد» یعنی سیاستمداران بندگان، سیاستگذاران بندگان خدا. پس معلوم است منظور از تدبیر، تدبیر اجتماعی یا مدیریت اجتماعی است. به همان معنای مدیریت سیاسی. این جنبه از تدبیر به صفت مَلِک بودن خداوند تبارک و تعالی برمیگردد: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِكِ النَّاسِ». مَلِک غیر از مَلَک است. مَلَک یعنی فرشته و مَلِک یعنی پادشاه. یکی از اسمهای الهی هم "مَلِک" است. یعنی خدا پادشاه مردم و سیاستگذار مردم است و مردم در تحت حاکمیت خدا زندگی میکنند. این قضیه جنبه سیاسی دارد و ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهل بیت (علیهمالسّلام) است. در واقع اهلبیت مظهر اسم "مَلِک بودن" خداوند در روی زمین هستند.
ادامه دارد.....
-----🌸
یامهدی:
@sahebzamanchanel
🍃🌼🍂🌼🍃🌼🍂
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#جامعه_کبیره
#قسمت_۸
👈بنابراین، منظور از «وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ» یعنی تمام بندگان خدا احتیاج به سیاستمدار و پادشاه دارند و اهل بیت علیهمالسلام تنها کسانی هستند که شایستگی حکومت و حاکمیت بر مردم را دارند.👉
🌸ولی فقیه کیست؟🌸
در عصر غیبت اهل بیت، ولیفقیه میتواند با قانونی که اهلبیت گفتهاند، حاکم باشد. اگر ما الان ولایت فقیه داریم، تنها برهه ای است که بعد از پیغمبر ولایت فقیه غیر معصوم حاکم است. البته این نوع ولایت فقیه در زمان خود ائمه هم بوده. یعنی یک فقیه از بین چند تن از فقهای شیعه به انتخاب خاص یا عام، به کشورهای مختلف اعزام میشدند و به جای معصوم علیهالسلام فرمانروایی میکردند. حکمشان هم حکم معصوم بود. هیچ فرقی هم نمیکرد.
ائمه از طرف خودشان، کسانی را به عنوان ولیفقیه به جاهای مختلف میفرستادند. مثلاً امیرالمؤمنین سلمان را به مدائن فرستاد. حضرت، «محمد بن ابی بکر» و مالک اشتر را به مصر فرستاد و .... پس حاکمی که فقه میداند، یعنی قوانین شرعی را خوب میداند و از طرف معصوم حاکمیت دارد، چنین کسی را ولی فقیه میگویند. اینها یاد آور جملهی امام خمینی ره است که فرمود: ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است.
👌امام حسن عسکری علیهالسلام به نصب عام، فقها را جانشین خودش اعلام کرد و گفت: اگر فقیهی که این شرائط را داشته باشد: «فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ» مردم همه باید تابع او باشند. امام صادق علیهالسلام نیز همین حدیث را فرمودند: و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان یقلدوه= و اما هر یک از فقهاء که خوددار و حافظ دین خود و مخالف هوای نفس و مطیع فرمان مولای خود باشد، عوام باید از او تقلید کنند».
🌷امام زمان علیهالسلام نیز فرمودند: «فإنه حجتی علیکم» او حجت من بر شماست و من هم حجت خدا بر شما هستم.
🌸👈پس حاصل کلام اینکه طاغوت به معنای طغیانگر و طغیان کرده و کسی که حاکمیت را از بخش «فوق عقلانی و فطری» گرفته. از طرفی چون انسانها برای آن هدف والا خلق شده اند و همه برای شبیه شدن به الله و رسیدن به اهل بیت و رسیدن به مقام اهل بیت مساوی هستند، اسلام در سیاست دخالت میکند تا زمینهای فراهم بشود که در اجتماع جلوی آزادیهای انسانی و معنوی گرفته نشود و همه بتوانند به انسانیت و هدف خلقتشان برسند.👉
🌷🖌پس اگر میخواهید شبیه به الله شوید، باید عبد باشید. عبد بودن یعنی همه دستورها و فرمولهایی که خدا میگوید را رعایت کن. یعنی انسان در تمام اعمال، اخلاق، بصیرت و اعتقاداتش شبیه مولای خودش باشد. یعنی هر چه را که خدا میبیند، او هم میبیند. یعنی نظرش با نظر خدا یکی است.
ازانجا که اطاعت ولی فقیه از جانب خدا وامام معصوم ع است باید ازاواطاعت کرد👌
----🌸
یامهدی:
@sahebzamanchanel
🍃🌺🍂🌸🍃🌺🍂#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#قسمت_۱
♦-زيارت جامعه كبيره
زيارت جامعه كبيره ، از جمله زياراتي است كه سند آن در كتاب هاي روائي و منابع حديثي معتبر ، بويژه در كتب چهارگانه شيعه ، وجود دارد .
الف) شيخ صدوق (ره) ، اين زيارت را در كتاب « من لا يحضره الفقيه » - از كتاب هاي چهارگانه شيعه -از زبان امام هادي (عليه السلام) نقل كرده است. ( من لا يحضره الفقيه – ج دوم- ص 609 )ايشان ، همين زيارت را در كتاب عيون اخبار الرضا (عليه السلام) نيزآورده است.
( عيون اخبار الرضا (عليه السلام) – ج 2،ص 272)
🌷شيخ صدوق كسي است كه به دعاي امام زمان (عج) ، متولد شده است.
خود ايشان در اين باره مي گويد : « هر گاه ابوجعفر محمد ابن علي الاسود ، مرا مي ديد كه براي گرفتن علم و دانش به محضر استاد مي روم ، به من فرمود:
اين ميل و اشتياق به علم و دانش كه در تو وجود دارد ، مايه شگفتي نيست ، زيرا تو ، به دعاي امام زمان (عج) متولد شده اي.»
(كمال الدين و تمام النعمة - شيخ صدوق -ج 2 - باب 45 -ص 502 )
🌸 از بعضي از بزرگان نقل شده است كه حضرت ولي عصر (عج) ، گاهي اوقات ، سر قبر شيخ صدوق تشريف مي برند.
(نسيم معرفت – حسين گنجي – ص 24 )
شيخ طوسي (ره) در معرفي شيخ صدوق مي گويد: « او دانشمند جليل القدر و حافظ احاديث بود . از احوال رجال ، كاملاً آگاه . و در سلسله احاديث ، نقادي عالي مقام به شمار مي آمد . بين بزرگان قم از نظر حفظ احاديث و كثرت معلومات ، مانند نداشت .» (دانشمندان مسلمان ، فقها و اصولين- سايت اهل البيت-AhL-UL-BAIT.ORG)
حضرت امام خميني (ره) درباره ايشان مي گويد: « بايد بداني كه شيخ صدوق كسي است كه تمام علماءاعلام از او كوچكي مي كنند و او را به جلالت قدر مي شناسند. آن بزرگوار كسي است كه به دعاي امام زمان (عج) متولد شده. آن كسي است كه، مورد لطف امام زمان (عليه السلام) بوده.»
(چهل حديث- مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) – ص 73)
ب) مرحوم شيخ طوسي نيز، اين زيارت را در كتاب، « تهذيب الاحكام » كه يكي ديگر از كتب چهار گانه روائي شيعه است، آورده.
( تهذيب الاحكام- ج6- ص95)
شيخ طوسي ، شاگرد شيخ مفيد و سيد مرتضي علم الهدي است . او پايه گذار علوم اسلامي در مذهب تشيع است و هم اوست كه اولين دانشگاه شيعه (= حوزه علميه نجف اشرف) را تاسيس كرد .
علامه سيد مهدي بحر العلوم از پيشوايان مكتب جعفري و از با تقواترين علماء جهان اسلام درباره ايشان مي گويد:«محمّد ابن حسن طوسي، سرآمد طائفه اماميه و پرچمدار شريعت اسلام و پيشواي فرقه شيعه بعد از ائمه معصومين سلام الله عليه است.
او در آنچه متعلق به دين و مذهب است ، مورد اعتماد ماست. او محقق اصول و فروع و تهذيب كننده معقول و منقول است. شيخ الطائفه ما ورئيس شيعه ،علي الطلاق است.»
(ديدار با ابرار – شماره 34- علي رضا شهروي – سازمان تبليغات اسلامي- ص47)
#جامعه_کبیره
یامهدی:
@sahebzamanchanel