با تشکر سحر :
رسول خدا صل الله درباره نشانههاى اهل يقين مىفرمايند:
اما علامه الموقن فسته: ايقن بالله حقا فآمن به، و ايقن بان الموت حق فحذره، و ايقن بان البعث حق فخاف الفضيحه، و ايقن بان الجنه حق فاشتاق اليها، و ايقن بان النار حق فظهر سعيه للنجاه منها، و ايقن بان الحساب حق فحاسب نفسه.
علامت اهل يقين شش چيز است: يقين داشتن به معبود حق پس عشق و اتصال به او، يقين به مرگ پس دورانديشى نسبت به آن، يقين به برانگيخته شدن در قيامت، پس ترس از رسوائى، يقين به بهشت، پس شوق به آن، يقين به آتش پس ظهور كوشش براى نجات از آن، و يقين به حساب، پس محاسبهى خويشتن.
با تشکر از ن شمس الدین گرامی :
ادامه برداشت هفته گذشته:
بفرموده امام علیه السلام اکمل ایمان ،افضل یقین می خواهد.افضل یقین هم ثمره احسن نیت است .
احسن نیت چیست؟
به نظر می رسد احسن نیت ،همان نیت خالصانه و بعبارتی اخلاص است،یعنی در هر کار فقط رضای خدا را در نظر گرفتن.
...تا اعمالی که انجام میدهیم ،عمل صالح شود،که عمل صالح ،رکن مهم ایمان کامل است.
افضل یقین ----»احسن نیت----»احسن اعمال----»اکمل ایمان.
البته فلش دو طرفه است:
اکمل ایمان--------»افضل یقین....
--------»-------»
با تشکر از محمدی:
امام سجاد عليهالسلام در مناجاتی میفرمایند:
اسالك بكرمك ان تمن على من عطائك بما تقر به عينى، و من اليقين بما تهون على مصيبات الدنيا، و تجلوبه عن بصيرتى غشوات العمى:
از تو به كرمت تمنا دارم كه از عطايت بر من منت گذارى به نحوى كه روشنى چشمم باشد، و از يقين آنچنان به من ارزانى دارى كه مصيبتهاى دنيا در نظرم سبك آيد، و پردههاى كوردلى را از ديده بصيرتم بردارد.
مناجات چهارم خمس عشر: راز و نیاز امیدواران / مناجات راجين
با تشکر از یوسف:
نيت عبارت از قصد و تصميم و عزم و خواستهايست كه انسان براى انجام كار و عملى در قلب و سويداى دل تحقق مىدهد.
ارزش نيت در اسلام به اندازهاى مهم و پرقيمت است، كه اعمال آدمى در پيشگاه حق بر اساس آن ارزيابى مىشود. نيت اگر نيت خير باشد، ارزشش صد در صد الهى است، و اين ارزش به عمل منتقل مىشود. نيت اگر نيت سوء باشد، داراى رنگ شيطانى است، و اين رنگ نفرتآور روى عمل اثر مىگذارد.
نيت خير آنقدر مهم است كه صاحب آن اگر موفق به تحقق عملى آن نگردد، بمانند اينكه عمل را بر اساس آن نيت انجام داده باشد داراى اجر و ثواب اخروى است. و نيت سوء آنقدر پست و بىارزش است كه عمل بر مبناى آن هيچ اجر و مزدى در پيشگاه حق ندارد.
جابر بن عبدالله مىگويد از رسول خدا شنيدم:
رجلان فى الاجر سواء: رجل مسلم اعطاه الله مالا يعمل فى طاعه الله، و رجل فقير يقول: اللهم لو شئت رزقتنى ما رزقت
اخى فاعمل فيه بطاعه الله:
دو انسان در ثواب و بهره الهى مساويند، يكى آن مرد مسلمانى است كه حضرت حق ثروت به او عطا فرموده، و او ثروتش را در راه اطاعت حق به خرج مىگذارد، و فقيرى كه تهيدست از مال است ولى سخنش با حق اين است كه: الهى اگر بخواهى به من مال مرحمت كنى بمانند آنچه به برادر دينىام دادى من هم مانند او در طاعت تو بكار مىگيرم.
آرى به فرموده رسول خدا صلى الله عليه و آله اولى اجر و مزدش بر اساس نيت و عمل است و دومى ثواب و بهرهاش فقط و فقط بر مبناى نيت خيرى كه در قلبش دور مىزند.
حضرت سجاد عليهالسلام به اين معنى توجه مىدهند كه نيتهاى مردم متفاوت است يك نيت براى انجام عمل شيطانى است، يك نيت براى كلاه گذاشتن سر مردم، يك نيت براى جلب توجه مردم به عمل خير و به عبارت ديگر نيت رياكارانه، يك نيت، نيت خير، يك نيت نيت سوء، يك نيت از نظر خير بودن ضعيف، يكى متوسط و يكى شديد.
بهترين نيت آن است كه انسان قصدش براى انجام عمل فقط و فقط كسب رضاى حضرت حق باشد، در دنيا كارى به خوش آمدن و بد آمدن مردم نداشته باشد و در آخرت كارى به جلب بهشت و دفع دوزخ. در تمام مراسم عبادى و در مسئله خدمت به خلق، جز رضاى محبوب هدفى و قصدى و خواسته و نيتى نداشته باشد.
با تشکر از مهدوی:
اگر كسى به نيت جذب بهشت و دفع جهنم به عبادت حضرت محبوب و خدمت به خلق اقدام كند عبادت و خدمتش از نظر فقهى باطل نيست، بلكه به آن هدفى كه نسبت به آن نيت داشته بدون شك خواهد رسيد، ولى نيت بهتر و برتر و بالاتر و به فرموده امام سجاد عليهالسلام احسن نيت نيست، احسن نيت اینست که فرد از جلب توجه مردم به عمل و جذب جنت و دفع عذاب به كلى بريده باشد، چنين نيتى از نظر قرآن مجيد خالص، و از نظر حضرت سجاد عليهالسلام احسن نيت و چنين نيتكنندهاى بندهى خالص خداست. خلوص نيت باعث اخلاص در عمل است و چنين عملى از مردم مومن خواسته شده، اگر عمل بر وفق نيت خالص انجام نگيرد، شيطانى، رياكارانه، مشوب به حقه و خدعه و حيله و خلاصه عملى پوك و پوچ و بىارزش است.
با تشکر از مصطفی :
امام خمينى ره در توضيح اخلاص در كتاب اربعين خود مىفرمايند:
بدان كه از براى اخلاص تعريفهائى كردهاند كه ما بعضى از آنها را از اصحاب سلوك و معارف به طريق اجمال نقل مىكنيم:
حكيم سالك جناب خواجه فرمايد:
الاخلاص تصفيه العمل من كل شوب:
اخلاص صافى نمودن عمل است از هر خلطى.
و اين اعم است از آنكه شوب رضاى خود داشته باشد، يا شوب به رضاى مخلوقات ديگر.
از شيخبهائى از قول اصحاب قلوب است:
تنزيه العمل ان يكون لغير الله فيه نصيب:
پاكيزه نمودن عمل است از اين كه براى غير خدا در آن بهرهاى باشد.
و قيل: ان لايريد عامله عليه عوضا فى الدارين:
و گفته شده اخلاص به اين است كه عملكننده در برابر عملش عوض و مزدى در دو دنيا نخواهد.
و از صاحب «غرايب البيان» نقل شده است كه خالصان آنها هستند كه
عبادت خدا كنند به طورى كه نبينند خود را در عبوديت او و نه عالم و اهل آن را و تجاوز نكنند از حد عبوديت در مشاهده ربوبيت.
با تشکر از خانم م ر :
در نهجالبلاغه خطبه 190 :
من مات منكم على فراشه و هو على معرفه حق ربه و حق رسوله و اهل بيته مات شهيدا، و وقع اجره على الله، و استوجب ثواب ما نوى من صالح عمله، و قامت النيه مقام اصلاته لسيفه:
هر كس بر اساس معرفت حق رب و حق رسول خدا و اهلبيت پيامبر، در رختخوابش بميرد، شهيد از دنيا رفته و اجرش بر عهده خدا است، و آنچه از عمل صالح نيت كرده مستوجب ثواب آن نيت است، و نيت بجاى شمشير كشيدن در راه خدا است.
در نهجالبلاغه خطبه 178:
و لو ان الناس حين تنزل بهم النقم، و تزول عنهم النعم فزعوا الى ربهم بصدق من نياتهم و وله من قلوبهم لرد عليهم كل شارد، و اصلح لهم كل فاسد:
اگر مردم به هنگام نزول بديها، و زوال نعمتها، به صدق نيت و شوق قلب به خدا پناه ببرند، هر آينه از دست رفتهها را به آنان بازگرداند، و تمام مفاسد آنان را اصلاح نمايد.
با تشکر از ق ب عزیز :
حضرت صادق عليهالسلام خلود در بهشت و جهنم را معلول نيت مىداند:
انما خلد اهل النار فى النار لان نياتهم كانت فى الدنيا ان لو خلدوا فيها ان يعصوا الله ابدا، و انما خلد اهل الجنه فى الجنه لان نياتهم كانت فى الدنيا ان لو بقوا فيها ان يطيعوا الله ابدا:
خلود اهل آتش در آتش فقط به خاطر اين است كه آنان نيت داشتند اگر براى هميشه در دنيا بمانند، خدا را به طور دائم معصيت كنند. و خلود اهل بهشت در بهشت براى اين است كه در نيتشان بود اگر تا ابد در دنيا بمانند خداوند را اطاعت و عبادت كنند.
آرى عاشقان حضرت حق هر چه در دنيا بمانند، جز طاعت و عبادت خدا به مذاقشان خوش نيايد، و مهجوران هر چه در دنيا مكث كنند، جز از گناه و معصيت لذت نبرند، و اين هر دو بر اساس نيتشان عمل مىكنند، و اين نور باطن است كه باعث خلود در بهشت، و ظلمت قلب است كه موجب خلود در عذاب
است.
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مقام معظم رهبری درباره یقین ؛ بهترین هدیهای که خدا در دل انسان قرار داد
«اگر یقین نبود و شک بر وجود انسان مستولی بود، اهداف برای انسان نامفهوم و مبهم است؛ هدفها که روشن نبود، حرکت، حرکت مستقیم و صحیح و مستمری نخواهد بود. با بینه و یقین حرکت کردن تفاوت میکند با حرکتی که از روی تردید و شک باشد؛ لذا شما میبینید که در دعاها هم درخواست یقین از خدا میشود:
«[اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى]وَالْیَقینَ فى قَلْبى وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى دینى»