#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_100
#غضب خداوند
وَ لَا تُعْرِضْ عَنِّي إِعْرَاضَ مَنْ لَا تَرْضَى عَنْهُ بَعْدَ غَضَبِكَ.
و از من رونگردان همانند روگرداندن از كسى كه پس از خشمت از او خوشنود نمىشوى.
«غَضَب»: به معنى خشمگين شدن است و اين كلمه هر گاه به خداوند اضافه گردد، مراد فروفرستادن عقوبت بر كسى است كه مورد خشم خداوند واقع شده. چنين افرادى كه اسباب خشم خداوند را مهيا كردهاند، بايستى در جامعه اسلامى و در قلب مسلمانان طرد شده، هيچ يك از مؤمنين با آنها بناى دوستى نگذارند. چرا كه خداوند مىفرمايد: (لَا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ): «با قومى كه خداوند آنها را مورد غضب قرار داده، دوستى نكنيد». (ممتحنه/ 13.) بر هر مسلمانى واجب است در تمامى نمازها، دو مرتبه از آنان بيزارى جسته، هدايتى از خداوند بخواهد كه غير مسير آنها باشد (صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّآلِّينَ). (حمد/ 7.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_101
يأس
وَ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْأَمَلِ فِيكَ فَيَغْلِبَ عَلَيَّ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَتِكَ.
و از اميد به خود نااميدم نكن، كه نااميدى از رحمتت بر من چيره شود.
يأس از رحمت خدا و بخشايش او (كه منشأ آن باور نادرست از خداوند و قدرت و رحمت او است ،) نقطه مقابل رجاء و اميدوارى به پروردگار است.
هر چه شناخت انسان از خداوند ضعيف باشد، يأس و نااميدى او بيشتر است و كافر كه هيچ شناختى از خداوند ندارد، داراى «يأس كامل» از خداوند است. كه خداوند مىفرمايد: (لَا تَايْئَسُواْ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَايْئَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ): «از رحمت خدا نااميد نباشيد، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خداوند نااميد نمىشود». (يوسف/ 87.).
عجله، عامل بوجود آمدن صفت يأس در درون انسان است. انسانِ عَجُول در رسيدن نعمت و برآورده شدن حاجتش شتاب كرده و آنگاه كه نعمتها را در كف خود، مطابق با خواستههايش نديد و آرزوها و دعاهايش را برآورده شده نيافت، از رحمت خداوند مأيوس گشته، گمان مىكند خداوند به او عنايتى ندارد و اميد خود را از دست مىدهد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: «مؤمن پيوسته در نيكى و راحتى و مهربانى خداست، تا زمانى كه عجله نكند. پس (همين كه عجله كرد) نااميد مىشود و دعا را ترك مىكند». راوى مىگويد: از ايشان پرسيدم چگونه عجله مىكند؟ فرمودند: «با خود مىگويد مدتى طولانى دعا كردم و به اجابت نرسيد». (الحياة 403 /1.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_102
توانايى بر طاعت
وَ لَا تَمْنِحْنِي بِمَا لَا طَاقَةَ لِي بِهِ فَتَبْهَظَنِي مِمَّا تُحَمِّلُنِيهِ مِنْ فَضْلِ مَحَبَّتِكَ.
و آنچه توانايىاش را ندارم به من نبخش، كه پشتم را از بار گران دوستىات كه بر دوشم گذاردهاى، بشكنى.
هر چه در دنيا به انسان برسد، جزء هدايا و عطاياى الهى است. بعضى از آن عطايا معنوى است (مانند رياست، آبرو، علم) و بعضى مادى (مانند ثروت و مال): حال چنانچه انسان از پسِ شكرِ عملى اين عطايا برآمد و مسؤوليت خود را در قبال ثروت، علم و... به درستى انجام داد، نزد خدا آبرومند بوده و طاقت و توان انجام شكر خداوند را داشته است.
امّا چنانچه در مسؤوليتهاى كه به آنها گمارده شده، كم كارى يا خيانت كرد، حقوق خداوند و مردم را تضييع نموده، از شكر عملىِ نعمت و عطاى الهى برنيامده و طاقت و توان انجام آن مسؤوليت را نداشته است.
امام سجاد عليه السلام همانند دعاى مردان خدا كه از او مىخواهند: (رَبَّنَا وَ لَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ): «پروردگارا آنچه كه هيچ طاقت و توان انجام آن را نداريم، بر ما مقرر ندار» (بقره/ 286.)، دعا كرده، مىفرمايد: «آنچه توان انجام آن را ندارم، بر من عطا نفرما».
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_103
رها شدگان
وَ لَا تُرْسِلْنِي مِنْ يَدِكَ إِرْسَالَ مَنْ لَا خَيْرَ فِيهِ، وَ لَا حَاجَةَ بِكَ إِلَيْهِ، وَ لَا إِنَابَةَ لَهُ.
و مرا از نزد خود رها نكن همانند رها كردن كسى كه در او خيرى نيست و تو را با او كارى نيست و بازگشتى براى او وجود ندارد.
خداوند سه گروه را رها نموده، به حال خود واگذار مىكند:
1 - كسانى كه اهل خير و نيكى به خود، مردم و خداوند نيستند. (نيكى به خود آن است كه به روح و معنويّتِ خود رسيده، آن را تقويت نمايد. نيكى به مردم كمك، همدلى و مساعدت به آنان، و نيكى به خداوند، ادا نمودن حقوق الهى است.)
2 - كسانى كه آنچنان غرق در دنياطلبى و شهوات شدهاند، كه هيچ روزنهاى براى هدايت آنان نيست و با آنكه زندهاند، ولى از مردگان بدتراند. (وَ مَآ أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِى الْقُبُورِ): «و تو نمىتوانى سخن خود را به گوش كسانى كه در قبر هستند برسانى». (فاطر/ 22.) و رسولان الهى چه آنان را انذار كنند و چه رها نمايند، هدايت نمىشوند. (سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ): «براى آنان تفاوت نمىكند كه آنان را (از عذاب الهى) بترسانى يا نترسانى، ايمان نخواهند آورد». (بقره/ 6 ، و نيز يس /10.).
3 - كسانى كه رجوعى به درگاه الهى ندارند و نه تنها به درگاهش هيچ انابه و راز و نيازى نمىكنند، بلكه احساس نيازى به خدا نكرده، ايمان به خداوند را عملِ سبكسران مىپندارند: (وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ كَمَآ ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَآ ءَامَنَ السُّفَهَآءُ): «و هنگامى كه به آنان گفته شود: همانند ساير مردم ايمان بياوريد، مىگويند: آيا همچون ابلهان ايمان بياوريم؟» (بقره/ 13.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_104
#غرور
وَ لَا تَرْمِ بِي رَمْيَ مَنْ سَقَطَ مِنْ عَيْنِ رِعَايَتِكَ، وَ مَنِ اشْتَمَلَ عَلَيْهِ الْخِزْيُ مِنْ عِنْدِكَ، بَلْ خُذْ بِيَدِي مِنْ سَقْطَةِ الْمُتَرَدِّينَ، وَ وَهْلَةِ الْمُتَعَسِّفِينَ، وَ زَلَّةِ الْمَغْرُورِينَ، وَ وَرْطَةِ الْهَالِكِينَ.
و مرا دور نينداز همانند دور انداختن كسى كه از چشم مراقبت تو افتاده و كسى كه از جانب تو خوارى او را شامل شده. بلكه از سقوط پرتشدگان و وحشت گمراهان و لغزش فريفتگان و گرداب هلاكشدگان دستم را بگير (نجاتم ده).
«الْمَغْرُورِين»: فريفتگان و كسانى كه دچار غرور شدهاند.
غرور، فريب انسان از متاع دنياست. يعنى انسان از لذّات و زيبايىهاى دنيا فريفته مىشود. بعضى گفتهاند: غرور توهّمى است كه انسان را به انجام كارى كه براى او ضرر مادّى و معنوى دارد، وادار مىكند.
راغب اصفهانى، امورى را كه غرور در انسان ايجاد مىكند، مال، مقام و شهوت دانسته و مىگويد: شيطانِ انسانها همين سه چيز است. چون خبيثترين فريبكارىها يا براى مال است، يا براى مقام و يا براى شهوت.
غرور بر دو قسم است:
1 - غرور كافران كه فريفته شهوت، مال و مقام دنيا شدهاند و خداوند، بعثت انبياء (سلام اللّه عليهم) و ولايت ائمه عليهم السلام را منكر شده، به حيات پس از مرگ اعتقادى ندارد و بدون قيد و حصرى به امورات شهوانى خود مشغولند و وقتى به يكديگر مىرسند، مىگويند: (وَ مَآ أَظُنُّ السَّاعَةَ قَآئِمَةً): «گمان نمىكنم كه رستاخيز برپا شود». (كهف/ 36.).
2 - غرور نافرمانان كه به مؤمنانى كه بر لب پرتگاه ايستادهاند، اختصاص دارد. آنها نيز فريب مال، شهوت و مقام دنيا را خورده و با آنكه اعتقاد به خداوند، رسولان خدا (صلى اللّه عليهم اجمعين) و ائمه معصومين عليهم السلام دارند و مىدانند وجود قيامت و سراى آخرت يقينى است، خود را به فريب انداخته، مىگويند: رحمت خداوند زياد است و ما به بخشش خدا اميد داريم و شفاعت نيز شامل حالمان مىشود.
اين غرور تا وقتى به همراه اين دو دسته است، نمىگذارد آنها راه صواب را طى كنند و سلاح شيطان، ايجاد غرور در كفّار و مؤمنان است و كارى جز فريب دادن آنها نمىكند. (يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطنُ إِلَّا غُرُوراً): «شيطان به آنان وعده مىدهد و ايشان را در آرزوها مىافكند و جز فريب به آنان وعده نمىدهد». (نساء/ 120.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدايا
از من رونگردان با غضب ات
نااميدم نكن با يأس از خودت
به من نبخش آنچه توان و طاقت و ظرفیتش را ندارم
رهایم نكن مثل بی کسان
و دورم نیانداز چون کسی که از چشمت افتاده!!
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_100
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_243
زیان پاسخهای زیاد
فَقَالَ (علیه السلام): إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ، خَفِيَ الصَّوَابُ.
امام علی علیه السلام : هرگاه پاسخ ها همانند و زياد شد، پاسخ درست پنهان گردد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ از دَرهم شدن جواب ها بپرهيزيد:
قسمت اول
📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكته مهمى در مسائل مربوط به پرسشها وجوابها اشاره كرده، مىفرمايد: «هنگامى كه جوابها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مىگردد»؛ (إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ).
بسيار ديدهايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مىشود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مىكند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخهاى بى پايه نيز عنوان مىشود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مىماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جوابهاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشردهتر و سنجيدهتر سخن گويند. به خصوص اين كه بسيار ديدهايم هنگامى كه جوابهاى يك مسئله متعدد مىشود و يكى از آنها آسيبپذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مى گويند: مشت، نمونه خروار است و پاسخهاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مىبرند.
ابن ابىالحديد در شرح اين گفتار حكيمانه مىگويد: اين مانند آن است كه انسانى در بعضى از مسائل نظرى اشكالى ذكر كند آن هم در حضور جماعتى از اهل نظر، سپس آنها در گفتن پاسخ بر يكديگر پيشى گيرند و هركدام بخواهند بر ديگرى غلبه كنند و هركس هرچه به نظرش آمد ذكر كند. شك نيست كه در اين صورت حق مخفى مىشود و اين سخن درواقع به بحث كنندگان درباره مسائل مختلف توصيه مىكند كه انصاف را در بحث خود با دوستان رعايت كنند و قصد مراء و قهر و غلبه بر ديگرى نداشته باشند. (كه در چنين شرايطى حق مخفى مىگردد).
علامه مجلسى در شرح اين گفتار مىگويد: شايد در اين دستور حكيمانه توصيهاى به سؤال كنندگان نيز باشد كه يك مسئله را از افراد زيادى پرسش نكنند، زيرا جوابهاى متعدد سبب مىشود آنها در تشخيص حق، گرفتار شك و ترديد شوند. البته تمام اين تفسيرها قابل جمع است. درواقع ازدحام در جواب، شاخهاى از شاخههاى افراطگرى است كه در همه چيز مذموم است.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_243
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ از دَرهم شدن جوابها بپرهيزيد:
قسمت 2
📜 آداب پاسخ گفتن:
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آداب مهم پاسخگويى اشاره فرموده ودر كلمات ديگرى به آداب ديگرى پرداخته است؛ از جمله پاسخگويى سريع را مذموم شمرده مىفرمايد: «مَنْ أسْرَعَ فِي الْجَوابِ لَمْ يُدْرِکِ الصَّوابَ؛ كسى كه در پاسخگويى شتاب كند به پاسخ صحيح نخواهد رسيد».
نيز از حدّت و شدّت برحذر داشته مىفرمايد: «دَعِ الْحِدَّةَ وَتَفَكَّرْ فِي الْحُجَّةِ وَتَحَفَّظْ مِنَ الْخَطَلِ تَأْمَنُ الزَّلَلَ؛ تندى را رها كن و در دليل بينديش و از ياوه گفتن برحذر باش تا از لغزشها در امان باشى».
نيز به بعضى از سؤالات بىجا اشاره كرده مىفرمايد: «رُبَّ كَلامٍ جَوابُهُ السُّكُوتُ؛ چه بسا سخنى كه جوابش سكوت است».
همچنين توصيه مىكند كه هنگام عاجز ماندن از جواب نبايد سكوت را فراموش كرد، مىفرمايد: «إذا غُلبتَ عَلَى الْكَلامِ فَإيّاکَ أنْ تَغْلِبَ عَلَى السُّكُوتِ؛ هرگاه در سخن گفتن مغلوب شدى مبادا در سكوت كردن مغلوب گردى».
امام صادق عليه السلام نيز توصيه مىكند كه انسان نبايد هر سؤالى را كه از او كردند پاسخ گويد كه اين كار عاقلان نيست، مىفرمايد: «إِنَّ مَنْ أَجَابَ فِي كُلِّ مَا يُسْأَلُ عَنْهُ فَهُوَ الْمَجْنُونُ».
آخرين نكته اين كه در #نهج_البلاغه_حكمت_85 اين گفتار حكيمانه نيز گذشت: «مَنْ تَرَکَ قَوْلَ لا أدْرى أُصيبَتْ مَقاتِلُهُ؛ كسى كه جمله نمىدانم را ترك كند (گاه) خود را به كشتن داده است».
#نهج_البلاغه_حكمت_243
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_124
وَإِذِ ابْتَلى إِبْرَهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِى الظَّلِمِينَ
و(به خاطر بیاور) هنگامى كه پروردگارِ ابراهیم، او را با حوادث گوناگونى آزمایش كرد و او به خوبى از عهده آزمایش برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمىرسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شایسته این مقامند).
🔴 حضرت #ابراهیم علیه السلام در بین انبیا، جایگاه ومنزلت خاصّى دارد. نام آن بزرگمرد، 69 مرتبه ودر 25 سوره قرآن آمده و از او همانند پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به عنوان اسوه و نمونه براى بشریّت یاد شده است.
1- پیامبران نیز مورد آزمایش الهى قرار مىگیرند. «واذ ابتلى ابراهیم»
2- براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزینش وآزمایش لازم است. «اذ ابتلى ابراهیم... بكلمات»
3- منشأ #امامت وراثت نیست، لیاقت است كه با پیروزى در امتحانات الهى ثابت مىگردد. «فاتمّهن»
4- پستها ومسئولیّتها باید تدریجاً و پس از موفّقیّت در هر مرحله به افراد واگذار شود. «فاتمّهن...»
5 - امامت، مقامى رفیع و از مناصب الهى است. امام باید حتماً از طرف خداوند منصوب شود. «انّى جاعلك»
6- امامت، عهد الهى است وهمیشه باید این عهد میان خدا ومردم باشد. «عهدى»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ نو #بهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی
چنگ در پرده همین میدهدت پند ولی
وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی
در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است
حیف باشد که ز کار همه غافل باشی
نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف
گر شب و روز در این قصه مشکل باشی
گر چه راهیست پر از بیم ز ما تا بر دوست
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی
حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد
صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_456
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
تبیین لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/40226
1- #عجايب_عظمت_حق 8
#عظمت_آفرینش
🔴 عظمت همين گوشه كوچك از خلقت، بزرگترين اساتيد علوم مادى زمان ما را وادار كرده كه در برابر عظمت صاحب جهان و مدبّر هستى و خالق خلقت سر تعظيم فرود بياورند و در كتب علمى خود از حضرت ربّ العزّه سخن بگويند.
پرفسور دكتر اسكار استاد فيزيك و شيمى دانشگاه دولتى سن جوز كاليفرنيا مىگويد:
علوم مىتوانند فقط ثابت كنند كه دنيا مخلوق يك نيرو و حكمت عاليه است و بيش از اين نمىتوانند چيزى بگويند. علوم قادر نيستند كه كيفيّت عجيب و پيچيده اوضاع و قوانين طبيعى و علّت آن را بيان كنند.
اوليور وندل طبيعىدان بزرگ آمريكايى مىگويد:
فهم درست علوم، امكان ايمان به خدا را بيشتر مىكند.
پرفسور دكتر والتر استاد علم وراثت در دانشگاه كاليفرنيا مىگويد:
بايد اقرار نمود كه يك خالق حكيم موجودات زنده را طورى خلق نموده كه مىتوانند در محيطهاى مناسب به خوبى زندگى كنند، و در محيطهاى نامناسب هم تا اندازهاى خود را با محيط سازش دهند.
ژان هانرى فابر حشره شناس معروف فرانسوى مىگويد:
در ايجاد و اداره دستگاه طبيعت اراده و مشيّتى در كار است.
لرد كلوين كه از بزرگترين علماى فيزيك است مىگويد:
اگر نيكو بينديشيد، علم شما را ناچار از آن خواهد كرد كه به خدا ايمان داشته باشيد.
پرفسور دكتر جان كليولند استاد رياضى و فيزيك شيمى دانشگاه مينسوتاى آمريكا در نوشتهاى بسيار جالب و مهم مىنويسد:
ماده به عنوان مجموعهاى از اتمها و ملكولها، و خود اين ملكولها و اتمها و سازندگان آنها يعنى پروتونها و نوترونها و الكترونها و الكتريسيته و خود انرژى، همه از قوانين خاصّى پيروى مىكنند و دستخوش تصادف و اتّفاق نيستند، و اين مطلب به اندازهاى صحّت دارد كه 17 اتم از عنصر شماره 101 براى شناختن آن كفايت كرده است.
جهان مادّى بدون شك جهان مرتّب و صاحب نظمى است و جهان پريشانى و نابسامانى نيست، جهانى است كه از قوانين تبعيّت مىكند و تصادف را بر آن دستى نيست. آيا هيچ آدم عاقل و مطّلعى مىتواند باور كند كه مادّه بىحسّ و بىشعور بنا به تصادف، خود را آغاز كرده و به خود نظم بخشيده و اين نظم براى وى باقى مانده باشد؟
شك نيست كه جواب اين سؤال كلمه «نه» است. هنگامى كه انرژى به مادّه «نو» تبديل مىشود، اين تبديل مطابق قانونى صورت مىگيرد، و مادّهاى كه به دست مىآيد از همان قوانينى پيروى مىكند كه مادّه موجود پيش، از آن قوانين پيروى مىكرد.
در شيمى اين مطلب به دست آمده است كه مادّه روزى نابود مىشود، منتهى نابودى پارهاى از مواد بىاندازه كُند است، و نابودى پارهاى ديگر بىاندازه تند.
بنابراين، وجود مادّه ازلى نيست و از اين قرار آغازى داشته است.
شواهدى از شيمى و علوم ديگر نشان مىدهد كه اين آغاز تند و تدريجى نبوده بلكه برعكس، پيدايش مادّه ناگهانى صورت گرفته و حتّى دلايلى زمان تقريبى پيدايش آن را نيز نشان مىدهد.
