eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 پیام جاوید ▫️ ریانِ بْنِ شَبِیب‏ كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، حضرت فرمود امروز است، آن‌گاه فرمود اگر خواستی گریه كنی، برای سالار شهیدان كن. 👤آیت الله https://eitaa.com/sahife2/60863 🆔 @sahife2
*️⃣ متن کامل ( به همراه ترجمه ) روایت معروف این روایت حاوی نکات بسیار بسیار عالی است لطفا حداقل یکمرتبه با دقت بخوانید و نشر دهید.... https://eitaa.com/sahife2/54783 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَبَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى‏ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُلَنَا وَ إِن يَأتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِم مِّيثَقُ الْكِتَبِ أَن لّاَ يَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُواْ مَا فِيهِ وَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ‏ پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشینان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپایدار این دنیا را مى گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مى گفتند: به زودى ما بخشوده خواهیم شد. و اگر بار دیگر همان منافع مادّى پیش آید، باز هم آن را مى گیرند (و قانون خدا را رها مى كنند). آیا از آنان در كتاب آسمانى، پیمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اینكه مطالب آن كتاب وپیمان را بارها (به صورت درس) خوانده اند، (ولى در عمل، دنیا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آیا تعقّل نمى كنید؟ ✍️ «خَلْف»، اغلب به فرزند ناصالح گفته مى شود و «خَلَف» به فرزند صالح. «عَرَض»، به معناى هرگونه سرمایه است، ولى «عَرْض»، تنها پول نقد مى باشد، همچنین به موجود عارضى و كم دوام وناپایدار «عَرَض» مى گویند، لذا چون دنیا ناپایدار است، به آن عرض گفته مى شود. فیض كاشانى مى گوید: مراد از «عَرَض» در آیه، رشوه است. «درس»، به معناى تكرار است و از آنجا كه به هنگام مطالعه و فراگرفتن چیزى از استاد، مطالب تكرار مى شود به آن درس گفته شده و به چیزهایى كه مكرّر استفاده شده و كهنه شده اند نیز مندرس مى گویند. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند سفارش نموده است مردم چیزى را كه نمى دانند نگویند، سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «ألم یؤخذ علیهم میثاق الكتاب ان لایقولوا على اللّه الا الحقّ» امام حسن علیه السلام فرمود: «عجب لمن یتفكّر فى مأكوله كیف لا یتفكّر فى معقوله فیجنب بطنه ما یوذیه و یودع صدره ما یرویه»، تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل مى كند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هیچ اندیشه اى ندارد و هرچیزى را در دل و عقیده ى خود جاى مى دهد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و من دعاء له (علیه السلام) كان يقول إذا لَقي العدوَّ مُحارباً : از دعاهاى امام(عليه السلام) است که همواره به هنگام روبه رو شدن با دشمن در ميدان جنگ مى خواند. 