eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و : «15» اللَّهُمَّ يَسِّرْ عَلَى الْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ مَؤُونَتَنَا وَ امْلَأْ لَنَا مِنْ حَسَنَاتِنَا صَحَائِفَنَا وَ لَا تُخْزِنَا عِنْدَهُمْ بِسُوءِ أَعْمَالِنَا خدايا! سختى و دشوارى ما را به بركت تقوا و اعمال شايسته، بر كرام كاتبين كه نويسنده اعمالند ، آسان ساز، و صفحات پرونده ما را از خوبى‏ها پر كن، و ما را نزد فرشتگان نويسنده اعمال، به كردارهاى زشتمان رسوا مساز. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
6 🔴 محاسبه اعمال در روايات‏ پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: حاسِبُوا أنْفُسَكُمْ قَبْلَ أنْ تُحاسَبُوا، وَ زِنُوها قَبْلَ أنْ تُوزَنُوا، وَ تَجَهَّزوا لِلْعَرْضِ الأْكْبَرِ. خودتان به حساب خود برسيد قبل از اين كه در دادگاههاى قيامت به حسابتان برسند. و خويش را وزن كنيد تا معلوم شود چه اندازه بار معنوى داريد، قبل از اين كه شما را با ميزان‏هاى قيامت وزن نمايند. و براى برخورد به عرض اكبر و قيامت كبرى خود را آماه كنيد. حضرت امام كاظم عليه السلام فرمود: لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسَبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ، فَإنْ عَمِلَ حَسَناً ازْدادَ اللَّهَ شُكْراً، وَ انْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَاللَّهَ وَ تابَ إلَيْهِ. از ما نيست آن كه در هر روز به محاسبه خود برنخيزد؛ اگر نيكى انجام داده به شكر حق بيفزايد و اگر بدى انجام داده استغفار كند و از عمل زشتش بازگردد. امام حسن مجتبى عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏فرمايد: لايَكُونُ الْعَبْدُ مُؤمِناً حَتّى يُحاسِبَ نَفْسَهُ أشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ‏ شَريكَهُ، وَ السَّيِّدِ عَبْدَهُ. بنده، مؤمن نيست مگر آن كه از خودش حساب بكشد سخت‏تر از شريك از شريكش و مولا از عبدش. امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقر عليه السلام نقل مى‏كند: ما مِنْ يَومٍ يَأْتى عَلَى ابْنِ آدَمَ إلّا قالَ ذلِكَ الْيَوْمُ: يَابْنَ آدَمَ، أنَا يَوْمٌ جَديدٌ وَ أنَا عَلَيْكَ شَهيدٌ، فَافْعَلْ بى خَيْراً، وَاعْمَلْ فِىَّ خَيْراً أسْهُلْ لَكَ فى يَوْمِ الْقيامَةِ، فَانَّكَ لَنْ تَرانى بَعْدَها ابَداً. هيچ روزى بر فرزند آدم نمى‏رسد مگر آن كه آن روز به انسان مى‏گويد: اى آدميزاده، من روز جديدى هستم و از جانب خدا بر تمام برنامه‏هاى تو شاهدم، با من به نيكى برخورد كن و ساعات مرا به عمل خير بگذران، تا در محاسبات قيامت بر تو آسان باشم. به حقيقت بدان كه پس از اين مرا نخواهى ديد. حضرت علىّ بن الحسين عليهما السلام فرمود: إنَّ الْمَلَكَ الْمُوَكَّلَ بِالْعَبْدِ يَكْتُبُ فى صَحيفَةِ اعْمالِهِ، فَاعْمَلُوا بِأوَّلِها وَ آخِرِها خَيْراً يُغْفَرْلَكُمْ ما بَيْنَ ذلِكَ. فرشته مأمور به انسان، اعمال را در پرونده مى‏نويسد، اول و آخر صفحه عمل را به خير و نيكى بنويسيد، ما بين آندو بر شما بخشيده شود. امام صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏كند: طُوبى لِمَنْ وُجِدَ فى صَحيفَةِ عَمَلِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ تَحْتَ كُلِّ ذَنْبٍ أسْتَغْفِرُاللَّهَ. خوشا به حال كسى كه در پرونده عملش در قيامت كنار هر گناهى توبه يافت شود. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 85 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
7 🔴 دنيا در كلام اميرالمؤمنين عليه السلام‏ اميرالمؤمنين عليه السلام وارد بازار بصره شد، مشاهده نمود مردم عجيب سرگرم تجارت و داد و ستد هستند، گريه سختى كرد و فرمود: يا عَبيدَ الدُّنيا وَ عُمّالَ أهْلِها، إذا كُنْتُمْ بِالنَّهارِ تَحْلِفُونَ، وَ بِاللَّيْلِ فى فُرُشِكُمْ تَنامُونَ، وَ فى خِلالِ ذلِكَ عَنِ الآْخِرَةِ تَغْفُلُونَ، فَمَتى‏ تَحْرُزُونَ الزّادَ وَ تُفَكِّرُونَ فِى الْمَعادِ. اى بندگان دنيا و كارگران مادّيگران، شما كه روزها سرگرم سوگند خوردنيد و به شب در رختخواب به خواب اندريد و در بين روز و شب از آخرت غافليد، پس چه وقت زاد و توشه براى آينده تهيه مى‏كنيد و چه زمان به فكر قيامت مى‏افتيد؟ سعى كنيم دنياى ما دنياى مبغوض حق نشود كه چنين دنيايى انسان را به هلاكت ابدى وشقاوت دائمى و سرمدى دچار مى‏كند. ما مى‏توانيم از دنياى خود بر اساس دستورهاى حضرت حق مزرعه آخرت را بسازيم. اگر برنامه‏هاى باطنى و ظاهرى ما هماهنگ با حقايق ملكوتيّه و واقعيت‏هاى الهيّه باشد، دنياى ما مزرعه آخرت، ورنه دنياى ما مسيرى به سوى سجّين و جهنّم است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 85 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 8 🔴 دنيا در كلام امام سجّاد عليه السلام‏ محمد بن مسلم بن شهاب مى‏گويد: «از حضرت علىّ بن الحسين عليهما السلام سؤال شد: چه عملى نزد خداوند افضل است؟ فرمود: بعد از معرفت خدا و رسول، برنامه‏اى بالاتر از بغض دنياى مذموم و زندگى غلط نيست كه براى اين بغض جهات كثيره‏اى از صفات حسنه و اعمال صالحه هست. براى معاصى شعبه‏هاى زيادى هست. اول چيزى كه به آن معصيت خدا شد كبر از پذيرش حق بود و آن معصيتى بود كه ابليس دچار آن شد، از قبول حق ابا كرد و استكبار به خرج داد و از كافران شد. و حرص بود كه آدم و حوّا دچارش شدند، چنانكه در قرآن مجيد فرموده: فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمينَ و از هر جا [و هر نوع ميوه‏اى‏] كه خواستيد بخوريد، و به اين درخت نزديك مشويد كه ازستمكاران [بر خود] خواهيد شد. چيزى كه به آن نياز نداشتند در حالى كه از آن نهى شده بودند به طرفش رفتند و اين صفت به فرزندانشان منتقل شد به نحوى كه اكثر چيزى كه مردم به دنبال آن مى‏روند به آن حاجت ندارند. سپس حسد بود و آن گناهى بود كه فرزند آدم دچارش شد و به سبب آن برادرش را به قتل رساند. از اينهاست كه عشق شديد به زن و دنيا و رياست و راحت و عافيت و اضافه سخن گفتن و برترى جويى و ثروت پديد مى‏آيد. تمام اين خصال ناپسند در عشق غلط به دنيا جمع است. انبيا و علما بعد از شناختى كه از اين واقعيت‏هاى داشتند فرمودند: حُبُّ الدُّنْيا رَأْسُ كُلِّ خَطيئَةٍ. وَ الدُّنْيا دُنْياءان: دُنْيا بَلاغٍ وَ دُنْيا مَلْعُونَةٌ. عشق زياد به دنيا رأس هر گناهى است. و دنيا دو دنياست: دنيايى كه انسان را به كمال و رشد و حقيقت مى‏رساند و دنيايى كه آدمى را از تمام واقعيت‏ها محروم مى‏نمايد. حضرت باقر عليه السلام از امام سجّاد حضرت زين‏العابدين عليه السلام درباره برخورد صحيح اولياى الهى به دنيا روايت مى‏كند: «بدانيد كه دنيابه شما پشت كرده و آخرت به شما روى آورده؛ براى هر يك از اين دو فرزندانى است، پس شما از فرزندان آخرت باشيد و از اين كه فرزند دنيا قرار گيريد بپرهيزيد. بياييد نسبت به دنيايى كه حجاب بين شما و خداست بى رغبت گرديد و به آخرت ميل پيدا كنيد. بى رغبتان، زمين را بساط زندگى قرار داده و خاك را فرش خود نموده و آب را غذاى پاكيزه خود انتخاب كرده‏اند. آن چنان از دنيا بريده‏اند كه گويى در آن نيستند. آگاه باشيد، مشتاق به بهشت خالى از شهوات است و بيمناك از جهنّم بريده از محرّمات. آن كه زاهد است سختى‏ها بر او آسان است. خدا را بندگانى است داراى بصيرتى بالا؛ همچون آنانند كه اهل بهشت را در بهشت جاودانه مى‏بينند و همچون كه اهل جهنم را در عذاب