از اين قرار در زمان معيّنى جهان مادّى آفريده شده، و از همان زمان پيرو قوانين بوده است نه دستخوش تصادف، چون مادّه نمىتواند خود و قوانين حاكم بر خويش را بيافريند. عمل آفرينش ناچار بايد به وسيله عاملى غير مادّى صورت گرفته باشد.
عجايب حيرتانگيزى كه در آن عمل آفرينش به نظر مىرسد، نشان مىدهد كه آن عامل غيرمادّى بايد صاحب شعورى خارج از حدّ تصوّر ما بوده باشد و اين شعور چنانكه مىدانيم از مختصّات عقل است، ولى براى آن كه عقل در جهان مادّى كار كند، به كار افتادن اراده ضرورت دارد و اين كار تنها به وسيله يك شخص ممكن است صورت پذيرد. بدين ترتيب نتيجه منطقى و اجتناب ناپذيرى كه به آن رسيديم اين است كه نه تنها آفرينش صورت گرفته، بلكه اين آفرينش بنا به خواست و نقشه شخصى بسيار دانا و توانا انجام شده كه توانسته است آنچه را خواسته به مرحله عمل درآورد و همه وقت، در همه جاى اين جهان حضور دارد. معناى اين بيان آن مىشود كه ما بدون شكّ و ترديد، وجود او، ذات اعلاى روحانى، يعنى خداى آفريننده و مدبّر جهان را مىپذيريم و به آن ايمان مىآوريم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 158
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 9
#عظمت_آفرینش
🔴 #نيوتن عالم مشهور انگليسى قانون جاذبه عمومى را كشف كرد، كه به موجب آن تمام كرات آسمانى متقابلًا به سوى هم كشيده مىشوند به طورى كه هيچ جرمى از تحت اين قاعده بيرون نيست.
معلّق بودن كرات در فضاى خالى بدون چيزى كه آنها را نگه دارد او را مجبور به اين فرض علمى كرده است، ولى به مجرّد دقّت در احوال موجودات آسمانى و حركت آنها بر ما معلوم مىشود كه فرضيه جاذبه عمومى كامل نيست؛ زيرا اگر اجرام سماوى كشش متقابل در يكديگر داشته باشند مىبايست همه يك گروه تشكيل دهند، مگر اين كه فرض شود اجرام نامتناهى هستند. علاوه بر اين مجرّد فرض جاذبه عمومى حركات سيّارات را براى ما توجيه نمىكند، بلكه تصّور آن را از ذهن به دور مىكند و خود نيوتن نيز به اين نكته توجّه داشته و گفته است:
بايد دانست كه تمام حركات كنونى سيّارات را نمىتوان به قوّه جاذبه منسوب دانست، زيرا اين قوّه اجسام را تنها به طرف خورشيد مىكشاند، بنابراين بايد يك دست غيبى، سيّارات را در محور خودشان به دور خورشيد بچرخاند.
دانشمندان مىگويند:
مسائل كيهانى با مسائل ذرّات مادّى ابتدايى ارتباط نزديك دارد. ذرّات مادّى كه كارمايه و انرژى بسيار دارند در گذر از ميدان مغناطيسى كيهانى چگونه عمل مىكنند؟
آيا در اشعه كيهانى ضدّ ذرّه وجود دارد و اگر وجود دارد به چه اندازه است؟
دانشمندان در اين زمينه كارهايى انجام دادهاند و نتايج متضاد امّا بسيار چشمگير به دست آوردهاند.
جِرم نهايى ستارگان به كمّيّت عددى جرم ذرّه مادّى ابتدايى يعنى پروتون بستگى دارد. اگر جرم پروتون كوچكتر از مقدار كنونى آن بود، حدّ نهايى جرم ستارگان بيشتر مىشد. نتايج ديگر نشان مىدهد كه جرم كهكشانهاى بزرگ نيز از حدّ معيّن تجاوز نمىكند، يعنى در حدود هزار ميليارد برابر جرم خورشيد است.
راستى چه مسائل عجيبى است، مسائلى كه عقول از درك كُنه آن عاجز است.
مسائلى كه بار عظمتش به سنگينى آسمانها و زمين است. مسائلى كه وسيله عشق انسان به آن يگانه محبوب است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 160
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 10
#عظمت_آفرینش
🔴 نور خورشيد
«نور خورشيد با آزادى از سقف شيشه وارد گلخانه مىشود ولى تشعشع فوق قرمزى كه به وسيله گياهان و ديگر اجسام محتوى در گلخانه منتشر مىشود نمىتواند از سقف بيرون رود، به همين سبب كه نور خورشيد مىتواند به آزادى وارد شود، و تشعشع فوق قرمز نمىتواند به آسانى خارج گردد، درجه حرارت گلخانه بالا مىرود.