👈 این نامه در یک بخش می آید : ✳️ دعای امام قبل از جنگ : *️⃣ اللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْضِيَتِ الْأَبْدَانُ؛ اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَكْنُونُ الشَّنَآنِ وَ جَاشَتْ مَرَاجِلُ الْأَضْغَانِ؛ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ غَيْبَةَ نَبِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا؛ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ. ✳️ در جنگ : *️⃣ خدايا قلب ها به سوى تو روان شده، و گردن ها به درگاه تو كشيده، و ديده ها به آستان تو نگران، و گام ها در راه تو در حركت، و بدن ها در خدمت تو لاغر شده است، خدايا دشمنى هاى پنهان آشكار، و ديگهاى كينه در جوش است. خدايا به تو شكايت مى كنيم از اينكه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در ميان ما نيست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاى ما پراكنده است. «پروردگارا بين ما و دشمنانمان به حق داورى فرما كه تو از بهترين داورانى». http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * نامه در یک نگاه: امام(علیه السلام) در این دعا ناراحتى خود را از بروز و ظهور جنگ، آشکار مى سازد و از کثرت اعدا و پراکندگى مسلمانان در نبودن پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به خدا شکایت مى برد و سرانجام از خداوند صلح و عدالت و پایان گرفتن جنگ را طلب مى کند. اینها همه نشان مى دهد که اسلام هرگز طرفدار جنگ نیست .... * دعاى جامعى براى ميدان نبرد 🆔 @sahife2
وَ دَاوِنِي بِصُنْعِكَ 2 ✳️ امام سجّاد عليه السلام همگان را به شناخت درد و درمان دعوت مى‏فرمايد: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ دَاءُهَ أَفْسَدَهُ دَواءُهُ. هر كه درد خود را نشناسد؛ دوايش او را نابود سازد. يعنى در اثر ناآشنايى با درد و درمان فطرى و طبيعى، درونى و ظاهرى به دنبال درد و علاج شيطانى يا حيوانى مى‏رود و نيازهاى خويش را با شهوات و مادّيات برآورده مى‏سازد و در پايان عمر هم مانند حيوانى كه در لجنزار دنيا و آلودگى‏هاى خود شناور زيسته است؛ زندگى را تمام مى‏كند. مركز درمان‏هاى جسمى، طبيبان هستند كه با تشخيص علت مرض و دستور داروهاى شيميايى يا گياهى، ظاهر جسمى انسان را سلامتى مى‏بخشند، امّا مرجع بيمارى‏هاى باطنى و معنوى پيامبران و اولياى الهى هستند كه هر گاه روح و دل و عقل آدمى دچار زنگار يا آلودگى شوند؛ با ابزار ويژه، او را به راه حق راهنمايى‏ مى‏كنند و درون او را شفا مى‏بخشند. حضرت على عليه السلام در وصف رسالت حضرت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: طَبيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ احْكَمَ مَراهِمَهُ وَ احْمى‏ مَواسِمَهُ، يَضَعُ مِنْ ذلِكَ حَيْثُ الْحاجَةُ الَيْهِ، مِنْ قُلُوبٍ عُمْىٍ وَ آذانٍ صُمٍّ وَ الْسِنَةٍ بُكْمٍ. مُتَتَبِّعٌ بِداوئِهِ مَواضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَواطِنَ الْحَيْرَةِ. « » طبيبى است كه همراه با طبّش در ميان مردم مى‏گردد، مرهم‏هايش را محكم و آماده ساخته، و ابزارهايش را براى سوزاندن زخم‏ها داغ نموده، تا هر جا لازم باشد، در زمينه دل‏هاى كور، و گوش‏هاى كر، و زبان‏هاى لال به كار گيرد. دارو به دست به دنبال علاج بيمارى‏هاى غفلت و دردهاى حيرت است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 45 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
