eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم و ما اجرى على لسانى من (👈بحث هفته قبل👇) 1️⃣لفظه فحش 2️⃣او هجر 3️⃣او شتم عرض (👈بحث این هفته👇) 4️⃣او شهاده باطل 5️⃣او اغتياب مومن غائب 6️⃣او سب حاضر و ما اشبه ذلك.
4️⃣ چهارمين كلام مذمومى كه امام سجاد (علیه السلام) در دعاى «مكارم‏الاخلاق» از آن نام برده و شيطان به انسان جارى مى‏كند « شهادت باطل» است يعنى به دروغ گواهى دادن.
اداى شهادت در محكمه‏ ى قضا براى احقاق حق و اقامه‏ ى عدل از امور مهم دينى است. در قرآن شريف و همچنين روایات تاكيد شده است وقتى دعوايى نزد قاضى شرع مطرح است و بعضى از آن آگاهى دارند اگر به عنوان گواه خوانده شوند اجابت كنند و از دادن گواهى شانه خالى نكنند و كتمان شهادت ننمايند. امام صادق (علیه السلام) در تفسير آيه‏ى «و لا ياب الشهداء اذا ما دعوا» فرموده است: وقتى كسى براى اداى شهادت خوانده شود نبايد بگويد: من شهادت نمى‏دهم و نمى‏تواند از وظيفه سر باز زند. حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: وقتى مردى براى اداى شهادت خوانده شود، حق ندارد از اجابت امتناع نمايد و در پايان حديث، امام (علیه السلام) همان آيه را كه امام صادق در حديث خود فرموده بود، شاهد آورده است.
امام سجاد (علیه السلام) در اين قطعه‏ى دعا را از بعد گناهانش مورد توجه قرار داده و در زمينه‏ ى شهادت از گواهى باطل نام برده است. شهادت باطل از جرايم مهم و از و بسيار بزرگ است، گواهى دروغ مى‏تواند خون مسلمانى را به ناحق بريزد يا به مسلمانى زيانى وارد كند كه براى او غير قابل جبران باشد.
خداوند در قرآن شريف گواهى دروغ را «قول زور» خوانده و فرموده است: فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور. از پليديها اجتناب كنيد، خواه بت باشد يا غير بت، و همچنين از گفته‏ى زور اجتناب نماييد. رسول اكرم (ص) فرمود: در اين آيه، شهادت دروغ معادل شرك به خداوند قرار داده شده است. هشام بن سالم از امام صادق (علیه السلام) حديث نموده كه فرمود: شاهد و گواهی دهنده ی ذروغ زور در قيامت قدم از قدم برنمى‏دارد تا آتش دوزخ بر وى قطعى گردد.
5️⃣ پنجمين كلام مذموم كه امام سجاد (علیه السلام) در اين قطعه از دعا ذكر نموده و شيطان آن را به اشخاص جارى مى‏كند، « مسلمان» است از مسلمان. امام در پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: او اغتياب مومن غائب.
از جمله‏ى است و خداوند در قرآن شريف صريحا آن را نهى نموده و فرموده است: و لا يغتب بعضكم بعضا، بعضى از شما مسلمانان غيبت نكنيد از ديگر برادران خود و از اين گناه سنگين اجتناب نماييد.
بسيارى از گناهان كه ارتكاب آنها مستلزم شرايط و مقدماتى است و گاهى گناهكار براى تهيه‏ ى مقدمات گناه با مشكل رو به رو مى‏شود و ناچار از آن مى‏گذرد، اما گناه با آنكه بسيار عظيم است، شرايط و مقدماتى لازم ندارد و غيبت‏كنندگان از مرد و زن به آسانى زبان را مى‏گردانند و غيبت مى‏كنند و شنوندگان نيز بدون زحمت و در كمال سهولت، گفته‏هاى آنان را استماع مى‏نمايند. بعضى از گناهان در شرايط مخصوص زمانى و مكانى قابل تحقق‏اند ولى غيبت نمودن و غيبت شنيدن شرط مكانى و زمانى ندارد. از اين رو گناه غيبت، روز و شب، در سفر و حضر، در كوى و برزن، در اداره و مغازه، در عروسى و عزا، در منزل و مسجد، و خلاصه هميشه و همه جا قابل تحقق است !! رسول اكرم (ص) فرمود: نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است مادامى كه عملى را انجام ندهد. عرض شد يا رسول‏الله! چه عملى؟ فرمود .