جوّ زمين نيز همچون سقف گلخانهاى عمل مىكند، بنابراين در حالى كه به نور خورشيدى اجازه مىدهد كه كم يا بيش به آزادى در آن داخل شود، مستعدّ به چنگ آوردن تشعشعى نيز هست كه پيوسته از مواد سطحى زمين منتشر مىگردد، بدين جهت درجه حرارت به طرز محسوس عيناً همان طور كه در گلخانه پيش مىآيد بالا مىرود. بالا رفتن درجه حرارت در جوّ، بسيار حائز اهميّت است؛ زيرا بدون آن زمين در يك حالت سرماى دائمى فرو مىرود.»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 162
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 11
#عظمت_آفرینش
🔴 قدمت زمين
«زمينى را كه ما كره مىناميم و عالم يا دنياى محيط ماست، روز اوّل عبارت از بخار مشتعلى بود كه پس از مدتها به حالت مايع و بعد به حالت جامد مبدّل گرديده، پس جسمى شده كه در نتيجه گرديدن به دور خود مدوّر و در جوّ لايتناهى معلّق مانده، و مطابق تحقيقات علماى زمينشناسى از سه قسمت مركّب شده:
1- از يك محيط بخار كه قسمتى از آن هواى مجاور زمين است، و قسمت ديگر فضاى بى پايانى است كه آن را جوّ مىنامند، ولى هنوز علم انسانى به تفكيك اقطار اين دو قسمت واقف نشده و به طور تقريب قسمت اوّل را تا صد كيلومتر حدس مىزنند.
2- از يك قشر جمادى كه در اثر سرد شدن موادّ آتشى، مثل فلزى كه ذوب شده و به حال مايع بگذارند سرد بشود، تشكيل پست و بلندىهايى داده است.
3- هسته درونى يا مركز مشتعل.
آيا تاكنون در خصوص اين كه عمر زمين چقدر است فكر كردهايد؟ دانشمندان، سنّ زمين را دست كم دو ميليارد سال تخمين مىزنند. ممكن است سؤال كنيد كه از كجا مىفهمند سنّ زمين اين قدر زياد است؟
دانشمندان از راههاى مختلف عمر زمين را حساب كردهاند، فقط در سالهاى اخير روشى يافتهاند كه گمان مىرود مورد اعتماد باشد. اين روش بر اساس متلاشى شدن عناصر سنگين نظير اورانيوم و راديوم بنا شده است.
اورانيوم، سنگينترين عنصرى است كه در روى زمين شناخته شده. راديوم از اورانيوم و سرب از راديوم سبكتر است. اورانيوم به كُندى متلاشى و به راديوم تبديل مىشود. راديوم به نوبه خود به كُندى متلاشى گشته به سرب تبديل مىشود.
مقدار زمانى كه براى انجام اين تبدّلات لازم است به وسيله دانشمندان محاسبه شده است. در قديمىترين سنگها هر سه عنصر مذكور باهم يافته شدهاند. با دانستن اين كه اورانيوم در چه مدّت به سرب تبديل مىشود توانستهاند عمر زمين را حساب كنند. بنابراين محاسبه سنّ قديمىترين سنگهاى مورد مطالعه به دو ميليارد سال مىرسد.»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 163
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 12
#عظمت_آفرینش
🔴 خاك و موجودات زنده
«تمام موجودات زنده، به طور مستقيم يا غير مستقيم به خاك بستگى دارند.
بيشتر عناصر موجود در غذاها از خاك حاصل مىگردند. بيشتر گياهان قسمتى از غذاى خود را از خاك مىگيرند. اگر زمين مانند شوره زار و سنگى بود، زندگى امكانپذير نمىگشت. از آنجا كه ضخامت خاك زراعتى زياد نيست بايستى براى نگهدارى آن ترتيب عاقلانهاى داد.
علاوه بر خاك برگ، خاك بايد مواد كانى نيز داشته باشد. به تدريج كه گياهان نمو مىكنند، از كانىهاى خاك جذب مىنمايند. از مواد كانى كه جذب گياهان مىگردد كلسيم، فسفر، گوگرد، منيزيم و آهن را مىتوان نام برد. خاك يكى از عوامل مهمّى است كه زندگى روى زمين را ممكن مىسازد.
مىدانيد كه تمام عناصر جهان از ذرّاتى به نام اتم تشكيل موجوديت دادهاند.
دنياى اتم دنياى عجيب و شگفتانگيزى است. بيشتر اتمها مىتوانند با يكديگر تركيب شده مولكولهايى تشكيل دهند. اتم يك عنصر ممكن است با اتمهاى همانند خود تركيب شود. مثلًا از تركيب دو اتم اكسيژن مولكول اكسيژن تشكيل مىشود، و نيز ممكن است اتمى با يك يا چند اتم از عناصر ديگر تركيب شود و مولكولها يا تركيبهاى شيميايى تشكيل دهد.
يكى از شگفتىهاى شيمى اين است كه از تركيب دو عنصر مختلف جسم كاملًا متفاوتى با خواص تازه پديد مىآيد. ئيدروژن كه بسيار قابل اشتعال است با اكسيژن تركيب مىشود و از تركيب آنها آب به وجود مىآيد! از تركيب گاز سمّى كلر با سديم كه فلزّ سمّى نرم و نقرهفامى است نمك طعام پديد مىآيد!
قند از عناصر كربن، ئيدروژن و اكسيژن تركيب يافته است. هر مولكول قند داراى 12 اتم كربن، 22 اتم ئيدروژن و 11 اتم اكسيژن است!»
راستى انسان در برابر عظمت قدرت حق كه تجلّى در آفرينش موجودات دارد غرق در شگفتى و حيرت مىشود و نمىداند چگونه اعجاب خويش را بازگو كند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 164
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 13
#عظمت_آفرینش
🔴 اقيانوسها و عناصر آب
«نزديك نيمى از عناصر طبيعى روى زمين را مىتوان در اقيانوسهايى يافت كه هفت دهم روى اين سيّاره را پوشاندهاند. ميلياردها تن از مواد معدنى را رودها همه سال شسته با خود به اقيانوسها مىريزند.
سه متر مكعب آب دريا، كه كافى است اتاق كوچكى را به ارتفاع 4/ 30 سانتى متر پر كند شامل مقادير زير از عناصر مختلف است:
5/ 42 گرم از 40 عنصر گوناگون، از آن جمله طلا، مس، واناديوم و يُد.
5/ 42 گرم استرونسيوم.
207 گرم برم.
312 گرم بيكربنات سديم (سديم، هيدروژن، كربن و اكسيژن).
72/ 2 كيلوگرم سولفات پتاسيم (پتاسيم، گوگرد و اكسيژن).
26/ 4 كيلوگرم سولفات كلسيم.
33/ 16 كيلوگرم نمكهاى منيزيوم كه شامل تقريباً 08/ 4 كيلوگرم منيزيوم است.
37/ 84 كيلوگرم نمك طعام معمولى يعنى كلرور سديم.
با اين همه موادّ معدنى موجود در اقيانوس جاى شگفتى نيست كه 8000 نوع گياه و 000، 200 نوع جانور در اقيانوس زيست مىكنند!
از اقيانوس نه تنها سالى در حدود سى ميليون تن ماهى گرفته مىشود، بلكه از آن عناصرى مانند يُد، برم، منيزيوم و به ويژه نمك به دست مىآيد.»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 165
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 14
#عظمت_آفرینش
🔴 زمين و عناصر آن
«زمين مانند هوا و اقيانوس خواص مشخّصى دارد كه معلول فراوانى و نوع و چگونگى تركيب عناصر تشكيل دهنده آن است. ولى هرگاه زمين، هوا و دريا به نحوى از يكديگر جدا شوند ديگر حيات بر روى سيّاره ما وجود نخواهد داشت.
وجود حيات در سيّاره ما وابسته به مبادله مداوم عناصر اين سه جزء زمين است.
عناصر بسيارى را كه آب از زمين شسته با خود به اقيانوس مىريزد، جوّ همراه باران به زمين باز مىگرداند.
مبادله اكسيژن و انيدريد كربنيك و نيتروژن از آن پيچيدهتر ولى مداومتر است.
كليد اصلى اين مبادله فتوسنتز است كه به وسيله گياهان سبز با استفاده از نور خورشيد انجام مىگيرد. در اين عمل انيدريد كربنيك و آب به اكسيژن خالص و هيدراتهاى كربن مبدل مىشود. هيدراتهاى كربن كه مركّب از كربن، ئيدروژن و اكسيژن است، جزء عمده گياه و منبع اصلى خوراك ما را تشكيل مىدهند. اكسيژن كه به اين طريق آزاد مىشود، ذخيره اكسيژن جوّ را ترميم مىكند.
گياهان براى رشد به عناصر ديگرى نيز احتياج دارند. آنها عناصر مهمّى مانند فسفر، پتاسيم، آهن و يُد را از خاك يا از دريا مىگيرند. نيتروژن به خصوص براى رشد گياه ضرورى است، ولى با وجود اين كه هوا شامل ميلياردها تن نيتروژن است، اين عنصر از نظر شيميايى چندان فعّال نيست و معدودى از موجودات زنده مىتوانند مستقيماً از آن استفاده كنند.
گياهانى مانند شبدر و باقلا استثناءً مىتوانند نيتروژن خود را به يارى باكترىهاى نيتروژن گير كه بر غدههاى روى ريشه آنها زندگى مىكنند جذب كنند و تحليل برند.
اين دسته از گياهان آن قدر نيتروژن مىگيرند، يعنى آن را به تركيبات قابل استفاده تبديل مىكنند، كه هم براى مصرف خود آنها كافى است و هم براى ترميم ذخيره نيتروژن خاك كه گياهان ديگر مصرف كردهاند!
