*و الذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواما.
بندگان واقعى خداوند كسانى هستند كه در مقام #انفاق مال نه زياده روى مىكنند و نه سخت گيرند بلكه انفاقشان در حد #میانه_روی و اعتدال است.
*قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله.
پيمبر گرامى! بگو به بندگان من آنان كه بر نفس خود #اسراف نموده و مرتكب گناه شدهاند، از رحمت خداوند نااميد نباشند.
*و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف فى القتل.
كسى كه مظلوم كشته شده، براى ولى خون بر قاتل سلطه قرار دادهايم. او بايد مراقبت كند كه در قتل زياده روى و #اسراف ننمايد و به ناحق خونى نريزد.
*و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفين.
فرعون به علو و بلندپروازى گراييده و روش مسرفانه در پيش گرفته است.
#اسراف در مال، بيش از ساير اسرافها مورد ابتلاى مردم است،
در روايات اسراف از زياده روي هاى مالى بیشتر سخن گفته و مردم را از آن عمل ناروا برحذر داشته اند.
ابان بن تغلب مىگويد: امام صادق (ع) به من فرمود:
به نظرت مىآيد كسى را كه خداوند مشمول عطاياى خود قرار داده، منظورش تكريم وى بوده و به كسى كه اعطا نفرموده، خواسته است او را تحقير نمايد؟
چنين نيست، بلكه مال، مال خداوند است و به طور #امانت به كسانى مىسپارد و به آنان اجازه مىدهد كه در حد اعتدال از آن بخورند و بنوشند و در حد اعتدال از آن لباس و مركب تهيه نمايند و مازاد عطاياى الهى را به فقراى مومنين برگردانند تا پراكندگى هاى آنان را جمع آورى نمايند.
اگر كسى چنين كند، تصرفات معتدل او در مال خداوند حلال است وگرنه بخاطر #اسراف او ، حرام.
هر فردى اگر خود را با ديده انصاف بنگرد، حد و شان خويش را از نظر غذا و لباس و مركب و مسكن و ديگر نيازها تميز مىدهد،
اگر از مرز خويش تجاوز ننمايد، وظيفه خود را بدرستى انجام داده و اگر تجاوز كند، در روايات، #اسراف کار شناخته شده است
امام صادق (ع) فرمود: للمسرف ثلاث علامات:
يشترى ما ليس له
و يلبس ما ليس له
و ياكل ما ليس له.
سه علامت نشانه #اسراف كننده است: مى خرد متاعى را كه براى او نيست،
مىپوشد لباسى را كه براى او نيست،
و مىخورد غذايى را كه براى او نيست.
تعدد لباس اگر درخور شان صاحب لباس باشد، #اسراف نيست،
بلكه اسراف اين است كه لباس عز و آبروى اجتماعى خود را به جاى لباس كار در بر كند و آن را آلوده نمايد.
*اسحق بن عمار مىگويد: به حضرت امام كاظم (ع) عرض كردم: الرجل يكون له عشره اقمصه ايكون ذلك من السرف
مرد ده پيراهن دارد، آيا اين از اسراف است؟
فرمود: لا و لكن ذلك ابقى لثيابه و لكن السرف ان تلبس ثوب صونك فى المكان القذر.
نه، بلكه اين تعدد، موجب دوام بيشتر لباس مىشود، ولى اسراف در لباس اين است كه جامه عز و آبرو را در محل پليد بپوشى و آن را آلوده نمايى.
*ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين.
#تبذير كنندگان، برادران شياطين هستند.