#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 1️⃣
✳️ احتیاج دائمی ما به هدایت الهی
اینکه ما هر روز پنج نوبت نماز میخوانیم و در هر نمازی هم اقلاً در دو رکعتش میگوییم: «اهدنا الصّراط المستقیم»، برای همین است. انسان یکبار دعا میکند و برای مغفرت میگوید: «اهدنا الصّراط المستقیم». مگر ما در شبانه روز، برای مغفرت چهقدر باید دعا کنیم و در نماز چندین بار آن را تکرار نماییم؟ اما برای هدایت، شما هفده رکعت نماز واجب میخوانید. از این هفده رکعت، باید در ده رکعتش، «اهدنا الصّراط المستقیم» بگویید.
این هدایت، چه هدایتی است؟ این برای آن است که ما در هر لحظه، به همین هدایت احتیاج داریم. اگر الان هدایتمان کرد، یک دقیقهی دیگر، باز همین هدایت را میخواهیم. اگر یک دقیقهی دیگر هدایتمان کرد، باز یک دقیقهی دیگرش، همین هدایت را میخواهیم. ما دایم در سر دوراهی هستیم. در راه زندگی که میرویم، دایم در سر دوراهیِ گفتن یا نگفتن، تصمیم گرفتن یا نگرفتن، اینطوری گفتن یا آنطوری گفتن قرار داریم. پس، دایم به هدایت الهی احتیاج داریم. تقوا، یعنی همین که مراقب باشیم، این راه مستقیم، این همه منشعبات دارد. مبادا یکجا اشتباه کنیم و از یکی از منشعبات، راه بیفتیم و برویم.
◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان دادگاه و دادسرای ویژهی روحانیت، 1369/08/13
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث_زندگی | شرح حدیث ابتدای درس خارجفقه حضرت آیتالله خامنهای
🔰 انس با قرآن محدود به ماه رمضان نشود
👈 هر روز سورهها یا آیات مورد علاقه خود را بخوانید
🔰 قرآن را با خشوع و توجه و اعتماد به کلام الهی بخوانید
١٣٩٢/٠١/١٩
42.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨💫✨💫✨💫✨
احکام صدقه📪
◀ 1. بعد از تحویل صدقه به فقیر پس گرفتن و انصراف از آن شرعاً ممکن نیست.🚫
⬅ 2. واسطه شدن ♻ برای رساندن صدقه به دیگری مستحب است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است:
کسی که صدقه شخصی را به نیازمندی برساند، مانند صدقه دهنده اجر دارد و اگر صدقه در دست چهل هزار نفر بچرخد و سپس به فقیر برسد، برای هر چهل هزار نفر اجر کامل است .
⬅ 3. آنچه به فقیر صدقه دادهایم کراهت شدید دارد ‼ که با یکی از عقود (مثل بیع، مصالحه) به ملک خود درآوردیم؛ یعنی همان مال را مثلاً از فقیر بخریم.
⬅ 4. ردّ 👊 سائل مکروه است؛ اگرچه گمان داشته باشیم بینیاز است. لذا مقداری اگر چه اندک، به او بدهیم.
(مگر اینکه خلاف قانون کشور باشد و نوعی کلاه برداری باشد)
⬅ 5. درخواست صدقه و کمک بدون احتیاج،🙌 کراهت زیادی دارد. بلکه در صورت احتیاج نیز مکروه است.
⬅ 6. صدقات را به سید 💚 میتوان داد. ولی زکات (اعم از زکات مال و زکات فطره) را در صورتی میتوان به سید داد که پرداختکننده خودش سید💚 باشد.
⬅ 7. در صدقات مستحبی،🎁 فقیر بودن ، شیعه بودن یا مسلمان بودن صدقه گیرنده شرط نیست. لذا به پولدار، کافر در پناه اسلام و سنی نیز میتوان صدقه مستحبی داد. اما به کافر حربی و ناصبی نمیتوان صدقه داد.
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
رساله آموزشی آیت اله خامنه ای .احکام صدقه
---------------------------
﷽؛ #نماز_اول_وقت
🌧 #آیت_الله_بهجت :
#علامه_قاضی فرمودند هر کس نماز های واجب یومیّه را اول وقت بخواند، به همه مقامات معنوی خواهد رسید. اگر نرسید مرا لعنت کند!
🌧 ایشان [علامه قاضی] نگفت: «خوب بخواند». معلوم می شود که نماز اول وقت خواندن، #حضور_قلب آور هم هست.
📚 محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۵.
#آیت_الله_بهجت_و_نماز
🔰🔰فلسفه «امتحان الهي» از زبان امام علي(ع)
❓❓پرسش :
امام علي(عليه السلام) درباره فلسفه «امتحان الهي» چه فرموده است؟
🔰🔰پاسخ تفصیلی:
امام علی(عليه السلام) در بخشی از خطبه 192 «نهج البلاغه» به اين نكته مهم اشاره مى كند كه خداوند بندگانش را با امورى آزمايش مى كند كه فلسفه آن بر آنها پوشيده است و گاه تحمل آن بر آنها سخت و سنگين است. حضرت مى فرمايد: (اگر خدا مى خواست مى توانست آدم را از نورى بيافريند كه روشنايى اش ديده ها را بربايد و زيبايى و جمالش عقل ها را مبهوت كند و عطرش شامّه ها را مسخر سازد و اگر چنين مى كرد گردن ها در برابر آدم خاضع مى شد و آزمايش براى فرشتگان بسيار آسان بود)؛ «وَ لَوْ أَرَادَ اللهُ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ مِنْ نُورٍ يَخْطَفُ(1) الْاَبْصَارَ ضِيَاؤُهُ، وَ يَبْهَرُ(2) الْعُقُولَ رُواؤُهُ(3)، وَ طِيبٍ يَأْخُذُ الْاَنْفَاسَ عَرْفُهُ(4) لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَظَلَّتْ لَهُ الْاَعْنَاقُ خَاضِعَةً، وَ لَخَفَّتِ الْبَلْوَى فِيهِ عَلَى الْمَلَائِكَةِ».
اشاره به اينكه اگر امتحانات الهى هماهنگ با خواسته دل افراد باشد، امتحان عملا بى اثر خواهد شد؛ زيرا همه بر طبق آن عمل مى كنند؛ هم خداپرستان و هم هوی پرستان و چنين امتحانى بى نتيجه خواهد بود؛ ولى اگر بر خلاف ميل افراد بود صفوف مؤمنانِ خداپرست و مخلص از خود خواهان هوی پرست و غير مخلص جدا خواهد شد.
امتحان مغروران و متكبّران بايد با امورى باشد كه غرور و تكبّر را بشكند همان گونه كه در امتحان فرشتگان و ابليس واقع شد. به همين دليل امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: (اما خداوند سبحان خلق خود را با امورى مى آزمايد كه از فلسفه آن آگاهى ندارند تا [مطيعان از عاصيان] ممتاز گردند و تكبّر را از آنان بزدايد و آنها را از كبر و غرور دور سازد)؛ «وَ لكِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ، تَمْيِيزاً بِالْاِخْتِبَارِ لَهُمْ، وَ نَفْياً لِلْاِسْتِكْبارِ عَنْهُمْ، وَ إِبْعَاداً لِلْخُيَلَاءِ(5) مِنْهُمْ».
از اينجا روشن مى شود كه چرا فلسفه همه احكام شرع، آشكار نيست. درست است كه فلسفه بسيارى از آنها به حكم عقل يا به توضيح آيات و روايات بر ما آشكار شده؛ ولى قسمت قابل ملاحظه اى از آنها همچنان در پرده ابهام باقى مانده، اين براى آن است كه مطيعانِ مخلص از مُتمرّدان و گردنكشان شناخته شوند. البتّه مخفى بودن اسرار اين احكام غير از آنچه گفته شد دلايل ديگرى نيز مى تواند داشته باشد.(6)
📚📚پی نوشت:
(1). «يخطف» از «خطف» بر وزن «عطف» به معناى ربودنِ با سرعت گرفته شده است.
(2). «يبهر» از ريشه «بهر» بر وزن «بحر» به معناى حيرت و مبهوت ساختن گرفته شده است.
(3). «رواء» به معناى ظاهر زيباست.
(4). «عرف» به معناى بوى خوش است.
(5). «خُيَلاء» به معناى تكبّر است.
(6). گردآوری از کتاب: پيام امام امير المؤمنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1386 شمسی، چاپ: اول، ج 7، ص 362.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردان بی ادعا ببین چگونه زندگی ساده ای داشتند
خدا می خواهد محدودیت های مان را بشکند.mp3
6.96M
🎙محرومیت های من ناشی از محدودیت های من بوده
او همه هم و غمش این بوده که این دیوارها بریزد،
من همه هم و غمم اینه که این دیوار ها نریزند...
🌸آیت الله شیخ علی صفایی حائری رحمه الله