جانوران از گياهان تغذيه مىكنند و تركيبات نيتروژن دفع مىكنند كه زمين را حاصلخيز مىسازد و قسمتى از آن نيز تجزيه شده و به صورت نيتروژن خالص به جوّ باز مىگردد.» «1» «اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود، از قدرتى بىنهايت، وجودى آگاه و منبعى كريم سرچشمه دارد، كه انبياى عظامش در سايه وحى، انسان را به او هدايت نموده و از اسما و صفاتش قلوب را آگاه كرده تا در تمام شؤون حيات دست به دامان رحمتش زنند و آنچه هست از او دانند و هر حركت و حالى را بر وفق خواسته او از خود بروز دهند، كه راهى براى رسيدن به سعادت و كمال و بهشت عنبر سرشت و به دست آوردن رضايت دوست جز اين نيست و به غير اين مسير و ذوق و شوق باطنى نسبت به معشوق حقيقى دست نمىدهد، ذوق و شوقى كه مايه حقيقى و سرمايه واقعى انسان در دنيا و آخرت است.
از وجود مقدس حضرت رسالت پناه، خاتم انبيا، گل سرسبد موجودات، مَجلاى اتم، سرور امم، نقل شده كه:
الإيمانُ كُلُّهُ ذَوْقٌ وَشَوْقٌ.
ذات ايمان همه مزه و خوشى است.
زاهدى را كه ذوق و خوشى و مستى نباشد، او را مرده بايد دانستن اگر چه زنده نمايد؛ زيرا جان حقيقى ندارد. عكس جان است كه بر وى زده است و او را زنده مىدارد، چنانكه آفتاب در خانهاى تابد و خانه را روشن دارد، جاهلان پندارند كه آن روشنى از خانه است، ندانند كه مستعار است
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 166
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
1- #عجايب_عظمت_حق 15
#عظمت_آفرینش
🔴 عجايب دنياى اتم
«اتم ذرّه بسيار ريزى است كه با چشم ديده نمىشود. اتمهايى كه تا كنون شناخته شده تعدادشان در حدود يكصد نوع است. بين آنها تنها اتم كربن است كه موجب بقا و ادامه زندگى بشر مىباشد.
اين اتم در تركيب سلولهاى زنده بدن وجود دارد و بنا بر معلومات اخير دانشمندان دوام و بقاى زندگى در جهان هستى بدون آن مقدور نيست.
از اتمهاى كربن كه در عالم لايتناهى موجود است يكى را كه در بدنمان وجود دارد مانند اتم «كروموزم» كه نطفه آدمى است اختيار مىكنيم. اين اتم ريزترين مادّهاى است كه پس از بارورى زن به جنين منتقل و سبب وراثت طفل خواهد شد و در يكى از سلولهاى بدن نوزاد مستقر مىشود.
هيچ كس نمىداند شكل ظاهرى اتم كربن چگونه است و معلوم نيست به چه چيز شباهت دارد؛ زيرا به طورى كه ذكر شد به حدّى ريز است كه با چشم ديده نمىشود، ناچار بايد آن را طور ديگر تحت مطالعه و دقت قرار دهيم.
ذرّات متشكّله اتم هر چه بوده باشند، خود آن كوچكترين جزء متشكّله آن است.
طرز ساختمان كليه اتمها مانند اتم هيدروژن، اكسيژن، كربن، طلا، اورانيوم تقريباً يكسان است و تمامى آنها از ذرّات خيلى ريزى كه ساختمان اصلى آنها را تشكيل داده درست شده است.
هر اتم بر سه جزء بخش مىگردد: پروتون كه داراى قوه الكتريسيته مثبت، نوترون داراى الكتريسيته خنثى، الكترون داراى قوه منفى است.
ساختمان اصلى اتمها با تفاوت كم همسانند. در مركز هر اتم يك هسته وجود دارد كه از «پروتون» و «نوترون» تشكيل گشته و اين دو سخت به هم پيوستهاند. در قسمت برونى اتم الكترونها مىباشند كه متّحد الشكلند و مانند منظومه شمسى كه به دور خورشيد مىگردد در حركت و چرخشند!
وجه اختلاف و تمايز اتمها از تعداد اجزايى كه در ساختمان آنها به كار رفته معلوم و مشخص مىگردد. مثلًا اتم ئيدروژن فقط يك پروتون دارد، و اتم هليوم داراى دو پروتون است. همينطور كه طبقه بندى يكصد نوع اتمها، بالاتر مىرود تعداد پروتون و نوترون هر كدام بيشتر خواهد بود.
اتم كربن كه جزء طبقه ششم است داراى شش پروتون و شش نوترون است و به دور هسته آن شش الكترون در حركتند.
هسته اتم و الكترونهاى آن چون داراى شارژِ (بارِ) قوه مثبت و منفى مىباشند يكديگر را به سوى خود مىكشانند. اتم كروموزم (نطفه انسانى) نيز داراى چنين خاصيتى است. هر اتم به خودى خود نمىتواند بخش و تفكيك گردد.
جريان عمل در هسته اتم به طور متفاوت صورت مىگيرد و در آنجا پروتونها كه داراى شارژ مثبتند به هم فشار مىآورند و از هم دور مىشوند. متخصصين هنوز ندانستهاند چه علت و موجبى باعث فشردگى و دورى جستن پروتونها از همديگر مىشود.
الهيّون در جواب اين مسأله عاجز نيستند، پاسخ اين مسأله و هزاران نمونه آن در مسلك آنان يك كلمه است كه همه چيز و همه حقايق در همين يك كلمه است و آن «اللّه» است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 169
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2