eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
#صحیفه_سجادیه #دعا_چهل_شش_23 دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹حجَّتُكَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا، وَ مَجْدُكَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ يُحَدَّ بِكُنْهِهِ، وَ نِعْمَتُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا، وَ إِحْسَانُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ🔹 🔸حجت تو برتر از آن است که جملگی به وصف در آید و بزرگواری تو بالاتر از آن است که دست اندیشه به بلندایش رسد و نعمت تو بیش از آن که بر کمترین آن سپاست گویند🔸 #چهل_شش #عید_فطر #جمعه 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و قَدْ قَصَّرَ بِىَ السُّكُوتُ عَنْ تَحْمِيدِكَ، وَ فَهَّهَنِىَ الْإِمْسَاكُ عَنْ تَمْجِيدِكَ، وَ قُصَارَاىَ الْإِقْرَارُ بِالْحُسُورِ، لا رَغْبَةً - يَا إِلَهِى - بَلْ عَجْزا🔹 🔸بى زبانى مرا از سپاس تو باز داشت و ناتوانى از تمجيد تو زبان مرا بست. منتهاى كار من آن است كه اقرار كنم كه خاموش ماندم نه به ميل خود بلكه از ناتوانى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صحیفه_سجادیه #دعا_چهل_شش_23 #دعا_چهل_شش_24 دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 📋 شرح و ترجمه ی حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد #حاج_علی_اکبری حفظه الله بر بند های ( 23 و 24 ) دعای صحیفه سجادیه - متن و صوت👇 🍀 yon.ir/kDzH3 #چهل_شش #عید_فطر #جمعه 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
💠 بیان خصوصیاتی چند از دعای 46 صحیفه سجادیه 🔹 « ان‌شاءالله دوستان انس با این دعا را قدر بدانند. این دعا جزء دعاهایی بود که برای عید سعید فطر وارد شده است و حضرت وقتی از نماز برگشتند، به سمت قبله ایستادند و این دعا را انشا کردند. اما ضمناً جزء ادعیه‌ی روز جمعه هم هست. یک دعای دیگر هم در صحیفه داریم که بین عید قربان و روز جمعه مشترک است. بر ما معلوم می‌سازد که روز جمعه علاوه بر اسراری که در خودش دارد، با اعیاد دیگر هم اتصال خاص و وحدت ملکوتی دارد که این هم بسیار شیرین است. روز جمعه حامل شهد و حلاوت اعیاد دیگر (عید سعید فطر و عید سعید قربان و عید سعید غدیر) هم هست؛ لذا باید آن را خیلی قدر بدانیم. 🔹این دعا، نوعی بدرقه‌ی ماه مبارک رمضان و جزء بخش خداحافظی با ماه مبارک رمضان است. ضمناً به این معنا است که انسان بعد از رمضان، به واسطه‌ی حفظ روحیه‌ی توحیدی و بنیه‌ی معنوی می‌تواند نور و طهارت و صفای حاصل‌شده در ماه مبارک رمضان را در طول سال صیانت و حفظ کند و به ماه رمضان بعدی برساند. این نکته‌ی مهمی در انتخاب این دعا بود که قبلاً عرض کردیم. 🔹دعای چهل و ششم از نظر سبک بیان و نشاط معنوی، جزء دعاهای درجه‌یک و ستاره‌های قدر اول و غُرر آسمان پرنور و زیبا و دلنشین صحیفه‌ی مبارکه‌ی سجادیه است که خیلی می‌درخشد. این مطلب را دوستان در جلسات گذشته دیدند و فهمیدند که این دعا چه افق بلند و والایی را هدف‌گیری کرده است. 