❓6️⃣ پرسش:
آیا از نظر تاریخی حضرت زینب علیها السلام وقت شهادت در گودی قتلگاه حضور داشتند؟
✅6️⃣ پاسخ:
اولاً گودی در میدان نبرد به مفهوم خاص خود است و به گونهای نیست که مانع از عملیات نظامی شود. در واقع #گودال با تصوری که ما امروز داریم، در کار نبوده است و گویا محل شهادت حضرت نزدیک #خیمهها بوده و فاصله چندانی وجود نداشته است. بنابر این به نظر میرسد شهادت امام در نزدیکی و مقابل چشم خواهر رخ داده است. شاهد مطلب آنکه امام در لحظات پایانی که رمقی در بدن نداشت توانسته با حضرت #زینب سخن بگوید و مهمتر اینکه حضرت زینب توانسته به ابنسعد اعتراض کند و این جمله مشهور را بفرماید که: اَ یُقتَل ابوعبدالله و انتَ تَنظُر الیه... آیا حسین(ع) را میکشند و تو نگاه میکنی؟!!
#امام_حسین
#حادثه_کربلا
نوشتار زیر نیز میتواند به تبیین بیشتر این مسئله کمک کند:
http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17671.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره
📖 و لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً- بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون
🔷 سوالاتی درباره #شهداء (1)
❓س: عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون یعنی چه؟
✅ ج: دیگر خدا از اینها #پذیرائی میکند. وقتی از #دنیا رفتند روحشان با #بدن برزخی #زنده هستند، #خدا از آنها پذیرائی میکند. در #برزخ کسی پذیرائی نمیشود، اما خدا از اینها پذیرائی میکند. #مردن آنها با مردن ما تومانی #نهصد_تومان فرق دارد.
❓س: این پذیرائی که میفرمایید؛ چطوری است؟
✅ ج: هنوز که ما #شهید نشدیم تا ببینیم چطوری خدا پذیرائی میکند، ان شاء الله خدا #قسمت کرد میفهمیم خدا چکار میکند.
2.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد دانلود وانتشار✅✅✅
#پیاده_روی #اربعین
❓ سؤال: کسی که به سبب #شغلش دستانش تاول می زند، آیا #ضرر وارد کردن به #بدن حساب شده و دینی بر #گردنش می باشد؟
♦️ پاسخ: 🔻🔻
✳️ آیت الله مکارم: تا چائی که ممکن است باید مراقبت نماید که ضرر خاصی متوجه او نشود، مثلا از #دستکش و مانند آن استفاده نماید و بیش از آن وظیفه ای ندارد. [1]
✳️ آیت الله سیستانی: چيزى بر او نيست. [2]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: جائز است و معصیت نکرده است. [3]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی برای به دست آوردن #روزی_حلال کار کند و در اثر کار کردن دستانش تاول بزند نه تنها دینی برگردنش نیست، بلکه خداوند ثواب #جهاد در راه خدا را برایش می نویسد. [4]
#تاول_زدن_دست #هنگام_کار
•••••••••••••••••••••••••••
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501553.
---------------------------
3.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 #چهلسخن ۳۲
◼️ تصور نکنید این عزاداریها زیاد است...
◼️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
◼️ #کلام_فقیه #امام_حسین #محرم
✅عظمت مقام مادري
🔸زنها، خواهرها و دخترها باید واقعاً عظمت مقام مادری را بدانند.
🔸مکرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ»(1) و بعد هم فرمود «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»(2)
🔸این را کجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلولهای بنیادی است که در شیشه یا در ظرف خاصّی که ادراک ندارد خدا «أَحْسَنُ الْخالِقینَ» میشود «فَتَبارَکَ اللَّهُ» میگوید؟! ... یا در حوزه نفسِ مادری این کار را میکند؟!
🔸چنین است؛ منتها زن علمِ به علم ندارد، اما اگر صدیقه کبرا باشد میداند که دارد چه کار میکند؛ فرق آن حضرت با دیگران در این مطلب است.
🔸اینکه از نشئهای، حقیقتی را در مجرای فیض خالقیّت خودش به نام مادر به کودک میدهد، اگر مادری مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد میداند که اینجا چه خبر است؛ این نظیر سلول های بنیادی نیست که در شیشه یا غیر شیشه، نطفه یا غیر نطفه، آن گوشت بدن یا پوست بدن را جمع کنند، به صورت حیوان در بیاید و آن شیشه نفهمد که چه خبر است.
🔸همه شئونی که در کودک انجام میگیرد، نفسِ مادر متوجه آن است؛ منتها علمِ به علم ندارد.
🔸اگر کودک در قرارِ مکین است، اگر «انّا جعلناه نطفة»، بعد «جعلناه علقة»، بعد «جعلناه مضغة»، بعد «جعلناه جنین»، بعد «جعلناه عظام»، بعد «فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً»، همه را مادر میفهمد، از این به بعد که پَرش ملکوت است(ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) را مادر میفهمد.
🔸به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به کودک افاضه میشود و در همان مقطع است که «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» جلوه میکند، «احسن المخلوقین» را مادر تحویل میدهد.
🔸منتها اگر مادر مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد، میداند که دارد چه کار میکند؛ مادرهای دیگر علم دارند، اما علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این مقامِ زن است.
🔸وقتی انسان، زن را نشناسد، انسان را نشناسند، «خلیفةالله» را نشناسد، به همان صورت قوم لوط در میآید.
🔸هر شب باید قرآن به سر داشته باشیم؛ نه سالی یک بار، چنین کتابی است! ... هر شب اگر کسی قرآن به سر داشته باشد جا دارد؛ این کتاب را واقعاً باید بالای سر گذاشت، زن را به این عظمت معرفی کرد ...
🔸چرا آداب و اخلاق و رسوبات مادر در کودک اثر دارد؟ چون از راه نفسِ مادر این همه فیوضات به کودک میرسد.
🔸اگر او طیّب و طاهر باشد همین است، اگر خوشاخلاق باشد همین است، اگر در زمان بارداری عصبانی نشود، اهل استرس نباشد، بد نگوید، بد نبیند، بد نگاه نکند و غذای حرام نخورد آن فرزند صالح در میآید، چون او دارد میپروراند؛ درست است خدای سبحان همه کارها را انجام میدهد، اما این کارها با وسایل انجام میگیرد.
🔸اگر یک وقت به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی»(3) به هر مادری هم میگوید تو به بار نیاوردی، من به بار آوردم؛ منتها در دستگاه و در حوزه هستی تو، من این کارها را کردم، منتها از راه نفس تو، اراده تو، اوصاف تو، کمالات تو.
🔸لذا تمام کمالات مادر در کودک اثر دارد؛ یعنی فیض الهی به مادر میرسد، مادر در بخشهای علمی و عملی این فیض را میگیرد و در این ظرفیت خاص به کودک میدهد.
🔸گفت: «دامنِ مادر، نخست آموزگار کودک است/ طفل دانشور، کجا پرورده نادان مادری»(4)
🔸آن مادر هر کمالاتی که داشته باشد نصیب فرزند میشود، این مقام زن است.
🔸اگر روز زن است، هفته زن است و مناسبت میلاد ذات مقدس سیده نساء عالمیان است، این جلال و شکوه و جبروت زن است، این مجرای «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» است؛ آن وقت این را گذاشتند کنار، زن را به صورت کالا درآوردند و مرد را هم به این صورت درآوردند.
🔸این است که واقعاً آنکه اهل دل است هر شب، برای خود میتواند قرآن به سر داشته باشد، این کتاب، کتابی است که باید بالای سر باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 123 الی 146
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
Al-Inshiqaq02.mp3
زمان:
حجم:
5.82M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 26:تفسیر صوتی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
تفسير سوره انشقاق جلسه 2.docx
حجم:
40.2K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی