🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب #رمان
«کمی دیرتر»
✍️سید مهدی #شجاعی
👈رمان با یک اتفاق غیرمنتظره شروع می شود، جشن نیمه شعبان است و مجلسی پرشور و همگی فریاد «آقا بیا» سرداده اند که ناگهان در این میان جوانی فریاد میزند: «آقا نیا...» . این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی نقادانه به فضای #انتظار جامعه امروز دارد.
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/105567
#کتاب_امام_زمان علیه السلام
#کتاب_سید_مهدی_شجاعی
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 77 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_15
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ ، وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ ، وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اشْتَقْتُ ، وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ 🔹
🔸 بار الها! به سوى آمرزش تو آمدهام، و عفو و بخشش تو را قصد كردهام، و به گذشت تو مشتاقم، و به فضل و احسان تو اعتماد دارم .🔹
قسمت اول از چهار فقره ی زیر:
1⃣ اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ ،
2⃣ وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ ،
3⃣ وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اشْتَقْتُ ،
4⃣ وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ 🔹،
در این کشاکش سخت میان موت و حیات
امید وصل تو ما را دلیل هرنفس است
در پی عبارت های قبل که از خداوند درخواست فرمود...ظلم نکنم...طغیان نکنم....حال، امام علیه السلام می فرماید همه اینها را از تو خواستم زیرا به فضل تو دل بستم_فضل،همان ابتدا به نعمت است_فقط باامید به فضل تو،به آمرزش تو روی آوردم،ازتو می خواهم گذشت کنی واز تقصیرم چشم پوشی کنی.
در سوره مبارکه بقره،آیه۶۴می فرماید«فلولافضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین»
اگرفضل خدا نباشد،شیطان همه ما را می گیردواز اوتبعیت می کنیم.....ولی اما....
وانا واثق من دلیلی بدلالتک
وساکن من شفیعی الی شفاعتک.
...در این کشاکش سخت،از راه خود مطمئنم چون تو راهنمای منی.وچون تو شفیع منی،دلم آرام است.
اگر عبارت دعا اينچنين بود: اللهم و فدت الى مغفرتك،
معناى كلام اين مىشد: بار الها! آمده ام به سوى مغفرتت. اما اينكه «الى مغفرتك» پيش از «وفدت» آمده است، از نظر ادبى، حاوى معناى «اختصاص» است، يعنى:
بار الها! فقط به سوى مغفرت تو آمده ام و بس.
و در سه جمله ى بعد نيز تقدم جر به همين معنى دلالت دارد.
«و فد» نام فرد يا هيئتى است كه براى ديدار شخصى باعظمت و بزرگ، يا زمامدارى توانا و مقتدر، يا فرمانروايى نافذ و موثر از محل خود حركت مىكنند و نزد وى مىآيند و هدفشان در اين كار يا تكريم و احترام است يا اعلام وفادارى و اطاعت از اوامر اوست، يا آنكه مردم محل احتياجى دارند و اين جمع را فرستاده اند تا حاجتشان را عرضه كنند و برآوردن آن را درخواست نمايند.
كلمه ى «مغفرت» از نظر لغت حاوى دو معنى است:
يكى مستور داشتن معاصى،
و آن ديگر بخشش گناهان است.
پوشاندن قبايح و گناهان مردم از جمله ى صفات حضرت باری تعالى است و در دعاهايى كه از ائمه ى معصومين عليهم السلام رسيده، اين صفت مكرر ذكر شده است. اولياى گرامى اسلام به مسلمانان اكيدا توصيه نمودهاند كه از ذكر قبايح و گناهان دگران لب فروبندند، چه اين عمل، در اسلام، از گناهان كبيره است. اگر كسى خويشتن را به اين صفت متصف كند و از ذكر گناهان اين و آن خوددارى نمايد، خود را به صفت بارىتعالى متصف نموده و به كامل تشبه يافته است.
حضرت رضا (ع) فرموده: مومن آنطور كه بايد مومن نيست مگر آنكه از سه خصلت برخوردار باشد: يك سنت از خداوند خود، يك سنت از پيمبر خود، و يك سنت از ولى خود. سنت از پروردگارش سر را مكتوم داشتن، سنت از پيمبرش با مردم به مدارا برخورد نمودن، سنت از وليش صبر و بردبارى در شدايد و سختيها.
در اين حديث شريف، به كتمان سر مردم آنقدر اهميت داده شده كه امام (ع) آن كس را كه پرده درى نمىكند و سر مردم را فاش نمی نمايد متصف به صفت و سنت بارىتعالى خوانده است. عفو و بخشش گناهكار، همانند مكتوم داشتن گناه او از صفات حضرت بارىتعالى است. در قرآن شريف و روايات معصومين عليهمالسلام تاكيد شده است كه مسلمانان مجاهده كنند تا به اين خلق شريف كه از مكارم اخلاق است متخلق شوند و با اتصاف به اين صفت، از نعمت تشبه به كامل، يعنى ذات اقدس الهى، برخوردار گردند،