مداوا»
«صنع»
*داويته اى عالجته بالدواء.
او را مداوا نمودم يعنى با دواء وى را علاج كردم.
*راغب در معناى «صنع» مىگويد:
الصنع اجاده الفعل فكل صنع فعل و ليس كل فعل صنعا، و لا ينسب الى الحيوانات و الجمادات كما ينسب اليها الفعل. قال: صنع الله الذى اتقن كل شىء.
«صنع» انجام دادن كار است متقن و محكم. بنابراين، «صنع» كار است، اما هر كارى «صنع» نيست. از اين رو، درباره ى اعمال حيوانات و جمادات، «كار» گفته مىشود، ولى «صنع» گفته نمىشود.
در قرآن شريف، عمل خداوند «صنع» خوانده شده و فرموده: صنع خداوند است كه هر چيزى را متقن و محكم ساخته است.
كلمه ى «مداوا» در مورد بيماريها به كار برده مىشود و افراد بيمار :
گاهى گرفتار عوارض در ناحيه ى جسماند مانند بيماران چشم و گوش و حلق و بينى،
و گاهى مبتلا به عوارض روحى هستند مانند كسانى كه چشم دلشان نابيناست و گوش دلشان ناشنوا.
مرجع درمان بيماريهاى جسم پزشكان هستند و مرجع بيماريهاى معنوى، پيمبران.
على (ع) دربارهى پيمبر بزرگوار اسلام (ص) فرموده: #نهج_البلاغه_خطبه_108
#طبيب دوار بطبه قد احكم مراهمه و احمى مواسمه، يضع ذلك حيث الحاجه اليه، من قلوب عمى، و آذان صم، و السنه بكم. متتبع بدوائه مواضع الغفله، و مواطن الحيره. (اینجا )
رسول اكرم (ص) طبيب سيارى است كه مرهمها و ابزارهاى درمانى خويش را مهيا نموده و در موارد احتياج آنها را به كار مىگيرد، براى كسانى كه دلشان فاقد بينش است، گوش دلشان ناشنوا، و زبان قلبشان لال است. از داروهاى شفابخش خود در مواقع غفلت و در موارد حيرت استفاده مىنمايد.
عوارض معده و كليه و كبد را اطباى جسم بيمارى مىدانند و مبتلايان با مراجعه به پزشكان متخصص مىتوانند خويشتن را درمان نمايند.
حالت روحى نفاق و حسد و كبر در نظر طبيبان روح و علماى اخلاق بيمارى است و مبتلايان با مراجعه به مربيان الهى مىتوانند خويشتن را معالجه كنند.
قرآن شريف نفاق و دورويى را صريحا مرض شناخته و افراد منافق را بيماران مبتلا خوانده است.
فى قلوبهم مرض.
قلبهاى منافقين آلوده به مرض نفاق است.
#حسد نيز در اخلاق اسلام از بيماريهاى روح شناخته شده و در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى دين رسيده است.
على (ع) فرموده: الحسد داء عياء لايزول الا بهلك الحاسد او موت المحسود.
حسد، بيمارى عاجزكنندهاى است و از ضمير محو نمىشود مگر به هلاك حسود يا مردن محسود.
بيمارى روحى حسد آنقدر زيانبار است كه مىتواند سلامت بدن را از ميان ببرد و شخص حسود را به بيمارى جسم مبتلا نمايد.
العجب لغفله الحساد عن سلامه الاجساد.
شگفتآور است كه حسودان غافلاند از اينكه بيمارى حسد ممكن است به سلامت بدنشان آسيب رساند.
جابر بن عبدالله انصارى مىگويد: روزى رسول اكرم (ص) در گذرگاه با شخص مصروعى برخورد كه مردم براى تماشاى او اطرافش جمع شده بودند. رسول اكرم (ص) پرسيد: براى چه مردم اجتماع كردهاند؟ عرض شد: گرد ديوانهى مصروعى جمع شدهاند. حضرت به مصروع نظر كرد، سپس فرمود:
ما هذا بمجنون. الا اخبركم بالمجنون حق المجنون.
اين شخص ديوانه نيست. آيا به شما نگويم كه ديوانه ى واقعى و مجنون حقيقى كيست؟
عرض كردند: آرى بفرماييد يا رسولالله. فرمود:
ان المجنون حق المجنون المتبختر فى مشيه، الناظر فى عطفيه، المحرك جنبيه بمنكبيه، فذلك المجنون و هذا المبتلى.
ديوانهى حقيقى آن متبخترى است كه با تكبر راه مىرود و از خودپسندى به دامنهاى خويش نگاه مىكند، و پهلوهاى خود را با حركت دوشهاى خويش حركت مىدهد. چنين شخصى ديوانه و مجنون واقعى است و اين مردى كه گردش جمع شدهايد، دردمند مبتلايى است.
این جمله از دعا را اگر يك مسلمان غيرمعصوم به زبان آورده بود، احتمال داده مىشد مقصودش پارهاى از امراض اخلاقى و روحى باشد
اما در مورد امام معصوم اين احتمال داده نمىشود.
نمىدانيم امام سجاد (ع) مداواى چه بيماريها و امراضى را از خداوند درخواست نموده است.
احتمال داده مىشود كه نظر حضرت زينالعابدين (ع) در مداوايى كه از خداوند درخواست نموده، درمان رنجها و آلامى باشد كه از حادثهى كربلا و ديگر ناملايمات در روح و جسمش باقى مانده و بر اثر اختناقى كه دولت جبار به وجود آورده، نمىتواند به زبان بياورد
و احتمال دارد كه مراد امام (ع) مداوا و علاج دردهاى بىدرمان تهمت و افتراء غلاه و دشمنان باشد كه بيش و كم، تمام ائمهى معصومين عليهمالسلام در عصر خود گرفتار آنها بودهاند و فشار روحى آن تهمتها از فشار هر بيمارى دردناكى سختتر و رنج آورتر است.
✳️ اللهم صل على محمد و آله، و داونى بصنعك،
بار الها! با صنع متقن خود مرا #درمان و مداوا كن.
*️⃣ حضرت على بن الحسين عليهماالسلام از بارى تعالى درخواست دارد تمام عوارض روحى و جسميش را با مداواى حكيمانه و صنع متقن خود علاج فرمايد.
مراد حضرت از مداوا، :
یا درمان باقيمانده ى عوارض روحى و جسمى حادثه كربلاست،
و یا علاج تهمتهاى دشمنان
🆔 @sahife2
👈شرح مخنصر نامه در سه بخش
https://eitaa.com/sahife2/30545
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیه السلام
📚برشی از کتاب کهکشان نیستی
داستان زندگی سید علی قاضی ره
👈توصیه مرحوم قاضی به شاگردانش: حدیث #عنوان_بصری
https://eitaa.com/sahife2/53796
👈متن کامل حدیث در کانال ما
https://eitaa.com/sahife2/44695
#منتخب_کتاب
🆔 @sahife2