🔹این دعا برای صیانت روحیه‌ معنوی و نشاط ذکری، خیلی پیش‌برنده است. لطافت این دعا در آن است که شما از اول تا آخر از خدای متعال چیزی نمی‌خواهید و همه‌اش شرح اسماء الحسنی و شرح جمال و جلال و فضل و لطف پروردگار متعال است. بسیاری از دعاهای دیگر صحیفه‌ی مبارکه یا سایر جا‌ها، درخواست‌های مادی و معنوی آخرتی دارد؛ اما در این دعا چیزی مطرح نمی‌شود و از این جهت شباهت خاصی به دعای سحر‌های ماه مبارک رمضان پیدا می‌کند. در آن دعا نیز انسان از خدای متعال، خدا را می‌خواهد و چیز دیگری نمی‌خواهد. اینجا هم همان‌طور است و ارتباط صمیمانه و عاشقانه‌ای بین بنده و حضرت حق ترتیب می‌دهد. البته در بخش آخر ، از خدای متعال سؤال و تقاضا دارد، اما آن‌هم عام و جامع است و ناظر به مصداق‌های ویژه نیست. در این دعا بیشتر رازگویی و گفتگو و مخاطبه موضوعیت دارد و همین است که شأن این دعا را بالا می‌برد و در ادب گفتگو با حضرت حق، باب تازه‌ای باز می‌گشاید و سطح خواسته‌های بنده را از خواسته‌های معمولی به گفتگوهای عاشقانه با حضرت حق ارتقا می‌دهد. خلاصه، این دعا مجموعه‌ای خواستنی و فوق‌العاده است. وقتی آغاز را با پایانش کنار هم می‌گذارید، افق و سطح این متن نورانی را درمی‌یابید که جزء گنجینه‌های عرشی و الطاف فوق‌العاده‌ی الهی است که از طریق حضرت سیدالساجدین (علیه السلام) به جامعه‌ی مؤمنان و تمام بشریت هدیه شده است. 🔹دعای هشتم نوعی آسیب‌شناسی اخلاقی و عمدتاً ناظر به ابتلائات معمولی انسان است که ارتفاع خیلی پایینی دارند. انسان در زیست فردی و اجتماعی با سلسله‌ای از ناراستی‌ها مواجه می‌شود که باید به آنها التفات پیدا کند و مبانی خود را تقویت کند. جالب است که نسخه‌ی نجات‌بخش در مورد دعای هشتم، دعای چهل و ششم است؛ یعنی اگر انسان از نظر افق دید و تصویر ذهنی و در مورد معنای زندگی و حیات، افق توحیدی بگیرد، تمام ناراستی‌ها از وجود او زدوده می‌شود. تقویت بنیه‌ی توحیدی راهی دیگر در مسیر خودسازی است و اگر انسان چنین شود، رفعت و اوجی پیدا خواهد کرد که دست آسیب‌هایی که در نقاط فرودست هستند، به او نمی‌رسد. اگر انسان این جام‌ها را از دست ولی الهی دریافت کند، چنین حالی برای او پیش خواهد آمد. 🔹 با لطافت و زیبایی‌ها و نورانیت این دعا است که انسان می‌تواند لطافت طبع موجود در ماه مبارک رمضان یا روز جمعه را تا ماه رمضان بعد یا تا روز جمعه‌ی بعد حفظ کند. » 📋 حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 « «وَ إِحْسَانُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ»؛ احسان تو خیلی فراتر و بیشتر از آن است که کسی بخواهد اندکی از آن را شکر کند. این باب شکر است و قبلی باب احصاء بود. حضرت اینجا مسئله را تلطیف می‌کند و با کلمه‌ی احسان بیان می‌کند. نعمت چه به ما برسد و چه نرسد، نعمت است؛ زیرا خدای متعال آن را برای ما فرستاده است. اما وقتی نعمت به جنابعالی رسید، احسان نامیده می‌شود. احسان، لطایف و ابعادی دارد که در مقام توضیح آن نیستم. 🔹 حضرت اینجا بیان می‌فرماید که نعمت تو بیشتر از آن است که بتوان شمارش کرد و احسان تو خیلی گسترده‌تر از آن است که بتوان شکرش را به جای آورد. حضرت سیدالساجدین که قطب العارفین بعد از پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام)است، در مقام شرح، خیال شما را راحت می‌کند و می‌فرماید حتی اگر روی یک نفس تمرکز کنید و بخواهید شکر آن را به جا آورید، نخواهید توانست. برای هر نفس باید بگویی «الحمدلله». چنانچه بگویی، باز هم شکر نعمت را به‌جا نیاوردی؛ زیرا گفتن «الحمدلله» هم یک نعمت است که جای شکر دارد. بنابراین اگر تمام دهر را مشغول حمد باشید، باز هم نمی‌توانید شکر خدا را به‌جا آورید. این تعبیر وام‌گرفته از مناجات عرفه‌ی حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است که می‌فرمایند اگر همه‌ی دهر (از وقتی زمان خلق شده تا وقتی که هست) زنده باشم و همه‌ی آن را در مقام شکر باشم و همه‌ی این شکر هم برای یک نعمت باشد، زمان تمام می‌شود، اما من نتوانسته‌ام شکر همان یک نعمت را به‌جا آورم. وقتی حضرت این‌گونه می‌فرمایند، ما چه بگوییم؟! 🔹 کمترین احسان حضرت حق نسبت به خودت را محاسبه کن؛ مثلاً لبخند مادر به تو یا یک بوسه‌ی پدر و مادر به فرزند؛ حتی همین را نمی‌توان شکر کرد. لذا باید احساس عجز و شرم در پیشگاه حضرت حق داشت و همین احساس است که تو را به مقام بندگی شایسته در پیشگاه حضرت حق می‌رساند. یک نفر بر قله‌ی معرفت، اذان عجز را گفت و همه‌ی عوالم هستی در برابر این تجلی، احساس عجز کرد و آن هم نبی اعظم (صلی الله علیه و آله) بود که فرمود: «مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ؛ ما تو را آن‌گونه که سزاوار معرفت تو است، نشناختیم و آن‌گونه که سزاوار عبادت تو است، عبادت نکردیم». دیگر همه‌ی خردمندان و کمّلین تکلیف خود را می‌دانند و ادعایی ندارند. 🔹 ما دو شرمساری داریم که انسان با این دو می‌تواند در آفاق بندگی پرواز کند. این دو شرمساری ناشی از دو عجز و دو قصور است. یکی شرمساری ناشی از ناتوانی در شکر به همان بیان که گذشت، می‌باشد. دوم هم شرمساری ناشی از عجز و ناتوانی در مقام استغفار حتی از یک گناه است. 🔹 امام سجاد (علیه السلام) که پسر همان پدر است، می‌گوید اگر من در همه‌ی دهر در مقام استغفار از یک گناه باشم، زمان تمام می‌شود، اما من نتوانسته‌ام استغفار کنم. تعبیر حضرت خیلی شکننده است. ایشان می‌فرماید حتی اگر در تمام این مدت آن‌قدر گریه کنم که چشمم از حدقه درآید و آن‌قدر در سجده باشم که تمام استخوان‌های پشتم متلاشی شود و در همه‌ی این مدت خاک بخورم، نمی‌توانم حتی فقط از یک گناه استغفار و عذرخواهی کنم. 🔹 این دو بال، از عجز و فقر و ناتوانی ساخته شده است؛ یک بال عجز از شکر و دیگری عجز از استغفار. اگر این احساس در انسان شکل بگیرد، می‌تواند پرواز کند. » 📋 حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه #دعا_شانزدهم_30 " خداوندا اگر چنان بگریم که مژه‌های چشمانم بریزد و چنان زاری کنم تا صدایم قطع شود و برایت چنان بایستم تا پاهایم بخشکد و چنان به تعظیم تو رکوع کنم تا استخوان پشتم بشکند و برایت آنقدر سجده کنم تا چشمانم از حدقه به درآید و تمام عمر خاک بخورم و تا پایان زندگی آب خاکستر بنوشم و در این حال نام تو را بر زبان برانم تا جایی که زبانم فروبماند، سپس از شرم، چشمان را به آسمان نیفکنم هنوز سزاوار آن نیستم که گناهی از گناهانم را ببخشی" #شانزدهم #عفو 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
💠 يآ أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً 💠 اى جامه به خود پیچیده. شب را جز اندكى، به پا خیز. نصف آن، یا اندكى از آن كم كن یا بر آن بیفزاى و قرآن را با تأنّى و شمرده بخوان. همانا ما سخنى سنگین و گرانمایه بر تو القا خواهیم كرد. (سوره آیه 1 -5 ) ⏪ تلاوت ، شرح و تفسیر بصورت متن و تصویر توسط استاد در لینک زیر 👇 ✅ yon.ir/sEWtCyon.ir/ZNabyyon.ir/OgO4r 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸 اللَّهُمَّ بِكَ أَصْبَحْنَا، وَبِكَ أَمْسَيْنَا وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوْتُ وَإِلَيْكَ النُّشُوْرُ صبح تان معطر به ذکر و یاد خدا الهی به امید تو 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 اللهم لک الحمد دائماً مع دوامک، و لک الحمد باقیاً مع بقاءک، و لک الحمد خالداً مع خلودک، و لک الحمد کما ینبغی لکرم وجهک و عز جلالک یا ذالجلال و الاکرام. 🌸 روایت است که وقتی که داوود علیه السلام این دعای ستایش را خواند، خداوند به او وحی فرمود که: نگاهبانان را (از نوشتن پاداش) خسته کردی! ( منقول از مرحوم سید ابن طاووس ره) 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸 دعایی عجیب از امام زین العابدین علیه السلام در شفای دست شکسته !!! ( منقول از مرحوم سید ابن طاووس ره) 📜 ابو حمزه ی ثمالی رحمه الله گوید: یک بار، دست پسرم شکست. او را نزد یحیی ابن عبدالله شکسته بند بردم. وقتی دید، گفت: شکستگی بدی است. آن گاه به اتاق خویش بالا رفت تا پارچه و دستمالی برای بستن بیاورد. من در همان لحظه به یاد دعای افتادم که حضرت علی بن الحسین زین العابدین علیهما السلام به من آموخته بودند. دست فرزندم را گرفتم و دعا را بر آن خواندم و جای شکستگی را دست کشیدم. به فرمان خدا، بهبود یافت. یحیی بن عبدالله آمد؛ چیزی ندید. گفت: دست دیگر را نشانم ده؛ شکستگی نداشت. گفت: سبحان الله! مگر من شکستگی بدی ندیدم؟! این چیست؟ واقعاً از جادوی شما شیعه ها شگفت نیست! گفتم: مادرت سوگوارت شود! این جادو نیست. من دعایی را که از مولایم حضرت علی بن الحسین علیه السلام شنیده بودم به یاد آوردم و آن را خواندم. گفت: به من هم بیاموز. گفتم: حال که چنین گفتی؟! نه! چشمت روشن مباد! تو شایسته ی آن نیستی. حمران بن اعین گوید: من (با شنیدن این واقعه) به ابوحمزه گفتم: تو را به خدا سوگند می دهم که آن را به ما بیاموزی. گفت: سبحان الله! این را نگفتم مگر برای آن که به شما بیاموزم. بنویسید: بسم الله الرحمان الرحیم، یا حی قبل کل حی، یا حی بعد کل حی، یا حی مع کل حی، یا حی حین لا حی، یا حی یبقی و یفنی کل حی، یا حی اله الا أنت، یا حی یا کریم، یا محیی الموتی، یا قائم علی کل نفس بما کسبت ........ 🌺 ادامه ی این دعای زیبا را در لینک زیر بخوانید 👇 ✅ yon.ir/GSdfK 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸 کتاب «مهج الدعوات و منهج العبادات» مرحوم سید بن طاووس 🌸 متن و ترجمه ی این کتاب زیبا را در لینک زیر بخوانید 👇 ✅ yon.ir/ltWFxyon.ir/YszU0yon.ir/cgfLw 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸 کتاب «مهج الدعوات و منهج العبادات» مرحوم سید بن طاووس 📜 سید بن طاووس، خود درباره این کتاب می‌گوید: «من در اوقاتى که به مداومت و مواظبت دعاها، انواع ریاضات بر خود قرار داده بودم از جمله حرزها، قنوت‌ها، حجب‌ها و دعاهاى دیگر که از حضرت پیامبر و ائمه اثنى عشر به سندهای معتبر روایت شده بود و همچنین از جمله مناجات‌ها و دعاهاى متفرّقه در کتاب‌ها قدرى را که نخبه و خلاصه آنها بود و کمال اعتماد بر آن داشتم، نقل نمودم و چون این قدر منتخب، همگى در رساله‌ها و کاغذهای متعدد نقل شده بود و پراکنده بودند و کسانی که جویای آنها هستند را چندان سود و بهره اى به آسانی حاصل و میسّر نمی‌شود، به خواست و یاری خدای تعالى همه آنها را در رساله‌اى جمع نمایم؛ زیرا هرگاه همگى در کتابى مجتمع و محفوظ باشند، از براى راغبانش سودمند و بهتر خواهد بود و دست‌رسی به آن آسان‌تر و نیکوتر. و چون دعاهای انتخاب شده و جمع‌شده در این رساله به منزله حیات و روح نسبت به سایر دعاها و به منزله راه راست برای جویندگان دعا است. این رساله را به «مهج الدّعوات و منهج العنایات» نامیدم و حرزها، قنوت‌ها، حجب و سایر دعاها را به ابواب و فصول از یکدیگر جدا و ممتاز نساخته، بلکه همگى آنها را ایراد نمودم به منزله یک بوستان که مشتمل باشد بر شکوفه‌هاى رنگارنگ و میوه‌هاى گوناگون و به منزله یک باغ باشد جهت رسیدن به محصول و ظفر یافتن به مقصود» ✅ضمنا ابن طاووس دو کتاب دیگر به نام های «جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع» و «إقبال الأعمال » با موضوع دعا دارد که نظر به زمان و مکان‌هاى خاص دارند. 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2