بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 انتظار فرح از نگاه حضرت #امام_خمینی قدس سرّه (1)
🔹بعضیها #انتظار_فرج را به اين مىدانند كه در مسجد، در حسينيه، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان- سلام اللَّه عليه- را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحى هستند كه يك همچو اعتقادى دارند. بلكه بعضى از آنها را كه من سابقاً مىشناختم بسيار مرد صالحى بود، يك اسبى هم خريده بود، يك شمشيرى هم داشت و منتظر حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- بود. اينها به تكاليف شرعى خودشان هم عمل مىكردند و نهى از منكر هم مىكردند و امر به معروف هم مىكردند، لكن همين، ديگر غير از اين كارى ازشان نمىآمد و فكر اين مهم كه يك كارى بكنند، نبودند.
يك دسته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مىگفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم به اينكه در جهان چه مىگذرد، بر ملتها چه مىگذرد، بر ملت ما چه مىگذرد؛ به اين چيزها ما كار نداشته باشيم، ما تكليفهاى خودمان را عمل مىكنيم، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند ان شاء اللَّه، درست مىكنند؛ ديگر ما تكليفى نداريم. تكليف ما همين است كه دعا كنيم ايشان بيايند و كارى به كار آنچه در دنيا مىگذرد يا در مملكت خودمان مىگذرد، نداشته باشيم. اينها هم يك دستهاى، مردمى بودند كه صالح بودند.
يك دستهاى مىگفتند كه خوب، بايد عالم پر [از] معصيت بشود تا حضرت بيايد؛ ما بايد نهى از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى مىخواهند بكنند؛ گناهها زياد بشود كه فرج نزديك بشود. يك دستهاى از اين بالاتر بودند، مىگفتند: بايد دامنزد به گناهها، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام اللَّه عليه- تشريف بياورند. اين هم يك دستهاى بودند كه البته در بين اين دسته، منحرفهايى هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهايى هم بودند كه براى مقاصدى به اين دامنمىزنند.
يك دسته ديگرى بودند كه مىگفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهايى كه بازيگر نبودند، مغرور بودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر عَلَمى بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خيال كرده بودند كه نه، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات [اشاره دارد] كه هر كس علم بلند كند با علم مهدى، به عنوان «مهدويت» بلند كند، [باطل است.]
حالا ما فرض مىكنيم كه يك همچو رواياتى باشد، آيا معنايش اين نيست كه تكليفمان ديگر ساقط است؟ يعنى، خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن نيست اين معنا كه ما ديگر معصيت بكنيم تا پيغمبر بيايد، تا حضرت صاحب بيايد؟ حضرت صاحب كه تشريف مىآورند براى چى مىآيند؟ براى اينكه گسترش بدهند عدالت را، براى اينكه حكومت را تقويت كنند، براى اينكه فساد را از بين ببرند. ما بر خلاف آيات شريفه قرآن دست از نهى از منكر برداريم، دست از امر به معروف برداريم و توسعه بدهيم گناهان را براى اينكه حضرت بيايند؟ حضرت بيايند چه مىكنند؟ حضرت مىآيند، مىخواهند همين كارها را بكنند. الآن ديگر ما هيچ تكليفى نداريم؟ ديگر بشر تكليفى ندارد، بلكه تكليفش اين است كه دعوت كند مردم را به فساد؟ به حسب رأى اين جمعيت، كه بعضيشان بازيگرند و بعضيشان نادان، اين است كه ما بايد بنشينيم، دعا كنيم به صدام . . . ما اگر دستمان مىرسيد، قدرت داشتيم، بايد برويم تمام ظلم و جورها را از عالم برداريم. تكليف شرعى ماست، منتها ما نمىتوانيم. اينى كه هست اين است كه حضرت عالم را پر مىكند از عدالت؛ نه شما دست برداريد از تكليفتان، نه اينكه شما ديگر تكليف نداريد.
ما تكليف داريم كه، اينكه مىگويد حكومت لازم نيست، معنايش اين است كه هرج و مرج باشد. اگر يك سال حكومت در يك مملكتى نباشد، نظام در يك مملكتى نباشد، آن طور فساد پر مىكند مملكت را كه آن طرفش پيدا نيست. آنكه مىگويد حكومت نباشد، معنايش اين است كه هرج و مرج بشود؛ همه هم را بكُشند؛ همه به هم ظلم بكنند براى اينكه حضرت بيايد. حضرت بيايد چه كند؟ براى اينكه رفع كند اين را. اين يك آدم عاقل، يك آدم اگر سفيه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سياست اين كار را نكرده باشد كه بازى بدهد ماها را كه ما كار به آنها نداشته باشيم، آنها بيايند هر كارى مىخواهند انجام بدهند، اين بايد خيلى آدم نفهمى باشد!
📚 صحیفه امام، ج21، ص13-15
__________________________
حقّ النّاسHaghonnas 01-2.mp3
زمان:
حجم:
8.27M
🕪 درس اخلاق با موضوع حق الناس؛
آیتالله العظمی مظاهری
🔸جلسه دوم: اهمیت حق الناس(2)🔸
#آیت_الله_العظمی_مظاهری
#آیت_الله_مظاهری
#درس_اخلاق
#حق_الناس
#صوت_اخلاق
❤️یا اباعبداللـــــه (ع) ❤️
«اول صبح»⛅️
☄✨پس از گفتن یڪ
بسم الله...
از دل و جان💚
تو بگو☄✨
💕 «حسین اباعبدالله»💕
#السلام_علیڪ_یااباعبدالله
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
صبحتون حسینی☀️
🌹 یا رحیم
✨بهارتون پر شکوفه باد
🗓 تقویم نجومی
💥 امروز یکشنبه:
🌿 ۲۴ فروردین ۱۳۹۹خورشیدی
🌿 ۱۸شعبان ۱۴۴۱ قمری
🔰 حال که کنار یکدیگر در منزلیم از محبت کردن به هم دریغ نکنیم.
#تلنگرانسانی
🌿🌿🌸🍃🍃
✨﷽✨
🌸سهم شما از زندگی پیشرفت کردن است.
✨باید رشد کنید.
🍃باید در این دنیا تغییری ایجاد کنید.
☘ایستادگی کنید و بگویید:
👈من همین جا که هستم نمیمانم.
✨من برای بهترینها آفریده شدهام
🍃من در درونم بذر عظمت دارم.
🌹پس تلاش میکنم در جایی که هستم تا آنجا که میتوانم بهترین باشم.
#انگیزشی_انسانی
#انسان_موفق
#گامی_به_سوی_موفقیت
🌿🌿🌸🍃🍃
✨﷽✨
🌸سهم شما از زندگی پیشرفت کردن است.
✨باید رشد کنید.
🍃باید در این دنیا تغییری ایجاد کنید.
☘ایستادگی کنید و بگویید:
👈من همین جا که هستم نمیمانم.
✨من برای بهترینها آفریده شدهام
🍃من در درونم بذر عظمت دارم.
🌹پس تلاش میکنم در جایی که هستم تا آنجا که میتوانم بهترین باشم.
#انگیزشی_انسانی
#انسان_موفق
#گامی_به_سوی_موفقیت
آیت الله جوادی آملیپل صراط.mp3
زمان:
حجم:
899.1K
💠 روز هجدهم ماه #شعبان 1441
🔸 پل صراط
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
💠 پل صراط
🔸 در ماه پربركت شعبان و در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داریم. مستحضرید ـ قبلاً هم به عرض شما رسید ـ آنها كه اهل سیر و سلوك اند، سال عبادی و اخلاقی خود را از اوّل ماه مبارك رمضان شروع می كنند و ماه شعبان, آخر سال آنهاست و تمام سعی و كوشش آنها این است كه در آخر سال همه حقوق الهی را از عهده خود خارج كنند كه با یك «احرام پاك» وارد ماه مبارك رمضان بشوند.
🔸 آنچه در این نوبت مطرح است این است كه در بعضی از تعبیرات دینی آمده كه صراط مستقیمی كه ما مأموریم آن را طی كنیم هم باریك تر از مو هست و هم تیزتر از شمشیر كه صراط «أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّیفِ»؛[1] یعنی معرفت آن از شناخت و دیدن موی باریك دشوارتر است و عمل به آن از رفتن روی لبه شمشیر تیز دشوارتر, این در روایات ما هست. با این حال در همین «صلوات شعبانیه» می خوانیم كه از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم، طریق پیغمبر و اهل پیغمبر برای ما یك راه وسیع و باز باشد، اگر صراط باریك تر از موست چطور میدان وسیع است؟ و اگر رفتن این كار از لبه شمشیر تیز دشوارتر است چرا فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ﴾[2] که این دین سهل است؟ پس صراط از نظر معرفت شناسی باریك تر از موست و از نظر عمل, دشوارتر از رفتن روی لبه تیز شمشیر.
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص312.
[2] . سوره قمر، آیات17 و 22 و ... .
#احرام_پاک
#لبه_شمشیر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/03/06
❓در برخی پیام ها توصیه می شود که محتوای آنها را به افراد دیگر برسانیم، آیا لازم است به این توصیه عمل کنیم؟
✍پاسخ:
🔹چنین پیام هایی که در قالب دینی عرضه می شوند، می توانند حاوی یکی از دو مورد زیر باشند:
1. محتوای آن شامل مطلبی خرافی، غیر معتبر باشد.
2. توصیه ای اخلاقی، دینی باشد که به نوعی بتوان ارسال مجدد آن را نوعی ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شمار آورد.
🔸بدیهی است که در مورد اول نباید هیچ اقدامی در ترویج مطالبی کرد که از اعتبار دینی مناسبی برخوردار نبوده و گاه در قالب دین، مطالبی خرافی و ضد دین را عرضه می دارند، اما در مورد دوم، یعنی هنگامی که متن دلنوازی از قرآن، احادیث معتبر، شعر و نثر زیبایی منطبق با قرآن و حدیث و ... در اختیارتان به عنوان پیامک یا رایانامه (ایمیل) در اختیارتان قرار گرفته و از شما درخواست شد که آن را به دیگران نیز ارسال نمایید، شما بدون آن که در این زمینه مسئولیتی الزامی داشته باشید، می توانید با میل خود این پیام را به دیگران منتقل کنید.
🔻در هر حال، خودداری شما از ادامه این زنجیر، مسئولیتی را متوجه شما نخواهد کرد.
درسالروز وفات آیه الحق شیخ حسنعلی نخودکی شادی روحشان صلواتی هدیه کنیم
عند ذکر الصالحین ینزل الرحمه
🔸حضرت آیة الله سید محسن خرّازی:
🔹 اولیای خدا با یکدیگر فرق دارند. بعضی صاحب سرّ هستند و بعضی نیستند. بعضی در مسائل نظری وارد میشوند و آنها را حل میکنند و برخی با جنبههای عملی.
🔸مثلاً در زمان مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی، ماتریالیستها به شدت در ایران تبلیغات میکردند، لذا ایشان باب ریاضت و کرامت را باز کرد. مثلاً فردی پیش ایشان میآمد و برای شفای مریض خود دعا میخواست و ایشان دعایی میخواند و به انجیر فوت میکرد و به او میداد و بیمار واقعاً شفا مییافت. به هر حال در زمان غیبت معصوم(ع) افرادی باید باشند که از سوی امام مردم را از امور مادی به امور ماورائی سوق بدهند.
🔹مرحوم علامه طباطبایی به سئوالات نظری پاسخ میدادند و آیة الله بهجت در جنبه عملی کار میکردند. شیوه هر فردی با توجه به زمان، مکان و شرایط تعیین میشود.
🔸بنده آیة الله بهجت را عارف در حد اعلا و به معنای حقیقی کلمه میدانم. اخلاص ایشان نظیر نداشت، به قدری درجه خلوص در ایشان بالا بود که حتی وقایعی را هم که برای خودشان اتفاق افتاده بود از زبان فرد دیگری اظهار میکردند و هر چه هم اصرار میکردید، نام فرد را نمیگفتند.