#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای #مرزداران و رزمندگان "
https://eitaa.com/sahife2/56499
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_هفتم_7
#جهاد 2
✳️ در كتاب با ارزش «جهاد» از صاحب «الميزان» نقل شده است كه:
«به كسانى كه مىگفتند: اسلام از روش اديان ديگر تجاوز نموده و با خونريزى و چپاولگرى پيشرفت كرده و بدون آن كه راه هدايت و دعوت پويد، مردم را به زور وادار به پذيرش اسلام كرده است، تا آنجا كه برخى از مبلّغان مسيحى اسلام را دين خون و شمشير لقب دادند «1» پاسخ مىدهيم كه:
قرآن مىفرمايد: اسلام بر اساس فطرت انسانى بنيان نهاده شده است، بىشك در زندگى انسانى و كمال آن، بايد به راه فطرت رفت.
فطرت انسانى بر اساس توحيد بنا شده است و قوانين فردى و اجتماعى بر اين بنياد است. دفاع از اين اصل و نشر توحيد، و حفاظت و پاسدارى از رسالت توحيدى، حق مشروع انسان حق جوست.
اسلام براى پيمودن اين راه، روشى معتدل پيش گرفته است:
اوّل: دعوتى مسالمت جويانه كرده و به تمام مشكلات و رنجهايى كه در اين راه وجود دارد تن در داده است، سپس دفاع از اساس و حقوق اسلامى و جان و مال مسلمين را عهدهدار گشته و در پايان به جنگ ابتدايى و پيش گرفتن روش حمله گرانه پرداخته است.
بىترديد توحيد با خونريزى آغاز نگشته است، ولى آنجا كه دفاع از شؤونات توحيدى و پيشبرد اهدافش مطرح باشد، پيكار، راه حتمى هر انقلابى است با توجّه به اين كه خداوند مىفرمايد:
ادْعُ الى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ و الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتى هِىَ احْسَنُ» «نحل 125»
[مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله] بپرداز.
يقين داريم كه در راه پيروزى حق و پاسدارى از توحيد و حيات انسانى مواردى پيش خواهد آمد كه اكراه و تحميل به وجود مىآيد، ولى اين مسألهاى نيست كه ما از آن ابا داشته باشيم؛ زيرا اگر در اين راه دلائل قانع كننده ارائه شد و جاى هيچ گونه اشكالى نماند، هر كس كه از اطاعت سرپيچى كند بايد به زور او را به اطاعت وادار كرد، و اين روش همه حكومتهاى عادله و همه راههاى منصفانه است.
دوّم: افراد متمرد ناآگاه و لجباز و عنود، فقط در يك نسل خواهند بود (نسلى كه براى نخستين بار با آن مكتب آشنا مىشود) و نسل بعد پس از آن كه آگاهانه با فطرت و اصول توحيدى آشنا شد و بر اساس اصول اسلامى تربيت يافت، در همان راه فطرى و اصولى گام برمىدارد، پس چرا بايد گفت: مجبور شده است كه اسلام را بپذيرد؟ حال آن كه او خود اسلام را درك كرده و پذيرا شده است.
مسأله انبياى ديگر نيز (كه دشمنان براى كوبيدن اسلام بدان متوسّل مىشوند و مطالب خود ساختهاى را بيان مىكنند) ياوهاى بيش نيست، چرا كه برخى از آنان همچون نوح و هود و صالح عليهم السلام قدرت متشكّل و نيروى رزمنده در اختيار نداشتهاند، گروهى ديگر چون ياران عيسى عليه السلام اگر خود جنگى نكردهاند سالها و قرنها بعد از نيروهاى رزمنده (مانند نيروهاى مسيحى و برپا كنندگان جنگهاى صليبى) به وجود آمدهاند، و برخى ديگر همچون موسى عليه السلام و سليمان و پيامبرانى ديگر پيكارگرانى مدافع حق و انسانيّت بودهاند و در اين راه قيامها و مبارزهها كردهاند.
__________________________________________________
(1)- اين كه مىگويند: «دروغگو كم حافظه است» سخنى درست و حق است، مبلّغان مسيحى مثل اين كه محاكم بسيار مخوف و وحشتناك تفتيش عقايد را كه به وسيله كليسا بر پا شد و ميليونها نفر را به كام آتش برد تا ديگران جز از انجيل دم نزنند و همچنين جنگهاى ظالمانه صليبى را فراموش كردهاند!
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج10، ص: 34
#بیست_هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Doa27Sahifeh.mp3
35.19M
🔈 «دعای #بیست_هفتم صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیهالسلام) برای #مرزداران »
👤حاج میثم #مطیعی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 133 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
و استعطى شرار خلقك.
بار الها! برا ى تامين معاش ناچار میشوم از شرار خلقت طلب عطا نمايم.
دومين پى آمد مضيقه و تنگى معاش، كمك خواستن از افرادى است كه فرومايه و فاقد فضيلت اند و اين اظهار حاجت براى افراد بزرگوار بسيار سنگين و جانكاه است.
**على (علیه السلام) درباره ى اين گروه فرموده:
تعجب میكنم از مرد ى كه برادر مسلمانش برا ى حاجتى به و ى مراجعه میكند و او از برآوردن آن حاجت امتناع مینمايد و خود را شايسته ى عمل خير نمیبيند،
گيرم كه و ى نه به ثواب قيامت اميدوار است و نه از عقاب قيامت باك دارد،
آيا به #مکارم_اخلاق و سجايا ى انسانى نيز بى اعتناست.
فافتتن بحمد من اعطانى، و ابتلى بذم من منعنى، و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع.
فافتتن بحمد من اعطانى.
«فاء»نتیجه است در ادامه جمله قبل می فرماید؛اگر از دست خودت به من روزی ندهی و مرا به بندگان شریر خود واگذاری،
نتیجه آن است که به سپاس از بندگان تو مبتلا شوم بندگانی که خود،روزی خوار تواند
یعنی به تعریف و تمجید از آنان مجبور شوم و حال آن که مکرر در قرآن مجید فرمودی ...
«هو الرزاق ذو القوة المتین»
سومين پى آمد تنگى معاش كه امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه اله ى عرض میكند، اين است كه:
بار الها! اگر در مضيقه ى معاش قرار گيرم و ناچار شوم روز ى تو را از واسطه ى صاحب نعمت، كه خود روز ى خوار توست، دريافت نمايم،
در آزمايش حمد غير تو واقع میشوم.
بار الها! حمد مخصوص ذات مقدس توست و من نمی خواهم در زندگى جز تو كسى را حمد نمايم.
و ابتلى بذم من منعنى.
بار الها! مبتلا شوم به ذم كسى كه به من مساعدت ننموده و از كمك خود محرومم ساخته است.
چهارمين امر ى كه از عوارض تنگى معاش است و حضرت زين ا لعابدين (علیه السلام) به پيشگاه الهى عرض نموده، اين است كه بر اثر مضيقه ى مالى بايد رزق تو را با وساطت صاحبان نعمت دريافت كنم.
بعضى از صاحبان نعمت اهل خيرند و از كار نيك استقبال میكنند و بدون منت خدمتى را كه بايد و شايد انجام میدهند، اما بعضى از شرار خلق اند و از خدمت مالى به كسانى كه از هر جهت شايسته ى خدمتاند ابا دارند، به نيازمندان با تلخى برخورد میكنند و به آنان كمكى نمینمايند.
اين منع و امساك خاطره ى بدى در ذهن افراد تهيدست به جا ى میگذارد، ممكن است بر اثر حرمان از كمك آنان به ذمشان مبتلا گردند و من نمیخواهم زبانم به مذمت ديگران باز شود.
حضرت زين العابدين (علیه السلام) در پايان اين قطعه از دعا ى «مكارمالاخلاق» و بيان عوارض و پى آمدهاى ناشى از مضيقه ى مال و تنگى معاش، به پيشگاه الهى عرض میكند:
و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع.
بار الها! اگر بر اثر نزول بلا وسيله ى ارتزاقم از بين برود و نتوانم روزى خود را بلا واسطه از تو به دست آورم و دچار مضيقه گردم،
بايد رزق اعطايى تو را با وساطت صاحبان نعمت، كه خود روز ى خوار تو هستند، دريافت دارم
و اينان دو گروهاند:
بعضى از اخيارند و با گشاده رويى احسان مینمايند
و بعضى ممسك اند و با دارا بودن مال بخل میكنند و از كمكهاى لازم ابا مینمايند،
ولى ذات مقدست كه مالك واقعى تمام جهان هستى است، ولى و صاحب اختيار هر دو گروه است،
يعنى آنكه سخى و جواد است، از آزادى و حريتى كه تو به وى اعطا فرموده اى حسن استفاده میكند
و از نعمتهايى كه به او ارزانى داشته ا ى بهره میگيرد، خود و خانوادهاش مستفيد میگردند و آفتزدگان محترم را كه در مضيقه واقع شدهاند نيز بهرهمند میسازد و در نتيجه از پاداش تو در قيامت برخوردار خواهد شد،
و آنكه بخل میكند و از خدمت به مردم بلازده امتناع مینمايد، آزادى خداداد را نابجا صرف میكند، از كمك و مساعدت بمورد ابا مینمايد و با اين عمل ناروا، زمينه ى كيفر خود را در عرصه ى قيامت فراهم میآورد.
✳️ اللهم و انت من دونهم ولى الاعطاء و المنع.
🔸 خدايا! بار الها! اگر بر اثر نزول بلا وسيله ى ارتزاقم از بين برود و نتوانم روزى خود را بلا واسطه از تو به دست آورم و دچار مضيقه گردم،
بايد رزق اعطايى تو را با وساطت صاحبان نعمت، كه خود روز ى خوار تو هستند، دريافت دارم
و اينان دو گروه اند:
بعضى از اخيارند و با گشاده رويى احسان مینمايند
و بعضى ممسك اند و با دارا بودن مال بخل میكنند و از كمكهاى لازم ابا مینمايند،
ولى ذات مقدست مالك واقعى تمام جهان هستى، و ولى و صاحب اختيار هر دو گروه است 🔸
🆔 @sahife2
⭕️ضربه فنی شدن رژیم صهیونیستی
✳️ اگر بخواهم به شما ورزشکارها درباره این حوادث اخیر یک جمعبندی ارائه بدهم، آن جمله این است:
👈 رژیم صهیونیستی در حادثه #طوفان_الاقصی ضربه فنی شد.
یعنی حماس به عنوان یک گروه مبارز و نه دولت و کشور با امکانات زیاد، توانست دولت غاصب صهیونیست را با آن همه امکانات ضربه فنی کند
👤#مقام_معظم_رهبری
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️فرازی از دعای امام سجاد علیه السلام
⏺إلهی أسألک أن تعصمنی حتى لا أعصیک
خدای من! از تو میخواهم مرا عصمت دهی تا نافرمانی تورا نکنم
⏺فإنی قد بهت وتحیرت من کثرة الذنوب مع العصیان
همانا من مبهوت و متحیر هستم از کثرت گناهان همراه با عصیان خویش
⏺ومن کثرة کرمک مع الاحسان
و از کثرت کرم همراه با احسان تو
⏺وقد أکلت لسانی کثرة ذنوبی
و همانا کثرت گناهان زبانم را به لکنت انداخته
⏺وأذهبت عنی ماء وجهی
و آبروی من رفته است
⏺فبأی وجه ألقاک وقد أخلقت الذنوب وجهی؟
پس با چه رویی با تو روبرو شوم در حالی که چهرهام با گناهانم خو گرفته است؟
⏺وبأی لسان أدعوک وقد أخرست المعاصی لسانی؟
و با چه زبانی تو را بخوانم در حالی که معصیتهایم زبان مرا از بین برده است ؟
👤سید مصطفی #الموسوی (مداح #بحرینی )
❤️بسیار زیبا
👈متن کامل دعا👇
📜https://makarem.ir/compilation/reader.aspx?pid=72287&lid=0&mid=80228
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⬅️ «عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور ميشود از #فاطمیه بهره برد: يکي #خطبه_فدکیه آن حضرت را درسي کرد و خواند و فهمید و بعد گريه کرد، يکي فقط گريه کرد؛ فرق است بين دو جور بهرهبرداري کردن از فاطميه حضرت زهرا(سلام الله عليها): يکي آن رواياتي که جبرئيل ميآيد و مطالب را ميگويد را ميخواند و گريه ميکند ولو کسي برايش مدّاحي نکند؛ يکي تا کسي برايش مدّاحي نکند گريه نميکند. خيلي فرق است. فرمود شما ميتوانيد اين جوري باشيد، اگر این درجات براي انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟ »
👤حضرت آیت الله #جوادی_آملی
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صدها کشیش مسیحی دسته جمعی در یک کلیسا مسلمان شدند و شهادتین را به عربی و انگلیسی قرائت کردند.ولی اصلا خبرش جهانی نشد.
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد...
🔻روزنامه گاردین نوشت:
🔹جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کردهاند.
🔹خوانندگان قرآن مضامینی را مییابند که با ارزشهای آنها همخوانی دارد، چون آنها بهدنبال افزایش همدلی با دینی هستند که مدتها در غرب مورد تحقیر قرار گرفته است.
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 کارشناس عرب:
⚜️دنیا دید درحالی که در پایتخت های مهم عربی علیه غزه توطئه میکنند این ایران بود که در کنار غزه ایستاد/اتفاق هفت اکتبر نشان داد که حکومت های عربی فقط کارمندان ابرقدرت ها هستند/بی سابقه است، در همین ریاض، در این روزها بزرگترین مسابقات جهانی سگ ها در حال برگزاری است/آن هم در ریاض که بر مکه و مدینه بزرگترین مقدسات مسلمانان حکومت می کند...
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
✳️ #آفات_بسیج از منظر #مقام_معظم_رهبری
✅ « مراقب باشید این درخت تنومندِ ( #بسیج ) دچار #آفت نشود:
اولین آفت #غرور است
آفت دوم #غفت
و سومین آفت ورود در مسابقه زرق و برق زندگی ( #تجمل_گرایی و #اشرافیگری ) است. »
۱۳۹۴/۰۹/۰۴
https://eitaa.com/sahife2/45494
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهروند آمریکایی:
🔹"قرآن را خریدم و شروع کردم به خواندن"
🔹"چون من از مقاومت مردم فلسطین بسیار الهام گرفتم"
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_103
✳️ لَا تُدْرِكُهُ الاْبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
چشم ها او را در نمى یابد، ولى او چشم ها را در مى یابد و او نامرئى و دقیق و باریك بین و آگاه است.
✍️ كلمه ى «بَصَر» هم به معناى چشم است و هم به معناى #بصیرت. بنابراین آیه را مى توان چنین معنا كرد: " نه چشم ظاهرى، خداوند را مى بیند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد".
«لطیف» چند معنى دارد: 1- آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسیار،
2- دقیق، رسیدگى پنهانى به امور و باریك بینى، 3- خالق اشیاى ظریف و ناپیدا.
4- اهل مدارا و رفاقت، 5 - پاداش دهنده ى اهل وفا و بخشاینده ى اهل جفا.
امام رضاعلیه السلام فرمود: «لایقع الاوهام و لایُدرك كیف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نیست.
خداوند، هرگز دیدنى نیست. همین كه حضرت موسى از زبان مردم درخواست دیدن خدا را نمود، پاسخ شنید: «لَن تَرانِى» هرگز مرا نخواهى دید. برخى از اهل سنّت گفته اند: خدا در قیامت دیده مى شود و به آیاتى همچون «الى ربّها ناظِرَة» استدلال مى كنند. غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نیست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زیرا دیدن با چشم، در جایى است كه چیزى داراى جسم، مكان، محدودیّت، رنگ و... باشد و همه ى اینها نشانه ى نیاز و عجز است كه خداوند از این نقص ها مبرّا مى باشد.
امام على علیه السلام مى فرماید: نه تنها چشم او را نمى بیند، بلكه وهم و فكر نیز نمى تواند بر او احاطه پیدا كند. #سعدى در ترسیم این مطلب مى گوید:
اى برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم و از آنچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم
مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ایم
مراد از جمله ى «یدرك الابصار»، علم او به دیده هاى انسان است، مانند «سمیع» و «بصیر» كه به معناى علم او به شنیدنى ها و دیدنى هاست.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2