31 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( 1 تا 7 ) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الصَّلَاةِ عَلَي أَتْبَاعِ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقِيهِمْ دعای آن حضرت در درود به پیروان و تصدیق‌کنندگان رسولان بند ۱ تا 7 ﴿1﴾ اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَيْبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِينَ لَهُمْ بِالتَّكْذِيبِ وَ الِاشْتِيَاقِ إِلَى الْمُرْسَلِينَ بِحَقَائِقِ الْايمَانِ (1) خدایا! پیروان رسولان و ایمان آورندگانشان ‌که عبارتند از مردم روی زمین، آن مردمی که تصدیقشان، قلبی و درونی بود، آن‌هم زمانی که دشمنان با تکذیب رسالت رسولان، به مخالفت با آنان برخاستند، ولی پیروان و تصدیق‌کنندگان، به کمک حقایق ایمانی، مشتاقانه به طرف رسولان روی آوردند. ﴿2﴾ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى ، وَ قَادَةِ أَهْلِ التُّقَى ، عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ ، فَاذْكُرْهُمْ مِنْكَ بِمَغْفِرَةٍ وَ رِضْوَانٍ . (2) در هر روزگار و زمانی که رسولی فرستادی و برای مردمِ آن روزگار و زمان، چراغ راه و دلیل و برهان برپا کردی، از زمان آدم تا دوران محمد (صلی الله علیه و آله)، از پیشوایان هدایت و فرماندهان اهل تقوا، بر همۀ آنان سلام باد! خدایا! آنان را از سوی خود، به آمرزش و خشنودی یاد کن. ﴿3﴾ أَللَّهُمَّ وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً الَّذِينَ احسنوا الصَّحَابَةَ وَ الَّذِينَ أَبْلَوُا الْبَلَاءَ الْحَسَنَ فِي نَصْرِهِ ، وَ كَانَفُوهُ ، وَ أَسْرَعُوا إِلَى وِفَادَتِهِ ، وَ سَابَقُوا إِلَى دَعْوَتِهِ ، وَ اسْتَجَابُوا لَهُ حَيْثُ أَسْمَعَهُمْ حُجَّةَ رِسَالَاتِهِ . (3) خدایا! و به ‌ویژه اصحاب محمّد (صلی الله علیه و آله) را، آنان که شرط هم‌نشینی با او را به خوبی پاس داشتند و کسانی که در یاری دادن به حضرتش، امتحان دادند، امتحانی نیکو؛ و او را در تمام پیش‌آمدها کمک کردند و به ایمان آوردنش شتافتند و برای شنیدن دعوتش، بر یکدیگر پیشی جستند و هنگامی‌که دلیل پیام‌هایش را، به گوش آنان رساند، او را اجابت کردند و آیینش را پذیرفتند ﴿4﴾ وَ فَارَقُوا الْأَزْوَاجَ وَ الْأَوْلَادَ فِي إِظْهَارِ كَلِمَتِهِ ، وَ قَاتَلُوا الآْبَاءَ وَ الْأَبْنَاءَ فِي تَثْبِيتِ نُبُوَّتِهِ ، وَ انْتَصَرُوا بِهِ . (4) و در راه آشکار کردن دینش، از همسران و فرزندان جدا شدند و برای پابرجا شدن نبوّتش، با پدران و فرزندان خود جنگیدند؛ و به خاطر وجود او، در آن جنگ‌ها پیروز شدند. ﴿5﴾ وَ مَنْ كَانُوا مُنْطَوِينَ عَلَى مَحَبَّتِهِ ﴿يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ﴾ فِي مَوَدَّتِهِ . (5) و کسانی که به رشتۀ محبت او پیچیده شدند، در مسیر دوستی و عشقش، تجارتی را امید دارند که هرگز کسادی و زیان، در آن راه ندارد. ﴿6﴾ وَ الَّذِينَ هَجَرَتْهُمْ الْعَشَائِرُ إِذْ تَعَلَّقُوا بِعُرْوَتِهِ ، وَ انْتَفَتْ مِنْهُمُ الْقَرَابَاتُ إِذْ سَكَنُوا فِي ظِلِّ قَرَابَتِهِ . (6) و آنان‌که وقتی به دستگیرۀ دین او آویختند، قبایل و عشایرشان از آنان دوری گزیدند و زمانی که در سایۀ قرب به او آرمیدند، خویشاوندانشان از آنان کناره گرفتند. ﴿7﴾ فَلَا تَنْسَ لَهُمُ اللَّهُمَّ مَا تَرَكُوا لَكَ وَ فِيكَ ، وَ أَرْضِهِمْ مِنْ رِضْوَانِكَ ، وَ بِمَا حَاشُوا الْخَلْقَ عَلَيْكَ ، وَ كَانُوا مَعَ رَسُولِكَ دُعَاةً لَكَ إِلَيْكَ . (7) خدایا! لطفت را برای اصحاب محمّد (صلی الله علیه و آله) به خاطر آنچه که برای تو و در راه تو از دست دادند، از نظر دور مدار؛ و آنان را از خشنودی‌ات خشنود ساز؛ و نیز به خاطر آن‌که مردم را پیرامون دینت گرد آوردند و در حالی که خالصانه، ملّت را به سوی تو دعوت می‌کردند، همراه فرستاده‌ات بودند. 🆔 @sahife2
1 امام حسین علیه السلام: فَإِنّي لا أعلَمُ لي أصحاباً أوفى‌ ولا خَيراً مِن أصحابي من يارانى باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم بيست و شش امتياز از قول امامان معصوم عليهم السلام در رابطه با اصحاب حضرت سيد الشهداء عليه السلام كه در كتاب‏هاى زير به آن اشاره شده توجّه دهم. بحار الأنوار- كنز كراجكى- زيارت ناحيه- لهوف- امالى صدوق- تهذيب- مناقب ابن شهر آشوب- مروج الذهب- رجال كشّى- معانى الاخبار- كامل الزيارات- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد- تفسير ثعلبى- خرائج راوندى- علل الشرايع- دار السلام- تذكره ابن جوزى و شرح شافيه ابن فرّاس : 1- آنان با همه وجود از خداوند راضى بودند و حضرت حقّ هم از آنان راضى بود. 2- باوفاتر و بهتر از اصحاب تمام انبيا و ائمه بودند. 3- نامشان از ازل در لوح محفوظ، بدون كم و زياد شدن ثبت بود. 4- احدى در گذشته بر آنان سبقت نگرفت، و يك نفر بعد از آنان به مقام آنان نمى‏رسد. 5- درجه آنان از همه شهداى اولين و آخرين بالاتر است. 6- در اوج مقام زهد و عبادت بودند. 7- در بلندى همّت و رفعت شأن، نمونه نداشتند. 8- دين حقّ تا قيامت به آنان نصرت يافت. 9- عاشق‏ترين عاشقان نسبت به حضرت حسين عليه السلام بودند. 10- خاكى كه در آن دفن شدند خاك مقدّس و مبارك و پاك قلمداد شد. 👈ادامه دارد ... 🆔 @sahife2
1 11- پيش از اتفاق افتادن حادثه كربلا، انبيا و اوليا از آن حادثه و برپا كنندگانش خبر دادند و از ياران حضرت تعبير به برادران خود نمودند. 12- سادات شهدا در دنيا و آخرتند. 13- شهيدان كوى حسين گويى شهيد با همه انبياى خدا هستند. 14- در قيامت كنار مولايشان حضرت سيد الشهداء قرار دارند. 15- از اولياء اللّه و اصفياء اللّه و اودّاء و طاهرون و ابرار و مهديّون مى‏باشند. 16- معروف و شناخته شده در ملكوتند، چنان كه ستاره‏هاى آسمان معروف اهل زمينند. 17- اگر رسول خدا صلى الله عليه و آله آنان را در زمان خود مى‏يافت دهانشان را مى‏بوسيد، و در كنار خود به عنوان بهترين انسان‏ها مى‏نشاند. 18- از شدّت عشق و شوق به شهادت از اسم تير و نيزه و شمشير تو گويى غافل بودند. 19- خود حضرت حقّ به وقت شهادتشان متولّى قبض روحشان بود، ملائكه آنان را به آب بهشت شستند، و به طيب بهشتى حنوط كردند و بر آنان نماز گذاردند. 20- پيش از شهادت به اعجاز حسينى جايگاه خود را در بهشت ديدند. 21- به محض شهادت به جنّت خاص حقّ «و ادخلى جنّتى» وارد شدند. 22- به وقت شهادت از دست رسول حقّ صلى الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين على عليه السلام آب بهشتى نوشيدند. 23- قسمتى از خون شريفشان به هنگام شهادت به وسيله رسول الهى براى عرضه در قيامت ضبط شد. 24- مباشر حفر قبور دفن اجساد مطهّرشان روح باعظمت رسول الهى بود. 25- به توسط حضرت حسين عليه السلام به نعيم دائمه بشارت داده شدند. 26- از شدّت شهامت و شجاعت، صدق و كرامت، درستى و فضيلت، مورد مدح دشمن قرار گرفتند. «والفضل ما شهدت به الاعداء» 🆔 @sahife2
*️⃣ سلسله مطالب امام حسین علیه السلام: فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي‏ من یارانی بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم و خاندانی نیکوکارتر و نزدیک‌تر از خاندان خودم سراغ ندارم.👇 https://eitaa.com/sahife2/60900 🆔 @sahife2
رمز_المصیبة_سید_محمود_دهسرخی_اصفهانی_1.pdf
20.6M
📚 رمز المصیبة (جلد ۱) ✏️ نویسنده: آیت الله سید محمود ده‌سرخی
رمز_المصیبة_سید_محمود_دهسرخی_اصفهانی_2.pdf
18.25M
📚 رمز المصیبة (جلد ۲) ✏️ نویسنده: آیت الله سید محمود ده‌سرخی
رمز_المصیبة_سید_محمود_دهسرخی_اصفهانی_3.pdf
19.52M
📚 رمز المصیبة (جلد ۳) ✏️ نویسنده: آیت الله سید محمود ده‌سرخی