✅چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟
✍برای روشن شدن پاسخ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود؛ اگر منظور این است که به جای عربی زبان دیگری جایگزین شود، این سؤال برای افراد بیگانه ی از آن زبان نیز مطرح است و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم و هر کسی نمی تواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت:
🔸نکته اول: می توان گفت عمده ترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت می کرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده می شد.
بدیهی است برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد، نظیر اینکه در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار داده اند، هم چنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار داده اند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است.
🔸نکته دوم: اسلام یک دین جهانى است و مىخواهد همه ی مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامعترین زبانهای دنیاست، مىتواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبله واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است.
🔸نکته سوم: ممکن است به ذهن کسی برسد که وادار کردن مردمی غیر مسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف و ستم در حق آنهاست. در جواب می توان گفت برای مردمی که برای رفع حوائج روزمره ی خود، ده ها و بلکه صدها اصطلاح و واژههای بیگانه را به راحتی یاد گرفته و به کار می برند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود 20 کلمه می باشد، کار مشکلی نیست و از طرف دیگر ، معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده و آسان است و همه مردم به راحتی می توانند معنای سطحی و ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده نیز هست.
🔸نکته چهارم: از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کاملترین زبان های دنیا است که به خوبی می تواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند.[1]
نکته پنجم: عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست.همان طوری که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغه عقد ازدواج ضرورتى ندارد[2] و بعضى از علما همچون امام خمینى (قدس سره) در این باره مىفرماید: اگر مکلف خودش نمىتواند صیغه را به عربى بخواند، حتى در صورتى که بتواند وکیل بگیرد جواز عقد به غیر عربى خالى از قوت نیست.[3] هم چنین لازم نیست دعاها نیز حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز می تواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، می تواند به زبان غیر عربی دعا کند.[4] البته آنچه گفته شد به معناى بى توجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست؛ بلکه بر هر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مىگوید ، و در این صورت است که اعمال او خشک و بىروح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت.
📚پی نوشت ها
[1]. المیزان، ج 4، ص 160؛ تفسیر نمونه، ج 9، ص 300 و ج 13، ص 311.
[2] معلقات آیت الله گرامى، ج 4، ص 645.
[3] عروة الوثقى، ج2، حاشیهى ص 645.
[4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 62.
#احکام_شرعی #پاسخ به #شبهات
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
✅پس از دعوت کوفیان از امام حسین(علیه السلام) و ارسال نامه هاى بى شمار براى ایشان و درخواست از آن حضرت(ع) جهت رفتن به کوفه و بر عهده گرفتن رهبرى قیام بر ضد یزید بن معاویه، آن حضرت(ع)، مسلم بن عقیل را با نامه اى به سوى کوفیان اعزام کرد.
طبق آنچه گفته شد، مسلم بن عقیل در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال ۶۰ قمرى از مکه معظمه خارج گردید و به سوى کوفه حرکت کرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظیم کوفه گردید.
مسلم ابتدا در خانه مختار بن ابى عبیده ثقفى، که از شیعیان مبارز و از مخالفان سرسخت بنى امیه بود، سکونت گزید.
شیخ مفید می نویسد :
📋《أَقْبَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَيْهِ فَكُلَّمَا اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ مِنْهُمْ جَمَاعَةٌ قَرَأَ عَلَيْهِمْ كِتَابَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ هُمْ يَبْكُونَ وَ بَايَعَهُ اَلنَّاسُ حَتَّى بَايَعَهُ مِنْهُمْ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً فَكَتَبَ مُسْلِمٌ رَحِمَهُ اَللَّهُ إِلَى اَلْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يُخْبِرُهُ بِبَيْعَةِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً وَ يَأْمُرُهُ بِالْقُدُومِ وَ جَعَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَى مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلٍ حَتَّى عُلِمَ مَكَانُهُ》
♦️شیعیان مخلص و انقلابیون کوفه كه از حضور مسلم بن عقیل، به عنوان نماینده و سفیر امام حسین(علیه السلام) در این شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوى مسلم شتافتند و به او خیر مقدم گفتند.
هنگامى که گروهى از آنان در حضور مسلم اجتماع مى کردند، او نامه امام حسین(علیه السلام) را براى آنان مى خواند و مردم به خوبى گوش فرا داده و از شوق دیدار قریب الوقوع آن حضرت(ع)، گریه مى کردند.
پس از آمادگى نسبى مردم، مسلم بن عقیل از آنان براى امام حسین(علیه السلام) بیعت گرفت و تعداد هیجده هزار تن از انقلابیون کوفه، در نخستین روزهاى ورود مسلم، با وى بیعت کردند. مسلم بن عقیل نامه اى به محضر امام حسین(علیه السلام) نوشت و آن حضرت(ع) را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با ایشان، با خبر گردانید و از امام حسین(علیه السلام) درخواست نمود، که به سوى کوفه حرکت کند، تا شخصاً رهبرى مردم را بر عهده گیرد.
در این مدت شيعيان کوفه از همه طرف به سوى مسلم مىشتافتند تا اقامتگاه او مشهود همگان گرديد.(۱)
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخریب_بقیع
از صفای ضریح دم نزنید
حرفی از بیرق و علم نزنید
گریههای بلند ممنوع است
روضه که هیچ، سینه هم نزنید
کربلا رفتهها کنار بقیع
حرفی از صحن و از حرم نزنید
زائری خستهام نگهبانان
به خدا زود میروم، نزنید
زائری داد زد که نامردان
تازیانه به مادرم نزنید
غربت ما بدون خاتمه است
مادر ما همیشه فاطمه است
کاش درهای صحن وا بشود
شوق در سینهها به پا بشود
کاش با دست حضرت مهدی
این حرم نیز با صفا بشود
کاش با نغمۀ حسین حسین
این حرم مثل کربلا بشود
در کنار مزار امبنین
طرحی ازعلقمه بنا بشود
پس بسازیم پنجره فولاد
هر قدر عقده هست وا بشود
چارتا گنبد طلایی رنگ
چارتا مشهد الرضا بشود
این بقیعی که این چنین خاکی است
رشک پروانههای افلاکی است
در هوایش ستاره میسوزد
سینه با هر نظاره میسوزد
هشت شوال آسمان لرزید
دید صحن و مناره میسوزد
بارگاه بقیع ویران شد
دل بی راه و چاره می سوزد
این حرم مثل چادر زهراست
که در اینجا دوباره میسوزد
این حرم مثل خیمۀ زینب
که در اوج شراره میسوزد
سالها بعد قدری آن سوتر
چند قرآن پاره میسوزد
#مجید_تال
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 6️⃣
✳️ دعا، وسیله ای برای تضرع و تواضع و خروج از انانیت
هر چه انسان بزرگتر بود و قدرت بیشتری داشت، انانیّت در او فساد بیشتری به وجود می آورد. اما اگر کوچک بود، انانیّت فقط به ضرر خود اوست و فساد کمتری برای دیگران دارد. خاصیت دعا این است که نفسانیتها را می شکند. لذاست که گفتهاند: «حتی چیزهای کوچکت را هم از خدا بخواه تا بفهمی که حقیری. بدانی که گاهی اوقات، یک پشه یا مگس، انسان را از کار میاندازد، و آسایشِ وی را میگیرد: «و ان یسلبهم الذّباب شیئاً لایستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب». این است که دعا برای تضرّع پیش خداست؛ برای عرض حاجت پیش خداست؛ برای تواضع و برای بیرون آمدن از پوسته دروغین استکبار و استعلاست. خدای متعال، گاهی برای من و شما مشکلاتی به وجود میآورد، تا وادار به تضرّع و توجّه و خشوعمان کند. همان طور که در آیات کریمه قرآن می فرماید: «و لقد ارسلنا الی امم من قبلک فاخذناهم بالبأسا و الضّراء لعلهم یتضرّعون. فلولا اذ جائهم بأسنا تضرّعوا و لکن قست قلوبهم و زیّن لهم الشّیطان ما کانوا یعملون». این تضرّع، نه برای خاطر خدا، که به خاطر خود ماست. خدا احتیاجی به تضرّع من و شما ندارد:
تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با مهر تو پیوندم زنند
این حالت تضرّع است که دل را از عشق خدا پر می کند؛ انسان را با خدا آشنا می کند؛ انسان را از خودبینی و خودنگری فسادانگیز، تهی می کند و او را از نور مقدس پروردگار و لطف الهی، سرشار می سازد. قدر این را بدانید که از همه چیز بالاتر است.
◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه، 1373/11/28
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای #گناه
🎥 چگونه حمایت، محبت و کرامت الهی را جلب کنیم؟
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
❖ تاریخ زیارت قبور در اسلام
❓آیا پیامبر اسلام(ص) به زیارت قبور میرفت؟ آیا رهنمودی از ایشان در این باره وارد شده؟
● بقیع از پیش از اسلام به ناحیۀ وسیعی در حومۀ شهر مدینه(یثرب) گفته میشد و از همان زمان بخشی از آن قبرستان این شهر شده بود چون زمین این منطقه بعلت ارتفاع و دور بودنش از آب برای کشاورزی چندان مساعد نبود و بطور طبیعی در هر شهر و روستایی چنین زمینهایی معمولاً به محل دفن اموات اختصاص داده میشود.1️⃣
بنابراین افراد مدفون در بقیع تا اویل ورود پیامبر(ص) به مدینه و پیش از آنکه کسی از مسلمانان در آنجا دفن شود مشرک از دنیا رفته بودند و قبرستان مشرکانِ سابق بود.
و از طرفی زیارت قبور در حقیقت طلب رحمت و آمرزش برای صاحب قبر است.
لذا بنا بر اصل تبرّی و وجوب بیزاری از معاندان و دشمنان خدا که خود نشانگر دوستی یا دشمنی با خداست، پیامبر(ص) مسلمانان را از زیارت قبور نهی فرمود؛ قبوری که تا آن مقطع زمانی قبور مشرکان بود.
روشن است که مسلمانانِ مدفون در بقیع مشمول این نهی نمیشوند. اما در طی چند سال و افزوده شدن مسلمان مدفون در بقیع کم کم روشن شد که برخی این تفاوت را لحاظ نمیکنند. لذا این بار پیامبر(ص) در ضمن سخنانی تأکید نمود که:
«إني كنتُ نَهَيتُكم عن زيارة القبور فزَوِّرُوها فإنها تُذَكِّرُكُمُ الآخرةَ»2️⃣
«من پیش از این شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم، اکنون به زیارت قبور مردگان بروید که این کار آخرت را یادآوریتان میکند».
این حدیث در صِحاح ستّة (شش منبع حدیثی اولیۀ اهل سنت) با سندهای متعددی از راویان مورد اطمینانشان نقل شده است. و حتی تعداد مراتب تکرار این حدیث در منابع اولیۀ اهل سنت بیشتر از ذکر آن در منابع شیعه است.
و قابل توجه است که وهابیها در احکام شرعی تابع فقه حنبلی اند، و این حدیث از میان صحیح بخاری و صحیح مسلم و سایر صحاح ستة، بیش از همه در کتاب حدیثیِ امام مذهبشان أحمد بن حنبل آمده و تنها در این کتاب دست کم نُه بار نقل شده است3️⃣.
🔷 سیرۀ عملی پیامبر اسلام(ص) در زیارت قبور:
از لحاظ سیرۀ عملی نیز خود پیامبر اعظم(ص) و دخترشان حضرت زهرا(س) برای زیارت قبور شهدای اُحد بخصوص حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) به مزار شهدای اُحد میرفتند.
پیامبر گاهی هر هفته، گاه بیش از یکبار در هفته و گاه دو هفته یکبار به زیارت شهدای اُحد میرفت و حضرت زهرا(س) حداقل هفتهای یکبار این زیارت را انجام میداد.
✅ رسالت دین و حکمت زیارت قبور:
رسالت دین این نیست که انسان را بسوی دنیا بخواند؛ برای تأمین نیازهای جسمی و مادی انسان غرایز نهفته در او و قابلیت تجربهاندوزی و نیروی تفکّرش کفایت میکند.
دین آمده است تا انسان را از خسارت در سرای ابدی نجات دهد و آن سوی دنیا را آباد کند؛ رسالت دین توجه دادن به آخرت است و از هر فرصتی برای این توجه دادن استفاده میکند.
و در مسألۀ زیارت قبور هم فرمایش پیامبر(ص) بر اساس همین حکمت و در راستای همین رسالت است.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨٤٧ - ٨٥٥.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ بقیع در لغت از بُقعة(قطعهای از زمین) گرفته شده و به زمین گستردهای گفته میشود که گونههای متنوعی از درختان در آن روییده باشد. بقیع الخَبْجَبَة، بقيع الخضمات، بقیع الخیل و بقیع الزبیر از جملۀ این بُقعهها در شهر یثرب(مدینةالنبی) بوده است. و مشهورترین آنها «بقیعُ الغَرْقَد» بود که چون پیشترها اغلب پوشیده از درخت غرقد(عوسج، خارسنجان) بوده است به این نام معروف شده بود گرچه به مرور زمان درختانش خشکیده و از بین رفته بود و تنها نامش مانده بود.
2️⃣ و 3️⃣: مُسند أحمد بن حنبل ١: ١٤٥ و ٤٥٢؛
همان ٣: ٣٨؛
همان ٥: ٣٥٠، ٣٥٥ (به دو سند در این صفحه)، ٣٥٦، ٣٥٧، ٣٦١.
🔰🔰مطالب آموزشی در مورد استخاره
💠 حکم شرعی استخاره☝️
💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫
🔰گروه استخاره در پیام رسان ایتا
🆔http://eitaa.com/joinchat/1398734862Cc5a65ab821