#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 25 : پیام ها ی تفسيری آیه16 و 17 سوره اعلی
✅ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
🔹 «تُؤْثِرُونَ»: ترجیح میدهید. برمیگزینید. خطاب عام است. ترجیح دنیا بر آخرت، کار بسیاری از مردم است و از راه تغلیب به صورت عام ذکر شده است. به عبارت دیگر هرکس در هر مرتبهای که باشد، مجذوب حیات محسوس و ملموس دنیا میگردد، و انسان خود به خود در میان دو جاذبه حیات پستتر و حیات برتر بسر میبرد. تنها افراد مؤمن میتوانند خود را از جاذبه قوی دنیای مادیات برهانند و خویشتن را به نعمتهای سرمدی آخرت برسانند.
✅ ۱ - عموم مردم، دنیا را بر آخرت ترجیح مى دهند. (بل تؤثرون الحیوة الدنیا)
🔹 «ایثار» به معناى تفضیل و برترى دادن است (مصباح) و خطاب «تؤثرون»، ناظر به طبیعت دنیاگرایانه اى است که در غالب انسان ها وجود دارد.
✅ ۲ - مردم با گزینش دنیا به جاى آخرت، خود را از تزکیه، یاد خدا و اداى نماز دور نگه داشته، از رستگارى محروم مى سازند. (قد أفلح ... بل تؤثرون الحیوة الدنیا)
✅ ۳ - برتر دیدن زندگانى دنیا از آخرت، دیدگاهى ناروا و مایه شقاوت و روى گردانى از تذکّرات قرآن و گرفتارى به آتش دوزخ است. (و یتجنّبها الأشقى . الذى یصلى النار ... بل تؤثرون الحیوة الدنیا)
🔅🔅🔅
✅ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى
✅ ۱ - جهان آخرت، بهتر از زندگانى دنیا و سراسر خیر است. (و الأخرة خیر)
🔹 کلمه «خیر» - مانند کلمه «شرّ» - گاهى اسم و گاهى وصف تفضیلى است. در صورت اول; یعنى، آنچه همگان به آن رغبت مى کنند و در صورت دوم; یعنى، برتر (مفردات راغب). در این آیه هر دو معنا احتمال مى رود; گر چه - به قرینه کلمه «أبقى» - معناى تفضیل مناسب تر است.
✅ ۲ - جهان آخرت طولانى تر و پاینده تر از دنیا است. (و الأخرة ... أبقى)
✅ ۳ - دنیاگرایى مانع آخرت طلبى است. (بل تؤثرون الحیوة الدنیا . و الأخرة خیر)
✅ ۴ - آخرت گرایى، زمینه ساز تزکیه، یاد خدا و اداى نماز است. (من تزکّى . و ذکر اسم ربّه فصلّى ... و الأخرة خیر و أبقى)
✅ ۵ - ترجیح آخرت بر زندگانى دنیا، مایه رستگارى است. (قد أفلح ... و الأخرة خیر و أبقى)
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
4_5823442626459730406.mp3
4.81M
* #سخنرانی_صوتی #ذی_الحجه #ذکر
🎧 موضوع: دهه اول ذی الحجه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
✅حضرت #آیة_الله_سعادت_پرور (ره):
🌸توجه به عظمت ماه #ذى_الحجّة🌸
🌙 ماه #ذى_الحجّه ماه با عظمتى است به سبب عظمتى كه خداوند به آن داده و نيز اعياد و امورى كه در آن واقع شده است و معصومين- عليهم السّلام- دهه ى اوّل آن را به خصوص ستوده اند و بندگان الهى را به بهره مندى از آن تشويق فرموده اند.
📚برگرفته از کتاب شریف نور هدایت🌱
سن ازدواج حضرت علي و فاطمه زهرا و مدت زندگي مشترك آنها.
در زمان ازدواج حضرت علي (ع)و حضرت فاطمه زهرا(ص)هركدام چند سال داشتند ؟ زندگي مشترك آنها چند سال به طول انجاميد؟
🌸🌸🌸جواب🌸🌸🌸
مسعودى در مروج الذهب تاريخ ازدواج على با فاطمه (س)را سال دوم هجرت دانسته (1) مشهورترين نظر در اين باره ، اوّل ذى الحجة سال دوم هجرت است .(2)
بنا برقول مشهور فاطمه (س)در سال پنجم بعثت به دنيا آمد . شش ساله بود كه مادرش (خديجه ) از دنيا رفت . در سال دوم هجرت با على (ع)ازدواج كرد. بنابراين سن حضرت زهرا هنگام ازدواج با على (ع)حدود ده سال بوده است .
برخي تاريخ تولد حضرت زهرا را چند سال جلوتر و تا سال پنجم پيش از بعثت نيز گفته اند. با اين حساب سن ازدواج حضرت فاطمه افزايش پيدا مي کند.
.على (ع)در سيزده رجب سال 30عام الفيل متولد شد. ده ساله بود كه پيامبر در چهل سالگى به پيامبرى مبعوث شد . سيزده سال همراه پيامبر در مكه و شعب ابى طالب به سر برد . دو سال بعد از هجرت با فاطمه (س)ازدواج كرد.بنابراين 25ساله بود.(3)
زندگي مشترک حضرت فاطمه(س) و امام علي(ع) از سال دوم هجري آغاز شد .تا سال11هجري (سال شهادت حضرت فاطمه س ) ادامه داشت. بنا بر اين مدت زندگي مشترک اين دو معصوم حدوداً نه سال مي باشد.
📚پي نوشت ها:
1 .مسعودى , مروج الذهب , ج 2 ص 295.
2.حسين عمادزاده , چهارده معصوم , ج 1 ،ص 256.
3.همان , ص373 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : نزدیک ترین فرد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کیست؟
👤 #حجت_الاسلام_عباسی_ولدی
💠 #سمت_خدا
🌸حرمت جوادالائمه علیه السلام را نگه داریم.
⛔️⛔️روضه مشهوری که در همه مجالس امام جواد(ع) خوانده میشود، اعتبار ندارد:
❌پس از مسمومیت امام، همسرش امفضل کنیزان را واداشت هلهله و شادی کنند. آنگاه پیکر مطهر حضرت را چند روز در پشت بام قرار دادند. پرندگان بر آن سایه افکندند و در آخر هم بر پیکر مطهر اهانت کرده از بام به زیر پرتاب نمودند.
❇️این مطلب در منبع معتبری نیامده و از قرن دهم یافت شده و مؤلف انوار الشهاده در قرن 13 آن را ثبت کرده است!
✅آنچه در منابع آمده این است که
🔰امالفضل پس از اقدام خود پشیمان شد. عباسیان هم حفظ ظاهر نموده و نه تنها آشکارا جسارتی به امام نکردند، بلکه او را در مقابر قریش بغداد و کنار قبر جدش موسی(ع) دفن کردند.
🌀دهه اول ذیحجه
در هر شب از آن بین مغرب و عشا دو رکعت نمـاز بجـا آور؛ در هـر رکعـت آن سـوره فاتحـه الکتاب واخلاص و این آیه را بخوان :
و واعدنا موسى ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله و قـال موسـى لاخیـه هارون اخلفنى فى قومى واصلح و لا تتبع سبیل المفسدین
تا در ثواب با حاجیها شریک شوى ، گرچه حج نکرده باشى .
در هنگام قرائت این آیه شریفه از خود بپرس که این وعده چیـست ؟ حـسرت و شـوق خـود را براى دیدار خدا افزایش داده و از ورشکستگان مباش کسانى که دیدار خدا را انکـار نمودنـد وآنگاه که قیامت فرا رسد، گویند : واى بر ما که آسایش و سـعادت ایـن روز را از دسـت دادیـم .
آنان بار گناهان خود را بدوش مى کشند و چه بار بدى.
درباره روایت پیامبر اکرم صلى االله علیه و آله و سلم که در آن شـوق حـضرت موسـى علیـه السلام به این وعده گاه را بیان نمودند، بیندیش آنجا که فرمودند :
در چهل روز رفت و آمـد خود بخاطر اشتیاقى که به دیدار خداوند داشت ، نخورد، نیاشامید و نخوابید.
