eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
«» در قرآن
*و الذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواما. بندگان واقعى خداوند كسانى هستند كه در مقام مال نه زياده‏ روى مى‏كنند و نه سخت گيرند بلكه انفاقشان در حد و اعتدال است.
*قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله. پيمبر گرامى! بگو به بندگان من آنان كه بر نفس خود نموده و مرتكب گناه شده‏اند، از رحمت خداوند نااميد نباشند.
*و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف فى القتل. كسى كه مظلوم كشته شده، براى ولى خون بر قاتل سلطه قرار داده‏ايم. او بايد مراقبت كند كه در قتل زياده‏ روى و ننمايد و به ناحق خونى نريزد.
*و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفين. فرعون به علو و بلندپروازى گراييده و روش مسرفانه در پيش گرفته است.
در مال، بيش از ساير اسرافها مورد ابتلاى مردم است، در روايات اسراف از زياده ‏روي هاى مالى بیشتر سخن گفته و مردم را از آن عمل ناروا برحذر داشته ‏اند.
ابان بن تغلب مى‏گويد: امام صادق (ع) به من فرمود: به نظرت مى‏آيد كسى را كه خداوند مشمول عطاياى خود قرار داده، منظورش تكريم وى بوده و به كسى كه اعطا نفرموده، خواسته است او را تحقير نمايد؟ چنين نيست، بلكه مال، مال خداوند است و به طور به كسانى مى‏سپارد و به آنان اجازه مى‏دهد كه در حد اعتدال از آن بخورند و بنوشند و در حد اعتدال از آن لباس و مركب تهيه نمايند و مازاد عطاياى الهى را به فقراى مومنين برگردانند تا پراكندگى ‏هاى آنان را جمع ‏آورى نمايند. اگر كسى چنين كند، تصرفات معتدل او در مال خداوند حلال است وگرنه بخاطر او ، حرام.
هر فردى اگر خود را با ديده‏ انصاف بنگرد، حد و شان خويش را از نظر غذا و لباس و مركب و مسكن و ديگر نيازها تميز مى‏دهد، اگر از مرز خويش تجاوز ننمايد، وظيفه‏ خود را بدرستى انجام داده و اگر تجاوز كند، در روايات، کار شناخته شده است
امام صادق (ع) فرمود: للمسرف ثلاث علامات: يشترى ما ليس له و يلبس ما ليس له و ياكل ما ليس له. سه علامت نشانه‏ كننده است: مى ‏خرد متاعى را كه براى او نيست، مى‏پوشد لباسى را كه براى او نيست، و مى‏خورد غذايى را كه براى او نيست.
تعدد لباس اگر درخور شان صاحب لباس باشد، نيست، بلكه اسراف اين است كه لباس عز و آبروى اجتماعى خود را به جاى لباس كار در بر كند و آن را آلوده نمايد. *اسحق بن عمار مى‏گويد: به حضرت امام كاظم (ع) عرض كردم: الرجل يكون له عشره اقمصه ايكون ذلك من السرف مرد ده پيراهن دارد، آيا اين از اسراف است؟ فرمود: لا و لكن ذلك ابقى لثيابه و لكن السرف ان تلبس ثوب صونك فى المكان القذر. نه، بلكه اين تعدد، موجب دوام بيشتر لباس مى‏شود، ولى اسراف در لباس اين است كه جامه‏ عز و آبرو را در محل پليد بپوشى و آن را آلوده نمايى.
«» و «» هر دو در اسلام ممنوع است. ان التبذير الانفاق فى ما لا ينبغى و الاسراف الصرف زياده على ما ينبغى. تبذير، صرف نمودن مال است در موردى كه نمى‏بايست مال در آن مورد صرف شود، و اسراف، صرف نمودن مال بيش از اندازه‏اى است كه صرف آن روا و سزاوار شناخته شده.
*ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين. كنندگان، برادران شياطين هستند.