eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
17.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجاد (ع) در جمله‏ى دوم دعا به پيشگاه خدا عرض مى‏كند: و لسانا على من خاصمنى. بار الها! مرا در مقابل كسى كه با من بحث خصومت ‏آميز مى‏نمايد زبانى گويا قرار ده. گ
كسى كه مى‏خواهد به سلامت و سعادت زندگى كند و از مزاحمتهاى ناشى از دشمنى مردم مصون باشد بايد مراقبت نمايد كه حتى‏المقدور موجبات خصومت دگران را نسبت به خودش فراهم نياورد و در قلوب مردم كينه و دشمنى ايجاد ننمايد و اين امر به قدرى مهم است كه رسول گرامى صلى الله عليه و آله مى‏فرمود: جبرئيل امين (ع) مرا به هيچ تعهدى همانند تعهد اجتناب از دشمنى مردان مقيد ننمود. على (ع) به فرزندان خود فرمود: از دشمنى مردان پرهيز نماييد كه اينان از دو قسم خارج نيستند، يا عاقل‏اند و براى اعمال دشمنى خود بر ضرر شما نقشه مى‏كشند يا جاهل‏اند و با شتاب، دشمنى خود را اعمال مى‏نمايند و به شما آزار مى‏دهند.
يكى از عوامل ايجاد دشمنى و عداوت، بحثهاى علمى است كه آميخته به مراء و خصومت باشد. اسلام چنين بحثى را ناروا و ممنوع شناخته و در كتب اخبار، علماى حديث، باب مخصوصى را براى آن روايات باز نموده‏اند و در كتب اخلاق نيز درباره‏ى آفات زبان فصل مخصوصى به آن اختصاص داده شده است على (ع) فرموده است: مراء و خصومت، بذرى است كه در دلها افشانده مى‏شود و محصول آن شر و فساد است. امام صادق (ع) فرموده: از دشمنى و خصومت بپرهيزيد كه خصومت دل را به خود مشغول مى‏كند، نفاق و دورويى به وجود مى‏آورد و مايه‏ى حقد و كينه مى‏گردد. پيشواى اسلام به نبوت مبعوث گرديد و مامور تبليغ دين خدا شد. پروردگار به او دستور داد: ادع الى سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتى هى احسن. مردم را به دين الهى و آيين پروردگارت دعوت كن از سه راه: اول، با مقالات حكيمانه، دوم با مواعظ و اندرزهاى نيكو، سوم با مباحثه و جدل ولى جدل بايد به گونه‏اى خوب و نيكو باشد و به مراء و خصومت آلوده نگردد. نمونه‏ى جدل نيكو در قرآن : كسانى از مشركين و منكرين معاد حضور نبى گرامى آمدند. يكى از آنان قطعه‏ى كوچك استخوان پوسيده‏ى مرده‏اى را در دست گرفت و در حضور پيشواى اسلام آن را با دو انگشت خود فشرد و به صورت پودرى درآمد. سپس در آن دميد و ذرات آن در فضا پراكنده گرديد. پس از آن به حضرت عرض كرد: من يحيى العظام و هى رميم. چه كسى اين استخوان پوسيده را دوباره زنده مى‏كند؟ دستور آمد: قل يحييها الذى انشاها اول مره. به اينان بگو: خداوند توانايى كه از اول آن را به وجود آورده و حيات بخشيده، او اين استخوان را زنده مى‏كند و دوباره به آن حيات مى‏بخشد. و هو بكل خلق عليم. و آن خداوند به تمام و بر جميع آفريده‏ها آگاهى دارد. اين رد و بدل سخن بين مشركان و رسول گرامى جدلى است پسنديده و نيكو، از طرفى حاوى پاسخ محكم و دليل قانع كننده است و از طرفى ديگر مبرى و منزه از مراء و خصومت. پيمبر گرامى اسلام به هدايت مردم شوق زياد داشت و تمام نيروى خود را در آن راه به كار مى‏برد و خداوند ضمن آيه‏اى در قرآن شريف فرموده است: حريص عليكم. پيشواى اسلام به هدايت شما حريص است.
ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام نيز همانند رسول اكرم به راهنمايى مردم علاقه‏ى شديد داشتند، ولى همواره مراقب بودند كه در بحثهاى علمى، سخنانشان به مراء نيالايد و رنگ خصومت به خود نگيرد، از اين رو در مقابل اشخاص مختلف روشهاى متفاوت داشتند، اگر مى‏ديدند بحث كننده مرد لجوجى است و مقصودش درك حقيقت نيست بلكه مى‏خواهد با امام بحث كند تا از اين راه خود را در جامعه بنماياند و خويشتن را بين مردم، عالم و خبير معرفى نمايد، با چنين شخصى بحث نمى‏كردند و اوقات گرانقدر خود را در راهى كه نارواست صرف نمى‏نمودند. روايت شده است كه مردى به حضرت حسين بن على عليهماالسلام عرض كرد: بنشينيد تا در مطالب دينى مناظره و مباحثه نماييم. حضرت در پاسخ به وى فرمود: من به دينم آگاهى دارم و حقيقت بر من روشن است و شما اگر به دينت جاهلى برو آن را طلب كن. سپس حضرت با خود سخن مى‏گفت و مى‏فرمود: مرا با ممارات چكار است؟ مرا با بحثهاى خصومت‏انگيز چه كار است؟ اين شيطان است كه وسوسه مى‏كند و مى‏گويد در دين خدا با مردم مناظره كن تا درباره‏ى تو گمان ناتوانى و نادانى نبرند. اگر در موردى احساس لجاج عناد نمى‏شد و اميد مى‏رفت كه مذاكرات دينى نتيجه‏بخش باشد و موجب هدايت بحث‏كننده شود، مناظره را پذيرا مى‏شدند ولى از پيشگاه خدا درخواست مى‏نمودند كه باريتعالى زبانشان را هر چه بيشتر گويا و بيانشان را هر چه زيادتر نافذ نمايد تا با كسى كه در خلال بحثش رنگ خشونت به خود مى‏گيرد پيروز شوند و بدون اينكه كلام به مراء و لجاج منتهى گردد بر وى غلبه كنند و او را هدايت نمايند، و جمله‏ى دوم اين قطعه از دعاى « مكارم‏الاخلاق» به اين مطلب نظر دارد: و لسانا على من خاصمنى. بار الها! مرا زبانى گويا قرار ده تا در مقابل كسى كه با من خصمانه سخن مى‏گويد پيروز گردم، خصومتش را فرونشانم، در بحث قانعش كنم و به راه رستگارى و سعادت رهبريش نمايم.
در جمله‏ى سوم امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و ظفرا بمن عاندنى. بار الها مرا نسبت به كسى كه درباره ‏ى من عناد مى‏ورزد پيروزمندى قرار ده. «معاند» در لغت عرب به كسى گفته مى‏شود كه حق را شناخته و حقيقت امر را دانسته ولى با اراده و عمد، آن را رد مى‏كند و آگاهانه حق را نفى مى‏نمايد و از آن روى مى‏گرداند. نفى حق با علم به آن مى‏تواند از علل و عوامل متعددى سرچشمه بگيرد، گاه حب مال و مقام، گاه براى اظهار قدرت و نيرومندى، گاه در بحثهاى علمى به منظور برترى‏جويى و تفوق‏طلبى، و گاه از علل ديگر ناشى از غريزه‏ى حب ذات يا ساير غرايز. على (ع) فرموده: حق از نظر توصيف، ميدان وسيعى براى گفتن و نوشتن دارد اما در مقام عمل، آدمى را سخت در مضيقه و تنگناى مى‏گذارد.
حق يكى از اسماء خداوند است و اهل حق كسانى هستند كه بى قيد و شرط از امر الهى پيروى مى‏كنند، اگر چه به كار بستن امر او مخالف هواى نفس و تمنيات آنان باشد. كسى كه مطيع هواى نفس خويشتن است و به امر الهى اعتنا ندارد او پيرو باطل و بنده‏ى هوى است، اگر چه نام خدا را بسيار به زبان بياورد. افتخار پيروى حق در درجه‏ى اول براى انبياى الهى است و سپس براى كسانى است كه پيرو انبيا هستند، قدم به جاى قدم آنان مى‏گذارند و تعاليمشان را عملا به كار مى‏بندند. على (ع) فرموده است: شبيه ‏ترين مردم به پيمبران خدا كسانى هستند كه سخن حق بيشتر مى‏گويند و در عمل به حق بردبارترند. «حق» در لغت عرب به معانى متعدد به كار برده مى‏شود: «حق» به معناى «عدل»، به معناى «امر واقعى»، به معناى «يقين»، به معناى «ملك و مال» و ديگر معانى از اين قبيل است. چه بسيار اتفاق مى‏افتد كه حكمى موافق عدل و حق اما برخلاف ميل و خواهش نفسانى ما صادر مى‏شود و ما از آن ناراضى و آزرده خاطريم و براى ما سنگين و تلخ مى‏آيد، اما اگر اهل حق باشيم بايد آن آزردگى را تحمل كنيم و عدل را اجرا نماييم كه خدا خشنود مى‏شود و آن آزردگى را به گونه‏اى جبران مى‏فرمايد.
