eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
با تشکر سحر : رسول خدا صل الله درباره نشانه‏هاى اهل يقين مى‏فرمايند: اما علامه الموقن فسته: ايقن بالله حقا فآمن به، و ايقن بان الموت حق فحذره، و ايقن بان البعث حق فخاف الفضيحه، و ايقن بان الجنه حق فاشتاق اليها، و ايقن بان النار حق فظهر سعيه للنجاه منها، و ايقن بان الحساب حق فحاسب نفسه. علامت اهل يقين شش چيز است: يقين داشتن به معبود حق پس عشق و اتصال به او، يقين به مرگ پس دورانديشى نسبت به آن، يقين به برانگيخته شدن در قيامت، پس ترس از رسوائى، يقين به بهشت، پس شوق به آن، يقين به آتش پس ظهور كوشش براى نجات از آن، و يقين به حساب، پس محاسبه‏ى خويشتن.
با تشکر از ن شمس الدین گرامی : ادامه برداشت هفته گذشته: بفرموده امام علیه السلام اکمل ایمان ،افضل یقین می خواهد.افضل یقین هم ثمره احسن نیت است . احسن نیت چیست؟ به نظر می رسد احسن نیت ،همان نیت خالصانه و بعبارتی اخلاص است،یعنی در هر کار فقط رضای خدا را در نظر گرفتن. ...تا اعمالی که انجام میدهیم ،عمل صالح شود،که عمل صالح ،رکن مهم ایمان کامل است. افضل یقین ----»احسن نیت----»احسن اعمال----»اکمل ایمان. البته فلش دو طرفه است: اکمل ایمان--------»افضل یقین.... --------»-------»
با تشکر از محمدی: امام سجاد عليه‏السلام در مناجاتی میفرمایند: اسالك بكرمك ان تمن على من عطائك بما تقر به عينى، و من اليقين بما تهون على مصيبات الدنيا، و تجلوبه عن بصيرتى غشوات العمى: از تو به كرمت تمنا دارم كه از عطايت بر من منت گذارى به نحوى كه روشنى چشمم باشد، و از يقين آنچنان به من ارزانى دارى كه مصيبتهاى دنيا در نظرم سبك آيد، و پرده‏هاى كوردلى را از ديده بصيرتم بردارد. مناجات چهارم خمس عشر: راز و نیاز امیدواران / مناجات راجين
با تشکر از یوسف: نيت عبارت از قصد و تصميم و عزم و خواسته‏ايست كه انسان براى انجام كار و عملى در قلب و سويداى دل تحقق مى‏دهد. ارزش نيت در اسلام به اندازه‏اى مهم و پرقيمت است، كه اعمال آدمى در پيشگاه حق بر اساس آن ارزيابى مى‏شود. نيت اگر نيت خير باشد، ارزشش صد در صد الهى است، و اين ارزش به عمل منتقل مى‏شود. نيت اگر نيت سوء باشد، داراى رنگ شيطانى است، و اين رنگ نفرت‏آور روى عمل اثر مى‏گذارد. نيت خير آنقدر مهم است كه صاحب آن اگر موفق به تحقق عملى آن نگردد، بمانند اينكه عمل را بر اساس آن نيت انجام داده باشد داراى اجر و ثواب اخروى است. و نيت سوء آنقدر پست و بى‏ارزش است كه عمل بر مبناى آن هيچ اجر و مزدى در پيشگاه حق ندارد. جابر بن عبدالله مى‏گويد از رسول خدا شنيدم: رجلان فى الاجر سواء: رجل مسلم اعطاه الله مالا يعمل فى طاعه الله، و رجل فقير يقول: اللهم لو شئت رزقتنى ما رزقت اخى فاعمل فيه بطاعه الله: دو انسان در ثواب و بهره الهى مساويند، يكى آن مرد مسلمانى است كه حضرت حق ثروت به او عطا فرموده، و او ثروتش را در راه اطاعت حق به خرج مى‏گذارد، و فقيرى كه تهيدست از مال است ولى سخنش با حق اين است كه: الهى اگر بخواهى به من مال مرحمت كنى بمانند آنچه به برادر دينى‏ام دادى من هم مانند او در طاعت تو بكار مى‏گيرم. آرى به فرموده رسول خدا صلى الله عليه و آله اولى اجر و مزدش بر اساس نيت و عمل است و دومى ثواب و بهره‏اش فقط و فقط بر مبناى نيت خيرى كه در قلبش دور مى‏زند. حضرت سجاد عليه‏السلام به اين معنى توجه مى‏دهند كه نيتهاى مردم متفاوت است يك نيت براى انجام عمل شيطانى است، يك نيت براى كلاه گذاشتن سر مردم، يك نيت براى جلب توجه مردم به عمل خير و به عبارت ديگر نيت رياكارانه، يك نيت، نيت خير، يك نيت نيت سوء، يك نيت از نظر خير بودن ضعيف، يكى متوسط و يكى شديد. بهترين نيت آن است كه انسان قصدش براى انجام عمل فقط و فقط كسب رضاى حضرت حق باشد، در دنيا كارى به خوش آمدن و بد آمدن مردم نداشته باشد و در آخرت كارى به جلب بهشت و دفع دوزخ. در تمام مراسم عبادى و در مسئله خدمت به خلق، جز رضاى محبوب هدفى و قصدى و خواسته و نيتى نداشته باشد.
با تشکر از مهدوی: اگر كسى به نيت جذب بهشت و دفع جهنم به عبادت حضرت محبوب و خدمت به خلق اقدام كند عبادت و خدمتش از نظر فقهى باطل نيست، بلكه به آن هدفى كه نسبت به آن نيت داشته بدون شك خواهد رسيد، ولى نيت بهتر و برتر و بالاتر و به فرموده امام سجاد عليه‏السلام احسن نيت نيست، احسن نيت اینست که فرد از جلب توجه مردم به عمل و جذب جنت و دفع عذاب به كلى بريده باشد، چنين نيتى از نظر قرآن مجيد خالص، و از نظر حضرت سجاد عليه‏السلام احسن نيت و چنين نيت‏كننده‏اى بنده‏ى خالص خداست. خلوص نيت باعث اخلاص در عمل است و چنين عملى از مردم مومن خواسته شده، اگر عمل بر وفق نيت خالص انجام نگيرد، شيطانى، رياكارانه، مشوب به حقه و خدعه و حيله و خلاصه عملى پوك و پوچ و بى‏ارزش است.
با تشکر از مصطفی : امام خمينى ره در توضيح اخلاص در كتاب اربعين خود مى‏فرمايند: بدان كه از براى اخلاص تعريفهائى كرده‏اند كه ما بعضى از آنها را از اصحاب سلوك و معارف به طريق اجمال نقل مى‏كنيم: حكيم سالك جناب خواجه فرمايد: الاخلاص تصفيه العمل من كل شوب: اخلاص صافى نمودن عمل است از هر خلطى. و اين اعم است از آنكه شوب رضاى خود داشته باشد، يا شوب به رضاى مخلوقات ديگر. از شيخ‏بهائى از قول اصحاب قلوب است: تنزيه العمل ان يكون لغير الله فيه نصيب: پاكيزه نمودن عمل است از اين كه براى غير خدا در آن بهره‏اى باشد. و قيل: ان لايريد عامله عليه عوضا فى الدارين: و گفته شده اخلاص به اين است كه عمل‏كننده در برابر عملش عوض و مزدى در دو دنيا نخواهد. و از صاحب «غرايب البيان» نقل شده است كه خالصان آنها هستند كه عبادت خدا كنند به طورى كه نبينند خود را در عبوديت او و نه عالم و اهل آن را و تجاوز نكنند از حد عبوديت در مشاهده ربوبيت.
با تشکر از خانم م ر : در نهج‏البلاغه خطبه 190 : من مات منكم على فراشه و هو على معرفه حق ربه و حق رسوله و اهل بيته مات شهيدا، و وقع اجره على الله، و استوجب ثواب ما نوى من صالح عمله، و قامت النيه مقام اصلاته لسيفه: هر كس بر اساس معرفت حق رب و حق رسول خدا و اهل‏بيت پيامبر، در رختخوابش بميرد، شهيد از دنيا رفته و اجرش بر عهده خدا است، و آنچه از عمل صالح نيت كرده مستوجب ثواب آن نيت است، و نيت بجاى شمشير كشيدن در راه خدا است. در نهج‏البلاغه خطبه 178: و لو ان الناس حين تنزل بهم النقم، و تزول عنهم النعم فزعوا الى ربهم بصدق من نياتهم و وله من قلوبهم لرد عليهم كل شارد، و اصلح لهم كل فاسد: اگر مردم به هنگام نزول بديها، و زوال نعمتها، به صدق نيت و شوق قلب به خدا پناه ببرند، هر آينه از دست رفته‏ها را به آنان بازگرداند، و تمام مفاسد آنان را اصلاح نمايد.
با تشکر از ق ب عزیز : حضرت صادق عليه‏السلام خلود در بهشت و جهنم را معلول نيت مى‏داند: انما خلد اهل النار فى النار لان نياتهم كانت فى الدنيا ان لو خلدوا فيها ان يعصوا الله ابدا، و انما خلد اهل الجنه فى الجنه لان نياتهم كانت فى الدنيا ان لو بقوا فيها ان يطيعوا الله ابدا: خلود اهل آتش در آتش فقط به خاطر اين است كه آنان نيت داشتند اگر براى هميشه در دنيا بمانند، خدا را به طور دائم معصيت كنند. و خلود اهل بهشت در بهشت براى اين است كه در نيتشان بود اگر تا ابد در دنيا بمانند خداوند را اطاعت و عبادت كنند. آرى عاشقان حضرت حق هر چه در دنيا بمانند، جز طاعت و عبادت خدا به مذاقشان خوش نيايد، و مهجوران هر چه در دنيا مكث كنند، جز از گناه و معصيت لذت نبرند، و اين هر دو بر اساس نيتشان عمل مى‏كنند، و اين نور باطن است كه باعث خلود در بهشت، و ظلمت قلب است كه موجب خلود در عذاب است.
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مقام معظم رهبری درباره یقین ؛ بهترین هدیه‌ای که خدا در دل انسان قرار داد «اگر یقین نبود و شک بر وجود انسان مستولی بود، اهداف برای انسان نامفهوم و مبهم است؛ هدف‌ها که روشن نبود، حرکت، حرکت مستقیم و صحیح و مستمری نخواهد بود. با بینه و یقین حرکت کردن تفاوت می‌کند با حرکتی که از روی تردید و شک باشد؛ لذا شما می‌بینید که در دعا‌ها هم درخواست یقین از خدا می‌شود: «[اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى]وَالْیَقینَ فى قَلْبى وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى دینى»
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام