27-28.mp3
3.76M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_27
#انعام_28
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_157
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يحثّ الناس على التّقوى.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن، مردم را به تقوا، تشويق و ترغيب مى كند.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش اول: #تزکیه و #خودسازی برای آخرت
*️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِكْرِهِ وَ سَبَباً لِلْمَزِيدِ مِنْ فَضْلِهِ وَ دَلِيلًا عَلَى آلَائِهِ وَ عَظَمَتِهِ. عِبَادَ اللَّهِ، إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ كَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ، لَا يَعُودُ مَا قَدْ وَلَّى مِنْهُ وَ لَا يَبْقَى سَرْمَداً مَا فِيهِ، آخِرُ فَعَالِهِ كَأَوَّلِهِ، مُتَشَابِهَةٌ أُمُورُهُ، مُتَظَاهِرَةٌ أَعْلَامُهُ، فَكَأَنَّكُمْ بِالسَّاعَةِ تَحْدُوكُمْ حَدْوَ الزَّاجِرِ بِشَوْلِهِ؛ فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ، وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ.
✳️ 1. #عبرت از گذشتگان:
*️⃣ ستايش خداوندى را سزاست كه حمد را كليد ياد خويش، و سبب فزونى فضل و رحمت خود، و راهنماى نعمت ها و عظمتش قرار داده است.
بندگان خدا روزگار بر آيندگان چنان مى گذرد كه بر گذشتگان گذشت، آنچه گذشت باز نمى گردد، و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند، پايان كارش با آغاز آن يكى است، ماجراها و رويدادهاى آن همانند يكديگرند، و نشانه هاى آن آشكار است. گويا پايان زندگى و قيامت، شما را فرا مى خواند، چونان خواندن ساربان، شتر بچه را.
پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطان ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مى نمايانند، پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ورزند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه
* توجهى ديگر به مبدأ و معاد
* چگونه تاريخ تکرار مى شود؟
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که #بلا از او دفع میشد یا خواسته اش زود تحقق می یافت"
(این دعا سه بند دارد)
https://eitaa.com/sahife2/54916
دعای #هجدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه ( 3 بند دارد)
«1» اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِكَ وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّي مِنْ بَلَائِكَ فَلَا تَجْعَلْ حَظِّي مِنْ رَحْمَتِكَ مَا عَجَّلْتَ لِي مِنْ عَافِيَتِكَ فَأَكُونَ قَدْ شَقِيتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَيْرِي بِمَا كَرِهْتُ
«2» وَ إِنْ يَكُنْ مَا ظَلِلْتُ فِيهِ أَوْ بِتُّ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِيَةِ بَيْنَ يَدَيْ بَلآءٍ لَا يَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا يَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِي مَا أَخَّرْتَ وَ أَخِّرْ عَنِّي مَا قَدَّمْتَ
«3» فَغَيْرُ كَثِيرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ وَ غَيْرُ قَلِيلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.
خدايا! تو را سپاس بر سرنوشت خوبى كه مقدّر مىكنى، و بر #بلا و #مصيبتت كه از من مىگردانى؛ پس بهره ام را از #رحمت ات، در اين #عافيت اى كه در زندگى دنيا به من عنايت كرده اى منحصر مكن؛ كه در نتيجه به سبب آنچه كه دوست دارم #بدبخت شوم، و ديگرى به خاطر آنچه كه خوش ندارم، #خوشبخت شود،
و اگر عافيتى كه روز را در آن به شب مىرسانم، يا شب را در آن به روز مىرسانم، مقدّمه بلايى است كه قطع نمىشود، و پيشاپيش بار سنگينى است كه بر طرف نمىگردد، پس آنچه را برايم به تأخير انداخته اى، پيش انداز، و آنچه را پيش انداخته اى به تأخير افكن؛
زيرا چيزى كه پايانش فنا و نابودى است، بسيار فراوان به حساب نمى آيد و آنچه عاقبتش بقا و هميشگى است، اندك و كم نمى باشد، و بر محمّد و آلش درود فرست.
#دعا_هجدهم_1
#دعا_هجدهم_2
#دعا_هجدهم_3
#هجدهم
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
#بلا_عافیت 1
#بلا_و_ابتلا 1
#حقيقت_بلا و ابتلا
✳️ گاهى انسان به دست خود بر اثر جهالت، يا طغيان شهوات، يا مستى غرور، بر سر خود بلا مىآورد، و خود را درگير امراض و رنجها مىنمايد كه بايد گفت از ابتداى اين برنامه تا انتهايش نه اين كه ثواب و بهره اى ندارد، بلكه ايجاد مقدماتش حرام و معصيت است.
گاهى ابتلائات و #بلا ها به خاطر پرورش زمينه رشد و كمال، و ترفيع درجه، و آمرزش گناهان از جانب حضرت حق است كه در حقيقت اين ابتلائات عين رحمت و لطف است و به تعبير حضرت سجّاد عليه السلام حسن قضاء است.
بلادهنده و بلاگردان حضرت محبوب است كه مؤمن بيدار اين گونه بلا را با جان و دل مىخرد و بر حسن قضايش سپاس مىگويد، و بر بلا گردانيش و ارائه عافيت از جانب حضرتش شكرگزارى مىكند و به درگاهش عرضه مىدارد:
✅" اين عافيتى كه به اين سرعت به من دادى، باعث كم شدن عافيتم در آخرت نباشد كه در اين صورت بدبخت مىشوم.
اى محبوب من، اى معشوق من، اين بنده ات به اين خوش است كه اگر بلائى در آينده دارد، آن را به امروز انداز،
و اگر عافيت امروز به جاى سلامت فرداست، اين عافيت و سلامت امروز را به فردا انداز؛
زيرا خوشىهاى امروز كه پايان پذير است هر چند زياد و فراوان باشد اندك، و چيزى كه پايان ندارد هر چند كم باشد بسيار زياد است. "
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 95
#هجدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12822501(Web).mp3
405.8K
👈🔊 دعای #هجدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
*️⃣ ( 2655)چونکه بر نطعش جز این بازی نبود گفت بازی کن چه دانم در فزود
( 2656)آن یکی بازی که بد من باختم خویشتن را در بلا انداختم
( 2657)در بلا هم میچشم لذات او مات اویم مات اویم مات او
( 2658)چون رهاند خویشتن را ای سره هیچ کس در شش جهت از ششدره
( 2659)جزء شش از کل شش چون وا رهد خاصه که بیچون مر و را کژ نهد
( 2660)هر که در شش او درون آتش است اوش برهاند که خلاق شش است
( 2661)خود اگر کفرست و گر ایمان او دستباف حضرت است و آن او
صفحه شطرنج که مهرهها را در آن چینند و ظاهراً نطع براى نرد به کار نرفته است. مولانا نطع را از بازى شطرنج، و ششدره را از بازى نرد گرفته است، چون نتیجه در هر دو بازى مغلوب شدن حریف است.
باختم: یعنی انجام دادم؛ بازی کردم.
سَره: خوب.
ششدره: ششدر در بازى نرد چنان است که پیشا پیش شش خانه حریف به وسیله مهرههاى حریف دیگر گرفته باشد و او نتواند مهره خود را حرکت دهد و به خانهاى رساند. مولانا آن را به معنای کسی به کار میبرد که از هیچ سو راه گریز نداشته باشد.
جزو شش: آن که در شش جهت قرار دارد، آن که محدود است.
کُلِّ شش: استعاره از قدرت حق تعالى که محیط بر کلّ عالم است. کل آفرینش است که همه ما جزء آن هستیم.
بىچون: کنایه از حق تعالى.
کژ نهادن: کنایه از بد بخت آفریدن.
دست باف: کنایه از ساخته و آفریده.
( 2655) در صفحه شطرنجش این بازى را پیش آورده بود و گفت بازى کن من چه مىتوانستم بکنم و چگونه با تقدیر مخالفت مىکردم. ( 2656) آن یک بازى هم که بود من باخته و خود را در بلا انداختم. ( 2657) اکنون در بلا هم غرق در مذلت او بوده و بکلى مات او هستم. ( 2658) کسى چه سان مىتواند خویشتن را از این شش در که شش جهت را بروى او بسته است رها سازد. ( 2659) جزء که در ششدر است از ششدرى که کل او را تهیه کرده چگونه رها مىشود خاصه وقتى که خداى بىچون او را کج نهاده باشد. ( 2660) آن که در ششدر در درون آتش است رها کنندهاش فقط کسى است که ششدر را خلق کرده است. ( 2661) اگر خود کفر است و اگر ایمان دست باف حضرت او بوده و او باین مرحلهاش انداخته است.
شیطان همه چیز را به مشیت حق مربوط میکند و میگوید: دستگاه هستی مانند صفحهْ شطرنجی است که من روی آن، یک بازی بیشتر نداشتم و نافرمانی تنها حرکتی بود که توانست از من سر بزند. شیطان میگوید: من از چهار طرف و از بالا و پایین هستی گریزی نداشتم. مولانا از زبان شیطان ما هرچه میکنیم در محدودهْ این عالم صورت است و اگر خدای بیچون ما را با خلقت شیطان آفریده باشد، نمیتوانیم نافرمانی نکنیم. سپس میگوید: همهْ مخلوقات در عالم صورت در خطر لغزیدن و نافرمانیاند. ابلیس در این مناظره می گوید: سجده نکردن من آدم را، برخاسته از عشق من به حق است که از غایت غیرت بر معشوق نتوانستم جز او را سجده کنم. اکنون به فراق گرفتارم و این گرفتارى را به دل خریدارم، چرا که خواست اوست و هر چه از دوست مىرسد نیکوست:
غرقِ حق خواهد که باشد غرقتر همچو موجِ بحرِ جان زیر و زبر
زیرِ دریا خوشتر آید یا زبر تیرِ او دل کشتر آید یا سپر
1746- 1745/ د / 1
به نظر مىرسد مولانا در طرح این مناظره و سرودن این ابیات به گفته حلاّج نظر داشته است که: «موسى (ع) با ابلیس در عقبه طور به هم رسیدند. موسى گفت چه چیزی منع کرد تو را از سجود؟ گفت دعوى من به معبود واحد و اگر سجود کردمى آدم را مثل تو بودمى، زیرا که تو را ندا کردند یک بار گفتند: «اُنظُر إلَى الجَبَلِ» بنگریدى، و مرا ندا کردند هزار بار که «أُسجُدُوا لِآدَمَ» سجود نکردم، موسى گفت: اکنون یاد کنى او را؟ گفت: اى موسى، یاد یاد نکنند... خدمت من اکنون صافىتر است
مثنوی معنوی دفتر دوم
🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که #بلا از او دفع میشد یا خواسته اش زود تحقق می یافت"
https://eitaa.com/sahife2/54916
دعای #هجدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که #بلا از او دفع میشد یا خواسته اش زود تحقق می یافت" http
🏴 الله اکبر چه تصادفی !!! امروز #روز_یازدهم_محرم است .... و این دعا هم دعای امام الساجدین علیه السلام است در هنگام بلا و مصیبت ....
الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام:
ما مِن قَطرةٍ أحَبَّ إلی اللّه عز و جل مِن قَطْرَتَینِ:
قَطرةُ دَمٍ فی سبیلِ اللّه،
و قَطرةُ دَمعَةٍ فی سَوادِ اللّیلِ، لا یُریدُ بها عبدٌ إلاّ اللّهَ عز و جل.
هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر از این دو قطره نیست:
قطره خونی که در راه خدا ریخته شود
و قطره اشکی که برای خدا در دل شب فرو افتد. و بنده به آن جز خدای عز و جل را قصد نکند.
📌«بحارالانوار، جلد ۶۹، صفحه ۳۷۸»
🌺امام سجّاد علیه السلام
🌙 #نماز_شب
🆔 @sahife2
✅ السلام علیک یا امام العابدین و الساجدین
یا علی ابن الحسین
یا زین العابدین علیه السلام
👈هشتک های زیر توصیه میشود:
#امام_سجاد_شناسی
#امام_سجاد علیه السلام
🏴 امام، اهل #سکوت نیست
▫️ اگر مردم راست می گفتند ا#امام_سجاد علیه السلام هم قیام می کرد.
▫️ برنامه امام چهارم همان برنامه امام سوم (سلام الله علیه) بود. فرمود شما الآن هم دروغ می گوید، اگر الآن هم راست بگوید ما همان حرف را داریم.
گفتند ما با هر كه تو می جنگی در جنگیم، با هر كه تو می سازی در سلمیم، فرمود:
شما خیانت می كنید! همان كاری كه با پدرم كردید، با من هم می كنید، اگر بدانم درست عمل می كنید، من هم #قیام می كنم.
▫️اینچنین نبود كه امام سجاد اهل سكوت باشد، صبر او برای این بود كه زمینه ای بسازد وگرنه همه اینها قائم به حق و قوام به قسط هستند و یك برنامه دارند.
📚 آیت الله #جوادی_آملی - سخنرانی محرم با موضوع تحلیل قیام سالار شهیدان
تاریخ: 1379/07/21
#امام_سجاد_شناسی
🌐 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 14
#امام_سجاد_انصاریان 3
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه 1
✳️ عارفان روشن ضمير، از «صحيفه سجاديه» به «انجيل اهل بيت عليهم السلام» ياد كردهاند و بينايان راه از اين درياى پر از حكمت، تعبير به «زبور آل محمد عليهم السلام» نمودهاند!!
صحيفه سجاديه، خزانه پرگوهر سلطان مُلك و ملكوت، حاكم عرصه گاه ناسوت و لاهوت، امير كشور جلال و جبروت، فرمانرواى جهان صدق و عشق، مولاى عارفان روشندل و پيشواى عاشقان عامل، وجود مقدّس حضرت سجاد عليه السلام است.
اين خزانه، داراى گنجهاى حكمت است و هر آنچه براى رشد و كمال انسان لازم مىباشد، در اين منبع گنجانده شده است.
صحيفه سجاديه، مدرسهاى است كه معلّم آن امام سجّاد عليه السلام است و اين معلّم است كه با اين كتاب، جهانيان را در تمام اعصار درس مىدهد و هر كسى را در حدّ توان و قدرتش و به اندازه تكليف و استعدادش به مقامى كه بايد برسد مىرساند.
صحيفه سجاديه، درياى پرخروش فيض الهى است كه لؤلؤ و مرجانش از شمارش بيرون و اشياى پرقيمتش از حدّ احصا خارج است.
صحيفه سجاديه، خورشيد پرفروغى است كه چون نهال وجود انسان در پرتو تابندهاش قرار گيرد تبديل به شجره طيّبه گردد.
✍️ حسین انصاریان - کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج1، ص: 17
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 14
#امام_سجاد_انصاریان 3
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه 2
✳️ صحيفه سجاديه، آفتاب پرحرارت الهى است كه از مشرق وجود حضرت زين العابدين عليه السلام براى تربيت درخت وجود انسان طلوع كرده و تا عمق ابديّت از فروغ بخشى باز نخواهد ماند!!
صحيفه سجاديه، ميزان سنجش سره از ناسره، حقّ از باطل، نور از ظلمت، درستى از نادرستى، حيات از مرگ، دنيا از آخرت و سلامت از مرض است.
صحيفه سجاديه، چشمه فيض الهى، نجات دهنده از تباهى، رها كننده انسان از گمراهى است.
صحيفه سجاديه، معلّم حكمت، منبع معرفت، جاذبه رحمت، ايجاد كننده محبّت، سازنده شخصيّت، به وجود آورنده كرامت و رساننده انسان به مقام با عظمت قرب و معيّت است.
صحيفه سجاديه، طبيب حاذق، محبوب قلب صادق، آرامش جان عاشق، عذراى دل را وامق، روشنگر مغارب و مشارق، كاشف حقايق، دواى درد نفوس ناطق، كوبنده منافق و به حقيقت چشمه فيّاض حضرت خالق است.
صحيفه سجاديه، آرام جان پاكبازان، محرّك قلب تيز پروازان، نواى ناى دلنوازان، قدرت نفس جوانمردان، عشق عاشقان، عرفان عارفان، پناه بىپناهان، راز دل رازداران، آه دل مستمندان به وقت شامگاهان، مناجات پرشور سحرخيزان و سرمايه روح اميدواران است.
صحيفه سجاديه، خزانه پرگوهرى است كه با كمال تأسّف تاكنون ناشناخته مانده و آن طور كه شايسته اين كتاب با عظمت است، از آن استفاده نشده و شرح جامعى كه قابل استفاده تمام مردم باشد، براى اين درياى بىساحل معنوى فراهم نيامده است.
✍️ حسین انصاریان - کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج1، ص: 17
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 14
#امام_سجاد_انصاریان 3
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه 3
✳️ اكثريّت شيعه دوازده امامى، چنانكه از نهج البلاغه عظيم بىخبرند، از صحيفه سجاديه، نيز در غفلتاند!!
در كنار درياى بىكرانند ولى تشنهاند، در جنب بزرگترين گنجينه معارفند ولى بىخبرند، از غنىترين معدن حكمت و علم و بزرگترين منبع دانش و بينش برخوردارند ولى تهيدستند.
آن قدر كه به دنياى خود مىرسند، از آخرت خويش اطّلاع نمىگيرند؛ ولى در حدى كه به جسم مىپردازند، احوالى از قلب و روح و نفس نمىپرسند؛ به اين اندازهاى كه براى آبادى شكم و پاسخگويى به شهوت اقدام مىنمايند، به معنا و معنويت و به مقام و شخصيّت خود توجّه نمىكنند.
بعد از گذشت پانزده قرن از طلوع صحيفه سجاديه، هنوز اكثريّت مردم در تاريكى جهل نسبت به اين سرمايه بىنظير الهى به سر مىبرند.
دقّت در دعاهاى امام سجاد عليه السلام، اين معنى را به انسان نشان مىدهد كه بايد صحيفه سجاديه در حوزههاى علمى شيعه و در مدارس فرهنگى، جزء كتب اصيل درسى شود و برجستگان با هنرى براى تعليم اين فرهنگ پرفروغ تربيت شوند.
✍️ حسین انصاریان - کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج1، ص: 17
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 14
#امام_سجاد_انصاریان 3
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه 4
✳️ صحيفه سجاديه، بايد در دانشگاههاى اسلامى، به عنوان يكى از مهمترين منابع درسى مورد استفاده قرار گيرد، تا در سايه آن، در هر رشتهاى از علم، متخصّصانى با فضيلت و انديشمندانى دلسوز و دانشمندانى متعهّد و معلّمانى با كرامت، تحويل جامعه گردد.
سزاوار است اساتيد حوزه علميه در پايان درس فقه و اصول هر روزه خود، فصولى از صحيفه سجاديه را به شاگردان مكتب حق القا نمايند، تا پس از طى مراحل فقه و اصول، افرادى عابد و زاهد، بينا و بصير، خبير و عليم، قوى و آگاه، مخلص و خالص، شيفته و سوخته، عارف و عاشق در جامعه ظهور كنند!
واجب است گويندگان مذهبى، بخشى از سخنان خود را، در وقت تبليغ، به خصوص ايّام محرّم و صفر و ماه مبارك رمضان در محور معارف اين كتاب قرار دهند، تا مستعمان بزرگوار، از خواستههاى ناب حق آگاه شده و به حسنات الهيّه آراسته گردند و نيز بر هر امام جماعتى لازم است بعد از نماز جماعت يا بين دو نماز فرازهايى از اين كتاب گرانبها را بر مردم نمازگزار بخواند، باشد كه از اين مائده الهى، نصيب قابل توجّهى به آنان برسد.
بر انديشمندان آگاه و متفكّران بينا و محققّان توانا فرض است كه در شرح و تفسير اين كتاب همّت گمارند و از اين طريق به كشف حقايق اين منبع ناشناخته نايل آيند، باشد كه به انسان و انسانيّت خدمتى شود.
بر آنان كه از نمعت و مكنت مال برخوردارند، لازم و واجب است، بينايان راه را در تفسير مفصّل اين كتاب تشويق كنند و آنان را با بذل مال خود جهت انجام امور چاپى و پخش اين منبع فيض حق اميدوار و دلگرم سازند كه يكى از بهترين و ارزندهترين نقاط خرج مال و انفاق در راه خداى متعال، اين نقطه روشن و اين گذرگاه پرقيمت است.
✍️ حسین انصاریان - کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج1، ص: 17
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 14
#امام_سجاد_انصاریان 3
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه 5
✳️ بدون شك اگر اين كتاب به دست عالمان آگاه و متخصّصان والا و حكيمان دانا، تفسير و تحليل شود، به بهترين صورت و با زيباترين كيفيّت چاپ شده و به دست مردم برسد، نيكوترين اثر تربيتى را در وجود مردم خواهد گذاشت و از اين مسير هزاران نفر به راه آشتى با حق و حقيقت درخواهند آمد و چه بسا كه جرقّهها و بارقههاى آتشين اين كتاب از زشتكارترين افراد، نيكوكارترين انسانها به وجود آورد.
مگر با يك جرقّه الهى پسر يزيد رياحى، حرّ الهى نشد! مگر با يك بارقه ربّانى كه از طريق قرآن جهيد، هولناكترين دزد سرگردنه بهترين عارف و معلّم عارفان نشد! مگر بازيگرى شهوت ران و غرق شده در لهو و لعب، با نسيمى كه از قلب موسى بن جعفر عليه السلام به او رسيد عابد و زاهد زمانه نشد؟!
براى چه پس از اين همه دليل و برهان و اين همه مصاديقى كه قرآن و روايات و تاريخ نشان مىدهد، معطّل نشستهايم؟
هان! اى حوزههاى علميّه شيعه و اى آموزش و پرورش مملكت اسلامى زجركشيده و اى روحانيّون انديشمند و آگاه و اى معلّمان بينا و دلسوز تا نفس داريد، در راه رضاى حقّ و در كمال آگاهى و اخلاص براى رشد و تربيت مردم و پاسخگويى به نيازهاى معنوى جامعه، به خصوص نسل با كرامت جوان كه نسل انقلاب و جهاد و جبهه و خون و شهادت است، دامن همت به كمر زنيد و از آسوده نشستن و بر محور عافيت گشتن و بىتوجّهى به تشنگان معرفت بپرهيزيد كه در دادگاههاى عدل الهى در صحنه باعظمت محشر جوابگو نخواهيد بود.
✍️ حسین انصاریان - کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج1، ص: 17
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
مقدمه استاد حسین انصاریان بر شرح کتاب نورانی صحیفه سجادیه.pdf
449.2K
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه ( متن کامل )
✍️ حسین #انصاریان - کتاب تفسير و شرح #صحيفه_سجاديه ، ج1، ص: 17
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_سجاد_شناسی
#امام_سجاد_انصاریان
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1️⃣ 🎙 چهار ده سخنرانی در مورد #امام_سجاد (علیه السلام)
2️⃣ 🎙بیش از یکصد سخنرانی در رابطه با کتاب شریف " صحیفه سجادیه "
3️⃣ 🎙 ده سخنرانی (آیت الله #ناصری ) و چهل سخنرانی متفرقه در شرح #رساله_حقوق امام سجاد (علیه السلام)
4️⃣ 🎙 مجموعه روایت های شنیدنی در مورد امام سجاد (علیه السلام)
5️⃣🎙 پانزده مناجات #خمس_عشر امام سجاد (علیه السلام)
👈 لطفا با ذکر 14 #صلوات نثار آن امام همام بر روی هر یک از عبارات بالا کلیک فرمایید
🙏 التماس دعا
#امام_سجاد_شناسی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1️⃣ 54 دعای کتاب نورانی صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/sahife2/44714
2️⃣ 15 مناجات #خمس_عشر از امام سجاد علیه السلام
https://eitaa.com/sahife2/47777
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_29
#انعام_30
✳️ وَقَالُواْ إِنْ هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْياَ وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَ رَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
و گفتند: جز زندگى دنیوى ما، هیچ زندگى دیگرى نیست و ما (پس از مرگ) برانگیحته نمى شویم.
و اگرببینى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده اند، (خدا) مى فرماید: آیا این (رستاخیز) حقّ نیست؟ مى گویند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مى فرماید: پس به كیفر كفرورزى ها و كفران هایتان، عذاب را بچشید.
✍️ در آیه 27 و 30، دو بار كلمه ى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنه هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
طبق آیه ى 30 خداوند با مجرم سخن مى گوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى كند. «لایكلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه هاى مختلف در قیامت است، و یا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طیّب و دلشادكننده نمى گوید.
در آیه ى 22، خداوند كفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شركاؤكم» و در آیه 27 به خاطر تكذیب نبوّت مؤاخذه كرد: «لانكذّب بایات ربّنا» و در آیه 30 به سبب انكار قیامت مؤاخذه مى كند. «ألیس هذا بالحقّ»
اسلام براى انسان ها چند نوع #حیات را ترسیم مى كند:
1- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا»
2- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون»
3- حیات معنوى و هدایت. «دعاكم لما یحییكم»
4- حیات اجتماعى. «ولكم فى القصاص حیاة»
5 - حیات طیبه (در سایه ى قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
29-30 (1).mp3
6.25M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_29
#انعام_30
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2