روايتى از امام صادق (ع) است كه مردى از اهل جبل درباره‏ى امرى از آن حضرت استفتا نمود، حضرت فتوا داد، اما آن فتوا برخلاف ميل او بود و امام (ع) در چهره‏ى او نارضايى ديد. حضرت به وى فرمود: در برابر حق صابر باش كه هيچكس حق را تحمل نمى‏كند مگر آنكه خداوند عوض بهترى به وى اعطا مى‏فرمايد. وجدان فطرى اخلاقى هر انسانى متمايل به حق و انصاف است و مخالف باطل و خلاف انصاف. از اين رو اهل حق و انصاف فطرتا محبوب مردم‏اند و از اهل باطل و غير منصف انزجار فطرى دارند. امام مجتبى (ع) فرموده است: هيچ عزيزى حق را ترك نگفت مگر آنكه ذليل شد، و هيچ ذليلى از حق طرفدارى ننمود مگر آنكه به عز و آبرومندى نايل آمد.
بدبختانه بعضى از افراد در بحثهاى علمى يا مناظرات دينى يا امور مالى يا ديگر مسائل عناد مى‏كنند، تسليم حق نمى‏شوند، و مى‏خواهند گفته‏ى باطل خود را بر طرف مقابل خويش تحميل كنند و سخن حق او را درهم بشكنند. امام سجاد (ع) در جمله‏ى سوم اين قطعه از دعاى «مكارم‏الاخلاق» به پيشگاه خدا عرض مى‏كند: و ظفرا بمن عاندنى. بار الها! مرا نسبت به كسى كه درباره‏ام عناد مى‏ورزد و اگر چه حق را شناخته است با آن مخالفت مى‏نمايد و از آن روى مى‏گرداند، پيروزمندى قرار ده. به طورى كه در قرآن شريف و روايات اسلامى آمده است در تمام قرون و اعصار، پيمبران الهى و ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام با معاندين مواجه بوده‏اند و خداوند در بحث و مناظره آنان را با منطقى قوى پيروز نموده است، با اين تفاوت كه بعضى از معاندين پس از بحث، تسليم شده و به حق اعتراف نمودند و بعضى همچنان به لجاج و عناد خويش ادامه دادند.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث ما (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام ...
✳️ علیه السلام مبارک باد 👌 باب الحوائج هستی و عالم گدایتان امّید نا امیدها نوشته خدایتان ای ملجاء همیشگی بی پناه ها ای مستجاب لحظه به لحظه دعایتان میگفت مادرم که دخیل های بسته اش وا شد به روضه ها و به این سفره هایتان! آقا به کاظمین تو گر ره نداده اند پرواز کرده دل به کنار رضایتان بدکاره ای رسیده به آزارتان ولی در سجده ات فتاد و شده مبتلایتان گویا اسیر جذبه ی روحانی ات شدند جمع ِ محافظان ِ به زندان سرایتان ای آسمان نشین و امام فرشته ها مقتل چرا نوشته سیاهچال جایتان؟ اصلا مگر سیاهچال برای شما کم است ؟ زنجیر و قل زدند چرا دست و پایتان؟ در زیر تازیانه ی این بی حیاترین تقطیع میشود نفس و ناله هایتان با این قواره های کفن بهر تو دلم رفته کنار بی کفن کربلایتان 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
حضرت علیه السلام 👈 🔊 اللهمّ صلّ عَلی الأمین المؤتمن موسی بن جعفر البر الوفیّ الطّاهر الزَّکی النور المنیر المُجتهِد المُحتسب الصّابِر عَلی الأذی فیکَ؛ اللّهمُ و کما بلّغ عن آبائه ما استودعَ من أمرک و نهیک و حَمل علی المَحَجّة و کابَدَ اهل العزة و الشدة فیما کان یلقی من جهال قومه رب فصل علیه افضل و اکمل ما صلیت علی احد ممن اطاعک و نصح لعبادک انک غفور رحیم پروردگارا درود فرست بر امام امین (اسرار حق) و معتمد خلق (به راستی و درستی) حضرت موسی بن جعفر که نیکوکار و وفادار و پاک و مهذب است. نور علمش مبین احکام الهی، آن کسی که همه عمر با کمال کوشش و اجتهاد بر آزار امت در راه رضای تو صبور و شکیبا بود.‌ای خدا چنانکه از پدران آن امام آنچه نزد او ودیعه بود از امر و نهی دین تو همه را به خلق رسانید و بار فرمان الهی را به راه شرع و طریق مستقیم برد و با اهل غرور و سخت گیران (خلفای جور) و در آنچه از جهال قومش می‌کشید مقاومت کرد و رنج برد پس از خدا تو بر آن بزرگوار درودی فرست بهتر و کاملتر از هر درود و رحمت که بر احدی از بندگان مطیع خود و ناصحان بندگانت فرستی که البته تو خدای آمرزنده گناه خلق و مهربان در حق بندگانی. ( 👈 🔊 زیارتنامه امام کاظم علیه السلام ( متن و صوت ) التماس دعا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیبای "سفره موسی بن جعفر(علیه السلام) " باصدای و محمدحسین علیه السلام 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2