eitaa logo
صحیفه سجادیه
214 دنبال‌کننده
301 عکس
2 ویدیو
0 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در تلگرام و ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۶ بسم الله الرحمن الرحیم ... فَاَبانَ فَضيلَتَهُ عَلى‏ سآئِرِ الشُّهُورِ بِما جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ، وَ الْفَضآئِلِ الْمَشْهُورَةِ، فَحَرَّمَ فيهِ مااَحَلَّ فى غَيْرِهِ اِعْظاماً، وَ حَجَرَ فيهِ الْمَطاعِمَ وَالْمَشارِبَ اِكْراماً، وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَيِّناً لايُجيزُ - جَلَّ وَ عَزَّ – اَنْ يُقَدَّمَ قَبْلَهُ، وَ لايَقْبَلُ اَنْ يُؤَخَّرَ عَنْهُ... در ادامه شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه به فرازهایی رسیدیم که در ضمن وصف ماه مبارک رمضان، جلوه ای از حقیقت بهشت رو بیان میکنه و مرز خدامحوری و معنویت گرایی از مادیگرایی رو به وضوح نمایان میکنه. گذشته از اینکه این فرازها بر معرفتمون اضافه میکنه و ترسیم دقیقی از بهشت موعود بدست میده، یکی از آفات مهم دینداری خصوصا در عصر ما رو روشن میسازه که چه بسا خیلی از ما روزه دارها گرفتارش باشیم و البته اهل علم و تحقیق بیش از دیگران دچار چنین عارضه ی خطرناکی هستند. این بخش از دعا که ۶ فراز داره در۴ فراز نخست بحث معنویت گرایی رو مطرح میکنه و در ۲ فراز دیگه به حقیقت زمان اشاره میکنه که مجموع اینها در ضمن ارائه تعریفی از روزه داری و رمضان حقیقی، وصف زیبایی از بهشت رو هم عرضه میکنه.در این باره نکاتی وجود داره که به ترتیب بیان میشه: اول اینکه رمضان به عنوان یکی از ماههای سال و قرار گرفتن در زمان دنیایی، واجد خصوصیاتی ست که اون رو از ۱۱ ماه دیگه متمایز میکنه و برتری میبخشه و اون امتیاز محدودیتها و محرومیتهای پرتعداد مادیست. یعنی ماه مبارک رمضان، ماه محدودیت شدید در مادی شدن و از مادیات بهره بردن است. گویی در طول سال که دنیا با زرق و برق ذاتی خودش انسان رو مشغول میکنه-حتی با حلالها- ماه مبارک، یک ترمز شدید در این روند ایجاد میکنه و حتی بسیاری از حلالها محدود و ممنوع میشه. گرچه در وهله اول این محدودیتها سخت و بیجا به نظر میرسه اما با کمی دقت متوجه خواهیم شد که پیام اصلی این ممنوعیتها اینه که ای انسان ریشه و اصل تو برای این دنیا نیست که اینگونه اسیر و گرفتار دنیا و مادیات شده ای! تو موجودی معنوی و آسمانی هستی که برای انجام ماموریتی خاص به زمین امده ای پس دنیا و مادیات را رها کن تا به اصلت خود بازگردی! پس نخستین نکته در خصوص ممنوعیت و محدودیت خوردن در ماه مبارک رمضان این است که در طول ۱۱ ماه شیطان با روشهای مختلف موفق به نفوذ در جسم انسان میشه و در این یک ماه باید تلاش کنیم جسم رو از وجودش پاک کنیم. دوم اینکه رمضان به عنوان یک محدوده خاص زمانی، قرار است انسان پاک شده از نفوذ شیطان را به زمان حقیقی و ملکوت متصل کند پس، رعایت زمان شروع و خاتمه آن بسیار مهم است همچنان که رعایت ساعتهای شروع و تمام روزه داری بسیار مهم و تعیین کننده است و همچنان که رعایت همه ساعات آن بسیار دقیق و مهم و موثر است. پس درک شب اول ماه رمضان از حیث نجوم و مشاهده هلال نو بسیار مهم است چرا که کوچکترین تاخیر و تقدم باعث راه نیافتن به مسیر زمان حقیقی خواهد شد. ناگفته نماند که همه این دقتهای زمانی برای رسیدن به درک لیلة القدر است که از یک عمر بهتر و برتر است و اگر کسی بتواند لحظاتی از لیلة القدر را درک کند، در حقیقت همه عمرش را در نهایت فایده و تعالی گذرانده و عملا وارد یک سیر زمانی- معراج- خواهد شد. ان شاءالله که همگی در درک معارف الهی و عمل به دستورات خداوند متعال موفق باشیم و خصوصا ماه مبارک رمضان رو بدرستی بشناسیم و قدر بدانیم. @sahifeh_ir
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۱-۷ بسم الله الرحمن الرحیم ...ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً واحِدَةً مِنْ لَياليهِ عَلى‏ لَيالى اَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمّاها لَيْلَةَ الْقَدْرِ، تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِاِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ امْرٍ، سَلامٌ، دآئِمُ الْبَرَكَةِ اِلى‏ طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلى‏ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ بِما اَحْكَمَ مِنْ قَضآئِهِ.... در ادامه شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه به فرازی رسیدیم که حضرت زین العابدین علیه السلام، لیلة القدر رو به عنوان شبی که در ماه مبارک رمضان قرار داده شده، تفسیر و توصیف میفرمایند. بدلایلی که برخی اشاره خواهد شد، درک لیلة القدر از درک و توان علمی و ظرفیت انسانهای عادی خارجه لیلة القدر یکی از شبهای ۱۹-۲۱-۲۳-۲۷ رمضانه که قرآن در اون شب بطور کامل بر پیامبر نازل شده و بلکه در اون شب نزول پیدا کرده. گرچه شبهای ۲۳ و ۲۷ احتمال بیشتری داره و شب ۲۳ از بین دو احتمال بالاتری داره. در هر صورت تمام برنامه ی الهی برای خلقت خصوصا انسانها در یک زمان خاصی از عالم لوح به مرتبه ای پایین تر نزول پیدا کرده تا در عالم علم تجلی کنه و در قالب بیان به دست انسان کامل برسه، لذا کسی توان درک این نزول و درک زمان این نزول رو خواهد داشت که توان صعود به این عوالم عالی رو داشته باشه. پس عملا راه درک لیلة القدر برای انسانهای عادی بسته است اما این سوال پیش میاد که پس این همه سفارش و تاکید برای چیست؟ دو نگاه کلی نسبت به لیلة القدر وجود داره- که ممکنه تابحال یکایک ما بهش بی توجه بودیم- یک نگاه میگه لیلة القدر برای همه ماست و بریم و دعا کنیم و سرنوشت خودمون رو بدست خودمون رقم بزنیم اونم در یک شب-بلکه در یکی دو ساعت- با چند دعایی که بین همه مشترکه، با اینکه همه با هم فرقهای اساسی دارند. یک نگاه میگه لیلة القدر مخصوص انسان کامله چون او توان عروج به عوالم بالاتر رو داره و این ظرفیت رو داره که قرآن رو به یکباره دریافت کنه و وجودش معنای قران باشه لذا در قدرت اوست که در یک شب خاص همه برنامه زندگی مادی و معنوی انسانها و بلکه عالم رو دریافت کنه چرا که قرآن صریحا و مکررا میفرماید در لیلة القدر، ملائکه نازل میشوند -برای آوردن برنامه خداوندی و دیگر امور-و روح نازل میشود و خلاصه عالم معنا به عالم ماده عرضه میشود. پس درک لیلة القدر در توان انسان کامل است و بس و اگر کسی نسبت به او معرفت داشت، اعتماد داشت و امور را به او واگذار کرد، عملا به اندازه وسع خودش لیلة القدر را بواسطه امام معصوم درک خواهد کرد. با این مقدمات و با توجه به فرازهای این دعا در خصوص لیلة القدر، درمی یابیم کسی که به امام معصوم معتقد است و شناخت صحیحی از او دارد، در ذیل توجه او به درک لیلة القدر نائل میشود. اما سوال این است که درک لیلة القدر یعنی چه؟ یعنی کسی که فرضا این شب بزرگ را درک میکند چه میشود؟ زندگی اش، فکرش، عملش و...چه میشود که دیگران اینگونه نخواهند شد؟! @sahifeh_ir
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۲-۷ ادامه شرح قسمت ۷ دعای ۴۴ حضرت سجاد علیه السلام به زیبایی پاسخ این سوال مهم و تعیین کننده را بیان میفرمایند که ماموران الهی در این شب فرود می آیند تا "سلام" را بر هر کس که خدا بخواهد برسانند. یعنی کسی که در لیلة القدر "سلامتی به جمیع مراتبش" رو دریافت کنه، همون کسی است که این شب بزرگ رو درک کرده. البته معنای سلام و سلامتی واضحه، از سلامتی در جسم گرفته تا سلامتی در فکر و قلب و نهایتا اعمال و رفتار؛ پس محاسبه کنیم که در لیلة القدر گذشته چه مقدار سلامتی و اکسیر زندگی بخش به ما عنایت شده که تا امسال و لیله القدر پیش رو از ان بهره مند هستیم؟! پس: اول و مهم، سلامت قلب است. قلب مرکز عقاید ماست! پس ببینیم چه مقدار عقاید درست و مستند و قطعی مان در این یکسال گذشته در اثر شبهات، تهاجمات شیطان و عوامل دیگر صدمه ندیده و هنوز که هنوز است سالم باقی مانده است؟! امام علی علیه السلام فرمودن که مومن حقیقی کسی است که حلال را همیشه حلال بداند و حرام را همیشه حرام بداند! خب ببینیم از سال گذشته تا به امروز اینگونه بوده ایم یا خیر؟! دوم، برویم سراغ افکارمان! آیا افکار و ایده هایمان از سال گذشته تا امروز سالم باقی مانده اند؟ آیا انحرافات مختلفی که خصوصا این روزها با شبکه ها و رسانه های پیچ در پیچ منتشر میشود، در ذهن ما هم نفوذ پیدا کرده و نسبت به چیزهایی سست یا متمایل شده ایم؟! سوم، اعمال و رفتارمان را بسنجیم که از لیلظ القدر گذشته تا امروز چه مقدار سالم باقی مانده است؟! خصوصا حرف زدن و استفاده از زبان! نگاه...دست...پا...همه اعضاء و جوارحمان... و نهایتا به سراغ جسم برویم که از سال قبل تا امروز چه مقدار سالم مانده است؟! اگر سالم مانده چرا و اگر بیماری و صدمه دیده، چرا؟ پس با این محاسبات میشود فهمید که چه مقدار لیلة القدر سال گذشته را درک کرده ایم و یا اینکه خدای نخواسته یله و رها بوده ایم؟! با قلبی متلاشی، افکاری از هم پاشیده و باری به هر جهت، اعمالی بدون محاسبه، زبانی که مدام میجنبد، چشمی که همه چیز را میبیند و جسمی که با ناشکری عملی و خوراک ناسالم یا خیانت در امنت الهی به مریضی و درد گرفتار شده است. با این توضیحات مسیر درک لیلظ القدر روشن میشود که با شناخت امام عصر علیه السلام و توسل حقیقی به او میتوان بیشترین سلامتی را برای قلب و فکر و اعمالمان دریافت کنیم و در نتیجه هدایت الهی زندگی مان را فرا بگیرد... ما نیز به نوبه خود از نزول روح بهره بگیریم و فرو امدن ملائکه را با نورانی ساختن دل و جان و بلکه زندگی مان درک کنیم...پس راه درک لیلة القدر برای کسی که امام زمانش را به قدر توانش می شناسد نه تنها بسته نیست بلکه بهترین و برترین شب برای اوست. ان شاءالله @sahifeh_ir
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۱-۸ بسم الله الرحمن الرحیم دآئِمُ الْبَرَكَةِ اِلى‏ طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلى‏ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ بِما اَحْكَمَ مِنْ قَضآئِهِ.... همونطور که عرض شد، نشانه رسیدن به درک لیلة القدر بواسطه وجود امام عصر علیه السلام، سلامت شدن قلب و فکر و اعماله، که هر کس به نوبه خودش و به اندازه درک این شب بزرگ از تجلی اسم "سلام" خداوند متعال بهره مند میشه که ملائکه و روح از ملکوت به زمین میارن. حال بحث مهمتر اینه که چگونه و چه کسی میتونه به این درک برسه و به عبارت ساده تر باید چه کرد تا در مهمترین شب سال از نزول ملائکه مقرب الهی و روح، فیض کامل رو ببریم؟ میشه گفت دو گروه از مومنین به درک لیلة القدر نائل میان گروه اول کسانیکه در طول سال بر محتویات قلبشون - یعنی عقایدشون- ، افکارشون و اعمال و رفتارشون مواظبت کردند و اجازه ندادند از طریق دریافتهای حسی آلوده، "کفر"،"فسق" و "عصیان" به وجودشون راه پیدا کنه. کفر یعنی پوشاندن حق. فسق یعنی مخالفت و گناه آشکار . عصیان هم یعنی زیر بار حرف و دستور خدا نرفتن و گردنکشی کردن گروه دوم هم کسانی هستند که ممکنه تا لحظاتی قبل از لیلة القدر، بخاطر غفلت، از این محاسبه و مواظبت، کوتاهی کردند و حالا که ماه مبارک رمضان شده و کمی دل و جانشون ملکوتی شده و عیوب خودشون رو دیدند، تازه متوجه شدند که یکسال از مراقبت خودشون غفلت کردند. این گروه اگر واقعا به چنین باوری برسند و از این رویه اشتباه سال قبل پشیمون بشن، جزو کسانی هستند که به درک لیلة القدر نائل میشن. پس بدیهی و حتمی ست که هرکس استغفار بیشتری میکنه به درک لیلظ القدر نزدیکتره و هرکس صلوات بیشتر میفرسته در اتصال به امام زمان علیه السلام موفقتر و نتیجتا در درک بزرگترین و مهمترین شب سال موفق تر خواهد بود. @sahifeh_ir
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۲-۸ نکته دوم در خصوص "برکت" هست که حضرت سجاد علیه السلام صریحا در این فراز از دعا به عنوان محصول شب قدر بیان میکنند. "برکت" کلمه و مقوله ای هست که اگاهانه و ناآگاهانه مورد استفاده ماست و خیلی بهش برخورد میکنیم. برای درک بهترش لازمه توضیحی عرض بشه. به زبان ساده، برکت یعنی زیاد شدن نعمت و خیر و خوبی بطور جهشی و بی حساب اما بصورت پنهانی و از روشهای غیر مادی به قول اهل اقتصاد، بالا رفتن ارزش و قدرت خرید! مثلا برای امرار معاش یک خانواده، بر اساس براوردهای اقتصادی و تعیین ارزش پولی سبد خانوار یک میلیون تومان پول مورد نیازه، حال فردی که-به هر دلیل- پولش برکت داره همون سبد خانوار رو با پانصد تومان تهیه میکنه. کسانیکه به درک لیلة القدر نائل میشن، از برکت الهی برخوردار خواهند شد. البته برکت در مال هم خیلی مهمه اما در ایمان و اخلاق و صادرات وجودی فرد، بسیار مهمتره. اینکه قدم کسی خیر باشه / واسطه خیر باشه و کلامش موثر بشه / اینکه بتونه عقیده ی صحیحی رو به دیگری منتقل کنه و... اینها یعنی خداوند متعال به قلب و فکر و حواس فرد، برکت عنایت کرده و مطابق اوصاف لیلة القدر، اگر کسی نزول ملائکه و روح رو درک کنه، نشانش زیاد شدن برکت خصوصا در امور معنوی اوست. نکته سومی هم که به لیلة القدر و مقدمات درک این شب بزرگ ربط مستقیم داره، بحث قرائت قرآنه. بی شک کسانی که در طول سال و با توجه و تعمق، آیات بیشتری از قران میخونند در درجه بالاتری از درک لیلة القدر قرار میگیرند / خب حالا یکسال گذشته از دست رفته و ما وارد ماه مبارک شدیم وچند روزی هم تا شب قدر باقی نیست، آیا راهی وجود داره که ما هم بتونیم از این فیض بزرگ محروم نشیم؟! جواب مثبته و راهش قرائت مکرر و البته با توجه سوره مبارکه "دخان" است. میشه گفت این سوره مبارکه، خلاصه قران و معارف ماست و از طرف دیگه شرحی ست بر سوره قدر! پس اگر کسی میخواد نسبت به امام زمانش شناخت بیشتر و بهتری پیدا کنه تا به واسطه ایشون لیلة القدر رو درک کنه و همچنین کسی که میخواد با قرآن انس بگیره تا در شب نزول قرآن از علم الهی و لدنی و هدایت و نور الهی بهره مند بشه، میتونه با مداومت بر قرائت سوره مبارکه دخان به این مهم دست پیدا کنه! ان شاءالله که همگی توفیق درک لیلة القدر رو پیدا کنیم. @sahifeh_ir
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۱-۹ بسم الله الرحمن الرحیم اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اَلْهِمْنا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ اِجْلالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمّا حَظَرْتَ فيهِ... فراز بعدی که از دعای شریف و پر مضمون ۴۴ صحیفه سجادیه شرح داده میشه، به نوعی مهمترین بخش این دعاست که حضرت سجاد علیه السلام، آثار روزه داری رو تبیین میفرمایند. این بخش از دعا، در واقع از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول زیربنا و لازمه اثربخشی دعاست و علیرغم کوتاه بودن عبارات، مهمتر و قابل توجه بیشتره، در این قسمت حضرت، سه ویژگی رو برای افراد بیان میکنند که اگر اینها رو دارا باشند، امکان بهره مندی از روزه رو خواهند داشت و به عبارتی به محیط مقدس و طهارت بخش روزه وارد خواهند شد. این سه ویزگی عیارتند از: ۱- شناخت برتری ماه مبارک بر مابقی ماهها ۲- شکوهمند، گرامی و بزرگ دانستن ماه مبارک رمضان ۳- خویشتنداری و رعایت دستورات مخصوص ماه مبارک رمضان از نظر اسلام و قران کریم و روایات مستند، زمان بر دو دسته تقسیم میشه که در مقیاسهای قابل اندازه گیری، ساعت، روز ، هفته ، ماه و سال هستند که میتونند خوب یا بد باشند/ یعنی قطعا بین ساعتها بعضی ساعتها خوب و بعضی بد هستند/ بین روزها بعضی خوب و بعضی بد هستند/ بین هفته ها، ماهها و سالها هم همینطور/ این تقسیم بندی به خوب و بد، پیش از انکه به ذات زمان برگرده به کارکرد آن مربوطه و گویی از این طریق الگوی اولیه ی زمان زندگی تبیین میشه منظور کلی از خوب بودن یک مقطع زمانی، با برکت بودن، پر خیر بودن، امکان اتصال راحتتر با معنویات و کم هزینه بودن مادیست/ منظور از بدی و نحوست هم، پیش نرفتن کارهای مادی به علت عدم برخورداری از تاییدات معنوی ست. بعد از این اصل، نوبت به نسبت بین مقاطع زمانی خوب میرسه یعنی بین خوبها هم رتبه بندی وجود داره که بنابر بحث پیش رو، ماه مبارک رمضان، برترین ماه بین ماههای خوب سال قرار داده شده/ طبیعتا بین ماههای بد هم همین نسبت و رتبه بندی وجود داره و مثلا ماه صفر، بیشترین نحوست رو به همراه داره. پس نخستین برتری ماه مبارک رمضان بر دیگر ماهها، هم برتری ذاتی هم برتری کارکردی این ماه مبارک است، که اگرچه در عمل مشخص میشه اما روزه دار می بایست از قبل به این مسئله معتقد باشه و شناخت کافی از اون داشته باشه. @sahifeh_ir