هميشگى مشاهده مى‏كنند. همه مردم از شرّ آنان در امانند و ايشان را قلبى محزون و نفسى عفيف و حاجاتى خفيف است. ايّام دنيا را كه ايّام كمى است در برابر عبادت و مصيبت و معصيت صبر مى‏كنند و از اين راه به راحت جاويد كه در آخرت ميسّر است مى‏رسند. به هنگام شب براى عبادت بر پا مى‏ايستند در حالى كه اشك ديدگانشان بر صورت جارى است، براى آزادى از عذاب فردا به درگاه حضرت ربّ الارباب به تضرّع و زارى‏اند. به هنگام روز در بردبارى، در بصيرت، در نيكوكارى و در پرهيزكارى به سر مى‏برند. از خوفى كه در عبادت از عظمت محبوب و عذاب قيامت دارند بدنشان فوق‏العاده نحيف و لاغر است، هر كس به آنان بنگرد، گويد مريض است، در حالى كه مريض نيستند، يا گويد مجنون است، در حالى كه جنون ندارد، اينان را از ياد جهنّم و آنچه در اوست امرى عظيم به جان رسيده است 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 85 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 یک غزل زیبا از مرحوم فیض کاشانی در : 👈 اگر ساغر دهد ساقی ازین دست بیک پیمانه از خود میتوان رست حریفانرا چه حاجت با شرابست اشارتهای ساقی میکند مست چه لازم روی از مادر کشیدن بمژگان هم دل ما می توان خست به بستن من خوشم تو با شکستن بنو هر لحظه عهدی میتوان بست خوشا آن دل که از اغیار ببرید خوشا آن جان که از جز یار بگسست خوشا آن دل که با دلدار آمیخت خوشا آن جان که با جانانه پیوست خوش آن کو از سر کونین برخواست بخلوت خانة توحید بنشست بامید تو افکندند بسیار نیامد جز مرا این صید در شست بلندی می تواند کرد بر چرخ کسی کاو نزد تو چون شد پست ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
💠 ▪️ در محرم سیاه پوش ها را به نام اربابشان و مولایشان می شناسند... در خانه، محل کار، خیابان و در میان اجتماع بیشتر مراقب رفتارهایمان با شیم ... ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
💠 اعمال ▪️ انجام چه اعمالی در ده روز اول ماه محرم سفارش شده است؟ 👈 لطفا اینجا کلیک کنید ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 صحیفه سجادیه 🔹اللَّهُمَّ إِنِّى أَتُوبُ إِلَيْكَ فِى مَقَامِى هَذَا مِنْ كَبَائِرِ ذُنُوبِى وَ صَغَائِرِهَا، وَ بَوَاطِنِ سَيِّئَاتِى وَ ظَوَاهِرِهَا، وَ سَوَالِفِ زَلاتِى وَ حَوَادِثِهَا، تَوْبَةَ مَنْ لا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِمَعْصِيَةٍ، وَ لا يُضْمِرُ أَنْ يَعُودَ فِى خَطِيئَةٍ🔹 🔸خدايا! من در اين مقام - مجلس روضه ی امام حسین علیه السلام و - از گناهان بزرگ و كوچک، و بدی هایم توبه میکنم. کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🏴 بهترین فرصت و بازگشت است 👌اگر دقت کنیم می بینیم که از توبه های تاریخی حر و زهیر و وهب گرفته تا توبه رسول ترک ها و علی گندابی ها همه در ماه عظیم محرم بوده است و توبه ی هزاران هزار انسانی که با شدت و ضعف مختلف هرساله در ایام محرم و در مجالس عزاداری سالار شهیدان روی می دهد ، پس بیاییم این فرصت مبارک را مغتنم بشماریم و در این لحظات حساس تاریخ بشریت که جهان در آستانه تحولی تاریخی قرار دارد و با قیام مستضعفین ، بشریت در آستانه ورود به فصل نوینی از تاریخ خویش است ، با توبه و بازگشت خود و ایجاد تحول درونی ، این آینده ی درخشان را به سهم خود به اندازه لحظه ای هم که شده سرعت بخشیم. بیایید در این محرم تا فرصت باقیست دست توسل به دامان پرمهر مولایمان حسین(ع) بزنیم باشد که با لطفش حری شویم برای منتقم خون شریفش ، امام عصر(عج) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🎥 فیلم_سینمایی 👈فیلم بسیار زیبا در مورد شخصیت علی گندابی که فردی لات، خلافکار، شراب خور، و دزد بود، سپس در شب اول محرم که اطلاع نداشته محرم شده و شراب خورده و مست کرده، جلوی یک شیخ را میگیرد و وقتی که متوجه میشود که بوده، منقلب میشود و توبه میکند و بعد به کربلا و نجف رفته و در همان جا فوت میکند. جالب و قشنگ هست، اگر ندیده اید، حتما نگاه کنید.... التماس دعا 👈 لینک مشاهده فیلم اینجا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
