انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته ۵۰ از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
...اللهم صل علی محمد و آله وحلنی بحلیة الصالحین والبسنی زینة المتقین فی ترک التعییر والافضال علی غیر المستحق...
جمله «الافضال علی غیر المستحق»عطف بر جمله قبل،یعنی ترک التعییر است.
امام سجاد علیه السلام،زینت صالحان ومتقین را،سرزنش نکردن مردم وترک بخشش به غیر نیازمند دانسته و آن را از خداوند طلب می کنند.زیرا اعطاء به غیر مستحق،ظلم به نیازمندان واقعی است.
بسیاری از فقیران،با آبرومندی زندگی سختی را می گذرانند،کسی هم اطلاع ندارد.
اینجاست که امام علیه السلام ازخداوند می خواهد،مرا آن گونه قرار ده که بخشش به غیر نیازمندنکنم،واین لباس تقوی است.
ازآیه ۳۷سوره مبارکه حج،می توان برداشت کرد؛آنچه به نیازمندان می بخشید،درحقیقت به نفع خودتان ونشان تقوای شماست.
درخطبه۱۲۶نهج البلاغه نیز آمده است ...واعطاء المال فی غیر حقه تبذیر واسراف...آن حضرت،بخشش به غیر مستحق را،از عدالت بدور می دانندومی فرمایند این کار اسراف است.
اللهم اجعلنا من الشاکرین الحامدین لنعمک...
خواستهى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارمالاخلاق» اين است كه
مسلمانان احسان ابتدايى را به كسانى كه استحقاق و اهليت ندارند ترك گويند،
«افضال» به معناى «احسان ابتدايى» است
و شامل تمام عطاياى مالى و گذشتهاى اخلاقى،
حتى عفو و اغماض ولى خون از قصاص قاتل نيز مىگردد.
هدف امام سجاد (ع) در اين قطعه از دعا جلب توجه مسلمانان به اين نكته است كه
احسان ابتدايى عملى است بسيار پسنديده و ماجور
به شرط آنكه در جاى شايسته واقع شود و اشخاصى كه استحقاق و اهليت دارند مشمول آن قرار گيرند،
و لازم است افراد متدين از احسان بىمورد و نابجا خوددارى كنند،
چرا که ممكن است اين عمل در مواقعى گناهانى را ببار آورد و منشاء پارهاى از مفاسد و اختلالات گردد
يك نفر با چهرهى غمگين و زبانى التماسآميز به مسلمانى مراجعه مىكند و مىگويد من و زن و فرزندان خردسالم امشب غذا نداريم و بايد گرسنه به سر بريم، احسان كن، تفضل نما، و نياز امشب ما را برطرف ساز.
این در حالی است که در واقع دروغ مىگويد و استحقاق ندارد. او فردى است متمكن و مصارف بيش از يك سال خود و زن و فرزند خويش را پول نقد در اختيار دارد. ولى شخص مسلمان روى عواطف اسلامى گفتهى او را باور مىكند و به قدر كافى به وى كمك مىنمايد.
و اگر مىدانست دروغ مىگويد و استحقاق ندارد هرگز چيزى به وى نمىداد.
كمك به افراد غیر مستحق که ممکن است در موارد محدود و معدود انجام مىشود ،
به دلیل آن که پرداختكننده به انگيزه ى انسانى و به قصد نوعدوستى به اين كار دست زده است از جهت روانى و معنوى بىبهره نخواهد بود :
رسول اكرم (ص) فرموده است: نيكى كن به كسى كه اهل نيكى است و به كسى كه اهل آن نيست، اگر خير و نيكيت به فرد شايستهى نيكى رسيد تو درك واقع نمودهاى و اگر نيكيت به اهلش نرسيد تو با عمل نيكى كه انجام دادهاى اهليت كار نيك را به دست آوردهاى.
اگر كسى به عنوان عمل خير در صرف مال، زيادهروى كند و بيش از اندازه پرداخت نمايد به اسراف گراييده و مشمول دعاى امام سجاد (ع) است و بايد آن را ترك گويد،
نه تنها در مورد مال بلكه در ساير خلقيات حميده نيز اندازهگيرى لازم است
و اگر در حد و اندازه رعايت نشود، فضيلت به رذيلت مبدل مىگردد !!!
امام عسكرى عليهالسلام ضمن حديثى فرموده است:
سخاوت اندازهاى دارد و اگر از آن حد بگذرد اسراف است،
حزم و احتياط اندازهاى دارد و اگر از حدش بگذرد ترس است،
اقتصاد و ميانهروى حدى دارد و اگر از آن حد تجاوز نمايد بخل است،
شجاعت اندازهاى دارد و اگر از آن اندازه بگذرد تهور است.
على (ع) فرموده است: كسى كه مال دارد از فساد بپرهيزد كه اعطاى مال در غير مورد حقش تبذير و اسراف خواهد بود.
مهمتر از امر مال و صرف نابجا و بىمورد آن عفو و اغماض هايى است كه در زمينه ى مكارم اخلاق انجام مىشود.
از جمله بخشيدن كسى است كه به شما ستم نموده است: «العفو عمن ظلمك».
اين عفو و اغماض بسيار ممدوح و پسنديده است
به شرط آنكه فرد مورد عفو، استحقاق و شايستگى داشته باشد، از عفو و اغماض حقشناسى كند، خويشتن را اصلاح نمايد، و مراقب باشد كه از آن پس دگران مورد تعديش قرار نگيرند.
اما اگر شخصى كه به شما ظلم كرده پست و فرومايه باشد، عفو و بخشش را به ضعف شما و قدرت خودش تفسير مىنمايد، و از آن پس بر تجرى خويش مىافزايد، چنين عفوى ناپسند و مذموم است،
على (ع) سوءتاثير كرامت خلق را در فرومايگان و افراد لئيم و پست با عبارتى كوتاه بيان فرموده است:
الكرامه يفسد من اللئيم بقدر ما يصلح من الكريم.
كرامت خلق و گذشت بزرگواران در افراد فرومايه و لئيم همان قدر اثر منفى مىگذارد و فساد به بار مىآورد كه در وجود افراد كريم اثر مثبت دارد و مايهى اصلاح مىگردد.
افراد بزرگوار و كريمالنفس پيش از آنكه ظالم خود را مورد عفو قرار دهند
لازم است به گونهاى او را بيازمايند يا از چگونگى انديشه و افكارش تحقيق نمايند،
اگر لايق است از وى بگذرند و اگر استحقاق و اهليت نداشت زمينه ى مجازاتش را فراهم آورند تا بر اثر عفو نابجا و بىمورد، ستمكارى را آزاد نگذارند و مردم را به ظلمهاى تازهاى گرفتار ننمايند.
جالب آنكه اگر افراد كريمالنفس شخص ظالمى را ببخشند كه شايسته ى عفو و اغماض بوده، علاوه بر عز دنيوى و محبوبيت نزد مردم، در قيامت نيز از فيض رحمت بارىتعالى به پاداش عفوى كه در دنيا نمودهاند برخوردار مىگردند،
اما اگر كسى را مورد عفو قرار دهند كه استحقاق و شايستگى نداشته است در دنيا عزى نصيبشان نمىشود و در آخرت نيز از رحمت خداوند بهرهاى نخواهند داشت.
امام صادق (ع) فرمود: اى مفضل! اگر خواستى بدانى گردش كار يك مرد به خير است يا به شر، ببين عمل خوب و معروف خود را كجا و در چه موردى قرار مىدهد،
اگر آن را در مورد افراد شايسته و اهل معروف قرار مىدهد بدان كه در خير و خوبى است
و اگر معروف خود را در مورد افراد نااهل به كار مىبرد بدان كه در آخرت براى او نصيبى نخواهد بود.