خداوند به موسى بن عمران وحى فرمود: هر كس بميرد و از توبه كرده باشد، او آخرين شخصى است كه به بهشت مى‏رود و اگر بميرد و در گناه غيبت اصرار داشته باشد، او اول كسى است كه در آتش وارد مى‏شود.
امام باقر (علیه السلام) فرمود در كتاب اميرالمومنين يافتيم كه رسول گرامى (ص) در منبر به خداوند يگانه قسم ياد كرد كه به هيچ مومنى هرگز خير دنيا و آخرت اعطا نمى‏شود مگر آنكه نسبت به حضرت بارى‏تعالى داشته باشد و از مردم خوددارى نمايد.
6️⃣ ششمين كلام مذموم كه امام سجاد (علیه السلام) در دعاى «مكارم‏الاخلاق» از آن نام برده و شيطان به اشخاص جارى مى‏كند، ‏ گويى به شخصى است كه حضور دارد و سب را مى‏شنود. امام (علیه السلام) در پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: او سب حاضر.
از جوارحى است بسيار ارزشمند و مفيد. زبان مى‏تواند با سخنان عالمانه و مقالات حكيمانه، جامعه را عالم بسازد و از فرهنگ و دانش برخوردار نمايد، زبان مى‏تواند با مواعظ حسنه و اندرزهاى مشفقانه مردم را تربيت كند و به راه سعادت و رستگارى سوقشان دهد.
از طرفی زبان از جوارحى است بسيار خطرناك و مضر و آفتش از آفت تمام اعضا و جوارح بيشتر است. از جمله آفات زبان و سب و بدگويى به افراد در حضور آنان است. مردم از زبان اين قبيل اشخاص وحشت دارند و تا جايى كه بتوانند از آنان مى‏گريزند. اين گروه در جامعه مبغوض ‏اند و در پيشگاه الهى مطرود. امام صادق (علیه السلام) فرمود: مبغوضترين خلق خداوند بنده‏اى است كه مردم از او براى شر زبانش پرهيز دارند.
اگر شخص بد به انسان شريفى و سب نمايد اما او در مقابل، سكوت كند و چيزى نگويد، عملش مايه ‏ى خشنودى بارى ‏تعالى و موجب خشم شيطان است، و خداوند در مقابل سكوتش به وى اجر خواهد داد. اما اگر فحاش بد بگويد و شنونده، مقابله به مثل نمايد و او را با فحش پاسخ دهد، آن دو، مصداق اين حديث شريف خواهند بود. رسول اكرم (ص) فرموده: دو نفر كه به يكديگر دشنام مى‏گويند دو شيطان ‏اند كه به هم كمك مى‏كنند و به صورت معامله ‏ى پاياپاى فحش مبادله مى‏نمايند.
ناگفته نماند كه مسئوليت آن كس كه را آغاز نموده به مراتب سنگينتر از كسى است كه فحش را پاسخ مى‏دهد، زیرا او به وجود آورنده‏ ى اين صحنه ‏ى گناه است و اگر پاسخگو در سخنان خويش شتم نكند و در كلام از حد تجاوز ننمايد به موجب روايت، وزر او نيز به عهده‏ ى آغازكننده‏ ى دشنام خواهد بود. حضرت موسى بن جعفر عليه السلام درباره‏ى دو مردى كه به يكديگر مى‏دادند فرمود: آن كس كه فحش را آغاز نموده ظالمتر است، گناه خودش و گناه شخص مقابلش به عهده‏ى اوست در صورتى كه شخص مقابل در كلام خود تعدى و تجاوز نكرده باشد.
بعضى از افراد بر اثر معاشرت با اشخاص بد و فحاش آنچنان به ‏ گويى و سب ديگران خو گرفته و عادت كرده‏اند كه حتى در ملاقاتهاى عادى و ضمن احوالپرسى سخنانشان آميخته به سب و بدگويى است. اينان تمام كلماتى را كه مى‏گويند در نامه‏ ى عملشان ثبت مى‏شود و در قيامت مورد محاسبه و موآخذه قرار مى‏گيرند. به علاوه حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله به اين گروه اعلام خطر نموده و فرموده است: سباب المومن كالمشرف على الهلكه. كسانى كه فحاش ‏اند و به مسلمانان دشنام مى‏گويند بدانند : با اين عملى كه انجام مى‏دهند در پرتگاه تباهى و هلاكت قدم گذارده‏اند. يعنى اگر به خود نيايند و روشى را كه در پيش گرفته‏اند ترك نگويند و همچنان به عمل ناپسند خود ادامه دهند، سقوط مى‏كنند و سرانجام پرونده‏ ى اعمالشان در زندگى دنيا به بدبختى و سيه‏روزى بسته مى‏شود.
*️⃣ نتيجه آنكه امام سجاد (علیه السلام) در اين قطعه ‏ى دعاى «مكارم‏الاخلاق» از شش گناه نام برده اما پس از ذكر شش مورد به پيشگاه الهى عرض مى‏كند «و ما اشبه ذلك» يعنى نظاير اين شش مورد. امام (علیه السلام) با اين عبارت: اولا : از خداوند استمداد همه‏ جانبه مى‏نمايد و درخواست مى‏كند زبانش را نه فقط از اين شش جهت بلكه از تمام جهات محافظت فرمايد ثانیا : به مسلمانان مى‏فهماند كه گناه زبان منحصر در شش مورد ذكر شده نيست و افراد متشرع بايد از جميع جهات مراقب حفظ زبان خود باشند.
🙏اللّهُمَّ اجعَل... ما أجرى عَلى لِساني مِن لَفظَةِ فُحشٍ أو هُجرٍ، أو شَتمِ عِرضٍ أو شَهادَةِ باطِلٍ، أوِ اغتِيابِ مُؤمِنٍ غائِبٍ أو سَبِّ حاضِرٍ و ما أشبَهَ ذلِكَ، نُطقا بِالحَمدِ لَكَ و... . 👤مرحوم آیت الله 🍀پرهیز از آنچه بر جاری می‌کند !!! 👈(متن و وصوت کامل 10 جلسه ) 👇 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
بزرگان نه اینکه پای مجادله و فحش و ناسزا و غیبت نمی ایستند بلکه اجازه نمیدهند حجم فکریشون با این آشغال ها پر بشه و چنان عبور میکنند که چیزی برای پردازش در ذهنشان نماند....
برنامه ی ❇️ خبر از تداوم تفكر انحرافى 👈 و قال (علیه السلام) لما قُتل الخوارج، فقيل له يا أميرالمؤمنين هلك القوم بأجمعهم: كَلَّا وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ نُطَفٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ قَرَارَاتِ النِّسَاءِ، كُلَّمَا نَجَمَ مِنْهُمْ قَرْنٌ قُطِعَ حَتَّى يَكُونَ آخِرُهُمْ لُصُوصاً سَلَّابِينَ. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (در پايان جنگ با خوارج، در سال 38 هجرى شخصى گفت، اى اميرالمؤمنين عليه السّلام خوارج همه نابود شدند. فرمود): نه، سوگند به خدا هرگز ! آنها نطفه هايى در پشت پدران و رحم مادران وجود خواهند داشت، هر گاه كه شاخى از آنان سر برآورد قطع مى گردد تا اينكه آخرينشان به راهزنى و دزدى تن در مى دهند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 عاقبت کار خوارج *خوارج يک جريان بودند نه يک گروه! * سرانجام خوارج به صورت دزدان غارتگرى در آمدند 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيماً و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه بدست آورده اند بهره اى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده اند بهره اى مى باشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزى داناست. آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه ى حرام خوارى اشاره مى كند كه ، آرزو و رقابت است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2