eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
مداوا» «صنع» *داويته اى عالجته بالدواء. او را مداوا نمودم يعنى با دواء وى را علاج كردم. *راغب در معناى «صنع» مى‏گويد: الصنع اجاده الفعل فكل صنع فعل و ليس كل فعل صنعا، و لا ينسب الى الحيوانات و الجمادات كما ينسب اليها الفعل. قال: صنع الله الذى اتقن كل شى‏ء. «صنع» انجام دادن كار است متقن و محكم. بنابراين، «صنع» كار است، اما هر كارى «صنع» نيست. از اين رو، درباره‏ ى اعمال حيوانات و جمادات، «كار» گفته مى‏شود، ولى «صنع» گفته نمى‏شود. در قرآن شريف، عمل خداوند «صنع» خوانده شده و فرموده: صنع خداوند است كه هر چيزى را متقن و محكم ساخته است.
كلمه ‏ى «مداوا» در مورد بيماريها به كار برده مى‏شود و افراد بيمار : گاهى گرفتار عوارض در ناحيه‏ ى جسم‏اند مانند بيماران چشم و گوش و حلق و بينى، و گاهى مبتلا به عوارض روحى هستند مانند كسانى كه چشم دلشان نابيناست و گوش دلشان ناشنوا.
مرجع درمان بيماريهاى جسم پزشكان هستند و مرجع بيماريهاى معنوى، پيمبران. على (ع) درباره‏ى پيمبر بزرگوار اسلام (ص) فرموده: دوار بطبه قد احكم مراهمه و احمى مواسمه، يضع ذلك حيث الحاجه اليه، من قلوب عمى، و آذان صم، و السنه بكم. متتبع بدوائه مواضع الغفله، و مواطن الحيره. (اینجا ) رسول اكرم (ص) طبيب سيارى است كه مرهمها و ابزارهاى درمانى خويش را مهيا نموده و در موارد احتياج آنها را به كار مى‏گيرد، براى كسانى كه دلشان فاقد بينش است، گوش دلشان ناشنوا، و زبان قلبشان لال است. از داروهاى شفابخش خود در مواقع غفلت و در موارد حيرت استفاده مى‏نمايد.
عوارض معده و كليه و كبد را اطباى جسم بيمارى مى‏دانند و مبتلايان با مراجعه به پزشكان متخصص مى‏توانند خويشتن را درمان نمايند. حالت روحى نفاق و حسد و كبر در نظر طبيبان روح و علماى اخلاق بيمارى است و مبتلايان با مراجعه به مربيان الهى مى‏توانند خويشتن را معالجه كنند.
قرآن شريف نفاق و دورويى را صريحا مرض شناخته و افراد منافق را بيماران مبتلا خوانده است. فى قلوبهم مرض. قلبهاى منافقين آلوده به مرض نفاق است.
نيز در اخلاق اسلام از بيماريهاى روح شناخته شده و در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى دين رسيده است. على (ع) فرموده: الحسد داء عياء لايزول الا بهلك الحاسد او موت المحسود. حسد، بيمارى عاجزكننده‏اى است و از ضمير محو نمى‏شود مگر به هلاك حسود يا مردن محسود. بيمارى روحى حسد آنقدر زيانبار است كه مى‏تواند سلامت بدن را از ميان ببرد و شخص حسود را به بيمارى جسم مبتلا نمايد. العجب لغفله الحساد عن سلامه الاجساد. شگفت‏آور است كه حسودان غافل‏اند از اينكه بيمارى حسد ممكن است به سلامت بدنشان آسيب رساند.
جابر بن عبدالله انصارى مى‏گويد: روزى رسول اكرم (ص) در گذرگاه با شخص مصروعى برخورد كه مردم براى تماشاى او اطرافش جمع شده بودند. رسول اكرم (ص) پرسيد: براى چه مردم اجتماع كرده‏اند؟ عرض شد: گرد ديوانه‏ى مصروعى جمع شده‏اند. حضرت به مصروع نظر كرد، سپس فرمود: ما هذا بمجنون. الا اخبركم بالمجنون حق المجنون. اين شخص ديوانه نيست. آيا به شما نگويم كه ديوانه ‏ى واقعى و مجنون حقيقى كيست؟ عرض كردند: آرى بفرماييد يا رسول‏الله. فرمود: ان المجنون حق المجنون المتبختر فى مشيه، الناظر فى عطفيه، المحرك جنبيه بمنكبيه، فذلك المجنون و هذا المبتلى. ديوانه‏ى حقيقى آن متبخترى است كه با تكبر راه مى‏رود و از خودپسندى به دامنهاى خويش نگاه مى‏كند، و پهلوهاى خود را با حركت دوشهاى خويش حركت مى‏دهد. چنين شخصى ديوانه و مجنون واقعى است و اين مردى كه گردش جمع شده‏ايد، دردمند مبتلايى است.
این جمله‏ از دعا را اگر يك مسلمان غيرمعصوم به زبان آورده بود، احتمال داده مى‏شد مقصودش پاره‏اى از امراض اخلاقى و روحى باشد اما در مورد امام معصوم اين احتمال داده نمى‏شود.
نمى‏دانيم امام سجاد (ع) مداواى چه بيماريها و امراضى را از خداوند درخواست نموده است. احتمال داده مى‏شود كه نظر حضرت زين‏العابدين (ع) در مداوايى كه از خداوند درخواست نموده، درمان رنجها و آلامى باشد كه از حادثه‏ى كربلا و ديگر ناملايمات در روح و جسمش باقى مانده و بر اثر اختناقى كه دولت جبار به وجود آورده، نمى‏تواند به زبان بياورد و احتمال دارد كه مراد امام (ع) مداوا و علاج دردهاى بى‏درمان تهمت و افتراء غلاه و دشمنان باشد كه بيش و كم، تمام ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام در عصر خود گرفتار آنها بوده‏اند و فشار روحى آن تهمتها از فشار هر بيمارى دردناكى سخت‏تر و رنج آورتر است.
✳️ اللهم صل على محمد و آله، و داونى بصنعك، بار الها! با صنع متقن خود مرا و مداوا كن. *️⃣ حضرت على بن الحسين عليهماالسلام از بارى تعالى درخواست دارد تمام عوارض روحى و جسميش را با مداواى حكيمانه و صنع متقن خود علاج فرمايد. مراد حضرت از مداوا، : یا درمان باقيمانده‏ ى عوارض روحى و جسمى حادثه كربلاست، و یا علاج تهمتهاى دشمنان 🆔 @sahife2
👈شرح مخنصر نامه در سه بخش https://eitaa.com/sahife2/30545 علیه السلام
📚برشی از کتاب کهکشان نیستی داستان زندگی سید علی قاضی ره 👈توصیه مرحوم قاضی به شاگردانش: حدیث https://eitaa.com/sahife2/53796 👈متن کامل حدیث در کانال ما https://eitaa.com/sahife2/44695 🆔 @sahife2