فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فتح_ایران
#حمله_اعراب_به_ایران
#دهه_کرامت
#شیعه
#تشیع
📌امامزادگان و گسترش تشیّع در ایران
این ایام، ایام #کرامت است؛ ما دسترسی به ذوات قدسی #ائمه (علیهم السّلام) نداریم، اما این #امامزاده ها حق عظیمی نسبت به ما دارند. مستحضر هستید که ایران را عُمَر فتح کرد نه #علی_بن_ابیطالب ! تمام سربازان، افسران، فرماندهان، رهبران، امیران لشکر یا تیمی بودند یا عَدی! اینها هاشمی نبودند، اینها اهل #غدیر نبودند؛ اینها سَقفی بودند. این اجداد بیچاره ما هم علی و غدیر را نمی شناختند. بسیاری از مردم ایران زمین سالیان متمادی #اهل_سنت و #سنی بودند. چگونه این کشور به لطف الهی علوی، فاطمی، حسنی، حسینی شد؟ همین #امام_زاده ها آمدند! ما اگر به ائمه دسترسی نداریم، قدر این امامزاده ها را باید بدانیم. ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
💠 پنجم ذی القعده _ روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شهید بهشتی: باید هرچه زودتر به این فاصلهی جهنمیِ سطح زندگی در جمهوری اسلامی پایان دهیم...
🔸انقلاب اسلامی یعنی فرار از اسلام تک بعدی و حرکت به سوی اسلام همه جانبه
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حضرت آیتالله خامنهای: نگاه از بالا به مردم غیرقابل قبول است.
🔸همه ما مسئولان نظام جزو مردمیم و خیلی از مردم از ما بالاتر هستند، بنابراین همه باید خود را در عمل خدمتگزار مردم بدانیم.
🔹 #تحول_درقوه_قضائیه
🔹 #برخوردقاطع_بامفاسد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتاری ماندگار از #شهیدبهشتی:
🔻امروز در جامعه فعلی ما آثار عدل اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی در حد مطلوب نیست. خوب حالا که احساس می کنید؛ نابه سامانی ها هست؛ تبعیض ها هست؛ بی عدالتی ها هست، می شود بفرمایید شما چه کار خواهید کرد؟
🔻 شروع می کنید فقط نق زدن که بابا ما پول دادیم، به عدالت برسیم، پس کو عدالت، غر زدن که این چه جمهوری اسلامی است، خدایی نکرده دلسرد شدن و به ناامیدی و ضعف روی آوردن که ای بابا، آرزو و آرزوها داشتیم که فکر می کردیم، با این جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند؛ این که نشد یا شروع می کنیم، با چشم بازتر و اندیشه بازتر، به همه جوانب کار، نگریستن و با هم همکاری بیشتر کردن و با محکم تر شدن کمربندها و آماده کردن بیشتر خودمان، این راه طولانی، سنگلاخ، پرنشیب و فراز انقلاب را با قاطعیت هرچه بیشتر پیمودن.
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
از افرادی شنیده ام که می گویند انسان بايد خودش خوب باشد و بدون دين هم ميشود خوب بود و نيازي به دين نيست. در تاییدحرفشان، چند نفر از آدمهاي معروف را نام مي برند. لطفاََ راهنمايي کنيد
🌺 پاسخ:
براي پاسخ به چنين اشخاصي، ضروري است برخي از دلائل لزوم دين و فوايد آن براي او بيان شود.(1)
1- 📌رشد عقلي:
عقل براي هدايت و تأمين سعادت انسان کافي نيست، بلکه عقل در تشخيص حق و باطل دچار مشکل مي شود و جهت رشد و شناخت برخي از واقعيات، نياز به دين دارد. دين است که در برخي موارد، زمينههاي حکم عقل را فراهم مي نمايد و آن را در تفسير زندگي، شناخت جهان و شناخت مبدأ و معاد کمک ميکند.(2)
🌸"... مثلاً عقل انسان، بعضي از صفات جزئيه خداوند، مانند سمع و بصر و کلام الهي و همچنين حقيقت معاد و چگونگي آن و احکام الهي را کاملاً درک نمي کند و بايد آنها را از نقل (قرآن و حديث) استفاده کند...".(3)
🌱همچنين عقل، اصل نبوت و امامت را با تکيه بر بعضي از صفات خداوند، ثابت مي کند، اما براي تشخيص مصداق امامان علیهم السلام، نياز به راهنمائي پيامبر صلی الله علیه و آله و دين دارد.
☘️تشخيص اين که چه کساني لياقت امام شدن را دارند، از ديدگاه شيعه، با معرفي پيامبر ص امکان پذير است. پس براي چنين شخصي، ابتدا بايد ضرورت نبوت و امامت را با عقل اثبات کرد، و بعد براي معرفي مصاديق امامان و از جمله امام زمان علیه السلام، بايد از متن دين کمک گرفت.
2- 📌تشريع قانون:
اولين مؤلفه زندگي دسته جمعي، وجود قانون و اجراي آن است. طرفداران دين، باور دارند که عقل و علم به تنهايي قادر نيستند که همه مصالح و مفاسد انسانها را درک کرده و بر اساس آن قانون وضع کند.
🌸محدوديت عقل انسان از يک سو و نياز انسان به قانون از جانب ديگر اين امر را ضروري مي نمايد که خداوند، هم بايد قانون جعل کند و هم براي اجراي قانون، پيامبران را ارسال نمايد تا آنها با اجراي قانون، ارتباط انسانها با خدا را بر قرار نمايند و سعادت آنان را تأمين کنند. اين قوانين همان دين است که مجريان آن پيامبران هستند.
3-📌 اخلاق و تربيت:
در حوزه اخلاق و تربيت نيز انسانها به دين نياز دارند، زيرا عقل و دانش انسان در رشد فضايل اخلاقي و تفسير و شناخت مفاهيم آن عاجز است؛ و به همين جهت پيامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: بدرستي که مبعوث شدم براي کامل کردن اخلاق"(4) . دين نه تنها در تعريف و ارائه مفاهيم اخلاقي نقش دارد(مثل تعریف "انسان خوب" و "انسان بد")، بلکه پشتوانه مهم اجراي بايدها و نبايدهاي اخلاقي است.
4-📌 راهنمايي به زندگي با آرامش:
عقل و علم در پرورش بُعد مادي انسان تا اندازهاي موفق بودهاند، ولي تقويت و پرورش بُعد معنوي، نياز به راهنماي ديگري دارد که دين است. دين در ايجاد آرامش نقش بنيادي دارد، زيرا دين با راهنمايي خود زندگي انسان را هدفمند نموده و زمينه هايي را فراهم مي کند که انسان به مبدأ و معاد اعتقاد پيدا کند. اعتقاد به مبدأ و معاد سختي ها و مشکلات زندگي را معنا دار نموده و به انسان آرامش مي دهد.
5- 📌معنا بخشي به زندگي:
اينها، پرسشهاي مهم همه انسانها هستند: از کجا آمدهام، براي چه آمدهام، به کجا خواهم رفت؟ واقعيت آن است که عقل به اين پرسشها جواب قابل قبول ارائه نکرده، از اين رو هنوز اين پرسشها وجود داشته و بشر از شناخت معناي زندگي عاجز است. يکي از فوايد دين اين است که با طرح مبدأ و معاد و فلسفه آفرينش انسان به زندگي معنا بخشيد.
6- 📌برقراري قسط و عدل:
تاريخ انسانها چالش و اختلافات و ظلمهايي را شاهد بوده، و اين در حالي است که بشر از عقل و دانش برخوردار ميباشد. و عقل در چالش زدايي و ايجاد زندگي مسالمت اميز موفق نبوده؛ همچنين عقل در تعريف صلح و تبيين شرايط و عوامل برقراري عدالت نيز دچار مشکل شده است و عامل بازدارنده در برابر ظالمان به حساب نمي آيد.
🍀دين، نخست ظلم، عدل و صلح را تعريف نموده، مردم را به ظلم ستيزي و حمايت از مظلومان سفارش کرده؛ از اين رو پيامبران الهي در طول تاريخ با عدالت ستيزان مبارزه نموده و تاريخ شاهد درگيري حق و باطل بوده است. از سوي ديگر دين همگان را به صلح سفارش نموده و شرايط صلح را بيان کرده است، افزون بر اين که اسلام همه پيروان اديان الهي را به همگرايي و گفتگو فراخوانده است.(5)
پي نوشتها:
1. مکارم شيرازي، پيام قرآن، ج 7، ص 18 به بعد
2. جوادي آملي، انتظار بشر از دين، ص 40
3. همان
4. کنزالعمال، ج 11، ص 420
5. روم، آيه 25
#اعتقادی
* #قرآن #ذی_القعده #ذکر
💠 کلیدی برای کوتاه کردن راه رشد
🔻کلمات از حروف ترکیب میشوند، بعد نوبت میرسد به جملات، نوبت میرسد به صُور، مفاهیم بلند، آن قدر علم در لابه لای این کلمۀ کلمۀ قرآن و این تناسب کلمات و چیدمان کلمات و جملات هست ولی همین طوری [بدون تلاش] نمیدهند، بدون تعارف، باید پای آن بدویم، پا بزنیم _به قول اصفهانیها، دوچرخه سواری را میگویند باید پا بزنید_ من باید حالا حالاها پا بزنم.
🔸کلیدی سراغ داری که راه را کوتاه کند؟ کلید زیاد هست، باید بتوانی بگیری. این نماز یکشنبۀ ذی القعد در یک زاویه، برای طهارت بیشتر خیلی خوب است؛ ولی ورودی در اسماءالله، [اگر] یک کسی میخواهد زیاد و زیاد و زیاد بگوید؛ ذکر یاحیّ و یا قیوم است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔰 سخننگاشت | کرونا تمام نشده
همه باید مراقبت کنند
🔻رهبر انقلاب: بعضیها خیال میکنند که مسئله کرونا تمام شد. نه تمام نشده است. وقتی شما که مسئول دولتی هستید در یک اجتماع مردمی ماسک نمیزند جوانی هم که در خیابان راه میرود تشویق میشود ماسک نزند. بعد از آنی که تلفاتمان دو رقمی شده بود و به حدود سی و چندتا رسیده بود حالا رسیده به صد و سی و چندتا. هم مردم و هم مسئولین مراقبت کنند. ۹۹/۴/۷
🏷 رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با همایش سراسری #قوه_قضائیه
🔰 مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند
👈 همه دستگاهها باید به اقتصاد کشور کمک کنند
🔻 رهبر انقلاب: یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه در مبارزه با فساد «حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی» است. در شرایط کنونی که مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند، هر دستگاهی که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، باید این کار را انجام دهد و این اقدام قوه قضاییه در واقع کمک به اقتصاد کشور است.
🔺️ ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه برخی بانکها حق مصادره و تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند، کار بسیار درستی است چون برخی افراد با خرید واحدهای تولیدی و اخراج کارگران و فروش تجهیزات، کاربری این واحدها را تغییر میدهند. ۹۹/۴/۷
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
سوره مبارکه اعلی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅 🔅 🔅
📌 نگاشت 5 :نکته ها تفسيری آیات 1تا5 سوره اعلی
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى «1» الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى «2» وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدى «3» وَ الَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعى «4» فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى «5»
«1» نام پروردگار بلندمرتبهات را به پاكى ياد كن. «2» همان كه آفريد و سامان بخشيد. «3» و آنكه (هر چيز را) اندازهاى نهاد و هدايت كرد.«4» آنكه (گياه) چراگاه را رويانيد. «5» و سرانجام آن را خشك و تيره كرد.
🔅🔅🔅
▪️ تسبيحِ نام خدا، يعنى نه فقط براى ذات خداوند، شريك قائل نشويم، بلكه حتّى براى نام او نيز شريك نياوريم و نام ديگران را هم رديف نام خداوند قرار ندهيم. چنانكه برخى گروههاى التقاطى مىگفتند: «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران»
▪️ در قرآن و حديث نشانههاى زيادى است كه اسلام به محترم شمردن نامهاى مقدّس عنايت دارد. چنانكه در اين سوره مىفرمايد: علاوه بر تسبيح ذات، اسم پروردگار را هم بايد منزه بدانى. در جاى ديگر مىفرمايد: نام پيامبر را مثل نامهاى خودتان ساده نبريد:
«لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً» « نور، 63.» در جاى ديگر مىفرمايد: چرا فرشتگان را به نام زن مىخوانند: «لَيُسَمُّونَ الْمَلائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنْثى» « نجم، 27.» و پيامبر اسلام نامهاى نامناسب ياران را تغيير مىدادند.
▪️ مسئله آفرينش و هدايت، در آيه پنجاه سوره طه نيز آمده است، آنجا كه فرعون از حضرت موسى عليه السلام پرسيد: پروردگار شما كيست؟ گفت: «رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» ناگفته پيداست كه مراد از اين هدايت، هدايت تكوينى است كه خداوند در موجودات قرار داده است. مثلا ساختمان بدن مادر را به گونهاى هدايت كرد كه شير توليد كند و نوزاد را هدايت كرد كه به سراغ سينه مادر رفته و شير بمكد.
▪️ هدايت تكوينى موجودات با مرور زمان بهتر فهميده مىشود. همين امر است كه هزاران دانشمند را به تحقيق وا داشته كه چگونه پرندگان يا ماهىها حتّى اگر صدها كيلومتر از جاى خود دور شوند باز به محل خود بر مىگردند. هدايت الهى در هر موجودى چيزى قرار داده كه او را به راه تكامل خود پيش مىبرد. ذرات خاك ميوه مىشود، ميوه نطفه و سپس انسان، دوباره جسم انسان، خاك مىشود.
▪️ «سَوّى» به معناى نظام بخشيدن است. از نظام كهكشانها گرفته تا نظام حاكم بر يك حشره ذرّهبينى. «غُثاءً» يعنى گياه خشك و خاشاك و «أَحْوى» به معناى سبزى است كه رو به سياهى باشد.
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم