#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
سنّ حضرت سيده نساء العالمين (س) در زمان شهادت
درباره تاريخ ولادت آن حضرت، نقل دو سال پس از بعثت پيامبر (ص) منقول از #شيخ_مفيد (ره) ترجيح دارد
كه بر اين اساس، آن حضرت در سن 13 تا 14 سالگي ازدواج كردند و در سن 22 تا 23 سالگي به شهادت رسيدند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#پاسخ_به_شبهات
#جمعه_های_انتظار
#امام_زمان عجّل اللّه فرجه
#مهدویت 4
حديث معروفي از رسول الله(ص) رسيده است كه فرمود:
"لو لم يبق من الدنيا الا يوم لطوّل اللهُ ذلك اليوم حتي يلي رجل من أهل بيتي، يُواطئ اسْمُهُ اسْمِي"؛ يا "لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطوّل الله عزوجل ذلك اليوم حتي يبعث فيه رجلا من ولدي اسْمُهُ اسْمِي"؛ يعني:
"اگر تنها از دنيا يك روز باقي ماند البته خدا آن روز را آنقدر طولاني فرمايد تا مردي از اهل بيت من كه اسم او برابر اسم من است حكومت كند".
🖍همچنين احاديث زيادي وارد شده است كه پيامبر(ص) فرمود:
"المَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي اسْمُهُ اسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتي..."
يعني "مهدي از اولاد من است. نامش نام من و كنيه اش كنيه من است..." ؛
اما جاعلان، جمله "اسمُ ابيه اسمُ ابي" يعني "نام پدرش، نام پدر من است" را بر آن اضافه كردند تا با «محمد بن عبدالله محض» منطبق شود!
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
🖍آيا طبق منابع و شواهد تاريخي #فاطميه_دوم زمان شهادت حضرت زهرا(س) است؟
✍🏼بله!نقلي كه شهادت حضرت را ۴۰ روز پس از رحلت نبي مكرم اسلام (ص) ميداند چندان قابل اعتنا نيست.
فاطميه اول كه ۷۵ روز پس از رحلت #حضرت_رسول (ص) است زمان #شهادت اين بانوي بزرگوار نيست
بلكه آغاز بيماري و بستري شدن حضرت و در واقع زمان هجوم به خانه ايشان براي بيرون بردن #حضرت_علي به منظور بيعت است كه به سقط جنين صديقه طاهره (س) و بيماري او منتهي شد.
شهادت حضرت در اصل روز سوم جماديالثاني يعني حدود ۳ ماه پس از رحلت پدر بزرگوارشان بوده است كه به فاطميه دوم در كشور ما معروف و مشهور است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
▪️عیادت شیخین از حضرت زهرا(علیها السلام) بعنوان حلالیت طلبی، اما بدون آنکه حاضر به برگرداندن حق و پایان دادن به غصب باشند!
شیخ صدوق به دو سند از امیرالمؤمنین و امام حسین(علیهما السلام) روایت کرده که فرموند:
هنگامی که بیماری حضرت زهرا(س) شدت گرفت زنان مهاجرین و انصار گرد ایشان آمدند و جویای حال ایشان شدند. حضرت در پاسخ بیاناتی فرمود که گویای شدت نارضایتی ایشان از سستی و کوتاهی مردانشان بود.
زنان بیانات حضرت را به مردانشان رساندند، و در نتیجه عدهای از مردان مهاجرین و انصار جهت عذرخواهی نزد حضرت آمدند و گفتند: ای سرور بانوان، اگر ابوالحسن این امر را پیش از آنکه این حکومت تثبیت شود و استحکام یابد به ما میگفت هرگز از او به دیگری عدول نمیکردیم!
حضرت(س) فرمود: از من دور شوید! که با این عذر آوردنهای دروغینتان پذیرش عذری نیست، و با این سستی شما چارهای نیست و کاری از پیش نمیرود.
و شاید همین قضایا بود که شیخین را به تلاش برای ملاقات و عیادت حضرت برانگیخت.
خبر عیادت را سُلیم بن قیس هلالی از ابن عباس، و شیخ صدوق با سلسله سندش از امام صادق(علیه السلام) روایت نموده که همراه با جزئیات بیشتری است. امام(ع) فرمود:
هنگامی که فاطمه بیمار شد.. آن دو برای عیادتِ حضرت اذن خواستند اما حضرت نپذیرفت به آنها اذن دهد. پس ابوبکر با خدا پیمان بست که سقف خانهای بر او سایه نیاندازد تا آنکه نزد فاطمه برسد و از وی رضایت بطلبد! و یک شب را در بقیع گذراند!
پس عُمر نزد علی(علیه السلام) آمد و گفت: بدرستی که ابوبکر همراه پیامبر خدا(صلّی الله علیه وآله) در غار بود پس یار پیامبر است، و او پیرمردی دل نازک است! و چندین بار آمدیم که از فاطمه اذن ورود بگیریم تا رضایت بطلبیم! اما او نپذیرفت که به ما اذن ورود دهد. پس اگر مصلحت میدانی برایمان از او اذن ورود بگیر.
حضرت گفت: باشد.
پس علی بر فاطمه وارد شد و به ایشان گفت: ای دختر پیامبر خدا، از این دو نفر کارهایی سر زده که خود شاهد بودهای، و چندین بار آمدهاند و ردشان کردهای و بهشان اذن ندادهای، و از من خواستند که برایشان اذن بگیرم.
حضرت زهرا گفت: بخدا به آنها اذن نخواهم داد و کلمهای با آنها سخن نخواهم گفت تا پدرم را ملاقات کنم و شکایت و دادخواهی از این دو را نزد او برم بخاطر آنچه انجام دادند و نسبت به من مرتکب شدند!
علی(علیه السلام) گفت: پس من برایشان ضمانت کردم که اذن بگیرم!
حضرت گفت: اگر چیزی را برایشان ضمانت کردهای خانه خانۀ توست و زنان تابع مردانند، در چیزی با شما مخالفت نمیکنم، پس به هرکه خواهی اذن بده!
پس علی(علیه السلام) خارج شد و به آن دو اذن داد، [پس وارد شدند] و هنگامی که چشمشان بر فاطمه(علیه السلام) افتاد بر وی سلام کردند، اما حضرت جواب سلامشان را نداد بلکه رویش را از آن دو برگرداند. پس آن دو به سمت روی حضرت رفتند..
پس حضرت(س) به علی(علیه السلام) گفت: جامه را از من بگردان!
و زنانی در اطراف حضرت بودند پس حضرت به آنها گفت: صورتم را بگردانید!
پس هنگامی که روی حضرت را برگرداندند آن دو نیز به سمت روی حضرت رفتند و ابوبکر گفت:
ای دختر پیامبر خدا، جز این نیست که نزدت آمدهایم برای حلالیت طلبی و دوری از خشم و غضبت، از شما میخواهیم که ما را ببخشی و از آنچه از ما نسبت به شما رخ داده بگذری!
پس حضرت(س) به آن دو گفت: هرگز یک کلمه با شما سخن نخواهم گفت تا پدرم را ملاقات کنم و شکایت شما دو نفر را نزد او برم و از آنچه کردید و انجام دادید و نسبت به من مرتکب شدید دادخواهی کنم!
آن دو گفتند: پس ما برای عذرخواهی آمدهایم و رضایتت را میطلبیم؛ ببخش و از ما در گذر و ما را به آنچه از ما سر زده مؤاخذه مکن!
پس حضرت بسوی علی(علیه السلام) رو نمود و به ایشان فرمود:
من با این دو نفر کلمهای سخن نخواهم گفت تا از آنها دربارۀ چیزی که آنرا از پیامبر خدا شنیدهاند بپرسم، پس اگر با صداقت پاسخم را دادند میبینم نظرم چه میشود!
آن دو گفتند: خدایا!، باشد!، و ما جز حق نخواهیم گفت و گواهی نخواهیم داد مگر به صداقت!
پس حضرت گفت: شما را به خدا قسم میدهم آیا شنیدید پیامبر را که میگفت:
«فاطمه پارۀ تن من است و من از اویم، هرکه او را بیازارد پس حقا که مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد پس به حق که خدا را آزرده، و هرکه او را پس از مرگم بیازارد همچون کسی است که او را در حیاتم آزرده، و هرکه در حیاتم او را بیازارد همچون کسی است که پس از مرگم او را آزرده»؟
گفتند: خدایا، بله.
حضرت گفت: الحمد لله.
سپس حضرت گفت: خدایا من تو را گواه میگیرم -و شاهد باشید ای کسانی که در اینجا حاضرید- که این دو مرا در حیاتم و در هنگام مرگم آزردند!
بخدا کلمهای با شما دو نفر سخن نگویم تا پروردگارم را ملاقات کنم و شکایتتان را از آنچه کردید و نسبت به من مرتکب شدید نزد او برم!
پس ابوبکر گفت: ای وای بر من! ای کاش مادرم مرا نزاییده بود!
اما عمر ..
(ادامه در ص2)
1️⃣
(ادامه از ص1)
2️⃣
پس ابوبکر گفت: ای وای بر من! ای کاش مادرم مرا نزاییده بود!
اما عمر به او گفت: عجب از مردم، چطور ولایت امورشان را به تو دادهاند در حالی که تو پیرمردی هستی که خرفت و کودن شدهای!؛ از خشم یک زن اندوهگین و بی قرار میشوی و از رضایتش خوشحال! مگر چه کرده کسی که زنی را خشمناک کند؟!
و برخاستند و خارج شدند.
این خبر را ابن قُتیبه با این تتمه روایت کرده:
حضرت گفت: پس من خدا و فرشتگان را گواه میگیرم که شما دو نفر خشمناکم کردید و راضی و خشنودم نکردید، و هنگامی که پیامبر را ملاقات میکنم شکایتتان را نزد او میبرم!
پس ابوبکر گفت: من پناه میبرم به خدای تعالی از خشمش و خشم تو ای فاطمه.
سپس ابوبکر گریۀ سختی کرد و گریان خارج شد در حالی که حضرت به او میگفت:
بخدا در هر نمازم نفرینت میکنم.
و در پیام امیرالمؤمنین(علیه السلام) به فرستادۀ عمویش عباس در آخرین روزهای حیات حضرت زهراء(علیها السلام) اینگونه آمده است:
«.. و بدرستی که فاطمه دختر پیامبر خدا(صلّی الله علیه وآله) هنوز همچنان ستمدیده است، از حقش محروم، و از میراثش رانده شده. به سفارش پیامبر خدا(صلّى الله عليه وآله) دربارۀ وی عمل نشد، و حق و احترام پیامبر و حق خدای عزّ وجل نسبت به او مراعات نشد؛ و کفایت میکند که خدا حاکم است و کیفر دهنده و انتقام گیرنده از ظالمین!».
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 4: 142- 148.
از:
- الإحتجاج (الطبرسي، 548ق) 1: 149. و برای منابع خطبه، رک: موسوعة 4: 144. مرحوم مجلسی نیز این خطبه را از بیشتر این منابع در بحارالأنوار 43: 158- 163 آورده، و سپس تا ص170 به شرح آن پرداخته.
- كتاب سليم بن قيس الهلالي العامري(76ق): 391.
- علل الشرائع (الصدوق، 381ق) 1: 220- 223، ب149.
- الإمامة والسياسة (ابن قتيبة الدينوري، 276ق) 1: 14.
- الأمالي (الطوسي، 460ق): 155- 156، ح258.
#پاسخ_به_شبهات
#جمعه_های_انتظار
#امام_زمان عج
#مهدویت 1
یکی از شبهات در زمینه وقت کلی ظهور امام زمان (عج) است
«یظهر فیملا الارض قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»، «ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند همچنان که پر از ظلم و ستم شده است».
آیا معنای این حدیث این است که یکی از لوازم ظهور حضرت حجت این است که جهان پر از ظلم و ستم شود؟
پس هر کس خواهان ظهور یا تعجیل ظهور امام باشد نباید نهی از منکر و امر به معروف کند، نباید در راه خدا جهاد کند چرا که بگذارد تا جهان پر از ظلم و ستم شود! نه اینطور نیست یعنی اوامر اساسی اسلام در جهت امر به معروف و نهی از منکر و نشر اسلام، از اسلام استثنابردار نیست؛
بنابراین واجبات اساسی اسلام ادامه دارد و احدی نمی تواند به بهانه اینکه در علامت ظهور حضرت گفته شده است که زمین پر از جور و ستم خواهد شد ظلم و ستم کند؛ این کار مغالطه ای بیش نیست که اگر هر انسان منصفی قضاوت کند این مساله را قبول نمی کند.
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#فرزندان_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_زینب سلام الله علیها 1
جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود.
از زبان او نقل شده كه ما همسايه #اميرالمومنين (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند
- مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. -
در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله #جعفر_طيار در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند.
آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل #امام_علي (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند.
او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم.
معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند
ادامه دارد 👇🏻
💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#فرزندان_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_زینب سلام الله علیها 2
🖍چرا نام حضرت، زينب بود و آيا اين قول مشهور كه زينب به معناي زينت پدر و زيب اب است قول درستي است؟
✍🏼اول اين را بگويم كه چون در افواه مشهور است كه مي گويند زينب كبري برخي از اين صفت چنين برداشت مي كنند كه حضرت زينب (س) بزرگ تر از #ام_كلثوم بوده اند در حالي كه در كتاب هاي تراجم صحابه - شرح حال صحابه پيامبر (ص) - آمده است كه زينب دختر دوم اميرالمومنين (ع) بعد از حسنين (ع) بودند.
حالا اين كه چرا نام اين دو دختر اميرالمومنين، زينب و ام كلثوم گذاشته شد مي دانيم كه پيامبر (ص) چهار دختر به نام هاي زينب و ام كلثوم و رقيه و فاطمه داشتند كه فاطمه كوچك ترين دختر پيامبر بود و #حضرت_فاطمه (س) وقتي دو خواهر خود را از دست داده بودند نام آن ها را بر روي دختران خود مي گذارند.
اين كه به قول شما برخي زينب را زينت پدر و زينت اب مي گويند اين ها ريشه اي ندارد
اين که گفته مي شود #پيامبر (ص) به پيشنهاد #جبرئيل اسم حضرت را زينب گذاشتند مبنايي ندارد
و پيش از حضرت زينب اين نام، نام دختر پيامبر و دختر #حمزه_سيدالشهدا بوده است و در زمان عرب، زينب نام درخت زيبايي در بيابان بوده كه عرب اين نام را براي دختران برگزيده بود.
ادامه دارد 👇🏻
💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#پاسخ_به_شبهات
#جمعه_های_انتظار
#امام_زمان عجّل اللّه فرجه
#مهدویت ۲
در ميان تمامي مسلمانان اين مساله كه پيامبر (ص) وعده داده است در آخر الزمان مردي از اهل بيت(ع) ظهور و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد، قابل قبول است با فرق اينكه چند نقطه مورد توافق بين شيعيان و غير شيعيان و چند نقطه هم مورد اختلاف است.
نقطه هاي مورد اتفاق اين است كه مرد مسلمان مومني از عرب، از ميان قريشيان در ميان قريشيان از بني هاشم و از بني هاشم آل ابي طالب و در ميان آنها از فرزندان علي و فاطمه است.
تا اينجا مورد اتفاق بين همه مسلمانان است اما از اينجا به بعد مورد اختلاف قرار مي گيرد به اين معنا كه فرزندان پسر علي و زهرا، بين حسن و حسين مورد اختلاف است.
اهل سنت بيشتر قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل امام حسن(ع) خواهد بود و شيعيان به پيروي از اهل بيت(ع) قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل #امام_حسين(ع) خواهد بود.
اينكه اهل سنت، امام زمان (عج) را از نسل #امام_حسن (ع) و شيعيان از نسل امام حسين (ع) مي دانند
اما
امام زمان(عج) هم از نسل امام حسن و هم از نسل امام حسين است؛ چون مادر امام محمد باقر، دختر امام حسن بوده كه به عقد امام زين العابدين در مي آيد پس فرزندان #امام _باقر تا امام زمان همه از نسل هر دو امام حسن و حسين هستند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
#پيامبر(ص) فرمودند: «فاطمه مهتر زنان جهان است»،
چون مسلمانان شنيده بودند كه فرشتگان به حضرت مريم خطاب كردند كه خداوند تو را بر زنان جهان برگزيده است
لذا عرض كردند مگر پيش از ايشان مريم(س)، مادر #حضرت_عيسي(ع) از سوي فرشتگان در قرآن به برگزيده زنان جهان خطاب نشد،
و پيامبر(ص) فرمودند: او برگزيده جهان خودش بوده، اما دخترم #حضرت_زهرا(س) برگزيده زنان جهان از اولين و آخرين است.
در قرآن كريم از زبان فرشتگان نيز حكايت شده كه حضرت زهرا(س) از كل زنان جهان بالاتر است
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
ترجمه : تدوين سيره نبوى و تاريخ اسلام
در مورد تاريخ اسلام و #سيره_رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله تا پايان ايام #خلافت_خلفا چيزى نگاشته نشد.
در اين مدت چيزى به غير از قرآن كريم و روش اعرابگذارى آن بر طبق مبادى علم نحو به دست #ابو_الاسود_دئلى و به املاى امير المؤمنين على ابن ابى طالب، تدوين نشد و اين بدان دليل بود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مسلمانان را به كتابت قرآن كريم تشويق مىكرد اما اختلاط اعراب با اقوام ديگر و رواج لغتهاى غير عربى در ميان آنها باعث شد كه ابو الاسود دئلى خدمت على عليه السّلام برسد و به راهنمايى او براى حفظ زبان عرب، علم نحو را تدوين كند.
در نتيجه گسترش قلمرو اسلامى و اختلاط با اقوام ديگر داستانهايى از پادشاهان فارس و #بنى_اسرائيل رواج يافت، و آمده است كه معاويه علاقهمند شد تا كتابى در تاريخ قديم نگاشته شود براى همين عبيد بن شريّه كه پيرمردى صد و بيستساله بود از صنعاى يمن به خدمت او در آمد و كتابى در مورد اخبار گذشتگان و پادشاهان عرب و فارس و حبشه و غيره نوشت و اين اولين متن مدوّن بعد از قرآن كريم مىباشد.
با وجودى كه مسلمانان بسيار علاقهمند بودند آثار مربوط به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله را براى هميشه نگه دارند و اين حكايت از تعلق خاطرى مىكرد كه به آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله داشتند؛
ولى با كمال تأسف خلفاى سهگانه از تدوين سيره آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و احاديث جلوگيرى مىكردند و علّت آن هم به گمان خودشان اين بود كه احاديث با قرآن كريم مخلوط مىشود.
در اين ميان تنها امير المؤمنين #على عليه السّلام زير بار اين ممانعت نرفت و آن را تأييد ننمود؛ بلكه علم نحو را به كاتب خودش ابو الاسود دئلى املا كرد، و نيز كتابهايى را در فقه و حديث نوشت و به كاتب هميشگى خودش، عبيد الله بن ابى رافع دستور داد كه قضاوت مهمّ و احكام صادره از او را درباره وضو و نماز و ساير ابواب بنويسد. «نك: رجال نجاشى، ص 4- 7.)
با اين اقدام درست امير المؤمنين عليه السّلام و با اظهار علاقه مسلمانان به احاديث پيامبرشان، افرادى در ميان مسلمانان ظاهر شدند كه حامل احاديث بودند و از علما و فقها به شمار مىرفتند اما از آنجا كه ممنوعيت نوشتن احاديث به صورت رسمى از سوى خلفاى بعد از حضرت على و فرزندش #امام_حسن عليها السّلام تا زمان عمر بن عبد العزيز ادامه يافت در اين مدت حاملان فقه فقط محدّث و بازگو كننده روايات بودند و چيزى را در فقه يا حديث تدوين نكردند امّا به نوشتن نكاتى از سيره پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اقدام نمودند.
ممنوعيت نقل و كتابت حديث نزديك به صد سال طول كشيد و اين يكى از بزرگترين خسارتها براى #تاريخ_صدر_اسلام است كه هرگز جبران نخواهد شد.
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
دختران #پیامبر (ص) از حضرت خدیجه (س)
اولین فرزند دختر پیامبر، زینب، دومین فرزند دختر، ام کلثوم و سومین فرزند دختر، #رقيه و چهارمين به نام فاطمه(س) بوده اند.
كساني كه مي گويند اين سه فرزند، دختران آن حضرت نبودند يا دختران #حضرت_خديجه از شوهران سابقش بودند، برخلاف اخبار معتبری است كه از ائمه اطهار رسيده است.
عبداللّه بن جعفر حِميري از اصحاب امام دهم و یازدهم و متوفي 270 هجري در كتاب #قُربُ_الاِسناد كه اين كتاب همچنان در دست ماست
و همچنين محمد بن حسن بن فروخ #صفار_قمي كه او نيز از اصحاب امامين و متوفي 290 هجري است در كتاب #بصائرالدرجات كه اين كتاب هم در دست ماست؛
مرحوم #شيخ_صدوق در كتاب خصال و همچنين در دو خبر معتبر از امام باقر(ع) و #امام_صادق(ع)، اين دختران را دختران پيامبر(ص) از حضرت خديجه عنوان كردند.
بنابراين كساني كه تشكيك در اين دارند كه آنها دختران پيامبر(ص) باشند و اظهار مي كنند برخلاف اين روايات است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