eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏ای خدای من الله چه عظيم است مقام و شانت! و چه ظفرمند است سلطه و پادشاهى‌ات! و چه سخت است نيرويت! و چه نافذ است امرت! و در مقابل ، ما چقدر کوچک و حقیریم!! جایی که اميرالمؤمنين عليه السلام با همه وجود در در عاشقانه اش به پروردگار عرضه می دارد: « أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الذَّلِيلُ الْحَقِيرُ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ » و یا در اش می فرماید : « إِلَهِي أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوكُكَ الْمُنِيبُ [الْمَعِيبُ‏ » ما کمترین ذره های عالَم چه بگویم ... الهی به عظمت امشب که درهای رحمتت بازِ باز است و نیز اربابمان حسین علیه السلام همه ی ما را به او ببخش الهی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در به خدای تعالی نسبت به حاجاتش " کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T18214510(Web).mp3
1.68M
🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (4 دقیقه) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 48 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِى بِحِلْيَةِ الصَّالِحِين وَ أَلْبِسْنِى زِينَةَ الْمُتَّقِين فِى: 12- وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ، 13- وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ، 🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و مرا به از اوصاف و "بشرح ذیل" مزین و ملبس فرما: ... 12- اخلاق خوب در معاشرت با مردم ، 13- پیشى گرفتن در فضیلت و نیکوکارى 🔹 https://eitaa.com/sahife2/24537 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
📚 «حیدر» ✍آزاده اسکندری 👌این کتاب به تصویر تازه‌ای از زندگی  (علیه السلام) می‌پردازد و رمانی تاریخی و جذاب است که با استناد به منابع قابل اطمینان نوشته شده است. شما میتوانید آنرا از قانونی دریافت کنید https://taaghche.com/book/90159 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم و طیب المخالقة و السبق الى الفضیلة . امام سجاد علیه السلام در این قطعه از دعاى شریف مکارم الاخلاق دو درخواست از پیشگاه بارى تعالى براى مسلمانان نموده است : اول اخلاق خوب در معاشرت با مردم ، دوم پیشى گرفتن در فضیلت و نیکوکارى .
شخصیت ومنش متقین،چنین است که بامردم حسن معاشرت دارند.امام علی علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند...منطقهم الصواب ....ومشیهم التواضع ... آنان در خوبی کردن به دوستان و مردم ،سبقت می گیرند.خداوند در سوره مبارکه حج آیه ۲۴می فرماید«وهدوا الی الطیب من القول وهدواالی صراط الحمید»با گفتار خوش مردم رابه راه راست هدایت کنید. در معنای فضیلت،گفته اند،«هرکار خوبی که رضای خدا در آن باشد» متقین،به خاطر باورعمیق وایمان بالایی که به خداونددارند،خلق خدا را عیال او دانسته و از کمک و هدایت ایشان دریغ نمی ورزند. بهترین فضیلت،هدایت خلق است.متقین در این راستا،گوی سبقت را از یکدیگر می ربایندوبدین وسیله،مغفرت و رضوان الهی را بدست می آورند.«وسارعوا الی مغفرة من ربکم....»
مجموع تعالیم مقدس اسلام مبتنى بر سه اصل اساسى است : اول عقاید، دوم اخلاق ، سوم احکام در قسمت عقاید، هدف اسلام ، بیان معتقدات واقعى و صحیح و مبارزه با عقاید باطل و خرافى است . در قسمت اخلاق تمیز خلقیات حمیده و منجیات از اخلاق ذمیمه و مهلکات است . در قسمت احکام ، تدوین فرایض و محرمات و تمیز اعمال روا از ناروا در عبادات و معاملات است .
در آیین مقدس اسلام ، خلق خوب که مایه حسن معاشرت با مردم است ، آنقدر مهم تلقى شده که رسول اکرم (ص ) فرموده: فقدان آن از جمله عواملى است که مى تواند وابستگى انسان مسلمان را از خداوند و رسول خدا قطع نماید. پیمبر اکرم (ص ) فرمود: سه چیز است که اگر در کسى نباشد نه به من بستگى دارد و نه به خداوند. عرض شد یا رسول الله ! آن سه چیز کدام است ؟ فرمود: حلمى که شخص مسلمان به وسیله آن نادانى جاهل را از خود بگرداند، حسن خلقى که به وسیله آن با مردم معاشرت کند، و تقوایى که او را از معاصى خداوند باز دارد.
بدتر و زیانبارتر از نداشتن حسن خلق ابتلاى به سوء خلق است که به موجب بعضى از روایات ، سوء خلق ، آدمى را به عذاب خدا مبتلا مى کند، اگر چه داراى عبادات و طاعات باشد. به رسول اکرم (ص ) عرض شد: فلان زن ، روزها را روزه دارد و شبها را با عبادت خدا مى گذراند ولى بد اخلاق است و همسایگان را با زبان خود آزار مى دهد. فرمود در او خیرى نیست و جهنمى خواهد بود.
در کشورهاى پیشرفته امروز نیز مسئله اخلاق خوب و حسن معاشرت با مردم مورد توجه است و نویسندگان درباره آن کتابهایى نوشته اند و در کلاسهایى که به همین منظور تشکیل مى گردد به داوطلبان مى آموزند، ولى اخلاق خوب در دنیاى غرب با حسن خلق در اسلام از جهات متعدد، تفاوت دارد: در دنیاى پیشرفته امروز هدف اصلى از اخلاق خوب و حسن معاشرت با مردم نیل به تعالى معنوى یا دست یافتن به کمال انسانى نیست ، بلکه مقصود این است که با خلق خوب هر چه بیشتر بر تعداد دوستان خود بیفزاید و محبوبیت خویش را زیادتر نماید. یا در کلاس درس اخلاق فروشندگى شرکت کند و راه نفوذ بیشترى در مشترى را بیاموزد، او را در خرید جنس ، قانع سازد، و در نتیجه از فروشگاه اجرت بیشترى دریافت دارد و در زندگى از لذایذ زیادترى برخوردار شود. به عبارت دیگر، دنیاى امروز که بیش از هر چیز در اندیشه مادى و تکثیر ثروت است ، نه براى خداست که پى حسن خلق مى رود و نه به انگیزه کمال روحانى و معنوى ، بلکه مقصودش این است که با اخلاق خوب هر چه بتواند در دلها بیشتر نفوذ کند و بر دوستان خویش بیفزاید تا در مواقع لازم از وجودشان استفاده نماید یا درآمدش فزونتر شود و به منافع و فواید زیادترى نایل گردد.
فواید مادى حسن خلق در روایات : على (ع ) فرموده : چه بسیار عزیزى که اخلاق بد، او را ذلیل نموده و چه بسیار ذلیلى که بر اثر حسن خلق به عز و بزرگى دست یافته است . امام صادق (ع ) فرموده : نیکوکارى و حسن خلق ، شهرها را آباد مى کنند و عمرها را افزایش مى دهند. على (ع ) فرموده : در توسعه اخلاق و حسن برخورد با مردم گنجینه هاى ارزاق و رفاه زندگى نهفته است . زیانهاى اخلاق بد در روایات : على (ع ) فرموده است : بپرهیزید از اخلاق پست که افراد شریف را خوار مى کند و مجد و عظمت آدمى را بر باد مى دهد. و نیز فرموده است : اخلاق بد، نزدیکان را پراکنده مى کند و فاصله دوران را افزایش مى دهد.
دنیاى امروز، حسن خلق را تنها از بعد مادى مى نگرد و هدفش از رعایت وظایف اخلاقى دوست یابى و سود جویى است . اگر به سفر برود و در محیط ناشناسى قرار گیرد و یا در وطن خود با شرایطى مواجه شود که از رعایت وظایف اخلاقى ، نه دوستى به دست مى آورد و نه سودى عایدش ‍ مى گردد در این موقع نسبت به رعایت و عدم رعایت وظایف اخلاقى بى تفاوت مى شود و ابا نمى کند در مواقعى به نام تفریح ، مرتکب عمل خلاف اخلاق شود و دیگران را مورد تحقیر و اهانت قرار دهد.
اسلام ، بعد مادى حسن خلق مورد توجه است اما ارزش و اهمیت حسن خلق در آیین اسلام از جهات معنوى و ابعاد روحانى آن است . پیروان قرآن شریف حسن خلق را از وظایف ایمانى و معنوى خود مى دانند و به اتکاى روایاتى که از اولیاى گرامى اسلام رسیده آن را یکى از وسایل بزرگ جلب رحمت بارى تعالى در قیامت به حساب مى آورند.
روایات ارزش معنوى و ایمانى حسن خلق : رسول اکرم (ص ) فرموده است : کاملترین مؤ منین از جهت ایمان ، کسانى هستند که اخلاقشان نیکوتر است . امام سجاد (ع ) از رسول اکرم حدیث نموده که فرموده است : در قیامت چیزى در میزان عمل کسى قرار داده نمى شود که برتر از حسن خلق باشد. رسول اکرم (ص ) فرموده است : بنده خدا در قیامت بر اثر حسن خلق به درجات بزرگ آخرت و شرافت منازل آن نایل مى گردد با آنکه از نظر عبادت ضعیف است .
بین اخلاق حمیده و سجایاى پسندیده دو رشته خلق خوب وجود دارد که از سایر محاسن اخلاق برتر و بالاتر است : *اول : خلقیات وجدانى وجدانیات عبارت از خلقیاتى است که به الهام الهى با سرشت بشر آمیخته و در کتب علمى از آن الهام به وجدان اخلاقى تعبیر شده است و تمام انسانها حسن انجام آنها و قبح خلاف آنها را درک مى کنند، مانند انصاف ، اداى امانت ، وفاى به عهد و راستگویى . امام صادق (ع ) فرموده : نگاه نکنید به طول رکوع و سجده نمازگزار، چه آنکه این کارى است که به آن عادت نموده و اگر ترک گوید چه بسا موجب وحشت و پریشان فکریش گردد. اگر مى خواهید او را بشناسید نگاه کنید به راستگویى و اداى امانتش ، یعنى این دو صفت مى تواند حاکى از خوبى اخلاق و حسن سریره اش باشد. *دوم : مکارم اخلاق عبارت از ملکات رفیع و سجایاى بلند پایه اى است که انسان را در مواقع مختلف به کرامت نفس و گذشتهاى انسانى وامى دارد، از آن جمله در رویدادهاى ناملایم و پیشامدهاى ناگوار، اخلاق کریمه که از طرفى مانع انتقامجویى و اعمال غرایز حیوانى مى شود و از طرف دیگر آدمى را به احسان و نیکوکارى وادار مى نماید. على (ع ): از جمله مکارم اخلاق برقرار نمودن رابطه دوستى با آن کس است که از تو بریده ، عطا نمودن به کسى که ترا محروم ساخته ، و عفو و اغماض از کسى که به تو ستم کرده است .