❇️ پذیرش دانشجو بدون کنکور ❇️ در مقطع کارشناسی 🔅 علوم قرآن و حدیث 🔅علوم حدیث 🔅روانشناسی 🔅فقه و حقوق 💢 تحصیل به دو شیوه مجازی و حضوری( تهران و قم) 🔶 ارائه مدرک رسمی و معتبر از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری 🔷 مهلت ثبت نام: تا 20 مردادماه از سایت سازمان سنجش ♻️ راهنمای ثبت نام: 09352951290 🆔@qhuacir
🔴 مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر برگزار می‌کند 🔴 ✨ مسابقه عظیم قرآنی و فرهنگی «نور علی نور» ✨ ❇️ با ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی شامل: 🎁 ۱۰ کارت هدیه یک میلیون تومانی 🎁 ۲۰ کارت هدیه پانصد هزار تومانی 📆 تاریخ برگزاری مسابقه: ۵ شهریور ماه 📣 ثبت نام و شرکت در مسابقه برای عموم هموطنان عزیز از هر قوم و مذهبی، آزاد و است. ♨️ تا نشده کنید. 🌐 ثبت‌نام در مسابقه، دریافت نسخه PDF مقاله و عضویت در کانال اطلاع‌رسانی از طریق لینک زیر: 🆔 zil.ink/noor_test
برنامه ی نشانۀ حماقت وَ قَالَ (علیه السلام) : مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الْإِمْكَانِ، وَ الْأَنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَة. حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند : شتاب پيش از توانايى بر كار، و سستى پس از به دست آوردن فرصت از بى خردى است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ دو دليل نادانى: قسمت 1 ⏺ امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو چيز كه از نشانه هاى نادانى است اشاره كرده، مى فرمايد: «عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات، و از دست دادن امكانات و سستى نمودن پس از فرصت، از حماقت و نادانى است»; (مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الاِْمْكَانِ، وَ الاَْنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَةِ). «خُرْق» (بر وزن مرغ) به گفته غالب ارباب لغت به معناى نادانى و كم عقلى است ولى «خَرق» (بر وزن خلق) به معناى پاره كردن يا سوراخ كردن چيزى به عنوان افساد است كه در قرآن مجيد در داستان موسى و خضر(عليهما السلام) به آن اشاره شده است و بعيد نيست هر دو به يك ريشه بازگردد زيرا پاره كردن و فاسد كردن، كار افراد نادان است. واژه «أناة» به معناى صبر كردن و تأنى نمودن در انجام كارى است. اين واژه هرگاه درمورد خداوند به كار برده مى شود و مى گويند: خداوند ذو أناة است مفهومش اين است كه در مجازات گنهكاران هرگز تعجيل نمى كند تا اتمام حجت بر آن ها شود، و گاه اين واژه به معناى سستى كردن نيز به كار مى رود همانگونه كه در گفتار حكيمانه بالا ديده مى شود. به هر حال امام(عليه السلام) دو چيز را در اين جا نشانه حماقت و نادانى مى شمرد: نخست تعجيل كردن قبل از فراهم شدن امكانات است مثل اين كه كسى در فصل غوره كردن درختان انگور اصرار بر چيدن انگور داشته باشد كه نشانه نادانى است و ديگر اين كه وقتى فرصت ها فراهم مى شود سستى كند و به اصطلاح اين دست و آن دست نمايد تا فرصت از دست برود; فرصتى كه شايد هرگز بازنگردد اين هم نشانه بى خبرى و نادانى است. عاقل و دانا كسى است كه صبر كند و در انتظار فرصت باشد و هنگامى كه فرصت فراهم شد بدون فوت وقت دست به كار شود و به مقصود خود برسد. اين كار نشانه مديريت صحيح است. در روايات اسلامى در نكوهش عجله و شتاب بى مورد و همچنين نكوهش از دست دادن فرصت ها مطالب زيادى وارد شده است. ازجمله درباره عجله و شتاب بى مورد در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِنَّمَا أَهْلَكَ النَّاسَ الْعَجَلَةُ وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ تَثَبَّتُوا لَمْ يهْلِكْ أَحَدٌ; مردم را عجله (بى جا) هلاك مى كند و اگر مردم در كارها درنگ مى كردند (و با آرامش و دقت كارها را انجام مى دادند) احدى هلاك نمى شد». 👈 ادامه دارد ..... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ دو دليل نادانى: قسمت 2 ⏺ قابل توجه اين كه در دنياى امروز يكى از مهم ترين عوامل تصادف هاى وسايل نقليه و مرگوميرهاى ناشى از آن عجله و سرعت هاى غير مجاز ذكر شده است. در حديث ديگرى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) در غررالحكم آمده است: «العَجولُ مُخْطِئٌ وإن مَلَكَ، المُتَأنِّى مُصِيبٌ وإن هَلَك; عجول، خطاكار است هر چند (تصادفاً) پيروز شود و كسى كه با تأنى (و حساب) كار مى كند به واقع مى رسد هر چند (در پاره اى از اوقات، ظاهراً) ناكام شود». در حديث ديگرى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل كرده است مى خوانيم: «مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يمْنَعَ نَفْسَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْياءَ فَهُوَ خَلِيقٌ بِأَنْ لاَ ينْزِلَ بِهِ مَكْرُوهٌ أَبَداً قِيلَ وَ مَا هُنَّ يا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ الْعَجَلَةُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْعُجْبُ وَ التَّوَانِى; كسى كه بتواند خود را از چهار چيز بازدارد سزاوار است كه هرگز گرفتار حادثه ناگوارى نشود. عرض كردند: اى اميرمؤمنان آن چهار چيز چيست؟ فرمود: عجله و لجاجت و خودپسندى و تنبلى». در برابر روايات مذكور، در بعضى از روايات ديگر مشاهده مى كنيم كه دستور به عجله داده شده است ازجمله در حديثى امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «مَنْ هَمَّ بِشَىء مِنَ الْخَيرِ فَلْيعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَىء فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيطَانِ فِيهِ نَظْرَةً; كسى كه تصميم به كار خيرى گرفت بايد در آن شتاب كند زيرا به هنگام تأخير، شيطان ممكن است در آن وسوسه كند و آن را (براى هميشه) به عقب بيندازد». بديهى است كه هيچ گونه تضادى بين اين گونه از روايات نيست. عجله مذموم در جايى است كه انسان بدون فراهم شدن مقدمات و امكانات شتاب كند و نيروى خود را به هدر دهد و عجله ممدوح آن است كه هرگاه تمام مقدمات و امكانات فراهم شد به تأخير نيندازد زيرا شياطين انس و جن ممكن است در آن موانعى ايجاد كنند. درمورد نكوهش از دست دادن فرصت ها نيز روايات فراوانى از معصومين(عليهم السلام) در كتب مختلف نقل شده است ازجمله در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «تَرْكُ الفُرَصِ غُصَصٌ; از دست دادن فرصت ها سبب انواع غصه هاست» در حديث ديگرى از اميرمؤمنان(عليه السلام) آمده است: «مَنْ أَخَّرَ الْفُرْصَةَ عَنْ وَقْتِهَا فَلْيكُنْ عَلَى ثِقَة مِنْ فَوْتِهَا; كسى كه به موقع از فرصت استفاده نكند مطمئن باشد كه فرصت از دست خواهد رفت» روشن است كه استفاده كردن از فرصت به معناى عجله بى جا نيست بلكه شتاب و سرعت در كارهايى است كه اسباب آن فراهم شده و هر لحظه ممكن است موانعى پيش آيد. در اين گونه موارد بايد شتاب كرد و پيش از فوت فرصت به مقصد رسيد[ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ وَءَاتَهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ الْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ الْنَّاسَ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَلَمِينَ‏ سپس آنها (طالوت و یاران او) به اذن خداوند، سپاه دشمن را درهم شكستند و داود (كه جوانى كم سن و سال، ولى مؤمن، شجاع و از یاران طالوت بود،) جالوت را (كه فرمانده سپاه دشمن بود) كشت، و خداوند حكومت و حكمت به او عطا نمود و از آنچه مى‌خواست به او آموخت. و اگر خداوند (فساد) بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نكند، قطعاً زمین را فساد مى‌گرفت. ولى خداوند نسبت به جهانیان لطف و احسان دارد. 1- گرچه تلاش وجهاد از شما بود، امّا شكست دشمن بدست خداوند است. «فهزموهم باذن اللّه» 2- دعاهاى خالصانه رزمندگان و مجاهدان، مستجاب مى‌شود. «وانصرنا على القوم الكافرین. فهزموهم باذن اللّه» 3- تا استعداد، لیاقت، ایثار و سابقه درخشانى نباشد، كسى مورد لطف خاصّ الهى قرار نمى‌گیرد. «وقتل داود جالوت واتاه اللّه الملك و الحكمة» 4- در جبهه و جهاد، لبه‌ى تیز حمله به سوى فرماندهى دشمن باشد. «قتل داود جالوت» 5 - نام كسانى را كه در جنگ مردانگى از خود نشان داده‌اند، زنده نگاه دارید. «قتل داود» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و : «16» اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِهِ حَظّاً مِنْ عِبَادِكَ وَ نَصِيباً مِنْ شُكْرِكَ وَ شَاهِدَ صِدْقٍ مِنْ مَلَائِكَتِكَ «17» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِينَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَيْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِينَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِيَتِكَ، هَادِياً إِلَى طَاعَتِكَ، مُسْتَعْمِلًا لِمَحَبَّتِكَ خدايا! در هر ساعتى از ساعات روز بهره‏ اى از بندگيت، و سهمى از شكرگزاريت، و شاهد راستى از فرشتگانت براى ما قرار ده. خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و ما را از پيش رو، و پشت سر و طرف راست و جانب چپ و از تمام سمت و سويمان، كن، حفظى كه ما را از نافرمانيت باز دارد، و به فرمانبرداريت راهنمايى كند، و براى عشق و محبتت به كار گيرد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 سه حقيقت مهم براى انسان‏ هاى صالح‏ 1- ملاقات با عباد صالح حق و نَفَس و گفتار و اخلاقشان، سراسر درس و موجب نورانيت و روشنايى قلب و حيات دل و رشد روح است. 2- اداى شكر نعمت‏هاى باطنى و ظاهرى و توفيقاتى كه در همه امور نصيب انسان مى‏گردد. 3- با انجام عبادات و طاعات و هر عمل خير و تقوا و پرهيزكارى و دورى از حرام و معصيت، فرشتگان نويسنده را شاهد صادق بر خود قرار دهد. اينها همه حظّ و نصيبى است كه خير دنيا و آخرت و سعادت امروز و فرداى انسان را تأمين مى‏نمايد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 101 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 حصنِ حصينِ و امان حق‏ انسان از ابتداى ولادت تا لحظه خروج از دنيا به خصوص وقتى كه در مدار تكليف و مسؤوليت است، در معرض انواع خطرها و طوفان‏هايى است كه اگر از خود مراقبت و مواظبت ننمايد، درخت سعادت جاودانيش با آتش آن خطرات و طوفان‏ها از ريشه خواهد سوخت. مراقبت و مواظبت از هويّت الهى و ملكوتى خود، در سايه عقايد صحيحه و اخلاق حسنه و اعمال صالحه ميسّر است و جز اين، راهى براى سلامت ماندن از خطر وجود ندارد. در اين مسير بايد باطن و ظاهر خويش را تسليم خواسته‏هاى الهى كرد و يك لحظه از هجوم شياطين و خنّاسان غافل نماند. ابليس و ارتش خطرناكش كه جاهلان و معاندان و دشمنان حقيقت هستند، كمترين رحمى به انسان ندارند و راحت آنان در اين است كه خوبى‏هاى انسان را به باد داده و آدمى را به قعر جهنّم رهنمون شوند. او و دستيارانش، دشمنان قسم خورده انسانند و در پيشگاه حضرت احديّت سوگند شديد ياد كرده كه از همه طرف و از همه جانب به انسان حمله كرده و او را از حقّ و حقيقت جدا سازند. خداوند هم به آنان هشدار داده كه شما را بر عباد من سلطه و سلطنت و تسلّط و حكومت نيست، تنها كارى كه از شما بر مى‏آيد اغواگرى است كه اگر انسان‏ها با فراهم بودن تمام وسايل هدايت به اغواى شما تن دهند من جهنّم را از شما و پيروانتان پر خواهم كرد. شيطان و حزبش كارى جز كينه و حقد و حسد و دشمنى با ما ندارند و هدف ايشان بريدن ما از حقّ و حقيقت است و تنها راه محفوظ ماندن ما از خطرات آنان، ايمان به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب و نبوت و امامت و آراستگى به حسنات و پيراستگى از رذايل و انجام واجبات و ترك محرمات كه حصن حصين الهى و منطقه امن و امان ملكوتى است مى‏باشد، از شيطان و منطقه او خود را حفظ كرده و در امان حضرت ربّ العزّه قرار خواهيم گرفت. قرآن مجيد هجوم زيان‏آور شيطان را از هر جهت به انسان گوشزد فرموده است: قالَ فَبِما أغْوَيْتَنى لَأقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ* ثُمَّ لآَتِيَنَّهُمْ مِنْ بِيْنِ أيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لاتَجِدُ أكْثَرَهُمْ شاكِرينَ* قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْءُوماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مَنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ‏ أجْمَعينَ گفت: به سبب اين كه مرا به بيراهه و گمراهى انداختى، يقيناً بر سر راه راست تو [كه رهروانش را به سعادت ابدى مى‏رساند] در كمين آنان خواهم نشست.* سپس از پيش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جايى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏كنم كه‏] بيشترشان را سپاس‏گزار نخواهى يافت.* خدا فرمود: از اين جايگاه و منزلتت نكوهيده و مطرود بيرون شو كه قطعاً هر كه از آنان از تو پيروى كند، بى‏ترديد جهنم را از همه شما لبريز خواهم كرد. پيش رو، پشت سر، راست و چپ، اصطلاح است، مى‏گوييم فلانى از چهار طرف محاصره شد. حضرت باقر عليه السلام در ذيل اين آيه مى‏فرمايد: مِنْ بَيْنِ أيْديهِمْ‏ مَعْناهُ: اهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أمْرَ الآْخِرَةِ، منظور شيطان از پيش رو، سبك كردن امر آخرت در نظر بنى‏آدم است. مِنْ خَلْفِهِمْ‏ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الأْمْوالِ وَ الْبُخْلِ بِها عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقى‏ لِوَرَثَتِهِمْ، و منظورش از پشت سر، امر به جمع مال و بخل ورزيدن از حقوق مالى است، تا بدون بهره‏گيرى از مال براى آخرت، بميرند و محصول زحمات خود را براى ورثه بگذارند. عَنْ أيْمانِهِمْ‏ افْسِدُ عَلَيْهِمْ أمْرَ دينِهِمْ بِتَزْيينِ الضَّلالَةِ وَ تَحْسينِ‏ الشُّبْهَةِ، منظورش از دست راست، آن است كه: با جلوه دادن گمراهى و ضلالت و نيكو نشان دادن شبهه، امر دين و ديندارى را بر آنان فاسد مى‏كنم، تا از لباس حقيقت عريان شوند و به چاه عميق ضلالت سرنگون گردند. عَنْ شَمائِلِهِمْ‏ بِتَحْبيبِ اللَّذّاتِ إلَيْهِمْ وَ تَغْليبِ الشَّهَواتِ عَلى قُلُوبِهِمْ. منظورش از دست چپ آن است كه: لذّات غلط را محبوب آنان نموده و شهوات سعادت سوز را بر قلبشان حاكم مى‏كنم. الهى! اگر عنايت و رحمت تو نباشد و اگر توفيق خاص تو رفيق راه نگردد، به هيچ صورت راه نجاتى براى ما ضعيفان نخواهد بود. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 102 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2