✔️المراقبات
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
آیا در تشهد آخر نماز می شود اقتدا کرد؟
✅ پاسخ: 👇👇
👈🏽اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد باید بعد از نیت و گفتن تکبیرةالاحرام بنشیند و تشهد را [1] با امام بخواند؛ ولی نباید سلام را [2] بگوید و باید صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد [3] و بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیرة الاحرام بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. [4]
توجه🔰
کسانی که نمازشان شکسته است و در رکعت دوم نماز جماعت، سلام می دهند، اگر بخواند در رکعت های باقی مانده، نمازی را به امام جماعت اقتدا کنند، می توانند صبر کنند تا امام به رکوع روند و اقتدا کنند که یک رکعت حساب می شود؛ ولی اگر بخواهند موقعی که امام تسبیحات اربعه را می خواند اقتدا کنند، چنانچه می دانند آن قدر فرصت هست که حمد را بخوانند، می توانند اقتدا کنند و گر نه باید صبر کنند تا امام به رکوع رود؛ بنابر این اگر می خواهند قبل از رکوع رفتن امام جماعت اقتدا کنند باید زمانی اقتدا کنند که بتوانند حمد را بخوانند.
#نمازجماعت
#اقتدا_به_جماعت_در_تشهد
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
[1]. سیستانی: به قصد قربت مطلقه.
[2]. سیستانی: به احتیاط واجب.
[3]. بهجت: و بنابر احتیاط مستحب در این حال به صورت تجافی بنشیند.
[4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1431؛ خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 567؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1365.
[5]. بهجت، اقتدای سریع نمازگزاران باعث حفظ اتصال صفوف است.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
---------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
17 روز تا عید ولایت
#غدیرخم
رسول خدا صلی الله علیه وآله، ابوبکر را مأمور ابلاغ سوره برائت قرار داد، سپس حضرت علی علیه السلام را فرستاد تا آیات را از ابوبکر بگیرد وامر تبلیغ را انجام دهد که با موفقیت انجام داد.حضرت علی علیه السلام بعد از تبلیغ بازگشت و عرض کرد یا رسول الله! مگر درباره من چیزی از عالم بالا نازل شد ؟ فرمود : نه، جز اینکه این آیات را بایستی کسی ابلاغ کند که از خود من باشد.
(خصال شیخ صدوق جلد 1 صفحه 345)
#شعرولایت
سر علی، سرور علی،بر فاطمه همسر علی
بعد پیغمبر وصیّ و وارث منبر علی
کور گردد اوّلی، بر طبق فرمان رسول
امر ِ تبلیغ برائت شد نهاده بر علی
🌺 امام باقر (ع) ميفرمايند:
هر كس شبها پيش از آنكه بخوابد همه مسبّحات را بخواند نميميرد، جز اينكه حضرت قائم (ع) را درك كند و اگر قبل از ظهور آن حضرت بميرد در بهشت همسايه حضرت رسول (ص) ميشود .
❌سوره های :
حدید ، حشر ، صفّ ، جمعه ، تغابن ، اعلی و در شب های جمعه سوره ی اسراء.
🔅چهل شب به یاد امام عصر(عج)🔅
از شب اول ذی الحجه تا شب دهم محرّم
¤با ما همراه باشید¤
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 26 : پیام ها ی تفسيری آیه18 و 19 سوره اعلی
✅ إِنَ هذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى
🔹 «هذا»: این چیزهای مذکور در آیات تا ، و یا مواعظ مذکور در سوره. «الصُّحُفِ»: جمع صَحیفَة، کتابها.
🔹 «الصُّحُفِ الأولی»: مراد همه کتابهای پیش از انجیل و قرآن است.
✅ ۱ - جاودانگى جهان آخرت و برترى آن بر زندگانى دنیا، در تمام کتاب هاى آسمانى مطرح شده است. (و الأخرة خیر و أبقى . إنّ هذا لفى الصحف الأُولى)
🔹 «الصحف»، جمع محلى به «ال» و مفید عموم است. تصریح به بعضى از صحف در آیه بعد، تنها بر اهمیت آنها دلالت دارد و عموم را از بین نمى برد.
✅ ۲ - پیشینیان، داراى کتاب هاى آسمانى متعدد (الصحف الأُولى)
🔹 صحیفه (مفرد «صحف»); یعنى، چیزى که در آن کتابت شود (مفردات راغب) و مراد از آن - به قرینه استشهاد قرآن به محتواى آن - کتاب هاى آسمانى است.
✅ ۳ - کتاب هاى آسمانى امت هاى گذشته، رستگارى را در گرو تزکیه، یادِ نام خدا و اداى نماز دانسته، از ترجیح زندگانى دنیا بر آخرت نکوهش کرده اند. (قد أفلح ... إنّ هذا لفى الصحف الأُولى)
🔹 مشارالیه «هذا» مى تواند آیه قبل (و الآخرة خیر و أبقى) باشد و ممکن است آن را اشاره به مفاد آیات «قد أفلح...» به بعد بدانیم. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است.
✅ ۴ - تعالیم کتاب هاى آسمانى، همسو و هماهنگ با هم است. (إنّ هذا لفى الصحف الأُولى)
🔅🔅🔅
✅ صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَى
🔹 «صُحُفِ»: بدل از صُحُف قبلی است. این آیه اشاره به این واقعیّت دارد که اصول کلّی و مطالب اساسی ادیان آسمانی همگی یکسان بوده و از یک منبع سرچشمه گرفتهاند، و تنها تعلیمات و دستوراتی با هم تفاوت داشته است که اختلاف زمان و رشد انسان مقتضی آن بوده است.
✅ ۱ - حضرت ابراهیم و موسى(ع)، داراى نوشته هایى متعدد و نسخه هایى مکتوب از تعالیم آسمانى (صحف إبرهیم و موسى)
✅ ۲ - حضرت ابراهیم و موسى(ع)، پیامبرانى شناخته شده در جزیرة العرب و داراى طرفدارانى بسیار (صحف إبرهیم و موسى)
🔹 از آن جا که کتاب هاى پیشینیان محدود به صحیفه هاى حضرت ابراهیم و موسى(ع) نبود; تصریح به این دو مى تواند برخاسته از نفوذ چشمگیر این پیامبران در جزیرة العرب عصر پیامبر(ص) باشد.
✅ ۳ - برترى آخرت بر زندگانى دنیا و توقف رستگارى بر تزکیه، یاد نام خدا و اداى نماز، از معارف یاد شده در کتاب هاى آسمانى ابراهیم و موسى(ع) (قد أفلح ... بل تؤثرون ... صحف إبرهیم و موسى)
✅ ۴ - تعالیم پیامبران الهى، همسو و هماهنگ با هم است. (إنّ هذا لفى ... صحف إبرهیم و موسى)
✅ ۵ - صحیفه هاى حضرت ابراهیم و موسى(ع)، از نخستین کتاب هاى آسمانى بوده است. (لفى الصحف الأُولى . صحف إبرهیم و موسى)
🔹 وصف «الاُولى» (در آیه قبل)، ممکن است در مقایسه با زمان نزول قرآن بوده و تنها ناظر به تقدم «صحف» بر قرآن باشد همچنین مى تواند به معناى حقیقى آن بوده و به دوران آغازین نزول کتاب هاى آسمانى، نظر داشته باشد. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
﷽ 💠🌸 دعایی برای #قنوت و #تعقیبات_نماز 🌸💠
🕋 الإمام الصادق عليه السلام: إذا قالَ الرَّجُلُ: «اللّهُمَّ اغفِر لِلمُؤمِنينَ وَ المُؤمِناتِ، وَ المُسلِمينَ وَ المُسلِماتِ، الأَحياءِ مِنهُم و جَميعِ الأَمواتِ» رَدَّ اللّهُ عَلَيهِ بِعَدَدِ مَن مَضى و مَن بَقِيَ مِن كُلِّ إنسانٍ دَعوَةً.
🕋 #امام_صادق عليه السلام: هرگاه شخصى بگويد:
👈 «اللّهُمَّ اغفِر لِلمُؤمِنينَ وَ المُؤمِناتِ، وَ المُسلِمينَ وَ المُسلِماتِ، الأَحياءِ مِنهُم و جَميعِ الأَمواتِ»
👈 «بار خدايا! مردان و زنان مؤمن و مردان و زنان مسلمان، زندگانشان و همه مُردگانشان را بيامرز»
خداوندْ به شمارِ هر انسانى كه درگذشته و هر انسانى كه باقى است، يک دعا [ی آمرزش گناهان] به او برمىگردانَد.
📚 بحار الأنوار ، ج ۹۳ ، ص ۳۹۱.
💠 برقراری پیوند
🔹 دهه پربرکت ذی حجّه تتمه اربعین کلیمی است. ذات اقدس الهی دستور داد به وجود مبارک ابراهیم خلیل که فرزندان انبیای ابراهیمی را او بپروراند تا اینکه نوبت به موسای کلیم رسید. فرمود باید چهل شب مهمان من باشید تا ره آوردی داشته باشید. گرچه چهل شبانه روز موسای کلیم در طور بود؛ اما تعبیر قرآن این است که او چهل شب مهمان ما بود: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.[1]
🔹 آن فیضی که در نماز شب هست، در اشتغالات روز نیست. برهان قرآن کریم هم این است که ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً ٭ إِنَّ لَكَ فِی النَّهَارِ سَبْحاً طَوِیلاً﴾؛[2] اشتغال روزانه آن حضور قلب را منع می کند؛ ولی نشئه شب یک ناشئه مستقلی است. این اربعین، «اربعین لیله» است؛ برای اینکه قسمت مهم فیض در همان نماز شب هست، خلوص شب است و مانند آن. آنهایی که از اوّل ذی قعده راه کلیم الهی را طی کرده اند، توفیقی دارند که این نماز دهه ذی حجه را به عنوان تتمه آن سی روز بخوانند: ﴿وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ﴾ و اگر کسی سی روز ذی قعده را در حدّ ریاضت کلیمی به سر نبرد، باز هم این فیض برای او هست.
🔹 مرحوم ابن طاوس در اقبال نقل می کند که ائمه قبلی (علیهم السلام) قبل از اینکه به مقام شامخ امامت برسند، مطیع امام قبلی بودند. ابن طاوس این را در زمان غیر امامت امام صادق نقل می کند؛ لذا می گفت پدرم این چنین دستور داد. پدرم به من فرمود که صادق! اگر بخواهی ثواب حج حاجیان در نامه عمل تو نوشته بشود، این نماز دو رکعت بین مغرب و عشا را ترک نکن که بعد از «حمد» و سوره «توحید»، این ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ مطرح است.[3]
🔹 اینها برای چیست؟ برای آن است که انبیای الهی، ذوات قدسی آنها سمت هایی ویژه دارند، نبوت دارند، عصمت دارند، معجزه دارند، اینها برای آنهاست؛ اما بنده خدا هم هستند! این بندگی آنها مراتبی دارد. کمالاتی که در سایه بندگی نصیب آنها می شود، آن را به ما گفتند شما می توانید تأسّی کنید. اینکه گفتند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[4] اختصاصی به ذات مقدس حضرت ندارد، به همه انبیا ما می توانیم تأسّی کنیم؛ منتها قلمرو تأسّی مشخص است؛ یعنی نبوت، رسالت، ولایت، عصمت، اینها محدوده منطقه ممنوعه است که برای اینهاست. کسی با درس خواندن و بحث کردن و زحمت کشیدن پیغمبر نخواهد شد؛ این چون راه فکری ندارد، راه علمی ندارد. یعنی در حوزه ها و دانشگاه ها مسئله نبوت و رسالت و ولایت و معجزه و اینها مطرح نیست؛ یعنی راه علمی ندارد، نمی شود به یک پیغمبر گفت چه کار کردی پیغمبر شدی؟ این به قداست روح وابسته است. اینکه می گویند علما ورثه انبیا هستند[5] و انبیا از ذات اقدس الهی می برند: ﴿أَنَّ الأرْضَ یرِثُهَا﴾[6] کذا، ارث پیوند می خواهد، پیوند راه فکری ندارد، راه درسی ندارد؛ یعنی اگر کسی رحلت کرد، سرمایه ای گذاشت، بچه او ارث برد، نمی شود گفت تو چه کار کردی که این مال به تو رسید، این تجارت نیست، راه فکری و اقتصادی ندارد، یک پیوند لازم دارد. «علم الدراسه» راه فکری دارد. «علم الوراثة» یک نماز شب می خواهد، یک جان کَندن می خواهد، یک پیوند می خواهد، آن راه فکری ندارد. اینکه می گویند: «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»،[7] مستحضرید این جمله خبریه به داعی انشا القا شده؛ یعنی «أیها العلماء!»، آن راه درس و بحث یک کار قضیه است، بکوشید پیوند برقرار کنید. اینکه جمله خبریه به داعی انشا القا شد معلوم می شود مقدور ما هست.
🔹 بنابراین میشود کسی مکه نرود و ثواب مکی را ببرد! گفتند اینها را بخوان، این راه باز است. وقتی این راه باز شد، ما چرا این راه را نرویم؟ این راهی است رفتنی و خدا فرمود ما به همه می دهیم. وقتی فرمود ما به همه می دهیم، کسی که نماز شب بخواند، در نماز شب چهل نفر را دعا می کند، بلند نمی شود که روز مشکلی برای چهل نفر ایجاد کند.
[1] . سوره اعراف، آیه142.
[2] . سوره مزمل، آیات6 و7.
[3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص317.
[4]. سوره احزاب, آیه21.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[6] . سوره أنبیاء، آیه105.
[7]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
#تتمه_اربعین_کلیمی
#نماز_شب
#تأسی_به_انبیاء
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/02/25
برقراری پیوند.mp3
2.48M
💠 روز دوم ماه #ذی_الحجه 1441
🔹 برقراری پیوند
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 #تنها_راه_رستگاري
🔹پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاإِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیرَ أَخی هذا ، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاَِحَدٍ غَیرِهِ
🔸ای مردم، توجه کنید! «امیرالمؤمنین» هیج کس جز همین برادر من نیست. پس از من، امارت(امیر شدن بر ) مؤمنین برای هیچ کس جز او (علی) جایز و حلال نیست.
📚 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر
✅ #من_غدیری_ام
#وسواس
#طهارت
سؤال
آیا لازم است که
ما ازصاحبخانه بپرسیم
فرش شما پاک است ؟
بچه شما پاک است ؟
جواب
❌خیر ،دراین مسائل
تفحص لازم نیست⛔️
👈باید
بنارا به طهارت بگذاریم
یکی ازکارهایی که
درروایات مانهی شده است
زیادسؤال کردن
و تکرارسوال است
(جستجو ازنجاست نكنيم⛔️⛔️⛔️)
برگرفته از بیانات
حجتـ الاسلام فرحزاد
•┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈•
❓❓پرسش :
پیامبراعظم(صلى الله علیه وآله) چگونه بر ایمان مالک اشتر گواهى دادند؟
❇️❇️پاسخ :
محدّثان، حدیثى را نقل مى کنند که فضیلت بزرگى را از مالک اشتر، نشان مى دهد و آن فضیلت، گواهى پیامبر(صلى الله علیه وآله) به مؤمن بودن اوست [که ابوذر را دفن خواهد کرد]. این حدیث را ابن عبد البَر در کتاب الاستیعاب (حرف جیم ، باب «جُندَب») آورده است.
وى مى گوید: چون وفات ابوذر در رَبَذه نزدیک شد، همسرش اُمّ ذر به گریه افتاد. ابوذر به او گفت: چه چیزى تو را به گریه انداخت؟
گفت: چگونه نگِریم، در حالى که تو در بیابانى بى آب و علف، در حال جان دادنى و من لباسى که اندازه کفن تو باشد ندارم و ناچار باید به غسل و کفْن و دفن تو بپردازم؟
ابوذر گفت: خوش حال باش و گریه مکن که من شنیدم پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «لا یَموتُ بَینَ امْرَأَینِ مُسلِمَینِ وَلَدان أو ثَلاثَةٌ، فَیَصبِرانِ ویَحتَسِبانِ فَیَرَیانِ النّارَ أبَداً»؛ (هرگاه پدر و مادر مسلمانى دو یا سه فرزند خود را از دست بدهند و بر آن صبر کنند و پاداش را از خدا بخواهند، هرگز روى آتش را نمى بینند) و سه فرزند از ما مرده است.
نیز شنیدم که پیامبر خدا به عدّه اى ـ که من هم در میان آنها بودم ـ مى فرمود: «لَیموتَنَّ أحَدُکُم بِفَلاة مِنَ الأَرضِ یَشهَدُهُ عِصابَةٌ مِنَ المُؤمِنینَ»؛ (یکى از شما در گوشه اى از بیابان بى آب و علف مى میرد و گروهى مؤمن در آن جا حاضر مى شوند) و هیچ یک از آن گروه نمانده، و همه آن افراد یا در آبادى و یا در میان جمعى مرده اند. پس تردیدى ندارم که من، آن یک نفرم .
به خدا سوگند، نه دروغ مى گویم و نه به من دروغ گفته شده است. به جادّه، خوب بنگر!
اُمّ ذر مى گوید: گفتم کجا را بنگرم؟ حاجیان رفته اند و راه ها گسسته شده است!
گفت: برو و خوب بنگر.
اُمّ ذر مى گوید: من به سختى از توده شنْ بالا مى رفتم و از بالا نگاه مى کردم، و سپس باز مى گشتم و از او پرستارى مى کردم. در همین حال، ناگهان دیدم که مردانى پاى در رکاب و به سرعت مى تازند و شتابان به سوى من مى آیند. نزد من ایستادند و گفتند: اى کنیز خدا! در چه حالى؟
گفتم: مردى از مسلمانان در حال جان دادن است. او را کَفَن مى کنید؟
گفتند: او کیست؟
گفتم: ابو ذر است .
گفتند: صحابى پیامبر خدا؟
گفتم: آرى.
پس گفتند: پدر و مادر ما به قربانش و شتابان به سوى او آمدند و وارد شدند. ابوذر به آنان گفت: مژده باد شما را که شنیدم پیامبر خدا به گروهى ـ که من هم در میان آنها بودم ـ مى فرمود : «بى گمان ، مردى از میان شما در گوشه اى از بیابان بى آب و علف جان مى دهد، در حالى که گروهى از مؤمنان، نزد او حاضرند» و همه آن گروه ، جز من، در آبادى و میان مردم جان داده اند و به خدا سوگند، نه دروغ مى گویم و نه به من دروغ گفته شده است.
اگر پارچه اى از آنِ خود یا همسرم داشتم که به اندازه کفنم بود، نمى خواستم در پارچه دیگرى کفن بشوم. شما را سوگند مى دهم که هریک از شما که امیر، قَیِّم(1) و یا پیک و یا نقیب(2) است، مرا کفن نکند.
امّ ذر مى گوید: در میان آن گروه ، هیچ کس نبود که یکى از اینها نباشد، جز جوانى از انصار که به ابوذر گفت: اى عمو! من تو را با این روپوشم کفن مى کنم و نیز با دو پارچه اى که در این کیسه دارم و بافته مادرم است.
ابو ذر گفت: تو مرا کفن کن.
پس جان داد و آن جوان انصارى او را غسل داده و کفن کرد و گروهى که حاضر بودند، بر او نماز خواندند و به خاکش سپردند، و همه آنان یمنى بودند.
ابن عبد البَر، پیش از نقل این حدیث و در آغاز باب «جُندب» مى گوید: مسافرانى که به طور اتّفاقى به هنگام جان دادن ابوذر در رَبَذه حضور داشتند، گروهى بودند که از زمره ایشان، حُجْر بن اَدْبَر و مالک بن حارث اشتر بودند.(3)
پس بنابر فرمایش رسول خدا(صلى الله علیه وآله) «مالک اشتر» از جمله آن مؤمنان است.(4)
✳️✳️پی نوشت:
(1). در متن عربى ، «عریف» آمده است و او همان «قیّم» قبیله است که سرپرستى آنان را به عهده دارد و احوال آنان را به حاکم ، گزارش مى دهد (مراجعه شود : النهایة : ج 3 ص 218) .
(2). نقیب ، بزرگ قبیله است و بازرسى و خبرگیرى احوال قبیله را به عهده دارد (مراجعه شود : النهایة : ج 5 ص 101).
(3). شرح نهج البلاغة، ج 15 ص 99 .
(4). گردآوری از کتاب: دانش نامه امیرالمؤمنین، محمد محمدی ری شهری، سازمان چاپ و نشر دار الحدیث، چاپ اوّل، ج 13، ص 527.
* #تشتت #نفی_خواطر #ذکر
💠 اشتغال به ذکر و عدم تشتت
🔻برای اشتغال به ذكر و عدم تشتت ، بعضي از بزرگان مانند مرحوم آیت الله سيد احمد كربلائي و آیت الله شيخ محمد بهاري به اين كيفيت دستور ميداده اند كه بعد از نماز صبح بنشیند و ذکر بگوید.
🔹كافي است كه وقتي لا اله الا اللّه مي گويد پهلوي اين ذكر باشد و دل را حاضر کند، همين مقدار كافي است؛
با این کار هر چند اين كه روزي يک ثانيه توجه انسان ارتقا پيدا كند خيلي خوب است.
🔸براي مرحله بعد آن هم دستورات ديگري داشته اند. قدم اول را «عدم فكر» و عدم تحريک قوای خيالی و وهمی می دانسته اند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری