eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در 70 روز دعای از 🔹و اجْعَلْ تِجَارَتِى رَابِحَةً، وَ كَرَّتِى غَيْرَ خَاسِرَةٍ، وَ أَخِفْنِى مَقَامَكَ، وَ شَوِّقْنِى لِقَاءَكَ، وَ تُبْ عَلَيَّ تَوْبَةً نَصُوحا تا آخر دعا https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2
⏺ امام خمینی ره : مناجات شعبانیه را خواندید؟ بخوانید آقا! 🔊مناجات شعبانیه با صدای 24 مداح عرب و فارس زبان https://eitaa.com/sahife2/40750 https://eitaa.com/sahife2/53179 🆔 @sahife2
🌸 (عج) و در 👈 یکی از افتخارات شیعه داشتن گنجینه‌ای از نیایش‌ها و مناجات است که از امام سجاد علیه السلام، چهارمین پیشوای شیعیان، برجای مانده است. مجموعه باعظمت صحیفه سجادیه دارای سلسله مفاهیم بلند و معارف ناب دینی است که در قالب دعا و نیایش به طرز خارق‌العاده‌ای بیان شده است. این ساختار در حالی که قالب نیایش را حفظ کرده، مجموعه‌ای وسیع از مباحث اعتقادی شیعی را شامل مباحث عرفانی، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی، آموزش داده، یا تقویت می‌کند. بی‌شک خلق چنین اثری جز از طریق ارتباط با مصدر لایتناهی الهی ممکن نیست و بدون تردید این خود از مصادیق حقانیت و شایستگی بی‌بدیل صاحب این سخنان حکایت دارد. در این ایام با عظمت مناسب‌تر است که با نگاهی به صحیفه سجادیه دل و جان خودمان را از این معدن پرفیض بهره‌مند کنیم : از میان پنجاه و چهار دعای این کتاب شریف، دعای 47 و 48 ( متن کامل دعاها ابنجا )، اشاره‌ای به مهدویت و مباحث مرتبط به زمانه و موضوع دارد که در ذیل به آن اشاره شده است: 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
ضمن تبریک روز بزرگ نیمه شعبان و با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم أَكْمِلْ لِي بِهَا خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ بار الها! با سرمايه‏ ى گرانقدر ، را براى من تكميل و ارزانی فرما.
در ادامه درخواست «سبیل سهله»برای رسیدن به محبت خداوند،می فرماید:«واکمل لی بها خیر الدنیا والاخرة» اکمال الشئ،یعنی اتمام الشئ.یعنی به وسیله این سبیل سهله،به تمامی برسم. در برداشت قبل بیان شد ،سبیل سهله برای رسیدن به محبت خداوند ،گریه بر ابا عبدالله الحسین علیه السلام است. از طرفی خداوند فرمود:«ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون »این فرصتی است که خداوند برای هر چه بیشتر نزدیک شدن بنده،برای ما قرار داده است تا «عبد»شویم و اباعبدالله علیه السلام بشود پدر ما. این سرمایه گذاری بزرگی است که خداوند کرده است وچه بسا که با آوردن بهترین مخلوقاتش فرصت سازی کرده والا آنان «بعرشه محدقین»بودند.اینقدر روی ما سرمایه گذاری کرده که روز قیامت می تواند بگوید«در مورد شما هیچ کوتاهی نکردم» و اصلا خلق کرد تا همه به نهایت کمال در محبت او برسند.
اسلام حاوى خير دنيا و آخرت است *وقتی آيه زیر نازل شد: و انذر عشيرتك الاقربين. اى رسول معظم! ماموريت دارى كه عشيره‏ ى نزديك خود را انذار كنى و آنان را به دين اسلام دعوت نمايى. على (علیه السلام) به دستور آن حضرت، از فرزندان عبدالمطلب براى روز معينى دعوت نمود. آنان حضور يافتند. پس از پذيرايى و صرف غذا، حضرت آغاز سخن نمود و فرمود: انى ما اعلم شابا فى العرب جاء قومه بافضل مما جئتكم به. انى قد جئتكم بخير الدنيا و الاخره. من جوانى را در عرب نمی‏شناسم كه براى قوم خود چيزى آورده باشد برتر از آنچه من براى شما آورده‏ام. آورده‏ ى من برا ى شما است.
راغب در معنا ى خير می‏گويد: الخير ما يرغب فيه الكل كالعقل مثلا و العدل و الفضل و الشيئى النافع و ضده الشر. خير آن چيز ى است كه مورد رغبت و ميل تمام مردم است، مانند عقل و عدل و فضل و هر چيز نافع و ضد آن شر است.
خير دنيا در مظاهر مختلف زندگى بسيار است كه در مجموع تعاليم اسلام آمده و آنچه در اخبار راجع به ذكر شده و به ما رسيده، قسمتى از آن خيرهاست.
دنيا مزرعه‏ ى آخرت است، بذر خيرى كه يك فرد با ايمان در دنيا می‏افشاند، محصول آن، خير و رحمتى است كه در آخرت نصيبش می‏گردد.
امور خير دنيا از نظر ارزش معنوى يكسان نيستند، بلكه اثر بعضى از آنها در دنيا و آخرت بيش از بعض ديگر است.
از على (علیه السلام) روایت است كه رسول گرامی (ص) بر منبر فرمود: و الذى لا اله الا هو ما اعطى مومن قط خير الدنيا و الاخره الا بحسن ظنه بالله و رجائه له و حسن خلقه و الكف عن اغتياب المومنين. قسم به خداوندى كه جز او معبودى نيست، هرگز به هيچ مومنى عطا نمی‏شود مگر آنكه به خداوند گمان خوب داشته و به ذات مقدسش اميدوار باشد، دارا ى حسن خلق بوده و از غيبت مومنين خوددارى نمايد.
رسول اكرم (ص) فرمود: اربع من اعطيهن فقد اعطى خير الدنيا و الاخره: بدنا صابرا و لسانا ذاكرا و قلبا شاكرا و زوجه صالحه. چهار چيز است كه به هر كس عطا شود به وى عطا شده است: بدنى كه در حوادث متحمل و صابر است، زبانى كه ذكر خدا گويد، قلبى كه نعمت خداوند را شكر نمايد، و همسرى كه از هر جهت شايسته و واجد صفات خوب باشد.
رسول اكرم (ص) فرمود: من اعطى اربع خصال فى الدنيا فقد اعطى خير الدنيا و الاخره و فاز بحده منهما: ورع يعصمه عن محارم الله و حسن خلق يعيش به فى الناس و حلم يدفع به جهل الجاهل و زوجه صالحه تعينه على امر الدنيا و الاخره. كسى كه چهار خصلت در دنيا به او اعطا شود، به و ى اعطا گرديده و به حظ و بهره‏ ى هر دو عالم دست يافته است: اول كف نفسى كه او را از گناهان الهى بازدارد، دوم ى كه بتواند با آن در جامعه زندگى كند، سوم و حلمی كه به وسيله‏ ى آن، نادانى جهال را از خود بگرداند، چهارم همسر صالحى كه او را در امر دنيا و آخرت يار ى دهد.
على (علیه السلام) فرمود: اربع من اعطيهن فقد اعطى خير الدنيا و الاخره: صدق حديث و اداء امانه و عفه بطن و حسن خلق. چهار صفت است كه به هر كس عطا شود، به و ى عطا شده است: راستگويى، اداى امانت، عفت شكم، و .
*امام صادق (علیه السلام) فرمود: پدرم از پدرش حديث نمود كه مردى از اهل كوفه به حضرت حسين بن على عليهماالسلام نامه نوشت و درخواست نمود كه را به من عطا فرما. امام (علیه السلام) در پاسخ، پس از ذكر نام خداوند، نوشت: بسم الله الرحمن الرحيم. اما بعد، فان من طلب رضا الله بسخط الناس كفاه الله امور الناس و من طلب رضا الناس بسخط الله و كله الله الى الناس و السلام. هر كس رضاى بارى تعالى را به خشم مردم طلب كند، خداوند امور مردم را درباره‏ ى او كفايت می‏نمايد و مشكلاتش را برطرف می‏سازد، و هر كس رضاى مردم را به خشم الهى طلب كند، خداوند او را به مردم وامی‏گذارد و حمايتش نمی‏نمايد.
*مردى از امام صادق (علیه السلام) درخواست نمود چيز ى را كه مايه‏ ى است به و ى بياموزد و كلام را طولان ى نكند. حضرت به او فرمود: لا تكذب دروغ مگو.
كلمه‏ ى در قرآن شريف برا ى مال به كار برده شده است: ان ترك خيرا الوصيه... كسى كه مرگش نزديك شده، اگر مالى دارد وصيت كند ولى مال، خير مطلق نيست بلكه خير نسبى است. اگر شخص مسلمان مال را از مجار ى مشروع به دست آورد و در رفاه خود و خانواده‏ ى خويش با اندازه‏گيرى صرف كند، حقوق واجب الهى را بپردازد و با مواسات و ايثار و همچنين ارفاق به ارحام و همسايگان و مستمندان و ديگر امور خير وظايف اخلاقى و انسانى خويش را انجام دهد، آن مال خير است. اما اگر اسير حرص باشد و همش در جمع‏آورى مال مصروف گردد، آن مال براى وى وبال و بدبختى است. از على (علیه السلام) سئوال شد: خير چيست؟ فرمود: ليس الخير ان يكثر مالك و ولدك و لكن الخير ان يكثر علمك و عملك و يعظم حلمك. خير آن نيست كه مال و اولادت زياد شود، بلكه خير آن است كه علم و عملت افزايش يابد و حلمت فزونتر گردد.