eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت12:نکات تفسیری آیه 7و8 سوره انفطار ✳️الَّذِي‌ خَلَقَکَ‌ فَسَوَّاکَ‌ فَعَدَلَکَ‌ ☑️۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (الذى خلقک) ☑️۲ - خداوند، انسان را آفریده اى کامل و به دور از هرگونه کاستى و اضافات قرار داده است. (فسوّیک) عبارت «سوّاک»; یعنى، تو را «سَوِىّ» قرار داد. «سَوِىّ» به چیزى گفته مى شود که اندازه و کیفیت آن، از افراط و تفریط به دور باشد.(مفردات راغب) ☑️۳ - خداوند، قامت انسان را استوار ساخت و اعضاى او را هماهنگ و متوازن قرار داد. (فعدلک) فعل «عَدَلَ»، در موردى به کار مى رود که چیزى را به پا دارند تا به اعتدال درآید و استقامت یابد(مقاییس اللغة). این فعل در مورد برقرار کردن توازن و تعادل نیز به کار مى رود.(قاموس) ☑️۴ - توجّه به خالقیت مدبّرانه خداوند، زمینه ساز پذیرش ربوبیت او و مانع فریب خوردن انسان از جاذبه هاى گناه است. (ما غرّک بربّک ... الذى خلقک فسوّیک فعدلک) ☑️۵ - آفرینش انسان و هماهنگ ساختن اجزاى او، جلوه کرم خداوند است. (بربّک الکریم . الذى خلقک فسوّیک فعدلک) ☑️۶ - آفرینش، برخوردارى از اعضاى کامل و هماهنگى اندام با یکدیگر، سه مرحله پیاپى در سیر پیدایش انسان (خلقک فسوّیک فعدلک) ترتیب - که مفاد حرف «فاء» است - ممکن است «حقیقى» و یا «ذکرى» باشد. برداشت یاد شده، براساس احتمال اول است. 🔅🔅🔅 ✳️في‌ أَيِ‌ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ‌ ☑️۱ - خداوند، شکل هر انسان را مطابق خواست خویش، ترسیم کرده است. (فى أىّ صورة ما شاء رکّبک) ☑️۲ - سامان یافتن هر انسان در شکلى خاص، حاصل ترکیب اجزاى او با یکدیگر است. (رکّبک) ☑️۳ - مرحله پیدایش قیافه و سیما براى هر انسان، پس از مراحل آفرینش، تکمیل و تعدیل اعضاى او است. (فى أىّ صورة ما شاء رکّبک) جمله «فى أىّ صورة...» مستأنفه و بیانگر مرحله اى دیگر از مراحل پیدایش انسان است. برخى آن را تفسیر جمله «فعدلک» در آیه قبل، قرار داده و مرحله تعدیل و چهره پردازى را یکى دانسته اند. ☑️۴ - توجّه به قدرت خداوند، در صورت نگارى و ترکیب اجزاى بدن انسان مانع تأثیر جاذبه هاى گناه در او و زمینه ساز پذیرش ربوبیت خداوند است. (ما غرّک ... فى أىّ صورة ما شاء رکّبک) ☑️۵ - هیئت و سیماى هر انسان، جلوه گاه کرم و ربوبیت الهى است. (بربّک الکریم ... فى أىّ صورة ما شاء رکّبک) 🌿🌿🌿
💠 قاعده ریاضت و رشد معنوی 🔻 رشد معنوی بدون ریاضت ممکن نیست و یا خیلی کم رنگ است؛ البته باید حد و حدودش روی حساب باشد تا فشار بر اعصاب نیاورد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
🔹☀️🔹☀️🔹 ✅پرسش: 🔰آيا ريختن آب روي قبر در دين اسلام سفارش شده؟تآثيري بر احوال ميت دارد؟ ✍️پاسخ: ✅در اره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1) 🔻در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است. 🗞در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4) 🔹با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5) ✍️در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. 🔹با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد. 📚پي نوشت ها: 1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91. 2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442. 4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396، 5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ☀️ ذکر مناسب نعمت ، ناراحتی ، فقر چیست؟ ☀️ 🌹 صلى الله علیه و آله: 1⃣🔸 مَن ظَهَرَت عَلَیهِ النِّعمَةُ فَلیکثِر ذِکرَ «الحَمدُ للّهِ» 2⃣🔸 و مَن کثُرَت هُمومُهُ فَعَلَیهِ بِالاستِغفارِ 3⃣🔸 و مَن ألَحَّ عَلیهِ الفَقرُ فَلیکثِر مِن قَولِ: «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِی العَظیمِ» ینفِی اللّهُ عَنهُ الفَقرَ. 🌹 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: 1⃣🔹 هر که نعمت، او را فرا گیرد، باید این ذکر را بسیار بگوید که: «ستایش، خدا را». 2⃣🔹 هر که اندوه‏‌ها [و نگرانى‏‌هایش‏] فزونى گیرد، باید به آمرزش‏‌خواهى روى آورد، 3⃣🔹 و هر که فقر دامن‌گیرش شود و ذکر «هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خداى والا و بزرگ» را بسیار بگوید، خداوند، فقر را از او برطرف مى‌‏سازد. 📚 بحارالأنوار ، جلد ۹۵ ، صفحه ۲۹۶.
من هميشه خوشحالم ؛ مى دانيد چرا؟ برای اينكه از هيچ كس برای چيزى انتظار ندارم! - شکسپیر انتظارات هميشه صدمه زننده هستند. زندگى كوتاه است پس به زندگى ات عشق بورز ؛ خوشحال باش و لبخند بزن! فقط برای خودت زندگى كن و قبل از اينكه صحبت كنى ؛ گوش كن قبل از اينكه بنويسى ؛ فكر كن قبل از اينكه دعا كنى ؛ ببخش قبل از تنفر ؛ عشق بورز... زندگى اين است: احساسش كن ؛ زندگى كن و لذت ببر.
💥 بازی اکشن «عملیات انهدام» برای اندروید در سالروز میلاد حضرت زینب (س) 🎂 و شب یلدا 🍉، نسخه اندرویدی بازی‌های منتشر گردید. 👈 بازی را به صورت از لینک زیر دانلود کرده و از انجام بازی لذت ببرید: b2n.ir/257842 کاری از گروه رسانه گستر بنیسی ، از گروههای فعّال معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویژگیهای خاص سلام‌الله‌علیها 🔊 💐سالروز ولادت کبری سلام‌الله‌علیها 💥ببینید و انتشار دهید
♦️یلدای منتظران چیز دیگری است! 👈می‌گویند که، برگرفته از واژه سریانی به‌معنای زایش،‌تولد و میلاد است(فرهنگ معین و دهخدا) که به آخرین شب ماه آذر گفته می‌شود. ✅اما نکته مهمی که باعث جشن ایرانیان قدیم شده و اکنون به آن توجه نمی‌شود آن است که این شب، پایان طولانی‌ترین تاریکی سال و آغاز افول آن و بلند شدن روشنایی است به گونه‌ای که از فردای آن روز، هر روز به طول زمان روز افزوده می‌شود. به همین جهت ابوریحان بیرونی آن را میلاد دانسته است(جشن‌ها و گردهمایی‌ها، ص ۴۷). ✅✅در یلدای ، همه خوشحالند که زمان تاریکی خورشید به نهایت خود رسیده و از این پس، خورشید امام عصر، ‌روز به روز اشعه روشن‌گر خود را بر مردم بیشتر می‌تاباند. این ، را برای با تاریکی ، مضاعف و قدرت را برای درک خورشید مهدوی دوچندان خواهد کرد. یلداتون مهدوی استاد
✳️ وظیفه دیگران در برابر ارشاد جاهل عبادات و نماز ؟ ✳️ ✅ سوال: اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟ 💠 آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفه‌ای ندارید. 💠 آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید. 💠 آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود. 💠 آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است. 💠 آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله ➖➖➖➖ 📝 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام _______________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پاسخ حجت الاسلام سید حسین مومنی به اظهارات اخیر آقای محمود امجد 🔰چند روز قبل، محمود امجد در سخنانی که فیلم آن در اینستاگرام منتشر شد، از اعدام روح‌الله زم انتقاد و او را "شهید" و "مظلوم" خطاب کرد و جملات توهین آمیزی را به رهبر انقلاب اظهار نمود.
gerye.blog.ir.wma
590.9K
یا صاحب الزمان مناجات آشیخ رضا ابوالقاسمی پور
ملاقات انسان با خداوند سبحان🌹 ⚪️خداوند در قرآن كريم مى فرمايد : يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ: 🔴ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!(٦ انشقاق) 🔴انسان در هر راهى گام بردارد به خداوند مى رسد ليكن خداوند اسماى حسناى فراوانى دارد، برخى از انسانها ( به واسطه اعمال خوب) به لقاى مهر «ارحم الراحمين » مى رسند. و گروهى ديگر ( به واسطه ى اعمال بد خود) به لقاى قهر «اشد المعاقبين » مى رسند 🔴هيچ كسي نمى تواند از لقاى خداوند سبحان سر باز زند. اهدنا الصراط المستقیم ، در خواست هدایت است ،« و طلب راهی است که انسان را به خدای رحمان می رساند.» 🔴تفسير تسنيم جلد ١ ص ۴۶۴ ، از علامه جوادى آملي ، ذيل تفسير آيه: 🔺اهدنا الصراط المستقيم 🔺
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
انفطار 13تا 19 قرائتی.mp3
694.6K
🔅🔅🔅 نگاشت13: تفسیر صوتی آیات13تا 19سوره انفطار 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار اذکار و حیات طیبه 🔻 افرادی که وارد راه رشد معنوی می‏‌شوند شوق پیدا می‏‌کنند که ذکرشان را عوض کنند و حال آنکه این‌طور نیست زیرا انسان وقتی ذکری را می‏‌گوید با خدا همنشین می‏‌شود که [در حدیث قدسی] فرمود: «انا جلیس من ذکرنی؛ من همنشین کسی هستم که مرا یاد می کند. کافی، ج۲ ص۴۹۶» 🔸 و از طرفی هر اسمی تکرارش یک اثری دارد و زمانی که مربوط به خداوند بود آثارش خیلی زیاد است. هر اسمی هر معنائی می‏‌دهد همان معنا را در وجود ذاکر آن زنده‏ می‏‌کند. 🔹 مثل ذکر «حی» که حیات می‏‌دهد و حیات عِدل [و همتای] عمل صالح پیش می‏‌رود «مَن عَمِلَ صالِحا مِن ذَکَر او اُنثی وَ هوَ مُؤمِن فَلَنُحیینه حَیاةً طیبةً؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷» 🔸 و هر چه درجات حیات طیبه بالاتر باشد عمل صالح نیز درجاتش بالاتر است، خداوند عمل صالح را به بنده مؤکول می‏‌کند، ولی دادن حیات طیبه کار خود اوست.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
🌳 نوجوان پس از انجام گناه، سریعتر از دیگران عذاب وجدان می‌گیرد و دوست دارد با توبه روح خود را پاک کند. 🌳 به آنان بگوییم یکی از بهترین راه‌های شستشوی روح از گناه ، نماز است. 🌳 پس از دستور به اقامه می فرماید: «نیکی ها ، بدی ها را از بین می‌برد» یعنی نماز ، چرک گناه آن را از روح می‌برد. 🌳 وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ. (سوره هود آیه ۱۱۴) و نماز را در دو طرف (اول و آخر) روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته نیکی ها، بدی‌ها را نابود می‌سازد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۱۱۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 استاد عرفان علمی و عملی امام خمینی (ره) 📝 سالروز درگذشت عارف کامل، آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی رضوان الله تعالی علیه شيخ عارف كامل، شاه‏‌آبادى -روحى فداه- مى‏‌فرمود: 🔹 بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلامْ دهن طفل مى‏‌گذارد و تلقين او مى‏‌كند، براى اينكه او را به زبان بياورد، و همينطور انسان بايد ذكر را تلقين قلب كند؛ و مادامى كه انسان با زبان ذكر مى‏‌گويد و مشغول تعليم قلب است، ظاهر به باطن مدد مى‏‌كند؛ همين كه زبان طفل قلب باز شد، از باطن به ظاهر مدد مى‏‌شود. چنانچه در تلقين طفل نيز چنين است: مادامى كه انسان كلام دهن او مى‏‌گذارد او را مدد مى‏‌كند؛ همين كه او آن كلام را به زبان اجرا كرد، نشاطى در انسان توليد مى‏‌شود كه خستگى سابق را برطرف مى‏‌كند. پس در اول، از معلم به او مدد مى‏‌شود و در آخر، از او به معلم كمک و مدد مى‏‌شود. 🔹 انسان اگر مدتى مواظبت كند در نماز و اذكار و ادعيه به اين ترتيب، البته نفس عادى مى‏‌شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عاديه مى‏‌شود كه در حضور قلب در آنها محتاج به رويّه نيست، بلكه مثل امور طبيعيه عاديه مى‏‌شود. 📗 سر الصلوة، امام خمینی (ره)، ص ۲۳
✍ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان" ✅ "گام اول در اصلاح آسیب‌های رفتاری" 1⃣ اصلاح ناهنجاری، کمتر از ایجاد رفتارهای مناسب نیست. 🔸مثلا دونفر که یکی از آن‌ها نه خوش‌اخلاق و نه بداخلاق است و دیگری بداخلاق است؛ در اینجا از بین بردن بداخلاقی در نفر دوم، کمتر از ثبوت اخلاق در نفر اول نیست. 2⃣ صبر و استمرار در جهت اصلاح رفتارهای مناسب باید مدنظر باشد. 3⃣ شناخت علل در ناهنجاری‌ها مهم است: 🔸وقتی مشکلی پیش می آید معمولا ما به جنگ نشانه‌ها می رویم، مثلا کودک در مسئله ای لجبازی می‌کند و ما در مقابل می‌گوییم: اگر این کار را بکنی، فلانت می کنم! ولی باید سراغ ریشه‌ها رفت، مثلا اگر لجبازی می‌کند شاید بخاطر امر و نهی باشد. 4⃣ مراقب باشید تا این ناهنجاری به یک ویژگی شخصیتی تبدیل نشود. 🔸(وقتی ناهنجاری، مدت زیادی در او (فرزند) باقی می‌ماند؛ تبدیل به ویژگی شخصیتی می شود، مثلا لجبازی در ابتدا غیر ارادی است، ولی بعدا ارادی می شود.) ۱
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا